Pillade lite i garaget under förra helgen...
så mer gles och nu 5 hela gips skivor uppe..
ja det går långsamt..
höjningsblock för landgångar gjordes även, och skruvades upp 2 av dom.. samt isolering..
Jag satte även igen en del "hål" där inte OSB skivor hunnit sättas upp.. men inte allt.. då det står en massa "skit" i vägen..
i fredags kom bygg ingenjören förbi, med ritningar..4200kr med moms....
Jag åkte och handlade mer gles och reglar igår.. 220*45 för dom ny bakarna 3 stycken kommer limmas och skruvas ihop.. liksom.. en hög med 145*45 som blir sammanhållande element i underkant av takstolarna..
köpte även 145 regel som jag använde till att regla upp en ny vägg in mot det gamla garaget.. tyvärr för lite... då det alltid går åt massor.....
Pratade med ingenjören om att förstärka fackverks balken, genom att limma på ett ekstra lager.. han ansåg att jag med marginal kommer kunna ha en nyttolast av ca 200kg/m2 på loftet då.. så det kommer jag att göra.
Pix.
HILTI gips skruvaren jag så snällt fick låna.. riktigt bra skit.. dock skall man aldrig köpa billig bandad skruv, då plastremsan är för sladdrig och dom flesta maskiner börjar trassla då...
"Ryttarna " som hänger (skruvades) över underramen på mina takstolar, som "landgångarna" ligger på (skruvas fast.), detta gör att dom hamnar över isoleringen dvs. 2*145mm isolering med förskjutna skarvar..
Så långt som jag kom förra helgen dvs gles ,isolering och 5 gips skivor + 2 landgångar...
landgång.. närmast ligger inte isoleringen, lager 2 på plats, då det är elrör som skall förlängas som ligger mellan isolerings lagren..
En del av virkes högen jag handlade i går förmiddags.. har redan petat upp en del på loftet..
Dessa ritningar "fick" jag... iofs tycker jag det var prisvärt..

Jag gjorde en enkel mockupp till ingenjören kom, för att enklare kunna diskutera hur jag knyter ihop alla bitar med plåtband och skruv....
Enkelt utryckt så blir det 2 styck 145*45 en på var sida om mina takstolar dom knyts ihop med m12 gängstav, med vilken jag kommer mosa in så kallade "bulldog brickor" i materialet i alla knytpunkter..
B brickorna är 62mm stora med tänder på bägge sidor..
Jag har beställt 24 styck, som skall komma på tisdag... även gängstav och stora 4 kantbrickor är köpta..
Detta gör att bitarna fixeras starkt.. sedan kommer det ligga 2 bärlinor tvärs bestående av 3 st 220*45 reglar som limmas skruvas ihop...
jag kommer försöka göra det jobbet när reglarna ligger uppe i takstolarna för att slippa släpa upp dom själv ihop limmade..
bärlinorna sätt fast med skruv underifrån och en passande träkil limmas över dom in mot takstolen och plåtband fixerar i sidled.
Bärlinorna stöttas av med regelvirke i bägge ändar.. sedan kapas underliggaren i takstolarna bort..
Gavelväggen mot det gamla garaget skulle reglas upp, för att sedan kunna isoleras och klädas in.
Så det började jag med.. en gammal dörr skall in i mitten för att ge tillgång till det gamla loftet. blir en 7*18 eller vad det var.......
Det inte så viktigt att den är stor, då det bara skall vara möjligt att komma in där för kontroll...
La en underliggare på golvspån golvet (145*45) och lodade in mot väggen. sedan skruvades den mer in i golvreglarna.. och stående reglar skruvades fast uppå..
jag började även med en av "stolparna".. allt limmas och skruvas fast..
en tvärgående 145 a sitter i samma höjd som dom som senare kommer sitta på ömse sidor av mitt takstolarna.. allt för att förstärka inna itusågningen..
Underramen i takstolen kommer jag att kapa upp när väggen är färdig .. allt för att få till hållfastheten..
Svårt att fotografera pga. massa takstolar i vägen.. än sålänge ..
Sett nerifrån golvet..

Det kommer bli såååååååå skönt när det blir takrymd, och jag slipper ducka för takstolar......
tyvärr måste jag plocka bort gipskivor, gles, och en del plyfa i "trapphuset" för att reglarna skall komma ut tillräckligt långt på takstolarna
så det är ett kommande jobb.. tyvärr har jag limmat en del reglar, så där kommer det att ta tid...
Over and out...
Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(