Härligt att du kommit igång igen..tack för besöket förresten,alltid roligt att träffas..synd att tiden går så fort bara..
Kör på! 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 … 33 34 35 36 37 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Härligt att du kommit igång igen..tack för besöket förresten,alltid roligt att träffas..synd att tiden går så fort bara..
Kör på! 
Ja slipa är inge vidare men det är ett måste 
Slipmaskin kopplad till dammsugare och så abranet på slipmaskinen så slipper du typ 99% av allt damm. Superbra!
slipar med en Festol slipmaskin dvs tryckluftdriven till dammsugare...syns nog på bilden...
frågan e om abranet fäster på festols ganska så fina kardborre??? kör med grovt papper.. blir ju filt nere där man ser sedan högtrycks sprutar jag färgen på resten.. skall göra mig en förlängnings lans/rör till sprutan.. så jag slipper stå på ställningen när jag sprutar taket... tänker mig några snabba tjocka lager med färg, så blir det bra
kollade i annons bladet från harald idag... där skriver dom om oljebaserad utomhusfärg... kanske dylikt nertill i lyftdelen /sedan hela i lack/tvätt delen.. eller någon annan vatten tålig färg.. jag vill kunna spola av väggarna nertill ..
Vi har bara festoolmaskiner och det stitter bra. Själva "filtdynan" på maskinen tar lite mer stryk jämfört med vanligt papper, men det är en låg kostnad jämfört med kassa lungor 
Sån "filt" du pratar om sätter vi ofta upp där det behövs lite mer skydd, finns säkert olika sorter som tål olika mycket.
Det finns färg som funkar till att spola av med vatten, utomhusfärg hade jag nog inte valt dock, det finns färg för ändamålet.
Frågan e ju vilken färg... om man frågar i färgaffären, vill dom ha en våtrums skiva i botten, sedan våtrums spackel. sen våtrums vävlim sen våtrums grundfärg sen.. någon mögelhämmande topp färg.. då jag ytterst sällan kommer tvätta spola och då endast försiktigt för att få ner damm. så tänker jag mig en blank toppfärg i 2 tjocka lager.. och givetvis en fog innan i alla hörn.. sen blir det nog bra...
e skeptisk mot plastfärger köper hellre en typ toplack eller oljefärg som suger in i alla små skrymslen och vrår innan den sas dunstar/torkar till skilnad mot plastfärger som bara ger ett "skinn"... men rätta mig gärna och berätta vad för typ jag skulle använda.. dvs för mitt behov.
Ska du bara skölja av funkar säkert en utomhusfärg, tex Teknos Nordica Eko är väldigt blank och lättstädad. Vattenbaserad då, men har aldrig sett att den blivit som ett skinn nånstans. Det du kallar plastfärg finns inte längre
Vi målade en tvätthall till en bilhandlare för ett tag sen, då hade vi nån färg anpassad för sånt, det var från Nordsjö. Kommer inte ihåg vad den hette dock, tyvärr.
ÄNTLIGEN!!
Go for it now!!
Keep up the good work!!
Hade alla dar i veckan kört med en alkydfärg..oslagbart! 
Såååå jobbar på.. tillslut var allt spacklat.. sen fick vattnet avdunsta.. har en avfuktare stående i garaget.. sen det mödosamma jobbet att slipa..
räknade lite lätt, att jag flyttade och klättrade upp i ställningen minnst 30 gånger..suck. och det var bara när jag slipade.. så ... jag har ju innan glesat taket, isolerat 2 lager.. och lagt 2 lager gips... sen spacklat.. och nu slipat..så jag har klättrat upp i ställningen mååååånga gånger..

Fram med väven.satte 2500 mm långa våder, så skivskarven täcks över.. sedan kommer lysrören i 45 graders vinkel(nedåt
) att sättas där
framöver.. därför är jag inte så kinkig med spacklingen i taket. då det förmodligen blir minimalt med släpljus som visar ojämnheter..hoppas jag.
trevligt med väven man täcker så kvickt stora ytor..

sedan e det ju dags för färg... för många år sedan fick jag bekantskap med en högtrycks färgspruta..

