26

Nu är CSP 5-bultade frambromsarna monterade. Ska bli spännande att testa dem i vår.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0561.JPG


http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0563.JPG

27 Senaste redigerad av HenrikL (2015-02-20 20:31:16)

På det stora hela är jag nöjd med kvaliteten på CSPs bromsar. Dock finns det tre mindre lyckade saker som jag irriterar mig på:

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0566.JPG

Kan inte exakt sätta fingret på vad i konstruktionen som borde vara annorlunda, men yttre muttern sitter lite långt ut på axeltappen för att man ska vara helt nöjd.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0569.JPG

Den här skruven (som håller okfästet i spindeln) är en lång fingängad 10K skruv och finns inte som standardprodukt. Då har CSP specialtillverkad den ... och gjort den en centimeter för lång! Mycket otyskt.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0573.JPG

Navkåporna är väldigt svåra att få på och när man knacka av den är det omöjligt att inte råka knacka på och göra märken på det mjuka navet av aluminium.

28

Varje gång jag öppnat motorluckan har jag irriterat mig på att framkanten på motorutrymmet varit trist och ytrostig. Nu när motor och växellåda i alla fall var ur passade jag på att slipa rent plåten och lacka om.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0592.JPG

29

Snygg!!

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

30

Långsamt går projektet framåt. Nu är motorn tillbaka i bilen.

Jag hade tidigare en Leistritz ljuddämpare på bilen som inte lät något vidare. På en veteranmarknad sprang jag på en begagnad original VW ljuddämpare i bra skick. Denna är nu uppfräschad och sitter monterad på bilen. Hoppas på ett trevligare motorljud med denna.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0681.JPG

31

Dags att lufta bromsarna och irriterande nog passar inte locket på min Luftman bromsluftare på den äldre modellen av bromsvätskebehållare. För att lösa det tog jag en skruvad däckventil till MC och satte fast den i ett originallock. Fungerade utmärkt och att lufta bromsarna själv blev en barnlek.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0689.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0691.JPG

32

Jag har monterat ett bränslefilter. I motorrummet är inget alternativ pga värmen, under tanken fungerar påligt på Typ 3, så enda alternativet som återstod var bredvid växellådan. Gillade heller inte tanken på att filtret skulle gunga på den långa bensinslangen, så jag bygde ett litet fäste som sattes fast med fyra svetsloppor bredvid växellådan.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0708.JPG

33

Typ 3 med 6V har en tendens att bränna upp eldelen i tändningslåset och detta finns inte att köpa nytt. Därför satte jag ett 6V 30A relä för att avlasta tändningslåset. Funderade länge på var jag skulle sätta det. Att sätta det vid startmotorn gav korta kablar, men reläet skulle utsättas för vatten när man kör i regn. Under baksätet hade gett en torr placering, men längre kablar och svårt att få till kabelgenomföringen på ett bra sätt.

Kompromssen blev i framkant på motorutrymmet. Skapligt korta kablar och betydligt torrare än vid startmotorn. Reläet och kablarna syns dessutom inte när luftrenaren sitter på plats.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0713.JPG

34

Premiärtur! Jag tycker höjden blev bra och hjulen sitter fint i hjulhusen. Hjulen är Sprintstar-kopior 4.5x15 ET34 med Vredestein Sprint Classic 155R15.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0715.JPG

35

Det blir perfekt med hjulen, originalutseende men med det lilla extra ICQ/ab
Vart har du fått tag i 30amp reläet någonstans? Har en plan på montera ett sånt på min också just för att spara tändlåset.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

36

Snyggt jobbat Henrik! Reläet i motorrummet var ju en bra ide! Höjden blev riktigt bra på bilen, men hur blev det med ljudet?


/christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

37

Torpa skrev:

Det blir perfekt med hjulen, originalutseende men med det lilla extra ICQ/ab
Vart har du fått tag i 30amp reläet någonstans? Har en plan på montera ett sånt på min också just för att spara tändlåset.

Startrelä
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=14 … =111998611

38

Karmann67 skrev:

Snyggt jobbat Henrik! Reläet i motorrummet var ju en bra ide! Höjden blev riktigt bra på bilen, men hur blev det med ljudet?

Avgasljudet blev trevligare. Mindre raggarbil och mer luftkyld VW.

Reläet köpte jag från CTA Service:
http://www.ctaservice.se/delar/light/light.htm

39 Senaste redigerad av HenrikL (2015-08-30 21:20:22)

Renoverade fördelaren enligt instruktionerna i denna tråd:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22799

Renoveringen gjorde stor skillnad. Inget hostande och ryckande vid acceleration längre och nu kan man plötsligt segdra på högre växlar.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0819.JPG

40

Länge sedan denna tråd uppdaterades. Vinterns projekt är konvertering till 12V, byte av huvudkabelstammen från instrumentbräda till motor samt fix av oljeläckage från motor.

Än så länge har jag inte hunnit längre än att lyfta ut motorn och snygga up en 12V fläktkåpa. Bilder kommer framöver.

41

Nu börjar det äntligen jobbas på detta projekt igen. Kabelhärvan från instrumentbrädan till motorn ska bytas och då måste vänster fram- och bakskärm av. Bakskärmen var av för några år sedan, så där fanns inga överraskningar, men framskärmen såg ut som om den aldrig varit av.

Själva skärmen var full i spackel, men det har jag vetat sedan jag köpte bilen. Mer spännande var innerskärmen. Resultatet efter att något kilo underredsmassa tagits bort var fyra mindre hål. Inte så tokigt, men ytterligare arbete till den långa listan.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/front.jpg

42

Rostlagning påbörjad.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/Photo_2017-08-26.jpg

43

Plockade loss förstärkningen vid stötfångarfästet och hittade lite mer rost än vad som syntes innan.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/bumper1.jpg

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/bumper2.jpg

44

Lagning av stötfångarfäste påbörjad.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/bumper3.jpg

Lagning av innerskärm vänster fram klar.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/innerwing.jpg

45

Ny kabelhärva på plats. Har lagt två extra kablar (varvräknare och oljetemp) tillsammans med härvan.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/wiringloom.jpg

46

Som nytt ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

47

Snyggt!

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

48

Stötfångarfäste klart

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/bumper4.jpg

49

ICQ/bf då rullar bilen snart då.

Bubbla -62
Buss -60

50

Världens långsammaste projekt går långsamt framåt. Senaste tiden har jag jobbat med motorn som fått en 12V generator med matchande fläktkåpa. Bränslepumpen har bytts till en från 1966 med inbyggd backventil för att slippa riskera att det rinner bensin ner i cylindrarna. Förgasarna har fått 12V chokeelement och jag har monterad de saknade locken för vacuumcylindrarna till choken.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/motor_okt_2018.jpg