51

Skulle tippa på att kanalen som nedre löprullen går i börjar bli sliten, men du kan ju shimsa upp den så mycket det går iaf. Den här jävla dörren går att justera i all oändlighet...

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

52

Jo, det är väl en inte helt osannolik teori.. dock inget jag har lust att byta nu.. låter jobbigt också.. löprullen är inget som slits annars? Får prova med nån mm shims till iaf och se vad det ger.

I övrigt har det inte gjorts nåt anmärkningsvärt med bussen under helgen.. blev lite besviken när paketet inte kom igår, sen har vi varit en sväng i slottsskogen/gbg och träffat min syster m familj. Sen blev det en mkt utdragen läggning av dottern som behövde 2h på sig att somna..

Måste kontakta posten om leverans av paket nästa vecka, så de inte står här och knackar på mån-tis då vi är på skara sommarland.

Imorn blir det nog lite svetsning iaf :-)

53

Har lite samma tendens på min skjutdörr , går att labba sig till tvångströja på detta!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

54

Jo, jag höll på i säkert 2h idag och pulade med dörren.. man kan bli vansinnig för mindre.. :-(

Det känns fortfarande som att den verkligen behöver komma ner i bakkant.. Den sitter inte heller helt tight mot karossen framme vid låskistan.. som att den är lite mer böjd än karossen.. mkt skumt.

Annars har det inte blivit mkt gjort.. pillat bort limrester från skummet under gummit vid stolarna fram.. tänkte använda de gamla som mallar och göra nya mattor.. kan nog bli bra men pilligt att få till en "list" som man kan sätta fast dem med i spåren vid sidorna. Tänkte införskaffa material i veckan, tygskroten ligger ju nära och har bra sortiment.

Är borta till på tisdag kväll på Skara sommarland, hoppas paketet är här när man kommer hem.. verkar ha knasat sig nåt med frakten, mailat justkampers och hoppas på svar imorn.

55

Har jobbat på en del idag, fick till slut paketet med plåt från England.. herrejösses så inkompetent posten (postnord) har blivit.

Paketet skulle ha kommit i måndags, kom på tisdagen, sen har de försökt leverera det hem till mig igår (var inte hemma), lämnade en lapp att paket finns att hämta på hemköp.. Där finns förstås inget paket.. De säger att det körts tillbaka till sorteringsterminal i Borås (som jag just kom från). Söker sen på paketet, där står det härryda, paket transporteras kl.20 och sen 01 på natten. Dagen efter (idag) ringer jag och frågar var paketet är och får till svar att det ska vara på bockasjögatan i Göteborg (Bockasjögatan ligger i Borås).. och de har ingen utlämning..
Enl. dem var även paketet för stort för att lämnas på hemköp.. varför skrev de hemköp då???
Vid 14-tiden får jag iaf uppdatering att paketet finns att hämta på posten företagscenter i Skene.. Varför kördes det inte dit direkt?? Eller var det där hela tiden???

Sen var paketet ganska mulat också.. så var rädd för knäckta plåtar.. var som tur bara en som fått sig en liten törn i nåt hörn.

Orkar inte lägga upp bilder nu, det kommer imorn.. men jag har iaf bytt ut hörnet på skärmkanten fram, bytt ut lite tröskel på vänstersidan.
Sen har jag bytt ut plåten mellan baklucka och motorluckan.. Dels så var den lite rostig, lite kapat i (troligtvis kylslangar till opelmotorn. skruvarna till gångjärnen för motorluckan var dessutom av och fastrostade i skruvhålen.. Så det var tvunget att bytas för att få dit luckan rätt.. (de hade av nån anledning flyttat gångjärnen till sidan). Så nu går det att sätta i motorluckan och öppna och stänga (förutom att det saknas ett lås).

Sen har jag kapat lite mer av hörnet bak och höger bakskärm, bestämde mig för att byta så mycket plåt som den nya plåten tillåter.

