Ny trafikregel den 1 juli gällande elbilstransporter och B-körkort
För att gynna elbilstransporter ändras nu trafikreglerna, enligt en nyklubbad lag. Förändringen påverkar hur stora bilar du kan köra med ditt B-körkort. Anledningen är att elbilar ofta är tyngre än bensinbilar, på grund av de stora batterierna.
B-körkort med dispens Näringslivet begränsas av antalet förare som kan köra tyngre fordon. Åtgärden som nu klubbats innebär att alla med B-körkort istället får möjlighet att köra tyngre fordon. Den totala vikten för ett fordon som du får köra i dagsläget är 3,5 ton. Den vikten begränsar för de företag som behöver förare som kan köra lätta lastbilar som går på el eller gas. Detta eftersom de ofta väger mer än en bensin eller dieseldriven motsvarighet.
600 000 av fordonstypen lätta lastbilar som får köras med B-körkort rullar idag på svenska vägar, men nästan alla är diesel och bensinbilar. På grund av batteriets vikt i elbilar begränsas antingen antalet förare som kan köra elbilarna eller maxlasten som kan lastas ombord på dem, när bilarna byts ut mot eldrivna motsvarigheter.
Maxvikten höjs För att underlätta för företagen höjs därför maxvikten till 4,25 ton på alla B-körkort och förändringen träder i kraft redan den 1 juli.
Så måste du göra Riktigt sant är det emellertid inte att alla B-körkort berörs. För att få köra de tyngre lastbilarna måste du dels ha haft B-körkort i minst två år, under förutsättning att de inte har släp tillkopplat och dessutom behöver du ansöka om dispens tillsammans med företaget/organisationen för lastbil med alternativa bränslen.
Senaste informationen från Transportstyrelsen Tillstånd kan bara sökas av organisationer eller företag, inte av privatpersoner. Transportstyrelsen kommer vara den myndighet som prövar och ger tillstånd. https://www.transportstyrelsen.se/sv/om … a-branslen
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
102Svar av vwato2024-07-03 13:14:35Senaste redigerad av vwato (2025-01-15 03:09:44)
vwato
Pro Writer
Online
Registrerad: 2014-04-16
Inlägg: 3,456
Ett par kortare reflektioner och notiser som berör i trafiken, ditt och datt i en osalig blandning.
VW bussar är rätt hårda att smälla med, vilket även innebär att personerna inuti bussen utsätts för stora krafter i tangentens riktning, så att installera och använda bilbälte är en vettig livförsäkring, bara ett tips sådär mitt på blanka onsdagen i semestertider.
Förargelseväckande beteende, brottet har ju breddats och boten för att spela hög och störande musik är 1000:- Första halvåret efter införandet juli 2021 av trafikförordningen så bötfälldes cirka 1 100 bilister, alltså 1.1 miljoner in till statskassan.
Efter fartkameror kommer nu oljudsmikrofoner och kameror, det började på försök i Paris redan 2019 men har sedemera lanserats i Sverige. Till stor del på grund av alla skjutningar, men systemen kan även användas för att stävja oljud från fordon som trafikerar i stadskärnor. https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … udskameran
Två vägledande domar har gjort det lättare att bötfälla den som stör och Riksåklagaren avser att göra det ännu lättare. Drar man på sig flera böter kan det vara en anledning till att förlora körkortet. Vi ser ju det som ett ganska bra redskap, säger polisen.
Fler trafikkameror för att öka trafiksäkerheten och minska antalet olyckor. Det senaste är att mäta medelhastigheten på fordon mellan två kameror precis som i Norge, men det finns andra aspekter att ha i åtanke. Detta med tanke på att Transportstyrelsen körkortsuppgifter och 23 andra register 2017 läckte till andra länder genom brister i säkerhetssystem.
Planera din resa efter att det kan vara mycket trafik, stressa inte för då kan det gå på tok och se till att ha med vätska samt nödproviant i fordonet.
Fordon på öar, lite allmänt vetande
Fordon som befinner sig på små öar utan fast förbindelse och med färre än 5 000 invånare är undantagna från periodisk kontrollbesiktning. Fordonet kommer i vägtrafikregistret få ett körförbud på grund av att man inte har kontrollbesiktigat fordonet. Du som fordonsägare kommer att få hem en information när körförbudet inträder. Detta körförbud gäller inte om du har fordonet på en ö som uppfyller kravet till undantag.
