Trevligt det går framåt !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 … 34 35 36 37 38 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Trevligt det går framåt !
Wow, skillnad mot när jag besökte dig och bytte till mig en 6volts tändspole
Tja ni e välkomna hem att se hur det sakta går vidare om ni har vägarna förbi..
Spacklade upp taket då.. tja jag e ju faktiskt lite petig
.. mitt misstag e jag gillar att få in dagsljus..
Och har man ett fönster högt upp så får man släpljus. dvs. allt syns.. minsta lilla grop
..
Så jag utrustade byggställningen med en lampa, så jag fick släpljus, sen spacklade jag

Och sen upp på ställningen och slipa...suck såååå drygt att slipa med en maskin över huvudet..
Laddade sprutan.. på med kostymen sen..och en timme senare var alla ytor täckta av ny fräsch färg...
Som innan det blir annan färg nertill.. men det får vänta till jag satt den nedre kanten.
Plockade bort presseningen som skyddade ....
Och några sekunder senare var grejerna flyttade till den nu målade delen av garaget... eller tja det tog lite längre... känner mig som en schack spelare.
Och hela golvet var ren dammsuget.

Så nästa steg är att spackla och väva väggar och tak. i vinsch taket skall jag skruva upp ett lager gips till, mot det gamla garaget..

sen måla mer...
Men nu blir det lite paus.. Då jag tyvärr måste jobba i morgon..
livets orättvisor.. jag fick tyvärr inte mer semester...
Over and out...
/ Michael
Häng i..snart färdigt..Se det så här,jobbigt att färdigställa högdelen,men å andra sidan har du en..har själv bara en lågdel.. 
Lustigt det där med att slipa spackel, min fru var målare och jag snickere. Nja inte fru då men...Men så klart skulle jag hjälpa henne slipa tak då hon spacklat en hel övervåning på en större husmodell. När jag slipat ena sovrummet har hon slipat 2 sovrum och är inne på på allrummet. Inte nog med att det tog lång tid utan jag har såklart överslipet. Så skillnaden mellan proffs och amatör enligt henne, det hon ser, är att man lägger ofta på för lite spackel, så man får spackla fler gånger, men slipar för hårt så man får spackla fler gånger och när man sen skall rolla taken läggs det på förlite färg på rollen så man får rolla flera gånger..inte lätt att vara amatör, och det tragiska är ju att jag inte lärt mig ett smack när jag vid enstaka tillfällen skall göra detta idag. Men trots mina bristande kvaliteter så är vi idag gifta och egentligen behöver jag inte kunna det där..
Micke: ditt jobb ser kanon ut, jag var bara tvungen attberätta det här är jag läste att du tyckte att det var tungt med maskin över huvudet. Förlängningskaft och ledead kloss är ju bra och mindre ansträngande för axlar och rygg.
Men du gör jäkla bra jobb och du kommer få ett riktigt jäkla fint och framför allt genomtänkt garage!! Ska bli kul att följa sista klämmen, för det känns nära nu!
Tack för feedback.. Ledad platta.. Jodå har använt den.. Vanligt spackel sjunker men få målare ser det efter några månader då dom redan e på näst nästa projekt.. Då jag började spackla för något år sedan med bra spackel.. Och slätslipade med kloss.. Så det var rakt..... Men nu fick jag kompletera. :
Ledad slip platta funkar på lärtslipade spackel men då jag ville ha mindre sjunkningar så använde jag gips. Den e trögare att slipa... Inge kul att använda handjagare.. Sen när taket är 4meter upp...då blir det jobbigt.
Slutklämm... Jo det dröjer nog..förutom spacklibg så skall drapperiväggen med extra dörr göras liksom platformen med den upplyftbara trappan.. all el utsug värme element och aerotemper..Nej min konstuktör (dvs jag). har inte berättat än exakt hur allt skall bli. Dvs jag vet ännu inte riktigt hur jag vill göra.
Men det blir nog bra
Lugn..en natt kommer det till dig.. 
Jo e rädd för det..... 
Tja jobbat lite mer... men det blev ett litet mellanspel..
en dag säger frun.. det ligger en säckkärra i skogen!!
vadå???
"Det ligger en kärra som ser sönder ut bland gamla skräp pallar och trasiga kartonger på en skogs stig.."
Tyvärr verkar det som en del individer slänger div trasigt i skogs backen..
Men .. ähh va fn... vi gick väl förbi..
Slutade med att jag hämtade hem liket.. ena hjulet var löst/sladdrigt. och bägge däcken punkterade..
Alltid bra med en kärra till