Andra delar jag fick hem är dörrlister fram, list motorlucka, gångjärn med skruvar (tätningar glömdes förstås).. två drivaxeldamasker (två till på väg från dalhems, tänkte att det lika bra att byta alla). skyltbelysning, torkarblad, vindrutelist, batterihylla, sista biten av innerskärmen, klämma till batteri, etc.. .

Som sagt, bilder kommer under morgondagen.. då ska jag även möte upp Tomas (man med MKT delar på lager) och få höger backspegel, innerhandtag till skjutdörr och den bakre svårhittade motorplåten.

Adios, so long och gonatt / Peter

56

Har en liten fråga också..

Fick hem "trädet" som sitter fram och leder värme mot benen och vindrutan.. spjället på den, var styrs det ifrån? Är detta rätt wire till det?
http://www.justkampers.com/vw-t2-bay-wi … -1979.html

Fråga två.. Under förarstolen sitter två dragknoppar, under den ena står värme max effekt eller nåt sånt.. är det till Eberspächern eller nåt påhitt till den vattenburna värmen? En av wire:rna är kapad under bussen.

57

Nu var det ett tag sen jag gjorde någon uppdatering.. Det har hänt litegrann sen sist iaf.

FIck telefonsamtal från stället i Veddige som blästrat mina grejer och dessutom lagt på epoxygrund, att de var klara och kunde hämtas..

Tyvärr hann jag inte igår.. så jag får göra det i veckan. En polare skall hjälpa mig att lägga lack på stötfångarna. De blir vita precis som original, tycker det är snyggast.. (kromade hade iofs varit fräckt.. men det är mkt jobb och kostar fläsk).

Hur som haver.

Motorluckan som jag tidigare la biltemas färgborttagning på har slipats och fått ny lack
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f81a121f3389814fbb579c8c3cdef47d.jpg

Ett standardfel på dessa bussar är att det rinner in vatten och lägger sig bakom listen till vindrutan.. Det brukar leda till att vatten kommer in på säkringsboxen etc.. ge visslande ljud när man kör och andra otrevligheter...

Eftersom det "bara" var ett par små rostblåsor framför listen hade jag lite förhoppningar om att det inte var så farligt..

Jag hade fel..
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f182e14252771fc21550b9af01a863aa.jpg

Så det var bara att beställa ny plåt direkt och börja göra rent, slipa bort rost osv.. yaay...

en tredjedel utbytt.. mkt pill med att få bitarna rätt och linjera..
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-81fe8189c8986883003ac716f7f0c8db.jpg

Tog inga fler bilder mellan.. men här är all rostig plåt utbytt och rostskyddsgrund lagd
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-1a38426d0f0b105b8fe5ae3b57375c99.jpg

Slutgiltigt resultat.. finish är som sagt inte prioriterat i detta skede.. Bussen ska bli omlackerad i framtiden.. men tycker själv att det blev ganska ok.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ae1cea61c643514de5c34f7e416aadac.jpg

Mest spännande blir att se om rutan passar nu.. Det gäller att man fått allting rätt.. :-O

Har gjort lite annat också som det inte finns bilder på.. tex lagt i 30 ark silent coat bak mot hjulhus, reservhjulsbalja och mot motorrummet.. Förhoppningsvis minskar det lite oväsen när man är ute och puttrar :-)

Ska låta lacken härda ett par dagar innan jag ger mig på att försöka få i rutan igen.. Vill dessutom montera ovandelen och luftutblåsen på instrumentpanelen först eftersom det är mycket lättare när rutan är ur.