Fordon som däremot befinner sig på nedanstående öar omfattas inte av undantaget. Asperö, Brännö, Donsö, Dyrön, Holmön, Ingmarsö, Koster, Landsort, Möja, Nåttarö, Runmarö, Sandhamn, Sandön, Styrsö, Svartsö, Utö och Vrångö. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … r/o-fordon
Bruna kortet, vad i Bellmans namn är nu detta - Jo, gör ditt test på STF hemsida
Bruna kortet började som ett aprilskämt från Svenska Turistföreningen (STF) nu har det blivit en riktig kampanj. Med hjälp av det lanserade kortet vill STF lära människor att bajsa på ett hänsynsfullt sätt i naturen. Det är fortfarande med glimten i ögat, men med allvar i botten. På föreningens hemsida kan man läsa på om bajsvett i naturen, göra ett test och få Bruna kortet som kan printas.
Några viktiga punkter att tänka på • Gå undan en bra bit från vandringsleder, stigar och parkeringsplatser, gärna så långt som 100 meter, när du ska uträtta dina behov. • Gör det långt från vattendrag. • Använd gärna toapapper, men inte våtservetter som naturen har svårt att bryta ner. • Ta med en liten spade och gräv ner det du åstadkommit och täck det med jord, stenar eller kvistar. https://www.svenskaturistforeningen.se/ … una-kortet
För resor i Norden eller inom EU krävs inte internationellt körkort. Däremot bör eller måste du ha det i de flesta länder utanför EU. I Thailand t.ex. är det speciellt krångligt för 3-årigt internationellt kort godkänns inte, bara 1-årigt. Lista vad som krävs i länk. https://msverige.se/internationellt-kor … ika-lander
H-Registration i Tyskland, vad är det kan man fråga sig, kanhända lite onödigt vetande, men ändå, det kan finnas intresse t.ex. vid köp av fordon.
GTÜ's testingenjörer kan utföra en veteranbilsbedömning på en veteranbil i enlighet med § 23 i de tyska vägtrafikföreskrifterna (StVZO) för att få en H-registrering eller en röd 07-registreringsskylt. Om bedömningen visar att föreskrivna kriterier är uppfyllda kan fordonet förses med H-registreringsskylt. Vilket fordon kan då få H-registreringsskylten?
Endast fordon som först registrerades för minst 30 år sedan och som framgångsrikt har genomfört veteranbilsbesiktningen kan få denna registreringsskylt. I veteranbilsbedömningen ingår
• En undersökning inom ramen för en allmän besiktning (enligt 29 § StVZO), • Sakkunnig bedömning av fordonets underhålls och bevarandetillstånd, • Värdering av hela fordonet • Bedömningen av originaliteten hos de relevanta huvudenheterna i en veteranbil, vilket inkluderar kaross, ram/chassi, motor/drivlina, bromssystem, styrning, hjul/däck, elsystem och fordonets interiör. https://www.gtue.de/en/private-customer … tion-plate
Förkortningar på registreringsskyltar – Länder i Europa Nationalitetsmärket ska sitta baktill på bilen bredvid registreringsskylten. I Europa har det på senare tid blivit standard att nationalitetsmärket integreras i registreringsskylten på dess vänstra sida, vilket innebär att inget mer märke behövs.
• A Österrike • AL Albanien • AND Andorra • B Belgien • BG Bulgarien • BIH Bosnien och Hercegovina • BY Belarus • CH Schweiz • CY Cypern • CZ Tjeckien • D Tyskland • DK Danmark • E Spanien • EST Estland • F Frankrike • FIN Finland • FL Lichtenstein • GR Grekland • H Ungern • HR Kroatien • I Italien • IRL Irland • IS Island • L Luxemburg • LT Litauen • LV Lettland • M Malta • MC Monaco • MD Moldavien • NMK Nordmakedonien • MNE Montenegro • N Norge • NL Nederländerna • P Portugal • PL Polen • RO Rumänien • RSM San Marino • S Sverige • SK Slovakien • SLO Slovenien • SRB Serbien • UA Ukraina • UK Storbritannien • V Vatikanstaten
Straff och preskriptionstider Bland de domar som preskriberas är den vanligaste domen 1-2 månaders fängelse och avser oftast rattfylleribrott.
