51

Spanat på Blocket ?
Jag behöver platsen till annat men det finns ändå delar så det räcker o blir över ICQ/ab

52

ja jag såg annonsen på blocket... ICQ/ab

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

53

Fett nice bygge !!!!

Typ 1 -72 90's custom edition
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition

54

t100r skrev:

Får lite ångest när ni börjar prata om E39:or, har ju en E39 Alpina står på gårn med ett skuret vevstakslager, måsta ta tag i det i vinter! 0-100 på runt 5 sek i en bil med tjänstvikt på 1850 kg är väl helt ok ICQ/ab
Det där övre fjäderbenslagret såg intressant ut, få se vad jag hittar på med fjäderbena. Ska kolla hur skivorna ser ut på frugans, kanske vi behöver nya

Åh satan vad fränt, är det V8 och 340hkr i en sån ?
Jag kommer över en billig V8 i somras som jag funderar på att stoppa i, dock lilla motorn på 3l och 218hkr men det går ju att skruva dit en kompressor om det inte räcker till ICQ/ag
Det är bara att höra av dig om du vill köpa skivorna, jag lär inte ha någon användning av dom då det skiljde för mycket mellan e24 o e3.


Motorn ICQ/ab

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/D8789B8F-3CC5-46FF-A2A1-962E99E66AA0_zpsimwnaj1e.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/14625BB8-1DD9-4F23-A015-4BB9FE861C93_zpsyxxivvkc.jpg

55

Ah vad fett. får döda någon timme senare på denna tråden.

56

Stämmer bra de, 4,6 liter, 450 Nm och 340 hk.
Ändå går den att söndagsköra på 0,8 l/mil

http://www.alpina-archive.com/?page_id=185

Små, lätta och behändiga V8:or, skulle passa bra i E9:an

57

E3:a menar jag förstås

58 Senaste redigerad av Franke (2015-10-02 16:36:24)

Låter riktigt fränt !
En sån motor i e3:an hade varit nice, även en hel sån bil skulle vara gött att åka med till vardags ICQ/ag
En 3.6 m5 motor från e34 vore dock det mest optimala, då det nästan blir som en rejält vässad originalmotor.
Tyvärr har dom blivit alldeles för dyra idag och för dom pengarna kan man ju lika gärna satsa på V8:an eller V10:an från dom nyare m5:orna ICQ/af
Får se vad ekonomin tillåter men till en början får 150 hästarn duga ICQ/ab

59

Wow! Kul att läsa lite om bmw, och JÄKLAR vilket jobb du gör. Bra jobbat!
Första bilen som godkändes att jag fick släpa hem var en 3.0s. Lyckan var total tills man insåg att den var genom rostig. ICQ/ag

Tomato Potato
Dyslexiker..

60 Senaste redigerad av Franke (2015-10-27 23:48:14)

Tackar och kul att du gillar mina påhitt D3w1l ICQ/ab
Jag gillar att lägga mycket tid på chassiprylar och sänkning men jag tror inte det blir samma nivå på resten av bygget ICQ/ab

Ja dom här bilarna verkar rosta som f-n och då e3:an alltid levt lite i skuggan av e9 är det betydligt svårare att hitta grejer till dom än coupé-versionen. Har fått lite tips angående plåtdelar iaf, så tids nog kommer även det yttre att få en makeover.


Hur går det annars då ?
Jag har tyvärr inte haft tid att jobba så mycket mer på bilen på ett tag nu, då folk drar i en från ett flertal olika håll ICQ/am
Fjäderbenen skulle ha blivit pulverlackade för länge sen men efter att jag läst en artikel från Jims Mekarhörna i senaste numret av Classic Motor kom jag på andra tankar ICQ/ab
Där visar Jim om hur man enkelt kan elförzinka hemma i köket i ett bad av ättika,salt och socker.
Gick igång på detta så jag tänkte testa denna metod på mina fjäderben för att få på ett rostskydd på gängen till coilsen och under pulverlacken.
Får väl se om det går vägen, fortsättning följer ICQ/ab

61

Bmw:n blev bortglömd under ett snötäcke av olika anledningar men nu när det är varmt ute igen så har suget kommit tillbaka.
Har börjat titta lite på framvagnen och kört igång med lite pulverlackering igen.
Igår målades mina justerbara camber/caster topplagringar och då grejerna börjar se lite flashiga ut så skulle jag vilja ha tag i m8 bultar/muttrar  som matchar resten.
Någon som kan tipsa vart man får tag i bultar med låg skalle, muttrar o brickor som inte rostar på en gång.
Är det rostfritt eller eloxering man ska satsa på? ( Har även lagt frågan i babbelforumet)
Jag är inte rädd för att handla världen över, så det är inget hinder.

