226

Och med lite flax dök ett tak upp på ebay UK. Hade dubbel tur eftersom säljaren var snickare och kunde tänka spika ihop en låda:)

Vann auktionen på 120 pund! Frakt och låda 500 pund.

Taket hemma för ca 6000kr att jämföra med att beställa ett nytt för 25 med frakt (som jag heller inte tyckte var snyggt) Sen känns det märkligt att montera ett helt nytt skinande tak på en sliten gammal bruksbuss. Så denna lösning känns otroligt rätt.

Post's attachments

IMG_20160901_095910.jpg, 319.25 kb, 500 x 667
IMG_20160901_095910.jpg 319.25 kb, 174 downloads since 2016-09-01 

227

Så här ser det ut uppfällt

Post's attachments

310113_10151645751356061_431849145_n_zpsf7965ae3.jpg, 132.75 kb, 500 x 375
310113_10151645751356061_431849145_n_zpsf7965ae3.jpg 132.75 kb, 167 downloads since 2016-09-01 

228

Kungligt.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

229

Och nere, riktigt lågt och smäckert!

Nu blir det att måtta och såga upp taket i vinter:) Känns ändå OK eftersom bussen var sopslut när jag hämtade den...

Post's attachments

devon.jpg, 188.44 kb, 500 x 375
devon.jpg 188.44 kb, 174 downloads since 2016-09-01 

230 Senaste redigerad av michaelth (2016-09-02 08:04:50)

Nu blev jag rysligt glad för din skull.!!!
Då jag inte kunnat hitta någon tillverkare till mitt poptak så är jag intresserad hur lyft mekanismen ser ut till detta.jag har inga problem med min pop mekanik utan vill mest se hur man löst det på detta taket.


Ser fram mot fortsättningen ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

231

Kommer lägga upp bilder på lyftteknik och montering när jag kommer igång (och en ritning på Z-bed gångjärnen:)

232

Också mycket intresserad över en bra konstruktion som håller upp popuptaket. Mitt är minst sagt rangligt och behöver modifieras. Dessutom skulle en lagom stark dämpare göra underverk för lyftet.

För övrigt ett sjukt bra pris du betalade för taket. Vilket kap!

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

233

Grattis till taket! Vilket flyt att hitta rätt tak, och till ett så bra pris.

Jag gillar verkligen din bay. Den ser ut exakt så som jag tycker att de ska göra. Lagom patina och mycket känsla.

234

Så här ser det ut, ganska skabbigt skick men hyfsat komplett. Tältet behöver bytas (plast) men det hade jag räknat med, blir tyg istället då det inte känns så kul att sova i en plastpåse:)

Lyftmekaniken inte helt komplett, återkommer med bild på den Och verkade klen. Planen är lite starkare stag och gasfjädrar.

Post's attachments

IMG_20160901_190827.jpg, 551.35 kb, 1000 x 750
IMG_20160901_190827.jpg 551.35 kb, 160 downloads since 2016-09-07 

235

Lite säckigt i glasfibern på mitten, en svacka liksom... Skall försöka rikta upp och plasta i en förstärkning på insidan. Fästramen mot taket i aluminium krökt efter takformen, kändes sådär i kvalitet och styrka...verkar endast varit limmat i plåten. Engelsmännen har inte riktigt känslan för kvalitet men taket är snyggt och lågt så jag är nöjd ändå.

Post's attachments

IMG_20160901_190713.jpg, 634.48 kb, 1000 x 750
IMG_20160901_190713.jpg 634.48 kb, 169 downloads since 2016-09-07 

236

Inför vintern så gjorde jag ett ryck att rostskydda all mina lagningar och resten av undersidan också för den delen.

Valde kokt linolja då det är ett bra miljövänligt alternativ samt trevligt att jobba med.

Blåste rent hela underredet med hetvatten/högtryckstvätt och lätt torka en vecka. Blåste även rent med tryckluft inne i alla hålrum/balkar mm.

Sen lånade jag ett munstycke med slang som går in i alla hålrum och balkar, supersmidigt! Munstycket sprider åt alla håll, en fin dusch.

Funkade utmärkt utan att späda oljan.

Post's attachments

IMG_20161002_142420.jpg, 475.44 kb, 1000 x 750
IMG_20161002_142420.jpg 475.44 kb, 168 downloads since 2016-10-02 

237

Allt i plåt eller metall fick sig en omgång eller två med sprutan.

Blåste i alla balkar tills det droppade ut i lågpunkterna eller kröp fram i skarvar.

Upplevde att linoljan trängde in riktigt bra och fäster suger fast bra på ytrostiga partier.

