51

Det blir en uppdatering ikväll... ICQ/ag får se hur det går då.. Kanske hinner med resten av historien. ICQ/ab
Kul att ni är några som läser det jag skriver

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

52

Några omtag, i och ur med luft i däcken och några trånga passager sen såg den ljusskygga bussen åter dagens ljus och solen gnistrade i lacken.  Nä det kanske inte gnistrade så mycket men å andra sidan uppenbarade sig inga rostangrepp på bussen när den väl var ute så vi kunde granska den. Nu återstod att lista ut vart vi skulle sammanföra bussen och biltrailer. Som jag tidigare nämnt så var bärigheten i marken inte vad man kunde önskat men med traktorns hjälp fick den ta en tur för att sträcka ut alla stela leder och motionera bromsarna lite.

(Jo just de bromsarna släppte så fort vi hängde på kättingen och ryckte till lite med traktorn)

Bara en sån grej gjorde ju att vi sparade både tid och massa slit. ICQ/ab
Vi gjorde en sista husasyn i alla skrymslen och vrår på fastigheten och hittade lite inredningsbitar kofångare reservhjul och massa bra saker.

När vi drog fram bilen var den motorlös och någon motor hade inte markägaren hittat till den.
Vi tog och hoppade in genom ett krossat fönster och möttes av något som såg ut som en polacklya under andra WW2.. kan tänka mig att dom såg ut så.
hemskt var det och fruktansvärt förfallet. Och om " den som har flest sakern när han dör vinner " så är han som bott där tidigare en het kandidat.  ICQ/ae

Bland sängar, mopeder, kastruller och stuprör längst in i ett rum skymtade ljuset från min ficklampa en plåtbit som kändes bekant.

Det var en en liten bit av övre hörnet på fläktkåpan på motorn som stack upp bland massa saker.
Dendär känner jag igen sa jag till min bror (Andreas) och klättrade dit. och jorå en luftboxer á la vw som med största sannolikhet är orginalmotorn
då det stämmer med dess märkning.

Sammanfattning

Bussen var bärgad
Vi hade scannat av gården på vw delar och samlat det i en hög.

Därefter fyllde vi bussen med så mycket vi kunde och Andreas fick den eminenta uppgiften att lastsäkra då lastbilschaufförer sägs vara bra på sånt.
Resten stuvades in i opeln. Och ja det blev fullt där också.

Vi gjorde uppsittning och Andreas tog första turen i bussen.

Post's attachments

DSC_0085 (3).jpg, 256.53 kb, 751 x 499
DSC_0085 (3).jpg 256.53 kb, 327 downloads since 2011-09-12 

DSC_0137 (3).jpg, 214.13 kb, 858 x 570
DSC_0137 (3).jpg 214.13 kb, 330 downloads since 2011-09-12 

DSC_0160 (2).jpg, 263.63 kb, 858 x 570
DSC_0160 (2).jpg 263.63 kb, 346 downloads since 2011-09-12 

DSC_0173 (2).jpg, 157.14 kb, 858 x 570
DSC_0173 (2).jpg 157.14 kb, 355 downloads since 2011-09-12 

Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65

53

Kommer ju bli kanonbra det här! ICQ/ab Jag kollade efter stänklappar idag, men hittade inte på dem. Som det är nu består mitt lager av olika högar, men det håller på att fixas med hyllor.

54

Michos Miche skrev:

Kommer ju bli kanonbra det här! ICQ/ab Jag kollade efter stänklappar idag, men hittade inte på dem. Som det är nu består mitt lager av olika högar, men det håller på att fixas med hyllor.

Ja det ska nog bli buss av denhär haha ICQ/ae Jag har lagt ut lite olika krokar efter stänklappar så det kan nog lösa sig någon gång.
Det är samma för mig. Har precis flyttat alla prylar till mitt mekgarage och i brist på bra hyllor så bildas domdär stora högarna även hos mig.
Men Jula har riktigt fina lagerhyllor så bara dom kommer åter i lager så ska det skapas ordning Default/smile

55

Kanonfin buss! Ser rostfri ut!?

56

Fan vilken rolig bärgning!! ICQ/ab riktigt kul och se.

57

Var ett tag sen nu. Dags att knyta ihop säcken när det gäller bärgningen av bussen.
"Jag vill ha ett stort, blått och hårt paket"

En liten paranten: Det roliga med resan bortsett från att vi blev bussägare var att åka från snö is och kyla som övergick i slask i dalarna och när vi var framme i skåneland grönskade åkrarna (i början på februari) = mycket kort skotersäsong   Default/lol

Vårt första problem var att försöka få till lyse bakåt vilket resulterade i en resa till helsingborg och ett riktigt slitet biltema för att inhandla en sån ramp som ersätter vagnens lyse... Den hyrvagnens lyse var som en cirkusbelysning sen sprakade det till och den fick dragbilen att bränna säkringar.. Men det löste sig i helsingborg som sagt..( Han som hyrde ut dendär skitvagnen som varken hade ett fungerande elsystem eller påskjutsbroms som fungerade tillfredställande fick ett mycket otrevligt samtal morgonen efter vi lämnat tillbaks vagnen.

Men nu var den äntligen hemma i hjärtat av Republiken Jämtland !!  ICQ/af

Post's attachments

DSC_0205 (2).jpg, 213.95 kb, 858 x 570
DSC_0205 (2).jpg 213.95 kb, 349 downloads since 2011-09-21 

DSC_0292.jpg, 184.53 kb, 858 x 570
DSC_0292.jpg 184.53 kb, 345 downloads since 2011-09-21 

58

Ujujuj, faen jag har ju missat denna storys fortsättningsavsnitt!! ICQ/am

Fantastiskt fin militärbuss det där!! GRATTIS!! Tänk att alla gamla bilars hämtningar är fyllda med dramatik, ångest, svett och glädje (vad blir det på Tyska?? Default/lol )
"Angst durch Freude"?? ICQ/ad  ICQ/ab
Kul att ni scannade av terrängen på VW-delar, och att Du hittade motorn i huset! ICQ/af

Nu är det bara å komma ner hit till Sala och leta mörkerbelysningar!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

59 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-09-24 09:32:56)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Ujujuj, faen jag har ju missat denna storys fortsättningsavsnitt!! ICQ/am

Fantastiskt fin militärbuss det där!! GRATTIS!! Tänk att alla gamla bilars hämtningar är fyllda med dramatik, ångest, svett och glädje (vad blir det på Tyska?? Default/lol )
"Angst durch Freude"?? ICQ/ad  ICQ/ab
Kul att ni scannade av terrängen på VW-delar, och att Du hittade motorn i huset! ICQ/af

Nu är det bara å komma ner hit till Sala och leta mörkerbelysningar!

Lugn Roger nu är bärgningsberättelsen över men det kommer mera. Nu kommer det lite snabbinfo om vad som hänt sen dess.
Den hämtades 2011-02-06 nu  7 månader senare ser den inte ut på det viset.. ICQ/af

60

Oh en teaser igen..... Vill se bilder ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

61 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-09-24 18:06:06)

Då jag är lite av en termoskille beslutades det att bussen ska återställas till vad den en gång varit.
Både jag och min lillebror har gjort lumpen så den gröna färgen värmer i våra hjärtan samtidigt som jag
håller på utbilda mig till Sjuksköterska med ambitionen att arbeta i en ambulans så blev valet av hur bussen skulle se ut enkelt.

Trots att kylan bet i våra kinder påbörjades monteringen av alla delar på och i bussen. Denna bilden bevisar för Michos Miche att allt går trots att det var nära -30 C låg vi ute och skruvade.

Ett nytt 6v batteri köptes av ant sen bad jag en stilla bön vartefter batteriet kopplades in. Bönen hjälpte för som synes på bilden lyste det både här och där och t.o.m ambulansfläkten och buzzrarna fungerade. Bytte några slitna kablar och kontakter och sen fungerade allt på bussen. Nu saknades bara en motor då den vi hittade samtidigt som bussen inte var i skick att använda före en renovering.

Nu har jag letat rätt på lite bilder jag tappat bort så det kommer mer bilder..
Jag är riktigt kass på att ha med kamera och fota.

Post's attachments

183482_10150093309552204_503297203_6880539_3087464_n.jpg, 63.48 kb, 533 x 720
183482_10150093309552204_503297203_6880539_3087464_n.jpg 63.48 kb, 369 downloads since 2011-09-24 

P1040235.jpg, 306.86 kb, 768 x 1024
P1040235.jpg 306.86 kb, 330 downloads since 2011-09-24 

62 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-09-28 16:21:59)

Mycket efterforskningar gjordes dels för att få en identitet på bussen.
Då den inte blivit civilreggad tidigare fick vi vända oss till Försvarsmakten med frågan om vi kunde få någon identitet på bussen.

Vi kollade upp dess militära regnr 23327 men där fanns inget om någon vw buss utan det fanns anteckningar om en K-pist.
Vi gick vidare och skrapade fram chassienr och ringde upp igen med samma fråga.
Damen som sökte åt oss var mycket tillmötesgående och trevlig att ha och göra med och sökte länge och på alla de vis hon kunde.

Men Nej hon hittade inget..

Nu blev det inte lika roligt längre.. Vi har köpt en buss som vi ej kommer kunna skaffa en identitet till.

Kvinnan på försvarsmakten hade tidigare berättat att dom har runt 140 000 fordon registrerat från tidigt 1900.
Då till min fråga "Varför finns inte våran buss med?"
- Ja svarade kvinnan det kan ju vara så att när alla reghandlingar scannades försvann några i hanteringen. Default/hmm

Ledsen, besviken, upprörd ja allt på samma gång tänkte jag "jaha vad gör vi nu då"

Då sa hon att jag ska göra några sista försök att finna det du behöver. kan jag återkomma till dig ?
Ja svarade jag och gav henne mitt nr.

Väntan var OLIDLIG !! det gick några dagar sen ringde det från ett 010 nummer och jag svarade kvickt.

-Hej jag har hittat reghandlingar på din buss. Den var felregistrerad i systemet.
chassienr var uppdelat på ett konstigt vis i systemet som gjorde att jag inte hittade den.

Jag nöp mig själv i armen flera gånger och funderade över vilket datum det var. 1 april ? nä det var ju inte ens april.
kan detta vara sant ?

-Kvinnan erbjöd sig lägga kopior av reghandlingen med intyg från henne att det var äkta och posta till mig.

-Ja det låter helt underbart svarade jag. hur mycket kostar det frågade jag samtidigt som jag tänkte " ja dom lär väll ha någon sökkostnad på 350 kr / påbörjad timme.

-Det kostar inget svarade hon varpå hon fick min adress och ett par dagar senare låg kuvertet på skrivbordet.

Nu är ursprungskontroll gjord och motor på plats och provkörd. ICQ/ab

Det blev mycket text nu kommer några bilder.

63

Fy faen vikken svettig story!
Grattis att du fick bussens id-handlingar från försvarsmakten, men vikken nervpress!!!

Var har du hittat regnummerförlagan?? ser ju helt perfekt ut!!

När kommer du nerät Sala, så vi kan gå upp och in i militärförrådet??

64 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-09-29 15:19:50)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Fy faen vikken svettig story!
Grattis att du fick bussens id-handlingar från försvarsmakten, men vikken nervpress!!!

Var har du hittat regnummerförlagan?? ser ju helt perfekt ut!!

När kommer du nerät Sala, så vi kan gå upp och in i militärförrådet??

Jag var ett riktigt nervvrak där ett par dagar. och hela världen var dystert grå..
Min lillebror är webbdesigner/illustratör så han slängde ihop dendär skylten lite snabbt.

Sala får nog vänta tills dom värsta studieveckorna är avklarade.. Men du ska veta att jag ser fram emot det.. ICQ/ag

65

Kul och läsa denna storyn ICQ/ab  Helrätt att behålla den grön. Har själv målat en GTO kamoflagelackad en gång i tiden när kompisen jobbade på en miloverkstad ICQ/ag

66

En helt fantastisk story!  Default/yikes  Kul med så fin originalbuss, det är en ynnest att hitta en splittbuss idag och det är en ännu större ynnest att hitta en i sådär fint skick! Hatten av!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

67

kee skrev:

En helt fantastisk story!  Default/yikes  Kul med så fin originalbuss, det är en ynnest att hitta en splittbuss idag och det är en ännu större ynnest att hitta en i sådär fint skick! Hatten av!  ICQ/ab

Kul någon uppskattar det jag skriver. det är kul att få lite feedback. Tyvärr är uppdateringarna inte så regelbundna men det blir lite i mån av tid och material.. ICQ/af

rs68 skrev:

Kul och läsa denna storyn smile  Helrätt att behålla den grön. Har själv målat en GTO kamoflagelackad en gång i tiden när kompisen jobbade på en miloverkstad big_smile

Det är inte helt fel att ha någon kontakt på den sidan (miloverkstad el. motsv.) när man vill få hjälp med olika problem.

OBS. Efterlyser rekvisita till ambulansen.

Någon som har eller kan få fram tidsenlig sjukvårdsmateriel, instrument, bårar, osv?
Andra saker så som spadar tvättfat andra förläggningsgrejer ?
Eller någon som har en ide om något roligt jag borde ha ?  ICQ/ag

68

opec skrev:
kee skrev:

Kul någon uppskattar det jag skriver. det är kul att få lite feedback. Tyvärr är uppdateringarna inte så regelbundna men det blir lite i mån av tid och material.. ICQ/af

rs68 skrev:

Kul och läsa denna storyn smile  Helrätt att behålla den grön. Har själv målat en GTO kamoflagelackad en gång i tiden när kompisen jobbade på en miloverkstad big_smile

Det är inte helt fel att ha någon kontakt på den sidan (miloverkstad el. motsv.) när man vill få hjälp med olika problem.

OBS. Efterlyser rekvisita till ambulansen.

Någon som har eller kan få fram tidsenlig sjukvårdsmateriel, instrument, bårar, osv?
Andra saker så som spadar tvättfat andra förläggningsgrejer ?
Eller någon som har en ide om något roligt jag borde ha ?  ICQ/ag

Jag tycker som du att dina uppdateringar behöver bättras ICQ/ag

Förläggningsmtrl hittas bla hos eder undertecknade ICQ/ae

69

krigsshopen i Sala ICQ/ae

Försvarsmakten gjorde som så, att när ett fordon skulle avyttras demilitariserades (eget ord? det lät fint) det.
Det som fanns kvar när vi hämtade den var två slitna mörkerbelysningslampor och vredet till mörkerbelysningen på instrumentbrädan.
Givetvis färgen var ju av militärt ursprung Default/lol

Då var det dags att leta delar för att rusta upp den mot vad den en gång varit.
Problem nr 1 Vi hade ingen aning om hur den sett ut då det inte finns någon dokumentation på nätet.
och besöket på militärhistoriska inte heller gav något.

Problem nr 2 Vart hittar vi delar till bussen om vi knappt ens vet vad vi söker.

Efter många timmar på intranätet med fyrkantiga ögon och tom plånbok hade dom första delarna köpts.

dekaler på dörrar och baklucka monterats.
en ambulanslykta i fronten. Importerad från The big country in west
Nya mörkerbelysningslyktor fram och bak.
Ett tips här på Boxerville ledde till dom två fina signalhornen i fronten. (två toner.6/6 & 6/7)

Lite rekvisita införskaffades genom en god vän som samlar militärprylar.

Och avslutningsvis en bild på verktygsväskan. ICQ/ag

Post's attachments

229449_10150175701092204_503297203_7415207_1356762_n.jpg, 79.51 kb, 720 x 537
229449_10150175701092204_503297203_7415207_1356762_n.jpg 79.51 kb, 363 downloads since 2011-10-02 

DSC_0007.jpg, 314.43 kb, 1072 x 712
DSC_0007.jpg 314.43 kb, 342 downloads since 2011-10-02 

P1040223.jpg, 245.41 kb, 1024 x 768
P1040223.jpg 245.41 kb, 350 downloads since 2011-10-02 

70

opec skrev:

Du menar doktorsväskan?  ICQ/ad

71 Senaste redigerad av magher (2011-10-02 14:19:03)

GB skrev:
opec skrev:

Du menar doktorsväskan?  ICQ/ad

Där finns ju allt för att slå ur-led-leder-i-led-igen, tejpa ihop benbrott och amputera kroppsdelar som inte behövs längre  ICQ/ag  Eller är det möjligtvis militärens we-have-ways-of-making-yout-talk väska  ICQ/ad

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

72

Så jäkla grymt stuk det blir på denna bussen ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

73

Ja jag är alldeles imponerad över graden "original" i alla detaljer. Men vän av ordning måste fråga om de blänkande signalhornen verkligen hör hemma på en sån här vagn? Tänk vad tydligt de syns om natten!  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

74

kee skrev:

Ja jag är alldeles imponerad över graden "original" i alla detaljer. Men vän av ordning måste fråga om de blänkande signalhornen verkligen hör hemma på en sån här vagn? Tänk vad tydligt de syns om natten!  ICQ/ae

har hänt lite sen bilden togs;-)

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

75

ant skrev:
kee skrev:

har hänt lite sen bilden togs;-)

Det har du helt rätt i kee därav min köpesannons här på forumet efter halvslitna signalhornsgaller..
vad jag ska med dom till får du väll se snart haha =P

även anton (ant) har rätt att det har hänt lite saker sen det kortet ICQ/ab