26

"Barnsängen" som den kallas går tydligen att köpa i UK, en sån bör varje westyentusiast ha. Jag ska också ha en, jag ska bara...  ICQ/ae

Ska bli intressant att se om ngn vet vad påsen är till för, jag har ingen aning själv. Det är ovanför detta skåp man förvarar barnsängen bland annat.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

25hpman skrev:

Han gjorde sej löjlig över mej o jag bet ifrån. Så enkelt är det, det hade du också gjort, Kee.

Kanske om jag var på dåligt humör, men jag försöker bättra mig.  ICQ/ab

Ska man vara petig används cigarettändaruttaget idag främst som ett "strömuttag" då rökning i allmänhet och rökning i bilar i synnerhet, är mycket mindre accepterat idag än då. Moderna bilar har ju uttagen men ingen tändare monterade i dem. Att de kallas cigarettändaruttag är ju ungefär lika förlegat som att fråga efter en aspirin när man syftar på värktablett, även om jag medger att den liknelsen haltar lite.

Hos Rolls Royce kallades motsvarande uttag för "cigar lighter" vilket säger en del om klientelet, dock är det fortfarande möjligt att driva GPSen genom det. ICQ/ab

28

25hpman skrev:

Du behöver inte kolla några chassieplåtar, det är solklart givet att det är en Westfahlia. Men jag tvivlar på att färgen är orginal. Vad heter den isåfall?

Men han kan ju få reda på vilken utrustning den leverades med.

Påsen ovanför garderoben är för att förvara rören till hängmattan
Jag fick inte heller med rören ICQ/ac
Så här ser det ut:

http://img189.imageshack.us/img189/8420/cotinstalled1.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/4915/cotinstalled2.jpg

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

29

Bra tips, kee, ang linoleummattan, klart efter det du säger att jag kollar och behåller/renoverar om jag ser att den är original.
Heltäckningsmattorna ska däremot ut för de luktar inte gott.

25hpman, nej, egentligen tycker jag inte att de ser fula ut, men skulle jag byta de så kontaktar jag dig.

FreddeB, är det denna skylt du tänkte på? Man kanske kan med den även ta reda på originalfärgen?

Post's attachments

70.jpg, 262.78 kb, 1024 x 682
70.jpg 262.78 kb, 196 downloads since 2011-08-06 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

30 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-08-06 22:25:23)

Vad coolt med hängmatta, FreddeB! Skulle aldrig ha gissat att det såg så ut! Nej, jag fick inga rör med, påsen var helt tom. Men det måste väl gå att beställa nytillverkat?

Lite häftigt med den "krokiga" växelspaken i bilden du länkade.

En annan sak jag inte blir klok på är ventilationen. Den fungerar säkert korrekt men den är inte intuitiv. Får jag väl skaffa en instrux.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

31 Senaste redigerad av 25hpman (2011-08-06 22:26:08)

Det är fel chassieskylt. du har fotat den i taket. Det är den på mellanväggen bakom passagerarsoffan som är intressant.

Fast det står ju 23-42, typ o modell

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

32

kee skrev:
25hpman skrev:

Han gjorde sej löjlig över mej o jag bet ifrån. Så enkelt är det, det hade du också gjort, Kee.

Kanske om jag var på dåligt humör, men jag försöker bättra mig.  ICQ/ab

Ska man vara petig används cigarettändaruttaget idag främst som ett "strömuttag" då rökning i allmänhet och rökning i bilar i synnerhet, är mycket mindre accepterat idag än då. Moderna bilar har ju uttagen men ingen tändare monterade i dem. Att de kallas cigarettändaruttag är ju ungefär lika förlegat som att fråga efter en aspirin när man syftar på värktablett, även om jag medger att den liknelsen haltar lite.

Hos Rolls Royce kallades motsvarande uttag för "cigar lighter" vilket säger en del om klientelet, dock är det fortfarande möjligt att driva GPSen genom det. ICQ/ab

Ursäkta att din tråd fylls med inlägg från icke pålästa personer.
Kee, vi diskuterade inte vad ett cig.uttag är ej heller hur det används. Vi diskuterade placeringen, i det förborrade hålet som har en mindre diameter o är för ett s.k. strömuttag. Vi klarade det hela bra tills att du kände att du bara måste lägga näsan i blöt.