Visade sig att hjulen.. fastsatta med en spik och ståltråd, inte är original monterade på kärran och därför inte riktigt passade.. ett gammal kullager och en stor plåtbricka var sätt som föregående ägare använt för att få det att passa bättre.....
lustigt nog var ena hjulet original lager satt som en distans.. vilket gjorde att den stora plåtbrickan skar in i fälgen ..och skar av luftnippeln.. som var borta..
Andra sidan nippel var även den lös från slangen..

tryckte tillbaka det lösa lagret...
Då nippeln helt saknade på ena slangen skar jag av en nippel från en gammal trasig slang.... det går jättebra att limma gummi med superlim..
Ruggade upp gummit med en ny flappdisk skiva på vinkelslipen och limmade fast.. nippeln på andra slangen var lossbruten så även den limmades..

för att få hjulen på rätt plats svarvade jag 2 distans rör och 2 brickor.. och hjulen fick plats igen..

Bra med en kärra till..
har ju bara 3 innan
Jag fortsatte i helgen med att kläda in karmarna runt lastluckan, och väggen mot gamla garaget liksom biten i taket som inte än var gipsad..
säkert 20 olika bitar som alla mer eller mindre måste passas in. har fasat kanterna för gips spacklet...
Så nästa steg är att grovspackla med gips..

Jag har även räknat och funderat mer på trappan upp till loftet.. det blir ju dels en trappa som är fällbar sedan en avsatt med 3 steg upp till loftet.
Dessa delar kommer göras av 2 mm plåt rörprofiler och 9 mm plyfa..
Men det kommer...
tyvärr får jag lite gjort under veckorna utan primärt under helgerna..
/ Michael
Härligt med framsteg.. 
Jag lagade grabbens favorit plastfotboll med superlim och eltejp. Tänkte att det håller väl en dag men den håller luften än nu ett år senare. Var ett hål efter en tagg. Fixar läckan på några sekunder. 
Bra med en kärra till.. big_smile har ju bara 3 innan roll
Yo Mich!! Vill Du ha en pirra till??
Jag är precis på väg att köra en till Skroten/metallåtervinneng.
Hade inte bromsarna lagt av i veckan hade den redan vart fraggad.
Du får den gratis bara vi kan lösa frakten på ett vettigt sätt iom en framtid så den inte blir ståendes. Det är därför jag ska göra mig av med den ju,,,,
Tack för omtanken... jag är en reparatör... men det finns säkerligen någon i din nära omgivning som behöver den bättre än jag..
Kärra 1köptes för ca 20år sedan.. Kärra 2ca 8 år sedan då vi då hade 2fastigheter..pris 50kr då harald hade en kampanj..
Kärra 3...ca 2år sedan på marknad då rundmatningsbordet var för tungt att bära..
ja visst har vi många men vi använder dom oxå.
Jag kan slå sönder den först,,,,,så Du kan få den i delar. Sen kan Du reparerar den
Hepp! Då åker den på skroten.
Jag har insett efter haft den några år att jag inte använder såna hjälpmedel utan hellre härdar kroppen
Jag kan slå sönder den först,,,,,så Du kan få den i delar. Sen kan Du reparerar den
![]()
Hepp! Då åker den på skroten.
Jag har insett efter haft den några år att jag inte använder såna hjälpmedel utan hellre härdar kroppen
Ta med den hit när du kommer på fika vettja 
Helgen den 8:e ska jag ner till Trosa för att fort som tusan hoppa i en båt och åka över till Gotland på en timme.
Är tveksam om jag hinner med den där fikan den här gången- men pirran är Din. Så ska vi se hur vi löser överlämnadet.
Kompisen har köpt en 100-knopsbåt och ska bjuda på en åktur jag "sent ska glömma" som en 50-års present. Vi ska ifs festa i Visby på kvällen så jag är mer oroad för hemresan....
Jag bjöd honom på några åkturer han inte glömt ännu då han fyllde 50
Åker till ön jag med fast den 7-e i vanlig färjsnigelfart.. Har inte så bråttom. Jag kommer fram endå.. E ju där hela helgen sen tilbaka på söndagen i vanlig lagom fart,jag kommer vara helt utvilad efter den.
Glöm inte njurbältet..
Men fram till dess får jag väl jobba vidare med garaget osv.. Fast jag bara har 4 säckakärror..
hur går det med ditt nygarage deluxe du skulle bygga..??
I storstan går allt så långsamt då vi har småpåvar som vill sätta sig på tvären och verka viktiga.
Vi köpte marken för 5-6 år sen.
Vi har vart tvungna att jobba fram en ny stadsplan för området.
Nu är en detaljplan framtagen och så fort den vunnit laga kraft kan vi köra igång, men dettta har tagit sån tid att jag snart funtar på att göra som fästmön vill- Stycka av i flera tomter och sälj. Vi ska ju snart in på hemmet....om inte innan det är klart.
Fast så tänker jag på hur jag vill ha det å så är jag tillbaks i byggläge. Det är därför jag samlar på mig byggideer från Din tråd.
Då kanske vi ses på ön? lr ska Du bara vara ute på landet hos föräldrarna?
Yes hem till min gamla mamma. hon behöver besöket.. far gick bort för 5 år sedan.. ensamt...
Det krävdes stadsplanändring för att vi skulle få köpa till mark.. då den var klassad som naturmark..
Tog bara från 2008-till hösten 2014..
som dom sa på kommunen.. det gick ju snabbt och bra...
Sedan 3 veckor senare, hade jag bygglovet genom en bra tjänsteman, och vi satte igång...
dee löööser sig... 
Helgen den 8:e ska jag ner till Trosa för att fort som tusan hoppa i en båt och åka över till Gotland på en timme.
Är tveksam om jag hinner med den där fikan den här gången- men pirran är Din. Så ska vi se hur vi löser överlämnadet.Kompisen har köpt en 100-knopsbåt och ska bjuda på en åktur jag "sent ska glömma" som en 50-års present. Vi ska ifs festa i Visby på kvällen så jag är mer oroad för hemresan....
Jag bjöd honom på några åkturer han inte glömt ännu då han fyllde 50
Vem ska man smörja för att få en åktur när ni ändå är här i krokarna?
Låter som nåt man borde komma ner och lyssna lite på åtminstone 
Du får försöka smöra för han som sitter brevid på bilden.
det är han som köpt en rybbåt med en Viper V10 i. Jag har inget med det att göra
Haha, känns som den låter rätt nice! Lyssnar gärna lite åtminstone 
Okey här står det mer eller mindre still..
Spackling som behövs är uppåt i garaget.. och min ena axel vill inte hänga med..
Jobbar jodå men inte hemma..voltaren tabletter och salva och vila så mycket som möjligt har visat sig fungera okey..
Då mycket i mitt garage bygge/framtid handlar om att jobba smart= mindre ansträngning på min kropp, har jag länge sökt ett lyftbord/mobilt arbetsbord....
Det jag sökt efter är ett litet smidigt på hjul.. som även kan ställas upp mot en vägg vid ej behov..
och idag på Tingsryds veterandels marknad hittade jag ett smidigt..för endast 500 kr
nöp det från släpet innan ägaren hann lasta av.. 200 kg maxlast vilket förmodligen räcker i alla lägen....

