51 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-02-11 20:32:44)

Kan du rädda bakhörnens orginalplåt är det ingen nackdel. Ekonomiplåtarna brukar vara av flortunn plåt med taskig passform....

Däremot är plåten under motorluckan rätt bra. I alla fall den jag köpte från Schofields. Jag har gjort samma operation som du på min buss, syns i början på tråden.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

52

Kollade din tråd igår, snyggt! Pressverktyget för hålen (för rostskyddspruta) var riktigt bra, önskar jag läst din tråd för någon vecka sedan, mina blev bara borrade tyvärr...

53

Det mest ekonomiska är ju att regga allt på en gång.
Jag hämtar gärna kroken nån dag ICQ/ab
Vi kan ju prata vidare då?

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

54

Varför ska du ta bort dragkroken? går att ha dragkrok och kofångare monterat samtidigt.

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

55

Låter bra, tack.

Kroken är din, ingen brådska att hämta.

Skall fixa lite plåt på lördag em så har du vägarna förbi Bunge så kan du ta den då.

Brukar annars vara upp någon dag i veckan, oftast helger.

Kan även ta med den till Visby, men inte denna helg.

56

SakLetare skrev:

Varför ska du ta bort dragkroken? går att ha dragkrok och kofångare monterat samtidigt.

Just denna krok funkade inte tillsammans med orginalfästen kofångare tror jag, går säkert att fixa men jag har inget behov av krok på bussen. Blir snyggare utan tycker jag...

57

Min Latebay kofångare sitter skruvad i speciella fästen som sitter på draget. Inget drag = ingen kofångare. Men det finns orginalfästen för kofångare utan krok. Frågan är väl mest hur vanliga de är i Sverige? Misstänker att nästan alla bussar här såldes med dragkrok.
Bunge? Får man komma över och kolla i sommar? Min mamma har en sommarstuga i Bungeviken. Halva släkten är därifrån.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

58

Om krok är inskrivet i pappren och den inte finns vid besiktningen måste en enklare reg besiktning göras.. Men det fixar väl vwestin ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

59

Lowflyer skrev:

Min Latebay kofångare sitter skruvad i speciella fästen som sitter på draget. Inget drag = ingen kofångare. Men det finns orginalfästen för kofångare utan krok. Frågan är väl mest hur vanliga de är i Sverige? Misstänker att nästan alla bussar här såldes med dragkrok.
Bunge? Får man komma över och kolla i sommar? Min mamma har en sommarstuga i Bungeviken. Halva släkten är därifrån.

Ja visst får du kolla på bussen, men vet inte om den är i Bunge då för jag lånar en kompis verkstad. Förhoppningsvis är den ute på vägarna:)

60

En dag med svetsen igen... Innerskärm lagad i nedre bakre hörn, den del som sitter punktad med karossidornas vertikala skarv. Batterihyllan fixad med återbruk av fäste (vet inte om det är original men har en liten vantskruv som man lätt kan spänna åt batteriet med på insidan mot motorn) Har lämnat en bit nertill av hörnet för att hålla formen innan inpassning av nya bitar. Den vertikala karosskarven var helsvetsad va 25-30 cm upp, såg inte kul ut, därför gör jag om det så nära som det gick att lista ut av de delar som fanns kvar...

Post's attachments

IMG_20160213_154402.jpg, 178 kb, 1000 x 750
IMG_20160213_154402.jpg 178 kb, 65 downloads since 2016-02-13 

61

Inpassning av främre delen av den vertikala skarven mot hjulhuset. Då jag inte har någon möjlighet att krympa/sträcka plåt fick det bli en vedbodslösning med slitsar för att få till rätta formen.

Post's attachments

IMG_20160213_160932.jpg, 164.95 kb, 1000 x 750
IMG_20160213_160932.jpg 164.95 kb, 77 downloads since 2016-02-13 

62

När biten var injusterad helsvetsade jag falsen/den invikta kanten och slipade rent.

Post's attachments

IMG_20160213_163817.jpg, 143.25 kb, 1000 x 750
IMG_20160213_163817.jpg 143.25 kb, 86 downloads since 2016-02-13 

63

Punktade upp den och kollade/riktade in den efter de befintliga plåtsidornas form

Post's attachments

IMG_20160213_165429.jpg, 139.42 kb, 1000 x 750
IMG_20160213_165429.jpg 139.42 kb, 85 downloads since 2016-02-13 

64

Helsvetsade och slipade rent, ännu ett litet steg närmare besiktning...skönt med varje rostig plåt som kan läggas i återvinningen. Har hittills fyllt en hel spann med bortkapat skit. Skönt också att ta en liten del i taget och göra klart så man inte står där med en helt sönderkapad kaross, lätt att tappa motivationen då...

