Måste kännas härligt att kommit så långt..och såklart svärmor behöver sitt också.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 … 22 23 24 25 26 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Måste kännas härligt att kommit så långt..och såklart svärmor behöver sitt också.. 
Ja det e såååååå gött med takrymden
Började idag med att passa in den andra tvärbalken med elhyvelen.. efter några inpassningsövningar så låg den stummt på alla 4 upplag, och jag kunde skrå skruva fast den.. sedan fininpassa kilar och banka på plats, efter sedvanlig limpåförning, och låsa med en lång skruv och även ankarplåtar med skruv..
Därefter sprättade jag bort "spikplåtarna" i underkant av takstolarna mha kofot och handslägga. dom lossnade helt utan drama.
Jag skruvade fast en bit regel i mitten med 2 skruvtvingar som tillfälligt stöd, medan jag kapade av under ramen i takstolen.
Varpå jag med handsågen kunde såga av dom diagional stöttorna som stack ner.. och en stor öppen yta uppenbarade sig..
Så smidigt med en bra Bahco handsåg... bra skit
Det blev som en mindre dans hall
Det var en konstig känsla, jag gick och hukade mig hela tiden som en instinkt.. jag har ju vid flertalet tillfällen dunkat i huvudet..hårt.....jädrigt svårt att fatta detta, då jag ju gjort gymnastiska övningar i över 8 månader....
Sen att bära ner allt skrotvirke, och ev användbart.. och alla maskiner och verktyg jag släpat upp tog en stund.
Jag är kluven till vad göra nu.. på sätt och vis, vill jag stänga till isolera och kläda på gavelväggen.. samtidigt kanske det vore smart att fortsätta med lyfthalltaket.. och göra tätande luckor upp till loftet..
jag får sova på det..
Nu är jag ju inte sådan som alltid gör det "rätta", utan det som då känns som mest intressant så vi får c..
Sprättade spikbläck

kapade bort underramen ..och genast blev det ljusare och öppnare..
jag hade innan jag skruvade fast dom nya reglarna satt en domkraft under underramen, och lyft några milimeter . genom detta var det ingen drama att kapa bort regeln.

lite rester..
jag kapade även bort underramen som går över det nya dörrhålet in till det gamla garage loftet.. detta kommer göra det enklare att göra färdigt väggen med plywood skivor på baksidan ..
När jag kommit så här långt.. så kändes det nästan overkligt med ytan.. jag har den senaste tiden funderat en del på att göra en takkupa på baksidan av garaget från mitt nya loft.. kunde vara trevligt med ett fönster som går att öppna..dagsljus är alltid trevligt.. vem vet kanske nyttjar detta utrymmet till annat än bara förvaring...
men det får vänta till sommaren eller till bygget är "klart"
Overanout../ Michael
Så även idag blev det några timmar garage pulande...
... vi är ju nyårslediga och då skall man inte förta sig
...
Återgick till högtaket.. detta elände
...
Fick börja med att flytta ett par svetsar, 4 alufälgar (centerline kopior) en hög med däck, och ett antal bussgolv och en bandsåg...fanken vad grejer det kan ansammla sig
...även en driva med olika elverktyg låg och drällde..
Nåväl sent omsido kom jag till att sätta igen gavelväggen med en sista (på den väggen) OSB bit..för att kunna sätta gles.
Och därefter kunde jag såga upp dom återstående glesen för detta taket.. långa jädra pinnar 4510mm.. och en hel hög med kortlingar 230mm som kommer skruvas fast emellan dom långa bitarna i skarvar och ändar...
Det är såååå drygt att klättra upp och ner och flytta ställningen, och skruva ovan huvudet...
I början var det lite tillvänjning med höjden.. men sedan var det lugnare.. men det kom upp några gles, och jag hann med att lägga upp en del isolering.. tyvärr har jag inte tillräckligt mycket hemma..
så en inköpsresa får företas i närtid.. men taket krymper i alla fall..
Även mycket mer gips måste handlas.. men vädret är inte helt optimalt för det just nu...med snö och elände..
Jag var uppe på loftet och njöt några gånger
bra skit... men då även där behövs bla isolering så blir det att fortsätta med gles i morgon, och den sista landgången.. men det är då.
Hörnan "rensad" och ställningen framdragen.
Och dags för sista biten OSB.
12 gles som finkapats..och en hög med kortlingar.
Det blev inte så många gles uppsatta i em.. men då det bara låg 1 lager isolering på sista raden, tog det en stund att dels slänga upp isolerings skivorna upp på ställningen, och att sedan passa in dom på glesen mellan takstols stag.. i 2 lager...

