Snyggt pedalställ, undrar vem som har gjort det??
Mycket fascinerande.
Alltid imponerande med folk som inte bara drömmer (som jag) utan även får något gjort. 
Snyggt pedalställ, undrar vem som har gjort det??
Vilket av dom
Det som är på bild eller det som sitter i bilen
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Så har man varit igång igen
En prov tank för att se hur mycket plats man har där framme 
Sen att bygga jiggar till bakvagnen tar tid 
mera jigg 
sen behövs det prylar

/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Alltså Micke, Respekt, Så snyggt!
Mvh Mikael
Hej
Så var det dax treapiarbete att klippa mallar för hjulupphängningen 
efter någon dag kom dessa bitar från vatten skäraren
( tack stig )
Bitarna är i domex 700 
Nu startar det roliga med att få ihop dessa bitar till 2 kompletta upphängningar 
Men det kom ett sido prodjekt i mellan 
sen tappade jag lusten ett tag
så man fick göra saker som behövs till karossen 
Är i gång med prylana till bakvagnen men det går trökt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Snyggt jobbat! Det där är högre skolan! Imponerande!
Börjar väl med att säga att det är riktigt snyggt byggt
Sen tar vi några riktiga nybörjar frågor:
Bakre växellådsfästet (fyrkantiga aluplåten som sitter ur mot buren), denna gör väl att motor och låda kommer längre ifrån varandra? Kompenserar man det på något vis? Eller funkar det ändå?
Hur får man det tätt mellan den inkapslade ramen och karossen? Antar att detta behövs för brandsäkerhet mm?
Hur kommer du dra bränsleledningar mm från fronten och bak? Inuti kupen?
Är nybörjare på detta med "rörhögar"
Börjar väl med att säga att det är riktigt snyggt byggt
Sen tar vi några riktiga nybörjar frågor:
Bakre växellådsfästet (fyrkantiga aluplåten som sitter ur mot buren), denna gör väl att motor och låda kommer längre ifrån varandra? Kompenserar man det på något vis? Eller funkar det ändå?
Hur får man det tätt mellan den inkapslade ramen och karossen? Antar att detta behövs för brandsäkerhet mm?
Hur kommer du dra bränsleledningar mm från fronten och bak? Inuti kupen?Är nybörjare på detta med "rörhögar"
Hej iooor
Det är samma längd som på en std bubbla om man kör med Berg balk = ( som sitter fast i växelkasetten) där i mot fixerar man lådan så den klarar kraften bättre i ländsled
Man måste ha brandväg mellan motor och kupe i metall (får inte ha kolfiber
) samma fram mot tank
Soppa ledningar måste gå på utsidan av kupen (Kommer lösning på det när jag har snackat med besiknings killen )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Men det blir bra 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Blir det tre "armar" från hubben in till bilen?
Vad kör du för växellåda?
Vilket dragracereglemente bygger du enligt? (Försökte läsa reglerna men förstod aldrig vad bubblor klassar in som?)
Vad gissar du på att komplett bil blir att väga?
// Många frågor från den blonda åsnan
Hej Iooor
Det blir tre åt sidan o två framåt var det tänkt
Lådan är huset ett så kallat rhino (vw motorsport) med finska drev sen har jag även ett vinklat rullager i främre huset
sidgavlana är i 7075 alu som är 65mm tjocka spolen är en hybrid( Alu) med 0,91 splins (IRS) Porsche 930 knutar
dragracereglemente är samma för alla bilar det beror på hur fort man har tänkt köra
Jag kollar på ett reglemente som heter SFI 25-4
Vikt Har några tankar hur mycket/lite det kommer att väga ( det beror på matrial val och plånboken ) ( super lätt = super dyrt )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Efter mera svetsande fick det bli provmontage

sen var det bara plocka isär för mera svets så bromsoket får ett fäste 
sen var det ihop för att kolla hur det blev 
Nu skall det isär igen för att göra om jigen så man kan sätta bromskivan i rätt höjd
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ögonfröjd att se detta arbete. Sådant gillar vi 
Snyggt som vanligt.
Finns det ingen risk att länkarna låser/kärvar sig?
Tänker att fyrlänken ger en cirkelrörelse fram/bak och länkarmarna ger en cirkelrörelse i sidled?
Iof blir väl risken väldigt liten med uniballs
Sen blir jag lite fundersam över det bakre fästet till länkarmarna när det är horisontalt (och över risken med låsning), men det kanske klarnar framöver.
Bara lite funderingar
Proffsigt som vanligt när du pysslar. 
Snyggt som vanligt.
Finns det ingen risk att länkarna låser/kärvar sig?
Tänker att fyrlänken ger en cirkelrörelse fram/bak och länkarmarna ger en cirkelrörelse i sidled?
Iof blir väl risken väldigt liten med uniballsSen blir jag lite fundersam över det bakre fästet till länkarmarna när det är horisontalt (och över risken med låsning), men det kanske klarnar framöver.
Bara lite funderingar
Det får vi inte hoppas att det blir så
Fjädrings vägen är bara 5"
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Hade tråkigt så ritade upp en skiss på hur jag tror att din bakvagn ser ut. Mest för att se om det kan bli nån låsning/kärvning.
Jag är som sagt osäker på hur du tänkt dig det bakre staget. I detta fall är det bakre staget som låser konstruktionen, blev 104mm rörelse (har lagt in 15 graders rörelse i uniballsen, det som begränsar nu)

Imponerande..läckert att se funktionen.. 
late,
in love,
and a little drunk..
OJ!!??
Ioor: Nu krånglade Du allt till det. Hur tänkte Du nu??
Om Du gör båda nedre stagen lika lång och ser till att de har samma skärningspunkt som det övre får Du en jäm rörelse som inte alls binder.
Varför vred Du det bakre uniballfästet så det vart horisontellt istället för lodrätt??
En gång i tiden fanns det en Göteborgare som jag kallade "CanonballJeppe" då han gärna ville dra igång ett svenskt Canonball run. Han hade ett uttryck: Som att stå på huvud i en kanot och försöka ha sex.....Detta känns lite så....
174 2016-12-06 10:43:19 Senaste redigerad av 63 Highlight (2016-12-06 10:44:58)
OPS!! NU har jag tittat på bilderna lite mer och ser att det är Mickes konstruktion som ÄR sådan....
Hmmmm överlåter nog till Micke att förklara varför det nedre bakre uniballfästet är liggande??
Jag byggde en liknande konstruktion som den jag beskriver ovan på en gammal gat-harv jag byggde för 26 år sen och den fungerade ypperligt.
Vi körde 8.41 sek på strippen med den och den gick att ligga i en 260 km/h på motorväg.- Alltså en bra allroundkombination
Mittklumpen var Dana 60/ Ford 9" lite mixat oc sen en 10-länk liknande det man finner under en Corvette C4- fast med Uniballs
En annan grej jag skulle gjort- men det kanske kommer, är att ha bredare mellan plattorna så man kan få in koniska "brickor"/distanser som är svarvade med samma radie som uniballsen och låta dem ge mer svängradie på uniballsen innan de låser emot en platta i någon riktning.
Så gör jag på alla mina uniballstag och stötdämparuniballs mm- överallt där det sitter en uniball