Nä. Dom här tar i plattan redan vid fullt rattutslag...
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Geländewagen Typ-51 -66
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Nä. Dom här tar i plattan redan vid fullt rattutslag...
Där tar däcken i vid fullt rattutslag. Fast jag höjt chassi 7,5cm. Med standard chassi å karosshöjsats tar det i ännu mer.
Lägsta markfrigången är mitt under motorn. Här visualiserat med ett par 0,33 vuxenläskburkar... I centimeter mätt blir det 25cm...
Träbåtsäsongen börjar vara över och med höststorm på väg så var det väl lika bra att åka ut till sommarstugan å dra upp båten...
fast lite synd att inte båt trailern är wide 5
Trevligt med en luftkyld "suv"
Påbörjat uppgradering av reduktionsväxlarna... De som nu monterat är i praktiken ett bolt on paket jag lyckades komma över för XX antal år sen. De är ett set som en bysmed byggt om på 60-70 talet för att passa en bubbla. Hade suttit i en splitbubbla innan jag köpte dom. När jag öppnade dem visade det sej att de även var ytterligare nerväxlade. Dvs. de hade helt nya å ännu mindre övre drev å nedre axeln var följdaktligen uppflyttad pga. mindre övre drev. Pga detta var ju även dreven omslipade och förstås inte samma precission som från VW fabriken. Detta resulterar ju i att dreven för ett hiskeligt ljud när de rullar fritt utan att ha drag på. Likaså när man motorbromsar.
Nu är tanken att jag ska råda bot på detta genom att bygga om ett par original portaler så de går att byta ut mot de som just nu sitter på bilen. Delvis höjs baken c. 12mm bara av detta samt att jag hoppas på att VW original dreven är tätare och tystare....
Började riva portalerna som nu sitter på bilen. Vart lite osäker på hur mycket axialglapp det egentligen får vara på drivaxeln.. Känns ett litet glapp och ett litet kluckande ljud inifrån axeln. Förmodligen de sfäriska plattorna/"spaden" på axeln som har ett litet glapp? Mätte nog in den då jag i fjol monterade ihop allt men nu minns man ju inte längre hur det skulle vara...
Originalhus jämfört med mina bysmed moddade...
Lite olika gjutningar också. Nyare till vänster är märkbart lättare.
tycker det är fantastiskt att någon gjort sig jobbet... undrar hur dom fick fram kugghjulen..
De ser väldigt hemmapulade ut fastän dom är fantastiskt snyggt gjorda..
Här ser man även en anna modd som måste göras även på de nya. Nedre skruven måste bytas till kortare och själva halsen på huset måste sänkas minst 15mm.. Tänkte försöka göra min version lite snyggare.
Detta behövs för att skruven ska gå fri från bromscylindern och skölden...
Förkapat så är det mindre material att köra bort med fräsen.
Idag började jag såga bort onödig dödvikt på Portalhusen..
Nice
Nu är en enkel jigg tillverkad så jag kan korta kragarna för axelrören.
Såhär mycket måste de kortas.
Äntligen nya vattenskurna adapterplattor!
Dämparfästen svetsade på plattorna.
Litet tips. Något som passar till din stil https://www.blocket.se/trelleborg/Milit … 14&w=0
Trevligt projekt du har
Åh! Den vore perfekt!!!!
Passade på idag att justera svärden 2 inre splines neråt å 2 yttre splines uppåt. Borde ge c. 11mm mera markfrigång plus ytterligare 10mm då jag byter de moddade portalerna till original...
Äntligen hade verkstadskillen på jobbet tid att plana ner det sista på portalhusen!
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Geländewagen Typ-51 -66
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.