Sikaflex.. packningar blir bara fel ...
"Run on" utan tändning .. då har du koplat fel iaf.
det händer ..
mvh
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Porsche 914 2.0 -74, "Martina"
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Sikaflex.. packningar blir bara fel ...
"Run on" utan tändning .. då har du koplat fel iaf.
det händer ..
mvh
Har idag löst problemet med att motorn inte stannar när man vrider av nyckeln.
Det visar sig vara vanligt att generatorn ger tillräckligt med spänning bakvägen genom generatorlampan för
att hålla huvudströmrelät igång. En 1N4001 diod från Kjell&Co löddes in i ledningen som ger +12v till generatorlampan och sen var problemet löst.
Har idag löst problemet med att motorn inte stannar när man vrider av nyckeln.
Det visar sig vara vanligt att generatorn ger tillräckligt med spänning bakvägen genom generatorlampan för
att hålla huvudströmrelät igång. En 1N4001 diod från Kjell&Co löddes in i ledningen som ger +12v till generatorlampan och sen var problemet löst.
Det här problemet har jag haft ibland med min 911 1977. När jag drar igång det projektet ska jag kolla upp om det kan vara samma fel.
falcor skrev:Har idag löst problemet med att motorn inte stannar när man vrider av nyckeln.
Det visar sig vara vanligt att generatorn ger tillräckligt med spänning bakvägen genom generatorlampan för
att hålla huvudströmrelät igång. En 1N4001 diod från Kjell&Co löddes in i ledningen som ger +12v till generatorlampan och sen var problemet löst.Det här problemet har jag haft ibland med min 911 1977. När jag drar igång det projektet ska jag kolla upp om det kan vara samma fel.
Vrid av nyckeln och tryck sen på bromspedalen, om motorn stannar då så är det samma fel jag har. Bromsljusen bryter backspänningen och gör så att motorn stannar.

Stolarna har tvättats rent och fått nya handtag till längdjusteringen eftersom orginalhandtagen oftast har gått av.
Växellådan fick komma ur pga gnissel från urtrampningslagret. Passar på att byta alla slitdelar runt det när jag ändå har det nere.
Pilotlagret bytt och inmätt.
Har fått fötter till trattarna laserskurna.

och till min födelsedag häromdagen beställde jag mig ett par specialsydda mattor. 

Idag blev det markkänning igen....så nöjd med stuket på den. 
Vad härligt! Grattis 
Vad härligt! Grattis
Tack!
Rätt bra boost garagehumöret...
Grattis!!

Snyggt !!!
Stort Grattis!
Du har gjort ett fantastiskt fint bygge!
Nu är det nedförsbacke. 
Tack. Känns riktigt skönt att det kan bli lite åka av i år. 
I måndags var dagen jag gått och väntat på länge, uppe före tuppen och släpade ner bilen till Småland och Maxxtuning.
Efter uppvärmning och lite grundinställningar så började det matas på med lite varv.
Uppåt 5000 varv så hörs ett otrevligt ljud och sen börjar motorn kräkas olja från höger ventilkåpa.
Bara att packa ihop och släpa aset 20 mil hem igen.
Ganska deprimerad just då.
Läckaget berodde antagligen på att packningen på ventilkåpan halkat snett, har haft högtemp silikonpackningar
men passformen på dom är lite kass (aningen för stora) så jag kommer byta till vanliga korkpackningar istället.
Frågan är vad som kan orsaka ljudet, några idéer?
Svårt att tipsa utan att höra ljudet. Jag skulle nog börja med att lyfta av ventilkåporna och kolla att allt ser ok ut. Jag har någon gång varit med om att en vipparmsbrygga har lossnat med resultatet att vippan tagit i ventilkåpan (=oljud + läckage).
Är det kanske bara nån plåt som skramlar, tycker det låter som plåt som sitter löst och börjar vibrerar.
Här behövs det en uppdatering.
Efter den misslyckade mappningen så gjordes lite felsökning och motor ur. Hade 40% leakdown på treans cylinder.
Lite funderingar fram och tillbaka och diskussioner med Jakob på GBOT så blev en helt nybyggd motor beställd.
2,3 liter byggd enligt hans recept och mina önskemål, jag skickade ner min reservmotor och igår blev den nya motorn helt klar. (tog tid att få hem kopplingen från USA)
Det enda jag gjort på bilen denna sommaren är lite mindre småfix som legat och stört mig samt att jag och kompisen Pontus spenderade en hel dag med att ge bilen sin första tvätt och polering/vaxning.
Orginalmotorn har jag sparat och kommer låta renovera topparna på den och ställa undan.
Nu kommer det bli ett mindre race att få motorn tillbaka i bilen och försöka få bilen mappad och besiktad innan saltbilarna kommer ut på vägarna igen.

https://www.youtube.com/watch?v=fPetao_syGY&
Efter mycket trassel fram och tillbaka sitter nu iallafall motorn i bilen, och brummar gör den!

Bra 
Idag var en dag som jag både längtat efter och haft ångest inför....

Nå hur gick det då 
Nå hur gick det då
+1!

Ganska hyfsat för att vara med orginal avgassystem. 
Vilken härlig bil snyggt jobbat med renoveringen, en snygg 914 ger mig habegär. Försöker skicka bilder till kompisen som motivation att komma igång på riktigt med sitt 914 projekt, har inte lyckats än men skam den som ger sig...
Den motorn lär väl ge en ordentlig knuff i en sån lätt bil...
/foppa
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Porsche 914 2.0 -74, "Martina"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.