Så här ser grejerna ut nu, testade med att pulverlacka dom svarta maskinbultarna men det känns för "billigt", iaf med det resultatet jag fick denna gång. Även grannens ventilkåpor till Mustangen fick en golden shower Default/lol

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/CD2C5B62-0512-4730-BFE9-C64B020B7253_zpsoqbyvxfe.jpg

62

Vad har du för ugn/utrustning för pulverlackeringen?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

63

http://www.pro-bolt.com/stainless.html

Här har jag handlat lite smågrejer och det har funkat bra. Titan är ju också mysigt om man vill vara värst. ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

64 Senaste redigerad av Franke (2016-05-12 13:59:01)

Michaelth: Verktygsbodens spruta och en vanlig köksugn. Kommer dock på sikt att byta ut den mot en strömlös spruta från Elektrostaticmagic i UK.

Falcor: Grym sida, verkar lovande att hitta något passande där ICQ/ab
Tack för tipset !

65 Senaste redigerad av Franke (2016-05-13 12:58:27)

Efter tips i en annan tråd har jag hittat något som faller mig i smaken.
Klart den rostiga BMW:n ska ha bultar/muttrar i titan  Default/lol  ICQ/afhttp://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/663A857F-815E-47A5-A0FE-CE9AAF96F2EB_zps93wr4ny8.jpg

66

Vi hade inte väntat oss något annat.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

67 Senaste redigerad av Franke (2016-05-13 16:37:08)

Hahaha Default/lol Default/lol tja jag får väl erkänna att jag behöver jobba på att nöja mig med vanliga grejer som inte kostar minst 3x mer i både tid och pengar ICQ/ae

Btw, på tal om rost...
Huvarna på dessa bilar har en benägenhet att rosta som fan då dom har dålig dränering i framkant, troligtvis även dåligt rostskydd. Förmodligen samlas det en hel hel del fukt där då huvarna brukar vara riktigt trötta just i framkant. Min bil är inget undantag, snarare värre då den är genomrutten med stora hål på utsidan!
Har därmed haft ögonen öppna efter en bättre huv en längre tid och för några veckor sen dykte det upp en i Valbo.
Eller ja..inte bara en huv, det följde med en 75:ans 3.0sa också Default/lol
Köpte den mest för huvens fina skick men det finns ju givetvis en hel del andra godsaker som går att använda ICQ/ab

När jag fick se den irl upptäckte jag dock ett problem , den var nämligen för fin att skrota, kanske tom finare än projektbilen Default/lol
Så nu har jag helt plötsligt 3st E3:or varav 2st som är "körbara".
Jag vill dock inte hålla på med flera bilprojekt samtidigt så den vita får donera huv och den 30 hästar starkare motorn (180hkr med dubbla fuggar!) m.m. tillsvidare.
Jag har ju ett par Bmw V8:or ståendes till ingen nytta så man kanske skulle stoppa i en sån när motorutrymmet blir tomt och tvåhalvan är körklar.
Den som lever får se, har ju ett par bussar att ta hand om också ICQ/ae

Så här är huven konstruerad, inte min på bilden dock.
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/BFE4CB3E-8A56-4F3C-93B7-AE0EB809EE43_zpskqz7h8zc.jpg


"Donatorbil" 2

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/20DC00CC-3455-49C5-ABF2-1C070C62DB69_zpsxshzgugo.jpg

68

ICQ/ae
Hade nog petat i en diesel i den vite, bra bruksbil då

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

69

Hehe, tanken är god men då jag mer eller mindre bor mitt i stan, åker moped till jobbet och endast behöver åka 4km t.o.r per dag (mellan dagis och hemmet) så är inte behovet av en bränslesnål speciellt prioriterat ICQ/ab
Så gammelbilarna blir det bara att nöjesåka i på saltfria vägar.

När det ska hämtas grejer runt om i landet åker jag turbomatad Volvo som slukar både bensin och stora grejer med nedfällda säten ICQ/ag
Här har vi ett bra exempel på lastkapaciteten, sågen är inte bara stor, gissar att den dessutom väger minst 300kg Default/lol

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/984B7F80-3559-4A37-B81D-9E6EA0F40E0B_zpszdz2tcbo.jpg

70

åker moped till jobbet och endast behöver åka 4km t.o.r per dag (mellan dagis och hemmet) så är inte behovet av en bränslesnål speciellt prioriterat smile
Så gammelbilarna blir det bara att nöjesåka i på saltfria vägar.

Nu snackar vi livskvalité  ICQ/ab

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

71

Hehe, jo det är inte så dumt faktiskt men å andra sidan blir storleken på garaget/gården lidande då det knappt rymmer 1/4 av alla bilar o maskiner.
Eller så kanske det bara är jag som har för mycket skrot ICQ/ae

72

Framfälgsmodellen har jag fyra st av, underlig dimension med svindyra däck som följd Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

73

Menar du "kapsylfälgen" på den vita 3.0:an Johan W?

74

Denna tråden hade jag glömt bort. Har ju iof sett bilderna på delarna på andra ställen. Håller med om att mattsvart blev riktigt bra på delarna och den vita såg ju riktigt vettig ut ICQ/ab

75

Så kan dom nog heta ICQ/ab

Post's attachments

kapsylfälg.png, 68.78 kb, 189 x 205
kapsylfälg.png 68.78 kb, 314 downloads since 2016-05-14 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage