Beställt det sista nu som skall monteras, nya handbromsvajrar, ett genomslagsgummi fram samt tätlist motorplåtar/kaross. Sen blir det uppstart och injustering av bromsar, förgasare osv.
Men en sak får jag inte riktigt ihop då det kanske saknas delar?
Vet någon hur tankventilationen skall kopplas. Har kollat runt och det är u lite olika på USA och Europamodeller...
Vissa har ju ett kolfilter i motorrummet men denna Buss har ju sina dubbla kolfilter uppe vid luftintagen bak. Eller skall det vara både och?
Någon tråd jag hittade på nätet menade att från T-kopplingen så skall en slang direkt till luftrenaren. Men kan det inte vara farligt vid en eventuell baktändning, eller funkar de båda kolfiltren i bakre hörnen som backventiler?
Ska byta alla de korta slangbitarna som skarvar rören också, verkar ha varit orsaken till många bussbrasor i världen...huu
Tacksam för hjälp här om ni vet hur det skall kopplas ihop. (fläkt har jag hittat också så den skall på plats också)
från kolfiltren går helt riktigt slangar ihop till ett t stycke sedan till luftburken..
bakom reservhjuls baljan sitter bla en slangstump som kan vara svår att se..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack, va bra. Ingen risk för eventuell baktändning att ta sig till tanken? Kan det möjligen vara någon typ av filter i sista slangbiten från T-koppling till luftburken?
Det går ju genom kolfiltret så risk för det är nog mycket liten större risk med alla slangar till tanken den stora grova brukar kunna vara ful..
även dom från tanken..dagens spritbränsle är uttorkande riktiga dyra slangar är det enda rätta dvs avsedda för sprit. All bensin är ju utspädd udag, 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo, köpte nya bensinslangar på mekonomen i höstas och de har redan torrsprickor, trots att jag bara provkört bussen på gårdsplanen! Helt sjukt! tom. med märkta "fuel"...dubbelkollat. Får köpa på seriösare ställe.
Vet du hur det var original med övergången från t-koppling till luftburk. t-kopplingen är väl ca 6mm och anslutningen på toppen av luftburken? ca 12...måste ha suttit något mellan här.
Tack för hjälpen!
jag brukar köpa etanol-slangar på swedol. Håller mycket längre än dom vanliga iaf
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
Tack för tipset, så får det bli!
Har du möjligen koll på övergången från t-kopplingen till anslutning på luftrenaren...är det någon plasthistoria där eller skall det vara något speciellt.
Jag ska titta efter 
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
160 2016-05-02 17:43:56 Senaste redigerad av putte (2016-05-02 17:47:32)
Det går en tunn slang från T-kopplingen till luftburken sen sitter den en gummi "koppling" emellan, jag har letat efter en ny sådan själv men inte hittat ännu.
Det är 28 jag menar
Tack för tipset, så får det bli!
Har du möjligen koll på övergången från t-kopplingen till anslutning på luftrenaren...är det någon plasthistoria där eller skall det vara något speciellt.
75:a Late bay Westfalia
Tack, jag visste inte om nr 28 var luftburken eller en kolfilterburk som det verkar vara på US-modeller. Tittade på en annan buss som står på ön med samma 1700 eller 1800 motor och det var kopplat som du skriver. Tusen tack, nu känner jag mig övertygad om att det blir rätt och inte en motorbrasa 
Hittar du någon som har nya #28 attsälja är jag väldigt intresserad av ett par
75:a Late bay Westfalia
Håller utkik efter luftburk, ibland dyker det upp.
Senaste tiden har det varit fokus på att få allt tätt och snurra som det ska...den akuta rosten åtgärdad vilket var mycket mer än vad jag någonsin kunde föreställa mig, skönt!
-Byte packboxar drivaxlar/låda, på vänstersida var dröp det olja och kanske inte så konstigt med tanke på vad packboxen fått utstå på grund av otät packning/plastring. Hittade allt från grus till havre
-Bytt handbromsvajrar (hela bromssystemet nu i princip nytt eller genomgånget)
-Alla motorplåtar på plats och skumgummitätning
-Alla bensinslangar bytta, även all avluftningsslangstumpar som är krångliga att komma åt. Fick tag på en 7.3mm slang på VW:) 6mm omöjlig att kränga på där det är trångt, 8mm blir för stort och otätt. Enligt VW mekaniker på bilcity så skulle det vara just 7.3mm, tack för det, gick smidigt!
-Stötstångstätningar bytta och täta, efter noggrann putsning av anliggningsytor. Först inte tätt med vanliga svarta o-ringar, men med ett annat märke som var gröna blev det äntligen tätt...
-Alla värmekanaler pluggade i dagsläget, men om delar dyker upp så bygger jag ihop det.
Så här såg det ut vid den läckande packboxen, spannmål och lera från skörden 95 typ:)
Igår kväll fick bussen komma ut och röra på sig. Blev en sväng på landsväg för första gången sedan 95 då den blev stående.
Rullade på fint, inga missljud, rullade väldigt lätt på nya c-däck. Lättstartad både kall och varm. Verkade inte ta mycket soppa heller vilket kändes gött. Men jag skulle behöva hjälp att ställa in förgasarna, någon på ön som kan och har instrument, luftflöde mm?
Väsentliga funktioner verkar stabila, starkt lyse vilket var lite förvånande för en buss som stått ute under bar himmel i 20år...
Nu är det lite finlir kvar innan jag gör ett besök hos bilprovningen:) Ska justera handbroms, montera baksoffa (z-bed) och putsa rutorna:)
Bra jobbat... Får saknad i tankarna när jag ser duetten i bakgrunder hade en -67a -83.-90 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Duett är en bra bil, alltid gillat dem. Denna har jag haft i 15år, numera drivs den med biogas:)
http://miljofordonsyd.se/2014/09/visst- … #more-3950
Bra jobbat... Får saknad i tankarna när jag ser duetten i bakgrunder hade en -67a -83.-90
Hej Daniel. Har du även funderingar på att konvertera bussen till biogas?
Japp, det är planen. Har pratat med Alexander på Konvegas, skall funka fint med luftkylt också. Måste bara besiktiga först så jag kan ta mig till Växjö:)
Hej Daniel. Har du även funderingar på att konvertera bussen till biogas?
173 2016-05-19 12:27:30 Senaste redigerad av Jonas Burman (2016-05-19 12:29:49)
Kul. Blev ordentligt taggad nämligen då jag tidigare har läst om Duetten på ett surfforum. Min 70:a står nere vid Hoburgen och väntar på samma operation.
Riktigt snygg! Vilken kulturskatt med lokalt loggad pickis=ö-kultur:)
Pickis är ju perfekt, mycket plats för tank/ar
Du kan ju svänga förbi i sommar å kolla duetten så kan jag visa hur det är gjort.
Kul. Blev ordentligt taggad nämligen då jag tidigare har läst om Duetten på ett surfforum. Min 70:a står nere vid Hoburgen och väntar på samma operation.
Absolut. Det gör jag gärna! Du kanske dyker upp på Bug-Rauk dessutom? = snacka mer då.

