226

Lite mera statistik.

Denna gången redogörs för hur många ambulanser med delad framruta som producerades.
som akademikerna säger "(se tabell)"..

Med mina begränsade räknekunskaper har jag lyckats lista ut att ambulanserna stod för 0.5%
av busstillverkningen mellan 1950-1967.

10 037 ambulanser mellan 1950-1967
1 780 283 total busstillverkning mellan 1950-1967

Dagens onödiga vetande är avklarat.

Post's attachments

vw antal.png, 19.32 kb, 826 x 517
vw antal.png 19.32 kb, 428 downloads since 2013-03-29 

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

227

En sen summering av 2012.. Jo jag ligger efter med det mesta.. ICQ/ae
Målet var en 50 bubbla. Misslyckades med det målet men bättre upp fick jag möjlighet att köpa två st Lowlight Ghia ICQ/ag
Ingen i utställningsskick den ena med tak den andra utan. Den ena rätt risig den andra mindre risig.
Ett par stålysebubblor kom även över i min ägo. Den ena skrotades och spriddes ut över sverige och den andra hämtade
ett par norrbaggar, även den skulle bli donator.. 4 in 3 ut.
2 bussar och ghia cabben.

Nu under 2013 har det redan skett lite saker i vagnsparken och kommer hända mer.
Målet är att bli nöjd med bilparken och kunna börja kosta på och få tid att göra något färdigt för en gång skull..

En kandidatexamen erläggs till sommaren vilket förhoppningsvis genererar mer pengar i kassan.

Stay tuned for more snack och lite verkstad ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

228

opec skrev:

Det har blommat upp ett intresse för lowlights på forumet.
Frågor om hur många som finns är ju nått som fort kommer.

Då cabbarna är av störst intresse för min del redogör jag för dom.

Det finns :
6 st 58 cabbar i Sverige varav 4 i trafik 2 under renovering
1 st 59 cab

Detta är de bilar som finns i registret nu.
Det finns säkert någon som ramlat ur registret också.

Nu måste värmen komma och ett garagekontrakt utformas
så jag får bilarna under tak.

Först: Grattis till köp av en mycket trevlig lowlight cab!

Men, finns det verkligen inte flera?  Visserligen har många gått på export till Holland, Tyskland, Schweiz och Spanien (som jag vet om). Jag har inte gjort någon register koll, men bara genom att kolla på lite bilder har jag identifierat sex stycken. Skulle dessa bilar verklige utgöra 6/7 av hela beståndet? Vore otroligt om jag lyckats pricka en så hög andel.

GJGXXX    Amazongrön
KWHXXX    svart
DTOXXX    gävle
CHZXXX    Opec
ALWXXX    vit
ANN623    mröd

229

Drog nyss igenom hela tråden, riktigt intressant läsning!

Får väl hoppas att det löser sig med garage till vintern om den inte redan gjort det. Prenumererar på tråden och ser fram emot att läsa mer!

T2 1977

230

Tar och skriver en rad i väntan på bättre tider ( sommartider )..

Året 2013 kan summeras med att jag först och främst blev av med mitt garage och fick stå ute och frysa hela vintern, IGEN.
Ghian fick tack och lov stå under tak iaf.
Hoppet är det sista som lämnar än sägs det, där under de kalla månaderna var det nära.
Entusiasmen för de gamla bilarna sinade. Uppemot 200% studier och jobb på den lilla ledig tid däremellan gjorde att varken tiden eller orken fanns till något roligt.
Beslut togs om att sälja en av bussarna både för min skulle och för att bussen förtjänade en bättre ägare.
Solen hade nu återvänt och jag fått tag i ett garage, iaf tak över mina grejer och bilar. En viss lättnad började åter infinna sig.

Någon månad senare tog jag examen efter tre hårda år.
Tyckte jag hade gjort det så bra så jag förtjänade en examenspresent, sagt och gjort där stod den.

Köpte två st -50 baggar varav objektet av de två senare såldes för att ge plats i garaget för den körbara.
Även en 55 buss köptes, ett objekt. Framtiden får utvisa vad som händer med denna.