Påföljdspreskription Påföljdspreskription innebär att en påföljd som har dömts ut av en domstol inte kan verkställas efter det att en viss tid har förflutit. Påföljdspreskriptionen gäller personer som är på fri fot innan straffet påbörjas. Det är domstolen som då har bedömt att de inte behöver vara frihetsberövade i avvaktan på att domen vunnit laga kraft och får verkställas. Nytt beslut taget i Riksdagen, fr.o.m. den 19 juli 2024, den som håller sig undan rättvisan kommer inte längre kunna behålla sina socialförsäkringsförmåner som t.ex. sjukersättning eller försörjningsstöd. Idag undanhåller sig cirka 1 600 personer rättvisan.
Så lång är påföljdspreskriptionen • Dömd till fängelse i 1 år eller mindre 5 år • Dömd till fängelse 1-4 år 10 år • Dömd till fängelse 4-8 år 15 år • Dömd till fängelse 8 år eller mer 20 år • Dömd till livstid 30 år https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar … itt-straff
Oskyldighetspresumtion eller skuldspresumtion Oskyldighetspresumtionen är en allmän rättsgrundsats som uttrycker att den som misstänks för brott ska betraktas som oskyldig till dess att en domstol genom fällande dom fastställt henoms skuld.
Dagens rättssamhälle börjar bygga alltmer på motsatsen.. Motsatsen är skuldspresumtion som på latin uttrycks som ei incumbit probatio qui negat, non qui dicit - ungefär bevisbördan påfaller den som förnekar, inte den som utpekar, det vill säga principen att någon är skyldig tills den har bevisats vara oskyldig.
Antalet poliser ökade med drygt 2 400 anställda 2023 men antalet uppklarade brott ligger trots det kvar på samma nivå som tidigare.
Kalla fakta... • Antalet polisanställda ökade med 2 431 till 37 359 i slutet av 2023. Av dem är antalet poliser 22 980 och civilanställda 14 379. • Antalet poliser i yttre tjänst ökade med 342 stycken till 11 317. • Antalet områdespoliser ökade med 16 personer till 1 268. • Antalet områdespoliser i utsatta områden ökade med tolv personer till 367. • Antalet anmälda brott per 100 000 invånare ökade med 3,1% till 14 819, jämfört med 2022 men antalet utredda brott kvarstår dessvärre. • Antalet fasta poliskameror har ökat från 535 till 859. Målet är 1 600 till slutet av 2024. • Antalet inre utlänningskontroller nästan fördubblades till 21 114. Antalet påträffade personer utan rätt att vistas i Sverige ökade dock inte. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler … ott-8fe19m
Räkna kallt med att klappjakten på bilister kommer intensifieras för att förbättra statistiken inför bokslutet 2024..
Poliser är rent ut sagt allt mindre bra bilförare och mer vårdslösa chaufförer, i alla fall med statens egendom..
Polisens kostnader för fordonsskador De största kostnaderna är prejningsskador, alltså när polisen använder sitt tjänstefordon för att stoppa andra bilar.
2010 till den avrundade summan 43 500 000:- med andra ord 43,5 miljoner kronor 2014 59 300 000:- 2015 67 000 000:- 2020 100 000 000:- 2022 90 000 000:- 2023 med reservation 110 000 000:-
Fram till 2030 ska totalt 2 200 polisbilar levereras av modellerna Volvo V90 respektive XC60 samt Volkswagen Touareg och Caravelle. Snittpriset för en ny bil landar på cirka 750 000:- och den totala kostnaden kommer landa på cirka 2 miljarder kronor
Polisens totala budget 2022-2026 Efter bokslut uppgick budgeten för polisen år 2023 till 37 349 085 000:- alltså 37,35 miljarder kronor.
2022 33,24 miljarder (utfall) 2023 37,54 (prognos) 2024 40,41 (beräknat) Polisen väntas överskrida sin budget med minst 1 miljard kronor. 2025 42,96 (beräknat) Enligt ett föslag ska budgeten utökas med 1,38 miljarder kronor 2026 45,99 (beräknat) Mer om polisens depraverade kostnader finns i Pdf-format om man söker på t.ex. Polismyndigheten - Årsredovisning
De fyra Tidöpartierna presenterade 11 september 2024 en storsatsning på rättsväsendet. Bland annat föreslås polisen få 1,38 miljarder kronor, kriminalvården 888 miljoner kronor, domstolarna 289 miljoner kronor och Säpo 95 miljoner kronor i nya tillskott 2025.