Visst detta är en .. tja inte proffsmodell, men dom gör ju dylika, och sprutan/handtaget är en modell som används av dom stora..
men problemet e ju taket och väggarna, som är 4 m upp..sa jag att jag är trött på att klättra..
Det finns förlängnings rör.. såg ett pris på ett 600 mm långt rör 2600kr
Så tog med mig munstycket till den lokala hydraulik säljaren.. fanken visste inte det fanns så många olika sorters gängor..
säkert den 6 e backen med kopplingar som tillslut var rätt gänga..

köppte en han och en hon koppling och ett 2 m långt 10 mm hydraulik rör.. e ju upp till 300 bar tryck i sprutan..
svarvade adapter hylsor och svarvade bort konan på den ena hylsan och gjorde en mässing bricka, för att få tätt/rätt kläm i munstycket..
och en koppar ring för andra sidan. svetsade fast röret /hylsor i kopplingarna.
350 kronor material...
provsprutade utan röret först.. nådde upp ca 2 -2.5 m från golvet.. sedan med röret upp till taket..
vräkte på alldeles för mycket färg.. imorgon blir det att handla ett gäng hinkar med färg.. huvudsaken att det blir ljust..
Jag har ännu inte bestämt exakt vilken kulör nertill, men ljus grå 20 glans.. men den rollar jag.. e såååå glad jag slipper måla taket från en ställning..

Den långa lansen.. just nu i vatten till jag kör vidare i morgon..
/ Michael
Bra där..skönt att se att du också håller dig rask och rörlig..
Bra lösning med sprutan,blir kanon..ljust och fint,väl värt lite ont i kroppen..
Själv har jag också plågat mig med stegmaraton då jag äntligen fått till min avbärning ovanför verkstadsporten(tyvärr inga bilder,men mest tråkigt muskelarbete, tog tre fulla dagar att rensa upp träavväxlingen och ersätta med stålbalk högre upp..
) Nu kan jag iallafall montera de vällagrade portarna så fort nya karmar är tillverkade och förbereda för bussens intåg inför vinterarbetet..lite i taget.. 
Blir riktigt bra det där:)
Roligt att du är på G igen, smart med den långa lansen.
Du kanske var riddare i ett tidigare liv :-)
Själv har jag dragit på mig ett halvt ryggskott bara genom att måla några stolar. och lyssna på regeringskrisen.
Men det går över både krisen och ryggskottet...
Färg är billigt och du ska nog inte måla om det där igen så låt det gå åt lite extra.
Roligt att du är på G igen, smart med den långa lansen.
Du kanske var riddare i ett tidigare liv :-)Själv har jag dragit på mig ett halvt ryggskott bara genom att måla några stolar. och lyssna på regeringskrisen.
Men det går över både krisen och ryggskottet...Färg är billigt och du ska nog inte måla om det där igen så låt det gå åt lite extra.
Enda krisen som uppstått är patinan är försvunnen..
Ähh,det blev fint..bra jobbat! 
snyggt målat mr 56... och så vet vi ju att dom stolarna e bekväma... och patinan den återkommer ..
regering??? inte vet jag bryr mig.. nope..
färg ja jag kommer vräka på massor.. one time cost..
Riddaren av det långa hydraul röret...
har haft riktiga grymma nacksmärtor av att hålla slipmaskinen ovanför huvudet, ställningen var i ett läge, att antingen stå med nacken /huvudet böjt.. not !!! eller sträcka på fötter armar och lyfta upp .. det blev det.. men planerar inte att göra mer där uppe.. kommer foga hörnen med latexfog.. annars blir det nog få höghöjd övningar framöver..
Tro det är tredje eller fjärde gången jag förstör patinan.
Och stolen med armstödet är den enda med originalträ.
De andra har Byggmax lättviktsvirke :-)
"Reparerad inte renoverad"
Man får inte var kräsen när man conteinerfiskar.
Jag tycker det är bra att du drar en lans för takmålningens underlättande, Micke ;-)
Riddaren runt runda bordet man inte hör så mycket om: Sir Paintalot.. 
och snabbt oxå...
Skitväderidag.. alldeles för varmt för heltäckande pyjamas......
så sprutade ikväll typ kl 9...
Jag hade bara ful sprutat lite igår, så idag åkte jag och handlade flera hinkar färg.
Inte klokt hur stora skilnader det e på färg/pris..
Såg allt från 750 kr för en 12 liter hink till 199 kr. iofs bara 10 liter..:rolleyes: frågan e ju om färgen e sååå mycket bättre...
köpte 40 liter..
Köpte även engångs andnings skydd, och en billig målaroverall... som givetvis sprack i grenen när jag böjde mig ner för färgpåfyllning....
.iofs så kommer nog inte så mycket damm in där.
In i dimman...
Efter drygt 3 hinkar färg och en timme sprutande med lansen... funkade helt fantastiskt i taket... Jag bara stod och körde fram och åter ca 2 m fram och åter..