På återseende / Peter

58

Tycker det ser kalas ut vid rutan, jag hade varit tvärnöjd ICQ/af

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

59

Snyggt jobb,ser kanonbra ut.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

60

Tack hörni :-)

Tänk då vad bra det ska bli sen när jag lackar över den trökiga mörkblå lacken med niagarablå.. uj uj, då blir det fint :-)

61

Hämtade lite delar efter jobbet idag som varit hos Midroc alucrom i Veddige, blivit blästrade och epoxygrundade... Var även en framvagn som inte kom med på bild. Den ska göras iordning vid sidan med sänksatser, färg, ev sänkspindlar. Råkade även få epoxygrund på avgasröret, haha.. det var tänkt att målas med keramisk färg.. jaja, det blir nog bra :-)

Klart prisvärt tycker jag, betalade 700:- för hela kalaset.

Post's attachments

11863333_10153050734061636_11960033428491127_n.jpg, 60.88 kb, 528 x 960
11863333_10153050734061636_11960033428491127_n.jpg 60.88 kb, 218 downloads since 2015-08-10 

62

Tack för tipset. Veddige är ju rätt nära Kungsbacka  ICQ/ab

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

63

Japp, är det typ chassidelar kan man säkert få industri- eller typ staketfärg på med. Grejerna blev klara på ett par dagar, det är ju bra :-)

64

Såå snyggt det blir va  ICQ/ag

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

65

Ja, det blir grym skillnad när man gör det riktigt, önskar att man alltid kunde göra det så. Skulle vilja ha varenda skruv kromad eller förzinkad.. men men..

Ska bara inspektera stötfångarna lite och sen lämna dem hos en polare för lackering, ska bli kul att se hur det blir på bussen, den ser lite naken ut utan stötfångarna.

66

Har inte hänt så mkt det senaste.. började jobba i måndags..

Fick iaf hem lås till motorluckan som jag köpte fel först.
Men nu passar det och funkar fint :-)

Får förhoppningsvis hjälp med elen på lördag av en polare.. skrivit ut kopplingsscheman i färg. Har även försökt rensa bort allt som inte är original.. tyvärr har någon tidigare använt sig av strömtjyvar och mestadels röda kablar.. men det verkar som det mesta av originalhärvan är intakt..

Tråkigt att de klippt kablar till tändningslås och monterat startknapp istället för att byta kontaktstycket.. det fjorde jag på 5min.

Post's attachments

2015-08-13 12.41.42.jpg, 309.23 kb, 942 x 528
2015-08-13 12.41.42.jpg 309.23 kb, 234 downloads since 2015-08-13 

67

Nu har det tokmekats med bussen i två dagar..

Igår gjorde vi ett försök att få i vindrutan.. som givetvis sprack för oss.. Ny fixad och ska hämtas hos Jonas i Stenungsund, ska passa på att kolla efter värmerör på hans reservdelsbuss med då.
Fick besök och mängder med hjälp av Pekka (själv hatar jag bilel, han tycker det är roligt..!?!?)

Vi har rensat all onödig el och fixat en massa konstiga kopplingar. Så nu funkar halvljus, helljus, blinkers runtom, bromsljus, instrumenteringen och ljustuta, etc etc. Vi höll på med blinkerslamporna i instrumentpanelen i säkert en timme.. då det kändes fel att den blinkade åt båda håll oavsett vilket håll man blinkade åt.. på utsidan var det rätt.. Det ska tydligen va så enligt källa..?! Vafan.. minst 1h helt i onödan. Vi höll på till runt kl23 igår.
Pekka glömde sin påse med kläder och plånbok här igår.. Så han kom idag med.. började med en kopp kaffe.. sen vafan.. jo vi slänger i motorn.. hupp

Ställde ventilspel, kollade tändning, bytt tändstift, bytt reglage till värmen, ventilkåpspackningar, testmonterat motorplåtar, bytte tändkablar, brytaravstånd, osv osv..
Monterat slangar till värmen med gummitätningar, lamell, tryckplatta, etc

Lånat startmotor och monterat

Sen var det dags att baxa i motorn då. Vi fick hissa upp bussen och skruva loss dragkroken för att få in den under bussen bak.. sen in med motorn, hissa ner bussen och stötta under motorn så vi fick in domkraften.. Hissa upp motorn för att inse att bakre motorplåten inte kunde va på.. se till att allt går fritt. Får upp och in motorn, skruvarna går i växellådan.. men hur vi än lirkar går den inte in sista biten..!

