26

Hebster52 skrev:

Domkraftfästen sitter svetsade i karossen under trösklarna.

Ehh... Domkraftsfästena sitter väl ändå i bottenplattan, inte i karossen? Det gjorde iaf mina...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

27

Tycker det ser ut som om mina sitter vikta runt golvet det kaross och golv möter varandra. Fick för mig att de måste bort föra att lyfta av kaross men jag kanske har fel. Ser dock ut som dom sitter i golvet.

28

Nä, nu yrar jag... domkraft fästen är ju svetsade i bottenplattan...  ICQ/ae

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

29

Titta på 8:e bilden uppifrån på länken som jag postade tidigare (http://www.y73bug.com/page5/page31/page31.html). Där ligger plattan upp o ner och man ser domkraftsfästena sticka ut. Men dessa ska inte behöva plockas bort för att dela på kaross o platta.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

30

Domkraftfästena sitter i plattan på alla sedan, på cab sitter de i förstärkningsbalkarna som är en del av karossen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

31

Nu är jag nära det stora lyftet ICQ/ab. Har fått loss fronten, men dra åt fanders vad rost som kommer fram. Eftersom värmekanalerna var helt igensvetsade, förmodar jag att det kommit kondens i de som gjort att yttre delen på golvet är totalt slut. Är lite orolig för lyftet, då jag nu såg att vänstra tröskeln nästan är av vid A-stolpen och det är inte mycket kvar av nedre delen av vänstra innerskärmen heller. Men jag får väl ta det väldigt försiktigt, har ju även svetsat rejäla rör i dörröppningarna.
En fråga: Måste båda styrlederna lossas vid hjulen innan lyft, och hur sitter de fast? Såg att det satt en mutter och en sprint under själva "kulbulten". Om jag lossar muttern, kan man slå ut den då eller?

Ha en bra kväll!!

32

Styrväxeln sitter ju fast i karossen, så den följer ju med vid ett lyft. Likaså hjälpstyrarmen på h. sida. Så antingen lossar du styrstagen ute vid spindlarna (förmodligen enklast) eller där de sitter på det långa staget mellan styrsnäckan och hjälpstyrarmen. De har en konisk tapp där de är monterade, så ta bort muttern och använd en lämplig avdragare.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

33

Vad är en lämplig avdragare?? Tänkte lossa ute vid hjulen!! Det är alltså bara att knacka bort sprinten, ta bort muttrarna och sedan loss med de?? Går det inte att knacka bort de?

34 Senaste redigerad av Stefan F (2014-12-19 22:54:12)

Nja, de är ju koniska, så de brukar sitta rätt bra. Speciellt om de aldrig varit lossade förut. Du behöver något i den här vägen: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … re-191253/

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

35

Skruva loss styrsnäckan från kaross och rattaxel samt hjälpsnäckan på höger sida så blir de kvar på chassit.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

36

Tack för tipset på spindelledsavdragaren, funkade kanon ICQ/ab . Tack för tipset Stefan! Snacka om att karossen satt fastsvetsad både fram och bak på diverse ställen. Nu verkar den dock lös, men ska den inte gå tillbaka i sitt läge när jag provat lyfta baken och fronten lite grann. Nu hänger den liksom i luften med en springa till golvet. Är den tyngre bak eller?

Nu är jag väl värd en öl ICQ/ag

37

Nu är karossen bortlyft.
Tack för alla bra svar och tips!