Domkraftfästen sitter svetsade i karossen under trösklarna.
Ehh... Domkraftsfästena sitter väl ändå i bottenplattan, inte i karossen? Det gjorde iaf mina...
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Plåt, lackering » Hur sitter karossen fast?
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Domkraftfästen sitter svetsade i karossen under trösklarna.
Ehh... Domkraftsfästena sitter väl ändå i bottenplattan, inte i karossen? Det gjorde iaf mina...
Tycker det ser ut som om mina sitter vikta runt golvet det kaross och golv möter varandra. Fick för mig att de måste bort föra att lyfta av kaross men jag kanske har fel. Ser dock ut som dom sitter i golvet.
Nä, nu yrar jag... domkraft fästen är ju svetsade i bottenplattan...
Titta på 8:e bilden uppifrån på länken som jag postade tidigare (http://www.y73bug.com/page5/page31/page31.html). Där ligger plattan upp o ner och man ser domkraftsfästena sticka ut. Men dessa ska inte behöva plockas bort för att dela på kaross o platta.
Domkraftfästena sitter i plattan på alla sedan, på cab sitter de i förstärkningsbalkarna som är en del av karossen.
Nu är jag nära det stora lyftet . Har fått loss fronten, men dra åt fanders vad rost som kommer fram. Eftersom värmekanalerna var helt igensvetsade, förmodar jag att det kommit kondens i de som gjort att yttre delen på golvet är totalt slut. Är lite orolig för lyftet, då jag nu såg att vänstra tröskeln nästan är av vid A-stolpen och det är inte mycket kvar av nedre delen av vänstra innerskärmen heller. Men jag får väl ta det väldigt försiktigt, har ju även svetsat rejäla rör i dörröppningarna.
En fråga: Måste båda styrlederna lossas vid hjulen innan lyft, och hur sitter de fast? Såg att det satt en mutter och en sprint under själva "kulbulten". Om jag lossar muttern, kan man slå ut den då eller?
Ha en bra kväll!!
Styrväxeln sitter ju fast i karossen, så den följer ju med vid ett lyft. Likaså hjälpstyrarmen på h. sida. Så antingen lossar du styrstagen ute vid spindlarna (förmodligen enklast) eller där de sitter på det långa staget mellan styrsnäckan och hjälpstyrarmen. De har en konisk tapp där de är monterade, så ta bort muttern och använd en lämplig avdragare.
Vad är en lämplig avdragare?? Tänkte lossa ute vid hjulen!! Det är alltså bara att knacka bort sprinten, ta bort muttrarna och sedan loss med de?? Går det inte att knacka bort de?
Nja, de är ju koniska, så de brukar sitta rätt bra. Speciellt om de aldrig varit lossade förut. Du behöver något i den här vägen: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … re-191253/
Skruva loss styrsnäckan från kaross och rattaxel samt hjälpsnäckan på höger sida så blir de kvar på chassit.
Tack för tipset på spindelledsavdragaren, funkade kanon . Tack för tipset Stefan! Snacka om att karossen satt fastsvetsad både fram och bak på diverse ställen. Nu verkar den dock lös, men ska den inte gå tillbaka i sitt läge när jag provat lyfta baken och fronten lite grann. Nu hänger den liksom i luften med en springa till golvet. Är den tyngre bak eller?
Nu är jag väl värd en öl
Nu är karossen bortlyft.
Tack för alla bra svar och tips!
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Plåt, lackering » Hur sitter karossen fast?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.