Men jag fortsätter väl i morgon suck...tills isoleringen tar slut.
detta är absolut det drygaste tråkigaste med detta garage bygget.. fast iofs det skall spacklas och slipas gips sedan
ja ja dom dagarna dom sorgerna...
/ Michael
Bra höjdskräcksterapi det där..bra jobbat! 
Men det blir bra iaf 
Jodå visst blir det bra... men tiden det tar
...
Jag räknade över hur mycket isolering jag behöver, för att göra klart garaget.. och isolera väggen från nya loftet till det gamla, så jag kan göra den färdig..
20balar..*4 skivor...
dvs en hyfsad hög... kanske hinner köpa den i morgon kväll.. får c hur vädret är...
Jag kände inte för att balansera på alu ställning i em.. så jag beslöt mig att stänga till loftväggen mha. "gamla" bussgolv.. dvs nya plywood golvskivor som demonterats från mercedes skåpbilar, som vi byggt om till bussar på jobbet.. en bristvara då många vill ha dom..
Då det är uttag för hjulhus och hål för lastöglor osv. så är det ett evigt pusslande. men till att stänga till en vägg duger dom bra.
Så fram med sänksågen... väggen jag gör är för att knyta ihop den raka regelväggen, som bla bär mina takstolar. mot en snett monterad gammal hemspikad takstol
..så isolerings tjockleken varierar.. det var en hel del jobb att få allt mustätt ..tja eller jag försöker åtminstone att få det så.
Ja jag vet en mus behöver bara en 3 mm glipa.. sedan äter dom sig igenom...
men hyfsat tätt är det...
Resultatet av kvällens övningar är... väggen är tätad. och jag isolerade med div 90 och 120mm isolering och spillbitar..från 140mm och upp till ca 190mm tjockt. så lite mindre att köpa.
Började med sänksågen.. och sågade kilformade bitar.. sedan blev det en del remsor. och ett invändigt foder runt dörren..
Varning mycket suddig bild...
Mycket spillbitar blev det....men en hel del av remsorna användes för att täta till..
Dörren är en gammal innerdörr, som är med påspikad masonite... det kan vara en "spegeldörr" i botten, som man klätt på ..en inte helt ovanlig händelse..eller så är det bara gjord såhär... jag har öppnat en del dörrar för att finna bara luft.. andra döljer "fina" gamla dörrar med fina profiler och träspeglar..
Det tog en bra stund att göra innerfodret som tätar mot plyfa baksidan...
Framsidan av dörren är inte helt obegåvat träådrad av någon okänd målare ..en dörr jag handlade för någon 50lapp för säkerligen 15 år sedan.. dock tyvärr utan nyckel.. med det är ett enkelt garderobslås, så det är inte så svårt att fixa..
så i morgon är det åter en vanlig jobbe vecka suck...
Cu / Michael
Hav förtröstan..det är jobbet som gör att vi får leka på övrig tid..ska också jobba i morgon
,härligt att se lite återbruk igen! 
Det är speciellt... vissa dagar kan man (jag) gå och tänka igen hur hela kvällen skall bli när man är på jobbet..
vad man vill göra, och hur det skall gå..
sen kommer man hem...
Jovisst jag åkte och handlade en pall med isolering..24 balar*4 skivor 145....Det blev mer än jag tänkt innan, men fanken lika bra att isolera loftrummet.. eller åtminstone ha isoleringen hemma för det...
Sen ut med våra kära dogg... laga mat innan frun kommer på rast.. .. frun hade innan meddelat att pannan på vår fastighet stannat genom SMS... så fort ner och sota den/sätta igång igen....
Snabbt välta ner och in med isolering balarna ..4 styck 6 pack... ..då märker jag ryggen vill inte..
Frun kommer hem, och berättar att det klingade till och sedan flög något ut vid hjulet på den ena av våra bilar .. detta hade hänt kvällen innan (igår) om jag kan titta lite....... en brusten fjäder...i ovankant fram. ingen risk den hoppar ur. men förmodligen går styrningen trögare
Så förutom ont i ryggen så åkte humöret ner...
Men jag har i alla fall all isolering hemma nu, som jag behöver till garaget..
24 balar 145mm isolering och en bale 45mm...nu behövs bara resten.....
Ett hyfsat högt lass.. men med 3 spännband.. och ca 3 km hem så gick det bra i sakta mak.

