Mycket efterforskningar gjordes dels för att få en identitet på bussen.
Då den inte blivit civilreggad tidigare fick vi vända oss till Försvarsmakten med frågan om vi kunde få någon identitet på bussen.
Vi kollade upp dess militära regnr 23327 men där fanns inget om någon vw buss utan det fanns anteckningar om en K-pist.
Vi gick vidare och skrapade fram chassienr och ringde upp igen med samma fråga.
Damen som sökte åt oss var mycket tillmötesgående och trevlig att ha och göra med och sökte länge och på alla de vis hon kunde.
Men Nej hon hittade inget..
Nu blev det inte lika roligt längre.. Vi har köpt en buss som vi ej kommer kunna skaffa en identitet till.
Kvinnan på försvarsmakten hade tidigare berättat att dom har runt 140 000 fordon registrerat från tidigt 1900.
Då till min fråga "Varför finns inte våran buss med?"
- Ja svarade kvinnan det kan ju vara så att när alla reghandlingar scannades försvann några i hanteringen.
Ledsen, besviken, upprörd ja allt på samma gång tänkte jag "jaha vad gör vi nu då"
Då sa hon att jag ska göra några sista försök att finna det du behöver. kan jag återkomma till dig ?
Ja svarade jag och gav henne mitt nr.
Väntan var OLIDLIG !! det gick några dagar sen ringde det från ett 010 nummer och jag svarade kvickt.
-Hej jag har hittat reghandlingar på din buss. Den var felregistrerad i systemet.
chassienr var uppdelat på ett konstigt vis i systemet som gjorde att jag inte hittade den.
Jag nöp mig själv i armen flera gånger och funderade över vilket datum det var. 1 april ? nä det var ju inte ens april.
kan detta vara sant ?
-Kvinnan erbjöd sig lägga kopior av reghandlingen med intyg från henne att det var äkta och posta till mig.
-Ja det låter helt underbart svarade jag. hur mycket kostar det frågade jag samtidigt som jag tänkte " ja dom lär väll ha någon sökkostnad på 350 kr / påbörjad timme.
-Det kostar inget svarade hon varpå hon fick min adress och ett par dagar senare låg kuvertet på skrivbordet.
Nu är ursprungskontroll gjord och motor på plats och provkörd.
Det blev mycket text nu kommer några bilder.
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65