Vi inser att motorn måste ner igen för att se vad det är som tar i. Så fort vi fått ner den ser vi direkt vad som är fel... Vi har satt dit en tryckplatta med ring fast det ska va en utan.. Så hylsan har gnagt emot ringen och motorn har inte kunnat komma in sista biten.. suck.. Så byta tryckplatta med motorn under bussen.. Sen stötta och hissa upp, in.. lirka lite, plopp så var den på plats :-D

Dragit fast de fyra motorskruvarna, börjat dra bränsleslang och lite el.. men sen var kl. runt 22 och sambon skulle åka till jobbet, Pekka skulle hem så plockade ihop allt och drog täcket över bussen.

Har säkert missat nåt vi hann med men det har verkligen tokmekats hela helgen.. får hitta på nåt i veckan för att kompensera sambon som har fått ha dottern i princip hela tiden och inte heller sovit nåt innan jobbet.. dessutom kommer hon inte kunna sova efter jobbet imorn då dottern ska skolas in på dagis och jag inte kan va hemma från jobbet.

Nu är det godnatt och sovgott, hoj!

68

Har påbörjat tillfixning och montering av sänksatser på en framvagn jag köpte också. Framvagnen är blästrad så jag fick ta det rostskydd som fanns hemma :-)

Post's attachments

framvagn.jpg, 221.18 kb, 1600 x 900
framvagn.jpg 221.18 kb, 246 downloads since 2015-08-17 

69

Blev inte så många bilder under helgens tokmek.. ca 24h avverkades på två dygn.

Men vi fick iaf i motorn i söndags, idag fortsatte jag med motorelen, luftfilter, plåt och tätning, avgas, värme etc.
Så det är inte långt kvar till provstart.

Gaswire:n bråkar med mig som f#n, vill inte komma igenom fläktkåpan.. har både wirehölje över lådan och röret i.. även provat utan röret.. är en ny wire.. tips?

Undrar också var det är tänkt att man ska dra igenom slangen för vakuum till bromsservo?

Måste köpa en ny jordfläta och polkontakter till batteriet.. mitt batteri har polerna på "fel" sida så de räcker inte fram..

Post's attachments

2015-08-18 22.53.13.jpg, 486.45 kb, 1158 x 528
2015-08-18 22.53.13.jpg 486.45 kb, 250 downloads since 2015-08-18 

70

Ingen som vet var man ska dra igenom slangen för vakuum till bromsservo?

71

Den går genom ett ganska stort hål i främre plåtens vänstra sida. Det ska sitta en gummigenomföring i hålet också.

[

72

Hmmm.. tyckte inte jag såg nåt hål.. fast plåten kanske är från tidigare buss utan servo? Men då vet jag iaf var det ska va, tack

73

Fick till ett hål med stegborren så vakuumslangen kunde komma igenom.

Startat upp motorn idag.. pissade bensin från delning i pumpen, bytte ut den mot en äldre med tryckreglering och lite slangar o slangklämmor. Varmkörde motorn och bytte oljan till Kendall 20w50.

74

Låter precis som en bättre beggad 1600 men taskigt vakum från cyllarna. Inget vidare gassvar där inte.

75 Senaste redigerad av MrPete (2015-08-20 20:40:08)

Tja, jo det är nog inte mkt mer än så heller :-)

Den har stått länge så ringarna kan ju kärvat lite, kanske blir bättre, den som lever får se.. har inte kollat om förtändningen funkar eller är rätt heller.. faktum är att jag inte gjort nåt annat än att byta stift, ställt brytaravstånd och ventilspel.. och olja då

Blir trevligare sen med 2,1L bussmotor, w100 kam, småfilade originaltoppar och förmodligen weber 36:or eller 40:or med små halsringar. Msd 6al och magnaspark-fördelare.