Om man räknar in även tidigare aviserade anslagshöjningar stiger rättsväsendets sammanlagda budget från 78,7 miljarder kronor i år till 86,7 miljarder kronor 2025. Om tre år beräknas kriminalpolitikens totala budget ha vuxit till 100 miljarder kronor. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tido … tsvasendet
För att förstå vilka summor det handlar om finns en minnesregel Sveriges befolkning uppgår nästan exakt till 10 miljoner individer. Det innebär att 1 miljard kronor motsvarar 100:- per invånare, en enkel minnesregel att bära med sig. Av detta följer att 10 miljarder blir 1 000:- och 100 miljarder 10 000:- per person.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Tror inte chansen få böter är så stor...Bara vid riktade kontroller... 1. Väldigt få använder blinkers i tid eller inte alls. 2.Väldigt många kör med fel på lyset. 3.Vid 70 där ingen fartkamera finns kör få 70 4.Trafikpolisen ser man mycket mer sällan numera i trafiken. 5. Även om polisen är ute o kör verkar dem som ofta inte bry sej om att bötfälla utan åker vidare.
Körning i cirkulationsplats eller det som vi vanligtvis kallar rondellkörning är inte helt enkelt och kan bli kostsamt.
Rondellkörning är en historia i sig och som väcker känslor, vem har rätt och framförallt vem kör rätt, oavsett kan det ge dryga böter/kostnader om farbror blå är på det humöret eller att du orsakar en olycka.
Regel nummer ett, väjningsplikten gentemot fordon gäller för alla körfält inne i rondellen. Får tillägga att detta gäller i Sverige, det finns dock få undantag även här i landet där det råder omvänd väjningsplikt, men i andra länder kan reglerna vara precis tvärtemot. Det är din skyldighet att ta reda på vilka regler som gäller i respektive land du besöker.
Regel nummer två, blinka höger vid utfart från cirkulationsplats.
Regel nummer tre, använd blinkers om du byter körfält i rondell
Regel nummer fyra, ofta finns övergångsställen i anslutning till rondeller, så då ska du också ge företräde åt gångtrafikanter och cyklister.
Regel nummer fem, kör häsnynsfullt in i rondellen samt vid körfältsbyte i rondell, att tvinga sig till en plats i rondellen är ett trafikbrott.
Några välmenta praktiska tips
Blinka vänster, om du ska ut ur rondellen på den vänstra sidan, det kan vara bra att blinka vänster för att vara tydlig mot andra bilister och visa din avsikt, men detta är inget lagkrav, det underlätta för andra trafikanter särskilt i mindre rondeller.
Ligg i högerfilen i god tid innan du ska svänga ut från rondellen. Du blir alltid dömd som vållande om du ligger i vänsterfilen och orsakar en olycka när du byter till högerfilen.
Visa och ta hänsyn till tyngre fordon, bussar och lastbilar med långa släp kan ibland behöva mer än en fil i cirkulationsplatsen, detta bör du ta hänsyn till.
Bötesbelopp
Om en bil kör i det inre vänstra körfältet ska du inte köra in i rondellen, då du riskerar att krocka om den bilen gör ett filbyte. Att bryta mot detta kan ge 2 000:- i böter och vid en olycka blir du vållande.
Att inte blinka höger vid utfart från cirkulationsplatsen, bryter du mot denna trafikregel ger det 500:- i böter. Det är inte heller helt ovanligt att blinka vänster när bilister istället gör utfart ur cirkulationsplatsen, även det ger 500:- i böter.
Att missa att ge företräde till en fotgängare ger 3 000:- i böter.
Om du kör med hög fart mot väjningsplikten i cirkulationsplatsen och bromsar först om du ser någon bil inne i cirkulationsplatsen när du är på väg in. Det är inte tillåtet och kallas, underlåtenhet att tydligt visa avsikt att iaktta väjningsplikt, det ger 1000:- i böter.
Håller du för dåligt avstånd på väg in i eller i rondellen så kan det rendera 2000:- i böter.
Att göra en rivstart in i rondellen eller köra så snabbt in att du tvingar bilister som är inne i rondellen att tvärnita är ett brott mot väjningsplikten och ger 2000:- i böter.
Det är samtidigt inte tillåtet att hindra någon att byta fil när du ligger högerfilen, det ger 1000:- i böter.
Så, hur kör du egentligen i cirkulationsplatser...