jag kommer kolla imorgon efter ev "helgdagar.. och ev gropar jag inte kan leva med... sen blir det ett lager till..
Och efter målandet... tur färgstoftet går lätt bort i duschen.
jädra skönt att inte behöva rolla taket..
Good job MTH
Bra jobbat , tur att skägget funkar som extra filter :-)
Kungligt resultat..har alltid undrat vad allt hår i näsan och öron mm skall vara till som kommer när man börjar bli gammal..verkar som om jag inte behöver fundera mer över det.. Mänskligheten är predestinerad att måla tak på gamla dar.. 
Vi har värmepaket till vår spruta, mycket mindre damm
Så lågt tryck som möjligt också, så hamnar färgen på ytan istället för att blåsa runt överallt 
Ja min färgspruta e ju en "budgetmodell "
Hang-up, ursäkt, blockering... det nog bara jag som drabbas av det.
.. eller??
Men för ca ett år sedan skulle jag dra kablar upp till garage loftet... ville ju kunna lyfta upp grejer till loftet med den elvinschen.
Då jag inte direkt märkt vart kabelrören går."det ser man ju"
så tog jag min bra dragtråd.. tyvärr vart den skadad i dragänden, så jag lagade den (fuskade)
sköt den i i röret jag trodde var rätt... men den fastnade. när jag försökte dra ut dragtråden med våld gick den sönder..
Röret som nu var blockerat ,visade sig vara ett av fler extrarör som jag dragit till div ställen, för ev. kunna använda dom senare, så med dammsugare sög jag in ett "kakelsnöre" med en papperstuss i änden, och med det drog jag in kablar i 2 andra rör... med det blockerade röret kvarstod..
Det gick upp i väggen, och över 2 lager gips, 350mm isolering osv..
Så...
Även ledningar för elvinschen. och ett uttag för 3 fas på utsidan av garaget skulle ju fixas..
Nu då helt plötsligt" större delen av hög garaget" blivit färdig gipsad/spacklad/vävad/målad.. så kändes det som skäms hörnan låg efter...

Med min ickepickesåg... "multisåg" dvs den behändiga maskinen med ett sågblad med vilket man kan såga sig in i grejer..
sågade jag mig genom dom 2 lagren gips.. detta med först ett mindre hål, sedan ett större.. genom detta kunde jag enkelt skära bort isoleringen, och vips fick jag axess till elrören.
lyckligtvis kunde jag enkelt ta isär rörkröken med blockeringen i. och plocka ut den lösa dragtråds änden..
varför lossade den då...
Dragtråden har en glasfiberkärna och på det ett plasthölje..
Om man lyckas bryta av den
så skall man borra ut dels den grövre plast skydds höljet.. försiktigt, sedan den mindre glasfiber kärnan..
sedan skalar man av "isoleringen" och limmar in hela videvippen med superlim.. jag hade bara limmat in skyddshöljet.
Nåväl. satte ihop taket igen...
Sen.. var det dags för röret ut...
Jag förbereder garaget med uttag både på framsidan och baksidan, för ev. maskiner eller förbrukare.. om jag tex. vill ha en bruk blandare eller arbetslampa, slipper jag skarvsladdar som går ut genom portar /dörrar.. sen då vi är med elbil numera.. (Renault Zoe. ZerO Emision) e det ju bra med eluttag för att tanka den
bra skit!!!
Här monterat på framsidan mellan portarna.. dock ingen el i än..
Då det inte var färdig isolerat än så blev det så.. sedan upp med gips.. säkert någon som säger hur fel det e att använda mindre bitar gips.. men nu gjorde jag såhär.. enklare att lyfta små bitar sedan blir det ju glasfiberväv över en del av ytan så detta blir säkert bra..

Spacklade skarvarna med gips... 
Man kan se en dosa högt upp under taket i högerkant av bilden.. den kommer vara matningen för elvinschen för min avgänsande vägg mellan hög och lågdelen av garaget.. mycket att tänka på.. bla. blir det en dörrkarm med dörr i som blir med gångjärn som hamnar framför den kommande elcentralen..
ja ni kommer förstå senare...
Over and out.. / Michael
Snyggt jobbat min vän..härligt att du börjar komma i mål med dina drömmar.. 
Kollade lite extra på dörrbilderna och kom på att du ju har gjort dom själv, fantastiskt 
Sidor Föregående 1 … 33 34 35 36 37 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.