Sorry än en gång för ordbajset som flödar från Skåne och Tjockhult.

33

25hpman skrev:

Kee, vi diskuterade inte vad ett cig.uttag är ej heller hur det används. Vi diskuterade placeringen, i det förborrade hålet som har en mindre diameter o är för ett s.k. strömuttag. Vi klarade det hela bra tills att du kände att du bara måste lägga näsan i blöt.

Så om man inte är påläst, då får man inte skriva? Vilken logik jag baxnar! Default/yikes

Jag kontrade på det du sneade ur på, att Opec skrev att det ju förvisso var ett strömuttag man ville ha till GPSen och din replik som innehöll "smart ass" var ju på temat vad som skiljer ett strömuttag och ett cigarettändaruttag.

Egentligen var inte det min poäng, dvs anledningen till att jag "la näsan i blöt", utan att jag tycker att du för en gångs skull, kunde komma med en go och trevlig kommentar.

Jag lägger mig, du har rätt, jag har fel, nu vill jag att denna tråd ska handla om Westybussen från So Cal.

34

Grattis till en fin buss. Detta är ett lite sidospår, men jag blev intresserad av "barnsängen". Vi har inte en westy men en liten på gång och någon skrev att barnsängen fanns att köpa i England. Jag blev sugen på att kunna installera en i vår 62:a buss så om någon vet var det går att köpa och korrekt namn på engelska så vore jag tacksam för ett svar.

35

En sak till, Det var en fråga om kostnader för bilen, ursäkta bussen. Jag är inte intresserad av vad du betalade för bussen , men vilka kostnader hade du för att få hem bussen vore intressant att veta.

36

gusten skrev:

Grattis till en fin buss. Detta är ett lite sidospår, men jag blev intresserad av "barnsängen". Vi har inte en westy men en liten på gång och någon skrev att barnsängen fanns att köpa i England. Jag blev sugen på att kunna installera en i vår 62:a buss så om någon vet var det går att köpa och korrekt namn på engelska så vore jag tacksam för ett svar.

Just kampers har till bay. Dom är billiga och borde gå att göra om, så dom passar split. Man måste väl korta det främre röret.

http://www.justkampers.com/shop/cab-chi … 11825.html

37

kee skrev:

"Barnsängen" som den kallas går tydligen att köpa i UK, en sån bör varje westyentusiast ha. Jag ska också ha en, jag ska bara...  ICQ/ae

Barnsängen är faktiskt bra för väsk/bagage förvarning, så det är bara att handla ICQ/ad

38

kee skrev:
25hpman skrev:

Så om man inte är påläst, då får man inte skriva? Vilken logik jag baxnar! Default/yikes

Jag kontrade på det du sneade ur på, att Opec skrev att det ju förvisso var ett strömuttag man ville ha till GPSen och din replik som innehöll "smart ass" var ju på temat vad som skiljer ett strömuttag och ett cigarettändaruttag.

Egentligen var inte det min poäng, dvs anledningen till att jag "la näsan i blöt", utan att jag tycker att du för en gångs skull, kunde komma med en go och trevlig kommentar.

Jag lägger mig, du har rätt, jag har fel, nu vill jag att denna tråd ska handla om Westybussen från So Cal.