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
105Svar av vwato2024-08-22 15:16:22Senaste redigerad av vwato (2024-08-22 15:24:14)
vwato
Pro Writer
Online
Registrerad: 2014-04-16
Inlägg: 3,456
Var tredje fordon kör för fort utanför skolor där det råder 30 km/h som högsta tillåtna hastighet
Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre det senaste decenniet, det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
35% av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna, från de 59% som uppmättes 2016.
Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort.
Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07.30 till 08.30. Hastigheten spelar roll, en oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell, bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus.
Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister. https://msverige.se/sa-tycker-vi/pressrum
Bötesbelopp vid fortkörning där hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre.
• 1–10 km/h över gränsen 2 000:- • 11–15 km/h över gränsen 2 400:- • 16–20 km/h över gränsen 2 800:- och på väg med hastighetsbegränsning 30 km/h även en varning. • 21–25 km/h över gränsen 3 200:- och på väg med hastighetsbegränsning 30 km/h återkallelse av körkort i 2 månader. • 26–30 km/h över gränsen 3 600:- • 31–35 km/h över gränsen 4 000:- • 36 km/h över gränsen och mer, då går förseelsen direkt till en åklagare..
Ett gott råd är att köra med insidan...
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Hade varit intressant att se antalet olyckor utanför skolor.
"ljushuvud"
107Svar av vwato2024-08-22 20:43:49Senaste redigerad av vwato (2024-08-22 21:01:22)
vwato
Pro Writer
Online
Registrerad: 2014-04-16
Inlägg: 3,456
Ett barn inblandat i en olycka är ett för mycket, konstaterar jag torrt, men hittade lite skåpmat som visar på omfattningen gällande barn drabbade i olyckor med fordon, varav hälften inom en radie av 500 meter från skolorna. Betänk också då att det finns mörkertal i rapporteringen.
Under skolstarten ökar antalet trafikolyckor med oskyddade barn. Av de fem skolområden med flest olyckor ligger tre i Malmö och två i Stockholm, visar en kartläggning från 2017.
Försäkringsbolaget If har från olycksdatabasen Strada hämtat statistik över trafikolyckor inrapporterade via akutsjukhus med platsuppgifter för landets alla skolor.
Har ingen betydelse om det är barn eller vuxna som är inblandade i olyckor.
Min tanke var att det kanske finns andra åtgärder, som är effektivare. Och med fakta är det lättare att fatta beslut.
Men ska man tolka IF så kanske man skulle hastighets begränsa alla vägar inom 500m från skolan till 30km. Och gator i anslutning till skolan skulle vara gångfartsområde.
"ljushuvud"
109Svar av vwato2024-08-26 13:49:33Senaste redigerad av vwato (2024-08-26 19:13:25)
vwato
Pro Writer
Online
Registrerad: 2014-04-16
Inlägg: 3,456
Så sant, vi kan väl inbegripa djur också, men nu gällde det specifikt barn i anslutning till deras skolor.
Den senaste tiden/åren har det visat sig att föräldrar till barnen i skolan ofta är inblandade i olyckstillbud vid lämning och hämtning, en stressig miljö/tidsera verkar negativt på det säkerhetsarbete som skolorna försöker upprätthålla. Därför är det senaste rönet att man ska göra helt bilfritt i direkt anslutning till skolområdet och det kan ju vara en lösning på problemet, så där är du helt på rätt spår.
Den stora nöten är ju att barn mognar i sitt konsekvenstänk först vid 12-årsåldern och man börjar skolan redan vid 6 års ålder. Anita och Televinken räddade nog många barn från skador och dödsfall under de år programmet var aktivt. Duon syntes i en rad olika tv-program mellan 1964 och 1995. Framför allt är de kända för sitt långa samarbete med Trafiksäkerhetsverket på 1970-talet, där de lärde barn om hur man ska bete sig i trafiken.
Sedan dess har det ej funnits någon direkt motsvarighet, tyvärr har också trafiken mångdubblats och tempot i samhället stegrats, vilket kraftigt ökar riskerna för olycksfall.
Att vi som unga och gamla pratar samt praktiskt visar barnen hur man beter sig i trafiken är nog den mest verksamma lösningen på ett allvarligt problem, att släppa iväg barnen vind för våg både som gående och cyklister i trafiken är rätt oansvarigt.
Får tillägga också att barn gör ofta som vi gör, inte som vi säger..
