näe.. eller hittade inget nu när jag kollade efter.. har du länk?
Synd, såld nu, 3000 för komplett campinginredning
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
ofan... skit då..
Velar och funderar runt fälgar.. vet inte vad jag ska satsa på.. Vill allra helst ha 16" tror jag..
Om jag ska ha tex mercedesfälgar.. så måste jag med största sannolikhet byta pinnskruvar till längre.. skruvar och muttrar kostar 12-1300:-
sen fälgar och däck..
Men om man nu satsar på 15" från tex Classic vw, är de bolt on då? eller måste man byta pinnskruvar för dem med?
104 2015-09-04 16:01:49 Senaste redigerad av MrPete (2015-09-04 16:02:06)
Fick bild på bussen photoshoppad, tycker själv det ser ganska bra ut.. vad tror ni? Enda nackdelen är som sagt att man måste kosta på nya pinnskruvar och muttrar (typ 1000kr till).
Fy fan vad rövigt.. den nya rutan från veterania sprack vid imontering idag.. sjukt tråkigt och det var precis vid sista justeringen det sket sig..
Svårt att säga exakt vad det beror på, har dock läst ganska hård kritik mot justkampers rutlist.. vi gjorde allt efter boken så att säga. Vågar inte testa igen med den listen iaf, blir en tysk från classic vw.
Nån som har en billig ruta till salu?
Fick köpt 4st cosmic-fälgar iaf, blir lite roligare än rostiga plåtfälgar.
Om underkanten på ruthålet är rostlagat, är det inte helt ovanligt att rutan passar dåligt!!!!!
Det är mycket viktigt att hålets storlek ,höjd och radie stämmer....
ekonomiplåtarna brukar inte vara så korrekta
och även hur man passarin/svetsar fast kanten kan göra stor skillnad.... så att tro det är listen det tror jag inte. en ny ruta brukar vara mycket tåligare än en beg. dom går mycket lättare sönder.. att lägga rutan utan list i hålet kan ge en insikt i om hålet inte är rätt om avståndet skiljer längs rutan. i sådant fall går även nästa ruta sönder.. eller får slipas ner. att slipa/passa in en ruta är möjligt med framrutor, då dom inte är härdade utan lammelglas.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kan ju inte svära på att det är exakt på hundradelen överallt efter att plåt i nederkant bytts.. men alla kontrollmått stämmer iaf och yttre plåten är lagd kant i kant utåt och i samma höjd som den inre plåten.
Skyller inte helt och hållet på listen, men den har inte fått bra kritik någonstans.. "german is the only way to go" sägs det..
Blir en sån från classic vw nästa gång oavsett..
Nåväl, får väl se hur ser ut vid nästa försök.
Nästa gång kan du låta en glasmästare montera rutan då slipper du betala om den spricker. Framför allt billigare och bättre. Jag brukar slipa ner glaset ca 1.5 mm runt om pga dålig passform på nya rutor och rutlister.
Jo, det blir så.. tanken var att göra denna gången med.. det glastmästeriet som ligger inom köravstånd utan ruta verkade dock inte sugna på att göra det.. de skulle boka tid men ringde inte ens tillbaka.. men men..
Vad slipar du kanten med? 1,5mm låter dock väldigt mkt runtom..
Hepp hepp..
bussprojektet har varit ganska stillastående det senaste.. inte riktigt funnits inspiration att färdigställa rock&roll soffan.. hela konstruktionen med gångjärnen känns vek att jag inte vet om jag vill bygga vidare på den.. Blir nog så att jag köper material och bygger s.k. Riviera-gångjärn, J:son byggde sina och det blev ju riktigt bra.
Visst hade jag kunnat fortsätta med resten av inredning, iaf skaffa material och börja bygga stomme etc.. Men vet inte om jag måste ur med lite av golvet för infästning av rivieragångjärn etc.