Nu Voltaren och lite vila.../ Michael
Då ryggen behövde vila igår,så blev det inget jobbat i garaget..
Men i em...det är ju liten helgdag i dag (igår).. så ett eftermiddags/kvälls pass vart okey..
Jag började med att mha. elvinschen (änsålänge fulmonterad. ) hissa upp 3 av dom 4 sex packen med isolering.. jag har lärt mig..
När jag tog hem dom förra 48 balarna med isolering, så skar jag upp plasten runt 6 packen.. och genast exploderade dom till mycket större volym..
Tätpackade är dom 1250mm långa.. med plasten borta så sväller dom på bara någon sekund till 2500mm. sen när man skär upp varje bale så blir den ca 580mm tjock.. så mao jag hissade upp dom i komprimerad form..
Därefter isolerade jag gavelväggen uppe på loftet..
Tanken var att jobba med luftspalten i högdelen av garaget.. men för att komma åt masoniten bland alla skivorna, hade jag varit tvungen att flytta en driva med Mb golvskivor.. så varför inte använda dom till det jag tänk ha dom till..
så kapa och skruva fast..
i den delen av väggen där takstolen täcks in la jag till ett lager 45mm isolering ,
Därefter började jag kapa till skivor, och skruva fast.. tyvärr hade jag inte tillräckligt många hemma.. utan jag får hämta fler....
men men kanske redan på fredag..
Pix.
sex pack
På väg upp ..

Någon sekund efter att plasten öppnats..
Och efter att plasten snittats i balen är den raskt expanderad.
Här är hela gavelväggen isolerad..det vart lite pyssel att få in isoleringen mellan alla reglar..utan onödiga hål...
skruvade remsor av plyfa längs under kanten av takstolen för att ha något att skruva nedre lagret med skivor i...

Nedre lagret skruvat.. och facken i takstolen fyllda med 45 mm isolering.. ovanför 145an struntade jag i det.. då loft idoleringen kommer gå ut mot väggen senare...även här plyfa rensor längst ovankanten,,
Övre skivorna på började.. men tyvärr tog materialet slut..