Anita Lindman (1932-2018), Televinken och Ola Lundgren (1942-2023)
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Viltolyckor, för bilister innebär hösten stor risk för viltolyckor, i Sverige sker cirka 60 000 kollisioner med djur per år.
Risken att möta vilt och renar på vägarna finns året runt. Under våren när fjolårskalvarna släpps och under jaktsäsong är älgar och annat vilt mer i rörelse än vanligt. Därför är det stor risk att du möter dem ute på vägarna. Var uppmärksam och kör försiktigt, du kan möta dem var och när som helst. Var särskilt uppmärksam i gryning och skymning. https://www.viltolycka.se & https://www.trafikverket.se/viltolyckor
Allt fler viltolyckor förblir oanmälda, trots att det är ett lagbrott att inte ringa polisen om olyckan är framme. Polisen kopplar ökningen till att fler bilister helt enkelt inte vet vad som gäller när en viltolycka sker. Det är viktigt att anmäla en viltolycka för både säkerhetens och djurens skull. https://www.svt.se/nyheter/sapmi/tre-fr … iltolyckor
Straff när man ej anmäler en viltolycka. Det räknas som olaglig jakt eller smitning från trafikolycka om det gäller renar eftersom dessa räknas som tamdjur. Dagsböter i normalfallet men även fängelsestraff finns i straffskalan.
Det ska du göra om du kört på ett djur, direkt efter olyckan
• Ring 112 direkt efter olyckan och polisanmäl händelsen. Detta gäller om du råkat ut för en olycka med älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn eller mufflonfår. Även om det inte räknas som vilt så ska du även anmäla om du krockar med en ren.
• Placera ut en varningstriangel och märk ut olycksplatsen. Markeringen ska vara på den sida av vägen djuret försvann. Oavsett om djuret inte är kvar måste en polisanmälan göras. Obs! Vid kollision med vildsvin, björn, varg och lodjur placeras markeringsremsan cirka 100-200 meter från olycksplatsen av säkerhetsskäl.
• Förfölj eller spåra inte djuret själv. Polisen kommer ta kontakt med jägare som har speciell kompetens för att göra detta.
• Så markerar du platsen . I en del nya bilar finns en speciell markeringsremsa för att markera var djuret ligger eller var det försvann. Remsan delas även ut på bilprovningar och polisstationer. Om du inte har någon remsa ska du markera ut platsen väl synligt, med t.ex. en halsduk eller en plastpåse.
Information du måste uppge för polisen
• Dina person- och fordonsuppgifter.
• Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken. Om möjligt ange GPS-position. Ett bra sätt att veta var man befinner sig är att läsa av koordinaterna i 112-appen som finns för nedladdning till Iphone och Android.
• Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det har försvunnit.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Från och med 12 mars 2018 finns det vissa undantag från regeln. Regeringen skriver att förbudet inte ska gälla när fordon används vid blåljusverksamhet och annan liknande verksamhet. Undantaget gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Undantaget gäller när fordon används
• vid räddningstjänst och sjuktransport • vid tjänsteutövning av polis • av viss personal vid Säkerhetspolisen • av vägtransportledare enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare • i brådskande tjänsteutövning av en tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska och personal inom Kriminalvården eller i andra jämförliga fall.
Bötesbelopp 1 500:- men om det inverkar menligt på körningen kan man dömas för vårdslöshet i trafik till dagsböter och indraget körkort.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Körning med släpvagn även den ljusa tiden av dygnet där belysningen på både bil och släp inte är påslagen ger 1500:- i böter. Bortförklaringar godtages inte sa en polis då det är förarens skyldighet kunna med sin bil...
Körning med släpvagn även den ljusa tiden av dygnet där belysningen på både bil och släp inte är påslagen ger 1500:- i böter. Bortförklaringar godtages inte sa en polis då det är förarens skyldighet kunna med sin bil...
Nyare bilar har ju inget ljus tänt bakåt på dagtid, så då borde släpet kunna vara släckt med.
Körning med släpvagn även den ljusa tiden av dygnet där belysningen på både bil och släp inte är påslagen ger 1500:- i böter. Bortförklaringar godtages inte sa en polis då det är förarens skyldighet kunna med sin bil...
Nyare bilar har ju inget ljus tänt bakåt på dagtid, så då borde släpet kunna vara släckt med.
Nyare bilar har möjlighet tända bakljuset även dagtid fast då måste man sätta på det manuellt samma som på den mörka tiden...
