Dax för kontroll på olje pumpar Är bra kolla
Ett sug steg var inte så kul att att se på men Det fungerar men det får sätta dit ett förfilter så inget mer kommer in i den
Sen när man ändå var igång så fick reserv pumpen en genomgång också
Dom där pumparna är inte kul att köpa nya igen
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Följer som vanligt med stort intresse, alltid kul med uppdateringar.
Några frågor.
Hur reglerar du oljetryck och vilket oljetryck är optimalt?
Vilken olja använder du i motorn och varför?
Även om en ny pump kostar, både skjortan och fillingar, så är det väl ändå en god investering med tanke på motorns innehåll?
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
779 2025-02-27 10:10:56 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-02-27 10:16:25)
Jag reglerar trycket med fjäder och trycket är 1 bar per 1000 varv så vid 8000 varv är det 8 bar och 8 liter i systemet
Varför man gör så är för lyfta lager så man slipper metall kontakt mer laddtryck mer olje tryck får man ha
Trycket mäts i mitten på huvudkanalen innan oljan går in i mitten ramlagret
Det med olja efter man jobbade några år med sådant så skapade man sig en uppfattning
Jag kör med Kendall med titan o 20-50 Varför då för den klarar hantera tryck och tål stor inblandning av E85 men det finns fler fabrikat som är bra
Exp om man river en maskin som har gått 1500 mil och lagrena är som nya ( därför är en extra sump jättebra )
Torr sump är bättre än våt sump ( varför det för man tar bort skummet som blir när det är luft i oljan ) Finns billigare pumpar som CB som fungerar bra
Den blåa pumpen är custom byggd med 2 sug steg o ett tryck steg på 32 mm ( läs mycket flöde i systemet som krävs för att hålla motorn kall och bra smörjning )
En Autoverdi pump runt 16000 kr och tror det samma sak med den blåa Autocraft pumpen i dag
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Så fick ta ett tag i bilens plåt så det blir klart
Nu får den delen vänta ett tag är lite annat som är viktigare
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Fick ta ett ryck med maskin
Det är inte fel kolla volymen på förbränings rummen Så man inte har räknat fel
Att slipa in ventiler kan man göra på olika sätt Diamant pasta blir det lite skador på ventilsäte och ventil Då var topparna klara
Så var det montera ihop med vipporna lite lösa så fjädrarna har max tryck ( brukar lossa dom efter varje tävling )
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
då var det lite mer som var fixat
Färg på skärm infästningen
Sen var det byta skruvar och muttrar och moment dra alla
Det börjar närma sig att det börjar köras
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Så var det fixa saker som var med om närkontakt
Det visade sig att avgas rören hade böjt sig framåt typ 20 mm
Så man fick korta några rör och länga dom andra
Sen cotade jag om hela systemet
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