För att ytterligare fylla denna tråden med OT så ska jag förklara vad jag tidigare skrivit.
Att du Tomas tog det som att jag försökte vara lustig på din bekostnad är fel uppfattat. det var inte min avsikt.
"Det är tydligen svårt att uttrycka sig på intranätet utan att någon uppfattar en som sur, dryg eller besserwisser." ICQ/an
Jag som många andra önskar en trevlig jargong på detta forum och ber om ursäkt ifall något uppfattats som nedlåtande i det jag skrivit.. ICQ/ab
Det jag nog funderade över men inte kunde få fram är vad är det för skillnad på det strömuttaget och ett cigguttag.

luftgekühlt: trevligt att du fått fram mer bilder. Man blir riktigt avundsjuk. Om det bara är fronten som ska våtslipas blir det ju snyggt och enkelt att lägga ny klarlack på frontpartiet. ser fram emot att följa din tråd.. ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

39

25hpman skrev:
kee skrev:
25hpman skrev:

Jag tyckte det var lite roligt att få reda på att det kallas cigar lighter i Rollsvärlden ICQ/ab

40

För alla som inte förstår, så kommer här lite fakta. Ett cig.uttag har större diameter än ett s.k. strömuttag. Den senare passar i det för ändamålet befintliga hål som finns under instrumentbrädan, i detta hål passar följdaktligen inte en cig.tändare.
Dessa bägge "uttag" har samma funktion, det behöver man inte vara raketforskare för att förstå, och är därmed tämligen onödigt att ens gå in på.

Jag ber om ursäkt Opec, jag fattade fel. Ville bara tala om att den inte passade i det hålet som du föreslog.

Att sen andra personer ser det som en självklarhet att förklara det självklara om ett strömuttags funktion och hur dessa personer lider av omvärldens missuppfattningar, kunde jag inte ens drömma om.
Du får skriva så mycket du vill Kee, men skriv då om det som är relevant. Då uppfattas man som påläst.  ICQ/ad

Jag hoppas att du får mycket nöje av din buss, för en Westfalia är den bästa split man kan ha. Lyx är för folk som vill sola.
Nu ska du bara jaga upp ett tält till den...$400 + brukar de gå lös på.

41

Härlig Buss!
För cigguttag skulle jag göra ett eget fäste och
sätta det dolt uppe under instrumentbrädan.
Det finns garanterat någon befintlig skruv att använda så slipper du borra.
Sätt ett dubbeluttag så har du ett extra för tex mobilladdaren.
I min split satt det redan ett dubbeluttag under prylhyllan så borrskadan var redan skedd, men jag har ju el. ICQ/ad

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

42

Demian skrev:
kee skrev:

Barnsängen är faktiskt bra för väsk/bagage förvarning, så det är bara att handla ICQ/ad

Tyvärr så är det inte bara att handla.
Jag och en kompis försökte häromveckan, men JC vägrade att skicka utanför UK??
Är det nån som lyckas beställa och få fraktat hem så får ni gärna beställa en till mig oxå ICQ/ad

Ursäkta OT ICQ/ab
Fin buss, hoppas på att få se den på tisdag i lödde...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

43 Senaste redigerad av michaelth (2011-08-07 14:06:55)

om man har fästena e det ju frågan om järn rör och en sorts kraftig kanvas väv. vilken en segelmakare eller någon som gör kapell kan sy till med lätthet..iofs inte original westy.. har fästen i min bay buss..både i plast och alu.. har ännu inte tagit ställning till hur fortsättning.om jag skall behålla eller sälja.. har även rören.. men dom stå på gotland i kompisens garage.. ICQ/am
kan tänka mig dom har en diameter på30-35mm ca..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

44

Ett tips angående förtält, Köp ett till en tidig bay westy för dom har plastat golv och inte som splitwesty tälten som är helt utan golv. Du kan kolla in bilder på bay tältet jag har. Passar bra till split också.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=140

Jag har tänkt att bara köpa fästena till "hängmattan" och göra rören själv.......piece of cake  ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

45

Tack för alla tips/bilder på "barnsängen" den verkar riktigt kul samt nyttig att ha, kommer att beställa en sådan.

Även den viktiga frågan cigarettändaruttag har gett många nyttiga tips som jag har stor användning för
och som jag tackar för.

Totalsumman för frakt/avgifter/försäkring/tull/moms/körning till båten i usa gick på 34500 SEK.
Bussen delade container från Los Angeles med 2 andra fordon (ej mina) och fick inga transportskador. Den
förtullades vid ankomst i Sverige jag tyckte inte att det var någon vinst via Holland med de nya tullsatserna.