Hur var det, någon som vet. Sanning eller skröna: Bilar som var originalutrustade med likströmsgenerator var befriade från dagljus?
Riktigt gamla bilar som bara har ett backstömsrelä på generatorn Läs upp till trettiotal typ), laddar inte tillräckligt för att kunna krypa runt i 40-50 med halvljus på. Och då kan man ansöka om dispens från halvljuslagen.
Har man en bil och kör i 40, och mäter laddningen, och den inte räcker till så kan man ansöka om dispens.
Har du ett riktigt gammalt fordon som inte har lyse original, kan du få dispens så du kan köra på dagtid. har bara sett det på MC dock
"DISPENS TSV2021-5784: BELYSNING SAKNAS. FORDONET FÅR INTE FRAMFÖRAS UNDER MÖRKER, SKYMNING, GRYNING ELLER NÄR DET ÄR PÅKALLAT AV OMSTÄNDIGHETER."
Tex den här.
"ljushuvud"
119Svar av vwato2025-09-18 05:56:03Senaste redigerad av vwato (2025-10-26 03:42:49)
vwato
Pro Writer
Online
Registrerad: 2014-04-16
Inlägg: 3,456
Polis, polis potatisgris, sa mannen till en polispatrull på Arlanda, han greps, blev förd till arrestlokal samt kroppsvisiterades och är nu anmäld för brottet förolämpning mot tjänsteman. https://www.folkbladet.nu/2025-08-23/po … gris-aa5a3
Sedan den 2 juli 2025 gäller den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman, det är ett brott mot dubbla skyddsintressen, både det enskilda och det allmänna. Lagen innebär att poliser, skolanställda, socialtjänstemän, Kronofogdemän, busschaufförer, parkeringsvakter, ordningsvakter, anställda på myndigheter och inom sjukvården kan anmäla när de blivit kallade för olika slags glåpord.
Göteborgs-Posten har granskat anmälningarna som kommit in i Västsverige. I anmälningarna som inkommit uppger de drabbade att förolämpningarna har yttrats för att kränka tjänstemannens värdighet eller självkänsla, tjänstemän i Västsverige är mest förolämpade i landet.
Fram till och med 24 augusti hade 78 anmälningar upprättats i polisregion Väst, en lista på förolämpningarna som anmälts.
• Hora, flera anmälningar i olika varianter • Fejkpolis • Bög, i olika varianter • Luffare • Håll käften • Pedofil • Blatte • Skäggig glasögonfitta • Idiot • Snutdjävel • Fitt'a eller skäggbiff, flera anmälningar i olika varianter • Maktmissbrukare • Hobbit • Dvärg • Rasist • Jävla dåliga polis • Äckliga lilla polis • Tönt • Jag lyssnar inte på kvinnor • Kärring • Uppmaningar om att suga ku'k • Hot om att knulla någons mamma
Batongluder är heller inte att rekommendera att ta i sin mun, men visst ligger det rätt på tungan..
Straffet för förolämpning mot tjänsteman innebär dagsböter eller fängelse i upp till sex månader, samt eventuellt skadestånd avseende ersättning för kränkning, så kallad kränkningsersättning till den drabbade tjänstemannen/kvinnan. Skadeståndet kan uppgå till 10 000:- och det är en skattefri ersättning, så är det kärvt ekonomiskt är det bara för tjäntemannen att agera snöflinga ett par gånger så blir månadslönen snart dubblerad.. Första domen i länk. https://advokaternas.se/2025/09/10/fors … tjansteman
En eller nästan två historier som grädde på moset, det är bara en tidsfråga medan man ännu får dra en fräck en utan att åtalas..
När bonden var in till stan för att göra några ärenden blev han uppringd av drängen som var helt hysterisk. - Jag har kört på en grisjävel med lastbilen och han skriker å skriker, tror han brutit ett ben oxå, lyckades bonden höra från drängen i all panik. Låt inte den stackarn plågas i onödan, sa bonden. Det ligger en pistol under förarsätet på lastbilen, ta den och skjut honom i huvudet. Pang, hördes det. - Okej, sa drängen lite lugnare, vad gör jag nu med motorcykeln som snutjäveln åkte på då..?
Vet du hur mycket en fitt'a väger? Nej, svarade snuten. Ställ dig på vågen så får du se..