Och än har jag inte skaffat någon nyckel till dörren.. men det kommer..
Förövrigt kom jag nu åt masoniten, så nu kan jag jobba med det i stället..
en annan dag...
Natinatt../ Michael
Kungligt..
Ta hand om ryggen nu bara,utan den blir det tufft.. 
Ja ja pappa
ryggvärk har funnits i min närhet i många år..så vet hur det är, därav vinschar och lyftar..
Hellre lat än dum, som min far ofta sa... 
Snyyyyyyyggt!
Jag flyttar snart in! 
Ja ja pappa
ryggvärk har funnits i min närhet i många år..så vet hur det är, därav vinschar och lyftar..
Hellre lat än dum, som min far ofta sa...
Ja,du är ju varken lat eller dum utan det var mer envisheten jag var orolig över..vet själv att när den får grepp om en så är det lätt att bortse från ens begränsningar.. 
Jo man måste vara lyhörd för kroppens begränsningar..
Men jag har gått och klurat på... Gotlandsvw träffen i sommar.. Och det vore sååååå nice att få ihop bussen i en första version tills dess.dvs utan nivåreglering/luft med kanske en beg 1600 och en original låda.. En enkel campinginredning dvs enkel.och verkligen snik första version.. Så kan jag jobba vidare med den sedan med 928 framvagnen och subba conceptet.. Men jag kan inte snika bort allt utan en del måste göras nu.
Jag Måste bara få ihop garaget dugligt, så jag kan ställa över bussen och köra på... Då det kommer vara utan fast inredning förutom lyften så går det nog. Måste bara se vad som blir jobbigt att vänta med och vilket går...
Utsug /drapperivägg får väl vänta.. Jag får klura lite...inget är omöjligt för en tidsoptimist.
Men sätter man inte upp några mål, så blir inget gjort heller.. 
Jo men visst vore det trevligt att se "din" ö och träffa lite likasinnade..ett fullt realistiskt mål för oss..hmm,ja varför inte.. 
Så jobbar väl vidare på min "friggebod" som en forumdeltagare utryckte det..
mycket av jobbet handlar om att tänka vidare,
så man inte blir stående i slutet.. bla. har jag misstänkt att byggställningen kunde bli ett problem.. den slutade ju ca 10cm under taket i högdelen.. så vad händer när gles och 2 lager gips är på plats och allt skall ner igen
Nej just det.. insticket i delarna är mer än 100mm.. och att välta ställningen på sidan tja ökar system höjden.. tja kvar då att plocka bort alla stöttor /tvärstag i arbetsställningen på plats och fälla ner den. jobbigt flera meter upp i luften själv... .. nej jag lyckade räkna ut att om jag kapar av 55 mm i bottendelen, så kan jag fälla ner den hel.
fast först tog jag ner den, och flyttade om lite i ställningens sektioner..
med resultat att den slutar ca 1 m från innertaket.. dvs lite lite sido skydd kvar.
Nåväll efter dessa kap /borr övningar gick jag åter till byggandet..
Kapade 4 styck masonite och 12 styck bitar av överbliven pannläkt, och mha och en del skruv dessa skapade luftspalt.. sedan upp med mer gles.. det föll ut så bra, att den sista distansbiten bara blev 10 mm kortare.. mao perfekt..
Även den sista landgången med sina takstolsryttare kom upp efter lite bök...
sedan jobbet med att isolera.. då jag inte vill krypa uppe på landgången och ballansera med isoleringen, så fick jag passa in isoleringen underifrån..
Även kortlingar för mittskarven på andra lagret började jag med, sedan gav jag upp.. trött och skitig och trött.. vid ca 2130 tiden...dvs igår kväll
vi får se om jag får lust att fortsätta i dag söndag.
Pix.
Demonterat nederdelen av ställningen med tanke att ta bort en helsektion och bara sätta en halva /sida,,

55mm bortkapat i bottendelen av fotställningen..
Luftspalten på plats och börjat glesa..
Isolerade första raderna, medans jag lätt kom upp emellan, sedan mer gles. sedan fullisolering med början längst bort från loftet, genom detta kan jag ta det sista därifrån...
Från loftet.
Det är sååå skönt att jag snart isolerat klart ovan huvudet... på höjd.. ja jag vet loftet skall också isoleras senare.., med då är det inte så högt upp...
Nerifrån

Det är en jädra tur att hundarna inte kan prata, för dom ser ledsna ut.. dom vill ut i slasket... suck..
så mer senare .. kanske tillochmed i kväll...
/ Michael
Strålande framsteg i friggeboden..
Nä,det är nog tur att inte hundar kan prata..däremot pratar vi väldigt mycket med Pia,nästan som om hon hade varit en människa..men vi inser att hon är en hund och så får det vara,är nog bäst så..
Vi njuter av varandra på var sina sätt.. 
Friggebod 
Söndagar är vilodagar.. och visst vilar jag.. men ett mindre arbetspass på några timmar hanns med..
Fortsatte med små kortlingar ,sedan isolera vidare i högtaket.. kändes jätte gött, när sista isoleringen uppåt var på plats..(iofs behövs det några framför loftet vid lyftplatsen).. men det kommer... måste handla mer masonite för luftspalter..och nu regnar det..... hade för få hemma.. eller rättare sagt jag har en flera under bussen på golvet, men den kan jag ju inte flytta nu...
Sedan var det att sätta upp dom återstående gips skivorna jag hade hemma 4 st... (även sådana måste handlas en hög när vädret blir bättre...)
Nackdelen med att bara möbelsnickare,som jag ser det.. är att jag inte har tillräckligt grovhugget tänk..
Så den sista skivan blev lite tight.. iofs lätt löst med lilla "ickepicke sågen"..men då kände jag att den får vänta...e ju söndag kväll..
Pix.
Isoleringen uppe

Fortsatte hissa upp gips.. här ser man hur aluställningen nära på omfamnar gipsskivelyften..

Så upp med 3 helskivor... och sedan den beskurna tighta... suck...