Post's attachments

IMG_7024.md.jpg, 488.45 kb, 1000 x 707
IMG_7024.md.jpg 488.45 kb, 167 downloads since 2016-10-02 

238

Ska se hur det blir när det torkat, tänker att det räcker att göra detta en gång varje höst.

Tog ca 3-4 timmar att göra hela bussen, dörrar insida, luckor insida mm.

Finns en hel del gummipluggar att lossa och spruta i hjulhus mm, synd att ingen gjort det tidigare så hade jag sluppit all rostlagning:) (fast å andra sidan hade bussen inte blivit stående då kanske...)

Post's attachments

IMG_20161002_142216.jpg, 500.4 kb, 1000 x 750
IMG_20161002_142216.jpg 500.4 kb, 174 downloads since 2016-10-02 

239

så var det klart ock dags att få in bussen under tak...till veckan kommer hösten har jag hört

Post's attachments

IMG_20161002_151508.jpg, 534.98 kb, 1000 x 652
IMG_20161002_151508.jpg 534.98 kb, 156 downloads since 2016-10-02 

240

Vilar nu i ett klassiskt skjul, ser ju nästan ut som ett "barnfind":)

Nu skall jag fixa skador i glasfibern på popuptaket, sy en ny duk och klura ut någon bra lyftanordning med gasfjädrar tänkte jag, ska bli kul.

Lite läskigt att skära hål i taket bara...det är ju det som är bäst på bussen:)

Post's attachments

IMG_20161002_165704.jpg, 400.4 kb, 1000 x 750
IMG_20161002_165704.jpg 400.4 kb, 175 downloads since 2016-10-02 

241

Dettta blir säkerligen bra..du brukar ju jobba sakta(på ett bra sätt) och metodiskt, och då brukar det gå vägen ICQ/ag ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

242

Ja det skall nog gå bra:) Ovan att såga upp något som är i gott skicka bara, har ju mest sågat i det som varit ruttet...en ny erfarenhet.

Du har ju vanan inne så att säga:)

243

Det känns lite obehagligt att sätta kapen i taket första gången.
Men mät en massa gånger och eventuellt kapa med stor marginal så kommer det att gå bra.
Har kapat upp taket på nästan alla mina bussar och hittills har det gått bra

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

244

Tja kapar upp massor av nya bilar.. Men bra egna  ICQ/ad .. Nä det e pissruskor.. ICQ/an
Men då blir det bara bättre.. Ibland borrar jag ett eller flera små hål genom,  om jag är osäker på var man e..så kan man se exakt var man e i förhållande till balkar förstärkningar osv..kanske fegt men det känns bättre än att behöva laga misstag... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

245

Klokt! Mäta, mäta igen och borra.

Funderar lite på takbalkarna. En, mitten behöver ju kapas. Hur ser förstärkningen ut på westfaliabussar eller andra efterkonverterade, tex. Devon?

Funderar på att förstärka med någon typ av vinkelprofil eller fyrkantsrör mellan främre och bakre takbalk och på den svetsa fast ändarna på den kapade mittbalken samt punkta fast takplåten mot denna profil... Då kan man också vika upp en liten kant runt hela hålet som extra tätning/avvisning av vatten. Förstärkningen blir då också upplag för själva bädden. Har sett lite olika varianter där ramen bara skruvats dit men det känns lite svajigt... På det tak jag fått hem så sitter det en aluminium ram som varit limmad direkt i takplåten, känns så där...

246 Senaste redigerad av michaelth (2016-10-03 15:24:09)

Det är inte fel... Fast jag hade nog limmat takplåten till profilen/svetsat ändarna. Karroserilim blir mycket starkt och ingen rost pga av svetsarna..
Är lite inne på att lägga något under plåten då min pop sitter med en popnitad vinkeljärns ram på ovansidan som klämmer ner tyget mot takplåten.. Sen har jag ju inga" bellyplåtar "heller....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

247

Tack!

Ja lim mot karossplåten kanske och svetsa ihop med balkarna, låter som en god idé.

Ska klura lite...

248

På ett Westfaliatak till en T4a så är förstärkningsplåtarna limmade och popnitade http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T … enerWM.pdf
På T4an är det lite avancerade profiler för där ligger även bädden men några enklare profiler borde man kunna göra sedan limma och popnita fast.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

249

Bra tips och info på den länken, tackar!

250

Demonterade hela pop upp taket idag då tältet är helt slut, lyftmekanism saknas, glasfiberskalet behöver riktas, dvs allt behöver göras om men iallafall en grund att jobba från:)

Post's attachments

IMG_20161015_131752.jpg, 544.64 kb, 1000 x 750
IMG_20161015_131752.jpg 544.64 kb, 174 downloads since 2016-10-15