Åkte iaf till Svenljunga idag och hämtade Cosmic-fälgar med fina däck till bussen, sen när jag bytte hjulen passade jag på att montera bromsok, nya belägg och bromsslangar fram som jag hoppade över sist, när jag bytte framvagnen. Måste dock köpa nya avluftningsnipplar innan jag kan fylla på bromsvätska. Var hittar jag det?
Blev annars riktigt bra om jag får säga det själv :-)
Håller med..riktigt bra! 
late,
in love,
and a little drunk..
Tack, ja utvändigt blir det nog inte några större förändringar nu på ett tag. Skulle vilja lacka hela bussen i den ljusa niagara blau.. men det får bli senare.
Funderar på att åka och kika på material till inredningsbygge..
Kanske blir en riviera-soffa ändå.. billigt men mkt jobb.. rusty lee vore smidigt.. men typ 3000:- för en soffa... :-(
Hur löste det sig med vindrutan?
Martin A
Det löser sig nog med rutan.. fått tag i en annan och köpt tysk list, mkt mjukare än den plastiga vi försökte med. Ska kolla med rutan i hålet utan list och korrigera vid behov.
Idag har jag grejat med lite stereoprylar. Monterar ett Alpine 6,5" kitsystem i framdörrarna, ena sidan klar och provspelad.
ett snik grej jag brukar kör med på mina bayar angående pinbultar till hjulen e att
köpa 10 nya längre bultar till fram och sen återmontera dom främre hjulbultarna bak
för hjulbultarna som sitter fram e längre en dom som sitter bak original.
fulkar fint för mig och har inte haft några problem med de
mvh kalle 
typ 2, splitt 65 Stridisen
typ 2, Bay 70 Brodeus
typ 2 Bay 67 pickup
typ 2 Bay 68 pickup
typ2 Bay 70 Pickup
Ja, jag har läst om den varianten också :-) Har faktiskt köpt en uppsättning längre pinnskruvar samt 10st främre (std fram kostade inte många kronor). Dock har jag nu satt dit Cosmic-fälgarna och jag tycker då att det är fullt tillräckligt med gänga.. så bökar inte med att lossa naven.. fram är enkelt men bak desto drygare med kronmuttern som jag helst inte rör.
Kom på nu i efterhand när jag ser på fotot på dörrsidan att jag stör mig på att jag inte klädde in svart så att det täcker hålet i luftkanalen.. får fixa det, annars kommer det att reta mig framöver.
Här har det knappt hänt någonting den senaste tiden.. har varit en hel del annat på agendan med utbildningar på jobbet, bowling, dottern, trädklippning och annat.
Men jag har iaf satt ihop bottendelen till kommande 2,1l-motor och har tänkt att bygga vidare på den under vintern.
Fick ett erbjudande om att köpa ett par topplock, så det gjorde jag :-)
vw 041
39/32 mm ventiler
dubbla ventilfjädrar (ska kolla inspänningstryck så de inte är för hårda)
oportade, så jag ska bara putsa till dem lite har jag tänkt.
Dock är de upptagna för 94mm borr, så jag får fixa adapterringar eller byta till 94mm cylindrar/kolvar eller tjockväggiga 92:or.
Motorkonceptet blir något i stil med:
AS41 dubbelreducerat block, fullflödesmod och ar-borrat
78mm motviktsvev, cheva journal
5,4" DRD racing I-profil stakar cheva journal
92mm cima/mahle (alt AA tjockväggiga cylindrar +mahle kolvar)
Engle W100 kamaxel med magnum rakskurna drev (onödigt men hade dem redan)
CB dual taper stötstänger
windage stötstångsrör i rostfritt
vw 041 toppar 39/32mm ventiler
1,25:1 vippor skruvade ändar och swivel feet
Avgassystem blir nog 1,1/2" eller nåt, ska helst va ganska tyst, ev bygger jag eget.
Dubbla weber 40, 28mm halsringar, vintage speed gasreglage
Externt filter och ev extern kylare med mocal termostat
Det mesta har jag redan hemma, ja jag vet att det ser ut som f¤n på min bänk.. men då ska ni se rummet intill
Tack till Dann förresten som snickrade ihop topplockshållaren åt mig!