Jag antar att det är bifogad skylt som talar om ursprunglig utrustning samt färg.

Post's attachments

Attachment icon IMG_0187.JPG 409.91 kb, 73 downloads since 2011-08-07 

46 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-08-07 20:19:06)

Hittade en rolig broschyr med titeln "Just a few tips" i utrymmet under framsätet. Den har varit utsatt för fukt
men är annars förvånansvärt välbehållen och verkar ha legat där länge tillsammans med en påse med verktyg.

Bifogar några bilder, antar att det är en ganska vanlig broschyr.

Det jag frågar mig är om den var till bussen, för instrumentbrädan på bild är en folkabubblas, inte en buss'.

Post's attachments

Attachment icon IMG_0190.JPG 715.74 kb, 85 downloads since 2011-08-07 

Attachment icon IMG_0191.JPG 799.83 kb, 81 downloads since 2011-08-07 

Attachment icon IMG_0192.JPG 577.26 kb, 105 downloads since 2011-08-07 

Attachment icon IMG_0193.JPG 610.43 kb, 70 downloads since 2011-08-07 

Attachment icon IMG_0194.JPG 624.18 kb, 72 downloads since 2011-08-07 

47

Några bilder till på broschyren "Just a few tips"

Post's attachments

Attachment icon IMG_0195.JPG 595.61 kb, 69 downloads since 2011-08-07 

Attachment icon IMG_0196.JPG 580.36 kb, 77 downloads since 2011-08-07 

Attachment icon IMG_0197.JPG 754.11 kb, 76 downloads since 2011-08-07 

48 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-08-07 20:52:52)

De förstörda träväggarna ser ut att vara gjorda av någon sorts fanér. Vet någon vad för sorts trä
är det lämpligast att införskaffa för att behålla så mycket som möjligt av Westy känslan?
Exempel på den förstörda träväggen ses ovanför soffans armstöd.

Angående inredningens sitt- och ryggdynor har jag tänkt behålla de "as is". Men jag undrar om
det är hädelse att byta skumgummit i de, jag kan tänka mig att den inte är så fräsch. Är det klokt/lönt att göra det?
Jag måste under alla omständigheterna införskaffa skumgummi då en av sittdynorna är borta.

Post's attachments

41.jpg, 233.77 kb, 1024 x 682
41.jpg 233.77 kb, 214 downloads since 2011-08-07 

49

Angående lacken står jag fortfarande i valet och kvalet om vad som bör göras, polera eller inte polera, det är frågan.
I fotot nedan syns ganska tydligt hur klarlacken flagnat på framsidan. Det är faktiskt bara på framsidan, resten av lacken
är väldigt fin.

Originalgolvet i linoleum (som ligger just nu under en ofräsch heltäckningsmatta) tror jag dessvärre inte går att rädda.
Den håller på att gå upp i sina beståndsdelar, är väldigt torr och är delvis pulveriserad alt. sönder i bitar av olika
storlekar. Den går av bara man rör vid den. Synd men den verkar vara helt slut.

Post's attachments

Attachment icon IMG_0180.JPG 662.68 kb, 76 downloads since 2011-08-07 

50

luftgekühlt skrev:

Tack för alla tips/bilder på "barnsängen" den verkar riktigt kul samt nyttig att ha, kommer att beställa en sådan.

Även den viktiga frågan cigarettändaruttag har gett många nyttiga tips som jag har stor användning för
och som jag tackar för.

Totalsumman för frakt/avgifter/försäkring/tull/moms/körning till båten i usa gick på 34500 SEK.
Bussen delade container från Los Angeles med 2 andra fordon (ej mina) och fick inga transportskador. Den
förtullades vid ankomst i Sverige jag tyckte inte att det var någon vinst via Holland med de nya tullsatserna.

Jag antar att det är bifogad skylt som talar om ursprunglig utrustning samt färg.

på min förra 67:a satt det en enskild klisterlapp med färgkod i närheten av skylten du visar, samma på en 74:a dh jag haft.

Ät gul snö, det kan vara öl.