Jag har ju en del rostiga fordon
en teknik som jag sett och prövat är vattenblästring,
Vad det går ut på är, man använder en högtrycks tvätt, sen låter man vattnet dra abbrasiva medlet med sig. detta genom en tillsats..
okey nu säger den smarte.. då rostar det juuu.. jo det kan det göra, men blåser man bort vattnet så det blir torrt, så inte fan blir det lika så rostigt som 40-60 år gjort i en närtid.. och man slipper det fina dammet vilket ju alltid är jobbigt vid torrblästring..
Då vår högtryckstvätt är en enkel billig sak, som jag köpte för 15 år sedan för enklare biltvätt... så har jag kollat på olika alternativa större tvättar.. vilket oftast är dyrt..
Samma säljare som sålde lyftbordet, hade även en gammaldags Htt .. från tiden då saker var gjorda i metall och inte designade tunna plastkåpor..
Även den blev min efter lite prutande för 500 kr..
En trefas motor som utan ansträngning driver pumpen
Då man ju "skall" handla lite bildelar, köpte jag på vägen ut från området.. 2 st IGP /Klopareholm golvhalvor..kanske inte superpris, men 2 för 1500kr... Tja dom duger nog till min cabbe när dagen kommer..
Även lite mätutrustning till maskinparken .. gillar när grejer ligger i trälådor mot sammet...
och ingen risk att chinesen glömt sätta i batteri.. 300 kronor prutat o klart

Säkerligen skulle en duktigare prutare fått ner priserna mer.. men jag e dålig på det..
Och vem vet kanske någon tillockmed skulle ha grejerna jag köpt, som står i vägen i garaget och vill kasta dom.. men tyvärr inga här i mitt närområde.. så ja jag e nöjd...
Ps jag var lyckligtvis så medveten i morse 0600 så jag tog med min nyreparerade säck kärra (skogsfyndet) vilket var riktigt nice
.. såg flera avundsjuka blickar i den vidsträckta marknaden, då jag kärrade ut mina fynd till parkeringen.. då jag var tidig hade jag iofs bara 10 m till bilen utanför ingången men endå långt för mina fynd inne i området....
Over and out!!

Bra handlat.. 
Sidor Föregående 1 … 34 35 36 37 38 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.