Har du någonsin sett ett rövhål inslaget i plast? Nej det har jag inte, svarade snuten. Ta en titt på ditt körkort då..
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
120Svar av vwato2025-10-03 09:32:00Senaste redigerad av vwato (2025-10-03 21:41:03)
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
121Svar av vwato2025-10-11 07:03:12Senaste redigerad av vwato (2025-11-26 00:40:35)
vwato
Pro Writer
Online
Registrerad: 2014-04-16
Inlägg: 3,456
Som förvarnats för ett år sedan så har polisen det senaste året lagt krutet på såkallat plockepinn, alltså trafikrelaterade brott. Hur mycket böter/straffskatt myndigheten dragit in återstår att redovisa, samt andra halvårets statistik för indragna körkort..
Kraftig ökning av indragna körkort – män dominerar statistiken
Antalet återkallade körkort ökade med 6,9% första halvåret 2025, totalt 20 915 körkort, enligt TS den högsta siffran på fyra år.
Män är överrepresenterade vid återkallelser, 4 av 5 är män, där riskbeteenden som fortkörning, kort avstånd till framförvarande och rödljuskörning är vanliga orsaker.
Just nu, måndag den 6:e t.o.m. söndag den 12 oktober 2025, pågår nationella trafikveckan och då har polisen extra fokus för brott på vägarna.
– Under dessa insatsveckor kraftsamlar polisen för att upptäcka och förhindra brott som sker i eller i anslutning till vägtrafikmiljön, men arbetet pågår i allra högsta grad även under resten av året, som en del i det dagliga polisarbetet.
Så går kontrollerna till Polisen uppger vidare att man, vid en trafikkontroll, också kan genomföra utlänningskontroller vid behov och göra kontroller mot polisens datasystem. Man samverkar med interna, i vissa fall externa, experter för att uppnå bästa möjliga resultat. I samband med kontrollera kontrollerar man också körkortsbehörighet och nykterhet.
Regeringen har beslutat att inte ändra reglerna för vinterdäck, det betyder att bilägare kan räkna med samma datum som vanligt.
Dagens regler ligger fast För dig som bilägare betyder beslutet att allt förblir som tidigare. Vinterdäck är obligatoriska mellan 1 december och 31 mars, om det råder vinterväglag. Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april, men också utanför dessa datum om väglaget kräver det.
Vinterdäck kan vara dubbade lr. dubbfria, men dubbfria vinterdäck ska vara märkta med symbolen, alptopp med tre toppar & en snöflinga. Sommardäck är olagliga när mönsterdjupet är under 1,6mm och kraven på vinterdäck gäller att det är minst 3mm mönsterdjup. För personbilar klass II med totalvikt över 3 500kg är kravet dock minst 5 mm mönsterdjup.
Till och med 30 november 2028 är även däck som är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller Mud and Snow och särskilt framtagna för vinterkörning tillåtna som vinterdäck när de används på släpvagnar med totalvikt upp till och med 3 500kg.
Med vinterväglag menas att det finns is, snö, snömodd eller frost på vägen. Vid en eventuell kontroll är det polisen som avgör om väglaget klassas som vinterväglag eller inte.
Tunga fordon får däremot nya krav Regeringen går nämligen vidare med skärpta vinterkrav för lastbilar och bussar med en totalvikt över 3 500kg.
Från och med i år 2025 måste dessa fordon ha vinterdäck mellan 10 november och 10 april, oavsett om det råder vinterväglag eller inte.
Samtliga däck på lastbilar, bussar och husbilar med en totalvikt över 3500kg ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter. En släpvagn som är kopplat till ett sådant fordon ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 1,6mm.
Vinterdäck som används på tunga lastbilar, bussar och på släpvagnar till dessa ska vara märkta med symbolen alptopp med tre toppar och en snöflinga eller vara märkta med POR (Professional Off Road) eller vara dubbade. https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Som grädde på moset när det gäller alla lagar och regler - I vissa områden i Sverige införs dubbdäckförbud från 1 oktober.
Kommuner har rätt att själva införa begränsningar lokalt, något som blivit allt vanligare de senaste åren. Inför vintersäsongen 2025 och 2026 är det flera svenska kommuner som antingen inför eller redan har infört dubbdäcksförbud på specifika gator. Syftet är att minska den lokala luftföroreningar och därmed förbättra folkhälsan, särskilt i områden där barn, äldre och personer med känsliga luftvägar vistas.