Snygga detaljer där.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » En dragracing bil föds och fortsättningen på sitt racing liv
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 32 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Snygga detaljer där.. 
Kul med egen text 
Hur ska du sätta fast pedalstället? det känns fruktansvärt klent
Hur ska du sätta fast pedalstället? det känns fruktansvärt klent
Tja johan
Det sitter konsoler på undersidan i 2mm domex 700 ( motsvarar 4mm vanlig stålplåt )
/// M
Vad menas här egentligen med klent?
Vad gäller att tåla belastning utan att bestående deformeras så är dx700 dubbelt så bra som dx350.
Vad gäller att upplevas som stabilt med avseende på svampighet får du ingen nytta av den högre hållfastheten då den inte förändrar "elastisitetsmodulen".
Pedalstället kommer upplevas som "vingligare" i 2mm istället för 4mm men det kan mycket väl ändå vara bra nog.
Hur hårt trampar man?
77.an skrev:Hur ska du sätta fast pedalstället? det känns fruktansvärt klent
Tja johan
Det sitter konsoler på undersidan i 2mm domex 700 ( motsvarar 4mm vanlig stålplåt )
/// M
Stäckgränsen på materialet må vara den dubbla men elasticitetsmodulen är fortfarande mer eller mindre den samma. Materialet på höghållfast plåt kommer att svikta i stort sett lika mycket som på S355JR t.ex med andra ord.
I min värld (maskinkonstuktion) så är långt ifrån alla jobb hållfasthetsdimensionerande. Ganska ofta är de även styvhetsdimensionerade och då spelar faktiskt materialkvaliteten mindre roll eftersom man aldrig kommer upp i de spänningsnivåer som är kritiska för den kvaliteten. De blir bara dyrt och svårt att svetsa.
Förebilden är detta som alla i rallycross använder
http://www.igmab.com/mallar/popup.lasso … 1_stor.jpg
/// M
Grym byggtråd
Gissar att du ändrar pedalstället rätt enkelt om det mot all förmodan inte blir bra.
Tycker att tendensen oftast är att överdimensionera
Nu är ju gaspedalen viktigast i en dragracingbil men jag är helt säker på att Micke har koll på läget när det gäller pedalstället. 
I en dragracingbil bromsar man aldrig särskilt hårt
Man låter skärmarna göra jobbet- sen bromsar man väldigt mjukt och jämt
Plötsliga inbromsnigar kan få katastrofala följder. Sker isf av amatörer som råkar i panik
Den enda gång man bromsar riktigt hårt är innan burnouten ( då har Du en bromstrycksmätare som talar om att Du fått upp rätt tryck.
Du kan även använda den mätaren ifall Du använder linelocken då Du ska krypa in i stage.
Jag skulle satt pedalröret mellan 2 längsgående rör i chassiet - men detta blir nog bra ska ru se
Det finns allt för många förstå-sig-på-are
Jag får tacka för engagerar er i bygget
Det färdiga resultatet i bilen ser ut på detta sätet
Har Försök att integrera pedalstälet i botten delen i chassit i X för att slippa svikten i bottendelen mot 1" molly rör 
Efter som bromsar i dragracing bil som man kastar ut tvätt får inte vara för brutala
Men i en sådan här bil är det brutala bromsar som gäller som jag var med att bygga på tidigt 2000tal

Bromsarna är på denna leksak 28mm breda 380mm diameter oken från DTM mercedes ( AP)
/// Micke
Ja nu ser det lite "kralligare" ut.
På Pv.n hade jag 60x40x3 balk stående svetsat i ett 32mm rör och ihop med torpedväggen. och det sviktar faktiskt lite i det när jag bromsar och kopplar. så det är bra kraft i foten
Önskade jag hade en bråkdel av din energi Micke! Det ser bra ut! Kämpa på!
PPRMicke skrev:Men i en sådan här bil är det brutala bromsar som gäller som jag var med att bygga på tidigt 2000tal
Bromsarna är på denna leksak 28mm breda 380mm diameter oken från DTM mercedes ( AP)
/// MickeGissar jag rätt om jag tror Mazda RX7 - före 87 ??
Ja som vi använde turpedplåten o taket lite av bakskärmarna
Det sitter en Mazdaspeed IMSA motor i den
på 9000 lämnade den 290 sughk
Info om det bilbygget http://mohlin.wankeltrim.se/photogallery.php?album=1
/// Micke
Jag använde oxo tak och bakskärmar år 1986 då jag var fabrikssponsrad av Mazda som 22-åring.
Vi fick ut ca 850-900 sug hk - på lägre varv
men den var inte vacker.... 
Denna bilden är dock från -87
Vi skulle egentligen använt den nya karossen som kom -86 men generalagenten fick inte fram plåtar åt oss att bygga p då så det vart den gamla karossen....
Blir det en fuelcell över eller framför 
Kämpa på! Vi vill se meeera! 
Bra jobb tar tid, så vi väntar lungt på resultatet 
Har inte bestämt vilket bränsle som skall användas än så tank kommer senare
För tillfället är det bakvagns tänk
/// Micke
Förebilden är detta som alla i rallycross använder
http://www.igmab.com/mallar/popup.lasso … 1_stor.jpg
/// M
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 32 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » En dragracing bil föds och fortsättningen på sitt racing liv
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.