Post's attachments

IMG_20160213_171012.jpg, 153.06 kb, 1000 x 750
IMG_20160213_171012.jpg 153.06 kb, 69 downloads since 2016-02-13 

65

Inpassning av bakre delen av karosskarven. Gjorde samma sak här med slitsar som jag helsvetsade, slipade och borrade för att punkta ihop med den främre delen. klämde ihop falsen med fyra svetstänger på insidan och slipade upp ca 1mm springa mot omgivande plåt, sedan punktade jag fast allt och knackade ihop skarven från insida så mycket det gick.

Post's attachments

IMG_20160213_182752.jpg, 136.34 kb, 1000 x 750
IMG_20160213_182752.jpg 136.34 kb, 72 downloads since 2016-02-13 

66

Resultatet blev helt OK, råkade bränna igenom lite på ett ställe precis när gasen tog slut...

Några mindre plåtar kvar att passa in nu på bakre högra hörnet, sedan ska jag slippa ner allt å grunda. Tänkte lacka tillfälligt i samma gröna (Sumatragörn) på det ställen jag lagat.

Sedan montera kofångare bak som jag nu fixat fästen till. Planerar en blästring och hellackering framöver men tänkte få den besiktigad först och använda den lite först i sommar. Monterade soffa bak och bälten också från en skrotad 79a, passade perfekt, två rullbälten alltså och ett midjebälte i mitten. Skönt när alla bitar börjar komma på plats med tanke på att den i augusti var ett rostigt vrak utan motor och med inredning utspridd i olika skjul. Senast den rullade var 96 då den var inne och vände snabbt på besiktningen, sen blev den stående i ur och skur...

Post's attachments

IMG_20160213_192435.jpg, 135.86 kb, 1000 x 750
IMG_20160213_192435.jpg 135.86 kb, 69 downloads since 2016-02-13 

67

Snyggt Jobbat! ICQ/ab

✔ (Ø> ! <Ø) Karmann Ghia 56'
✔  [o_☮_o]  Lyxbuss -72'
✔  (o\ ! /o)  Typ 1 -66'

"Satfläsk!"

68

Verkligen!  ICQ/ab

69

X2  ICQ/ab

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

70

Snyggt jobbat ICQ/ab
vågar vi hoppas på att den blir färdig till BUG RAUK?

71

vwestin skrev:

Snyggt jobbat ICQ/ab
vågar vi hoppas på att den blir färdig till BUG RAUK?

Satsar på det!

72 Senaste redigerad av michaelth (2016-02-14 11:34:19)

Tänker på att min buss stod några hundra meter från din sen 90 talet... Sen har väl vwestin några som oxå stod där...
Min buss flyttades till mina föräldrar på ett bilsläp som din buss föregående ägare ägde.. Så vi får se om dom 3bussarna kommer att ses igen i sommar ICQ/ad jag har lite mer att göra.. Iofs självförvållat..
Motorn til din buss stod väl i ett skjul med en trasig ventil eller om det var en extra motor.. Vet att han visade mig den när vi lånade släpet..
Jobba jobba blir skitbra detta, en riktigt bra steg för steg renovering du gjort.. Kul att se folk som gör bra renoveringar utan massa färdiga bitar, eller fancy maskiner. Med det material som finns tillgängligt utan att slutresultatet blir lidande..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

73

michaelth skrev:

Tänker på att min buss stod några hundra meter från din sen 90 talet... Sen har väl vwestin några som oxå stod där...
Min buss flyttades till mina föräldrar på ett bilsläp som din buss föregående ägare ägde.. Så vi får se om dom 3bussarna kommer att ses igen i sommar ICQ/ad jag har lite mer att göra.. Iofs självförvållat..
Motorn til din buss stod väl i ett skjul med en trasig ventil eller om det var en extra motor.. Vet att han visade mig den när vi lånade släpet..
Jobba jobba blir skitbra detta, en riktigt bra steg för steg renovering du gjort.. Kul att se folk som gör bra renoveringar utan massa färdiga bitar, eller fancy maskiner. Med det material som finns tillgängligt utan att slutresultatet blir lidande..

Kul historia! Vi får hoppas att bussarna sammanstrålar framöver.

Det stämmer, motorn låg i ett skjul med trasigt ventilsäte. Fick med en extra motor som tidigare ägare skaffat på Levide skroten. Flyttade över hela toppen. Nu går den fint men har lite kvar att lösa med justering av förgasarna. Har inte riktigt kläm på om automatchoken mm fungerar som de ska...får läsa på lite om detta. Var ju ett tag sen det snurrade så skulle väl vara konstigt om allt fungerade felfritt.

Detta är min första buss (och vw) också så har mycket att lära men kul är det för det mesta:)

74

En av dom jag köpte där är inte helt olik din ICQ/ab
http://i64.tinypic.com/35au1sh.jpg

75

vwestin skrev:

En av dom jag köpte där är inte helt olik din ICQ/ab
http://i64.tinypic.com/35au1sh.jpg

Nice! Ser lite friskare ut dock:) vilken årsmodel?

Har du förresten erfarenhet av att köpa bättringsfärg, kan man uppge färgkoden på tex mekonomen? Eller kan man beställa från VW?