Men var är dendär porschen jag önskat mig  Default/yikes  Default/yikes

Post's attachments

IMG_1623.JPG, 202.59 kb, 612 x 816
IMG_1623.JPG 202.59 kb, 373 downloads since 2014-01-28 

IMG_1902.JPG, 202.59 kb, 960 x 720
IMG_1902.JPG 202.59 kb, 365 downloads since 2014-01-28 

IMG_1999.JPG, 194.67 kb, 816 x 612
IMG_1999.JPG 194.67 kb, 370 downloads since 2014-01-28 

IMG_2228.JPG, 226.46 kb, 816 x 612
IMG_2228.JPG 226.46 kb, 372 downloads since 2014-01-28 

IMG_2684.JPG, 173.49 kb, 960 x 717
IMG_2684.JPG 173.49 kb, 366 downloads since 2014-01-28 

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

231

Jaha, det var till dig bussen hamnade. Ett bra objekt. ICQ/ab

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

232

Precis läst igenom hela tråden för första gången (troligen inte sista) och vilka fina bilar/bussar du har samlat på dig  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

233

Ja vad hände då. Jo efter att jag sålt bussen fick jag efter några månaders fortsatt sökande tag på ett garage/förråd att ställa bilarna i.
Förvisso saknas mycket för att jag ska vara nöjd men jag slapp ha saker utspridda överallt och bilar stående ute.
Det som värmer lokalen är 100W kroppsvärme och de lysrör som är på när jag infinner mig där.
Men det är ett tak över huvudet och 130 kvadrat samt 30 extra för förvaring en våning upp.

Med mer plats går det in mer prylar och det plockade sakta men säker på i form av bilar släp för att dra dessa på en fyrhjuling och ett tiotal motorer och 40tal hjul som låg i travar. Då man ännu är en enkel hyresgäst och flera gånger fått flytta är det inte lönt att samla på sig allt för mycket så vissa saker har fått gå vidare till nya lyckliga ägare.

Post's attachments

IMG_1332.JPG, 618.88 kb, 1632 x 1224
IMG_1332.JPG 618.88 kb, 356 downloads since 2014-02-13 

IMG_1955.JPG, 736.83 kb, 1632 x 1224
IMG_1955.JPG 736.83 kb, 420 downloads since 2014-02-13 

IMG_2005.JPG, 605.42 kb, 1632 x 1224
IMG_2005.JPG 605.42 kb, 365 downloads since 2014-02-13 

IMG_2100.JPG, 107.94 kb, 816 x 445
IMG_2100.JPG 107.94 kb, 378 downloads since 2014-02-13 

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

234

Det droppar från taken och önskan om barmark börjar infinna sig. Jämtländska vintern är fin men det är alltid så att man vill ha det man inte kan få. är det vinter vill man ha sommar och vise versa. Bjuder på en bild från sommaren som passerat där ibland bilder från Tierp, skön träff. Stekande varmt som vanligt. Farligt för oss från norr att komma så nära ekvatorn, blev helt sönderbränd. Kommande år åker någon sorts skydd mot solen med på resan ner. Om det nu blir någon.

Post's attachments

IMG_2407.JPG, 553.35 kb, 1224 x 918
IMG_2407.JPG 553.35 kb, 369 downloads since 2014-02-24 

IMG_2423.JPG, 785.3 kb, 1632 x 1224
IMG_2423.JPG 785.3 kb, 379 downloads since 2014-02-24 

IMG_2427.JPG, 681.29 kb, 1306 x 980
IMG_2427.JPG 681.29 kb, 368 downloads since 2014-02-24 

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

235

Du ska åka ambulansbuss till BRC ICQ/ag

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

236

Om jag ska åka vem ska då köra ? ICQ/ae

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

237

Klart det blir buss i sommar christer  ICQ/ab

238

Ja detta är bussen som jag vid något svagt ögonblick sagt jag ska åka till BRC i år. (på bilden står den utställd genom klubben på Motormässan i Östersund)
Den har stått i två år utan någon större insats gjorts på den.
Det som saknas är en fungerande motor. 1500 6V. Om någon har en sådan stående betalar jag bra för den..
Hur som hellst frigjordes lite plats då det var trångt i garaget och Bug n Bus köpte min ena 50a.

Post's attachments

IMG_1998.JPG, 886.11 kb, 1632 x 1224
IMG_1998.JPG 886.11 kb, 358 downloads since 2014-03-03 

IMG_2029.JPG, 844.81 kb, 1632 x 1224
IMG_2029.JPG 844.81 kb, 383 downloads since 2014-03-03 

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65