Hepp hepp.. Det går verkligen långsamt framåt med bussen.. om det ens händer nåt alls.. Har fortfarande inte fått tag i originalsoffan jag köpte.. den ligger hos farsan.. som bor 15min från Tierp arena..
Men förhoppningsvis så masar han sig ner hit för att hälsa på snart.. han har ju ändå gått i pension nyligen..
Jag har iaf inhandlat lite roterande filar etc.. Har en rakslip för filar med 6mm skaft.. känns fortfarande lite ovant då de är brutalt stora i jämförelse med dremel som jag kört tidigare.. Fick även tag i ett set om 10 filar med 3mm skaft som jag kör med dremeln.. jävlar va bra de var, som att kapa i smör.. så man får ta det lite försiktigt.
Har även hittat ventilsätesfräsar till väldigt mkt bättre pris än tex neway.. Går även att custombeställa storlekar och vinklar.
Fick köpt ett par äldre italienska weber 40:or med insug och filter från en jänkare som knappt vill ha med internet att göra. Det är som sagt en äldre version med kam på accpump (som Ida har), om det är bättre eller sämre vet jag inte.
Börjat att fila lite, förbränningsrum får vänta tills att jag bestämt om jag ska byta till tjockväggiga cylindrar eller montera s.k power sleeves.. iom att de är upptagna för 94mm.
Dessa filar är helt grymma!
Blocket är ihopsatt med 78mm vev, w100 kam, nya lager, 5,4" stakar med cheva-journal.
Just ja, köpte ett set Scat 1,25:1 vippor med nya justerskruvar också :-)
Var köpte du de långa filarna ?
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Alla filar är köpta på ebay. De på bild ovan är 3mm skaft och va 7-8cm långa. Sen har jag filar med 6mm skaft och de är 15cm långa.. lite onödigt långa då de lätt kommer i självsvängning och börjar slå.. (har tänkt kapa ner dem till 10cm).
Vad för ventilsätesfräsar har du hittat?
Vad kostar dem?
Mats
Hittat på ebay, vad de kostar beror på hur många och vilka vinklar man ska ha.. jag har skickat en förfrågan men inte fått exakt pris än. De kan customtillverka dem man vill ha. Tror de görs med fasta skär.
125 2015-11-17 11:35:51 Senaste redigerad av MrPete (2015-11-17 11:38:59)
Hepp hepp.. här händer då inte mkt.. Bussen står där den står och inget görs.. Klurar fortfarande på hur jag ska få hem soffan från farsan så att jag kan börja med inredningen..
Ska kika på ett annat garage på onsdag som jag eventuellt ska hyra ihop med en annan vw-dåre på onsdag.
Eftersom jag tycker det är roligt med motorbyggen så har jag börjat att samla på mig delar för att bygga en lite mer potent motor till bussen.. Ingen race-motor, men det ska finnas ordentligt med kraft att dra fram en fullpackad campingbuss.
Cima/mahle cylinderkitet har sålts och istället har jag köpt mig en uppsättning 92mm tjockväggiga cylindrar. Detta för att de ska passa i de toppar jag köpt tidigare som är upptagna för 94mm borr.. Visst hade jag kunnat gå på 94mm men hade då varit tvungen att dela blocket igen och ta upp hålen.. alt svarva ner cylindrarna för att passa i 92mm hålen i blocket. Så volymen blir nu 2074cc som förra gången.
Största funderingen jag har för motorbygget är avgassystemet.. egentligen skulle jag vilja ha kvar värmen.. samtidigt som jag har hört att den är mycket dålig i buss och att värmekammare med grövre rör kostar fläsk..
Funderar på om man inte kan lösa det på något annat sätt istället..
Jag vill ha ett avgassystem som är så tyst som möjligt men inte stryper för mkt och dessutom sitter hyffsat diskret på en buss med dragkrok. Prisvärda idéer?
Köpte även en Msd blaster SS tändspole, då motorn ska få sin gnista från MSD 6al och Magnaspark brytarlös fördelare.