Med "ickepickesågen" går det lätt att skapa någon mm frigång, så skivan glider upp... men det får vara nu.. frun sover och jag behöver duscha..
Natti natt / Michael
Så skönt att den isoleringen är klar, det var nog inte så kul 
Nej isolering står långt ner på topplistan..
Min käre gamle far sa ..om det är ett tråkigt jobb du skall göra.. se till att göra det så fort du kan .så kan du göra något roligare sedan...
Så i kväll fick jag min kära fru att följa med till Hjem &fixa..
Love u Marie.. trött och hjälpsam
Jag hade förberett med en plast skiva, som jag kunde lägga på botten av släpet.. en stor bit byggplast, och några bitar plywood, dessa stack jag ner på 3 sidor om gipsskivorna, som dels höll ner plasten och hindrade skivorna att glida utanför lemmarna...
+2 bitar plåtvinkel, så inte skivorna blev skadade i kanterna av spännbanden..
väl hemma kunde jag lätt backa in släpet i garaget... skönt med ytor.
Så nu hade jag 4 skivor masonite ,dvs allt jag behöver för resten av luftspalterna i garaget/loftet.och 30 skivor gips .. nej det räcker inte , men håller mig sysselsatt ett tag..
En snabb fixx av gipsskive stumpen med ickepicke sågen, och den kunde skruvas upp.. inga bilder på det.
sen kapade jag till 2 gipsskivor hissade upp och skruvade fast.. sen var axlarna/knäna trötta..
jag hade ju innan varit på långpromenad i skogen med The doggs.. och jobbat hela dagen, så jag känner mig ganska nöjd endå.
Med släpet lite rullat på sidan, var det enkelt att komma upp/till att skruva upp ett par skivor..
Tydligen är dessa gips skivorna av ett annat fabrikat, än dom jag handlat innan på Hjem &fixx...

Baby steps..
Ceeya.. / michael
Gårdagen var ingen bra dag...då jag inte gjorde något i garaget... men idag mötte jag en liten milstolpe...
Första lagret gips sitter uppe i högtaket.. och bara eftersom det e såååååå roligt, fortsatte jag med andra lagret..
Så idag kom 3+4 gips skivor upp.. men fan va tunga dom är... eftersom höjt min lyft med 700mm, är lyfthöjden något högre
tråkigt hög tillockmed det kommer bli såååå skönt när jag sedan bara 2,5 m högt tak att gipsa...
sen att jag i tröttheten ett par gånger la skivan uppochner.. och upptäckte detta, när den redan var upphissad.. tja e trött helt enkelt..
Men nu är åtminstonne lite mer än1/4 del av högtaket färdig gipsad.
Taket tätt efter 3 skivor

Första skivan i andra lagret.. den avfasade sidokanten är bortskuren.. och anpassad till glesen.
Nu i topplagret "fuskade" jag... dvs jag drog blyerts linjer där skruvarna skall sitta.. har vissa funderingar att inte spackla skruven i taket, utan bara skarvarna.. vadå det är ett garage...och måla med en högtrycks färgspruta...
Det är hyfsat tungt och vingligt, att hissa fullskivor till4 m höjd
men lite i taget...
Jag gillar att fotografera utan blixt... blir ju läckra skuggor då
efter totalt 7 skivor är jag ordentligt mör i rygg axlar och armar...

/ Michael
Tänk så här..du slipper gå och tramsa på gym,och dessutom slipper du betala för det och kan köpa gips för pengarna istället..win-win så att säga.. 
Du jobbar på bra, blir kanon det där !
Det är ju betydligt smidigare att ha en kompis eller frun med sig vid såna där jobb men det är å andra sidan skönt om man slipper vara beroende av någon annan 
Kämpa på nu så vi får se lite mer vw-mek till våren 
Jag tvingar mig till att jobba med dessa grisjobb..men jag skulle verkligen inte vilja vara byggnads jobbare.
I princip varje dag, går jag och funderar vad och hur jag måste göra så jag kommer in i mekhallen, lite som att spela schack, man måste ha koll på alla pjäser. Och förutsäga vad som ev händer.. Men tyvärr e jag dålig på spel...
6Månader och 2dagar till Gotlands träffen...
Undrar hur lång tid jag behöver för att konstruera färdigt och bygga ihop bussen i version 1...
Ja ja lite i taget...
Sidor Föregående 1 … 22 23 24 25 26 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.