Behövs inga bilder, vi ser framför oss hur bra det blir
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Behövs inga bilder, vi ser framför oss hur bra det blir
Nja om det blir bra återstår att se ..det e ju den första betongplattan/garage golvet jag gör .. så man kan ju inte vänta sig perfektion direkt
jag har lejt in min tame grävare som förste gjutare vid gjutningen så jag slipper oroa mig..+ han har en rotations laser..
Det blir nog tillräckligt bra i slutet.. bara jag får mer arbetsytor e jag ganska så nöjd!!
Gjuta platta är kul,men mycket att tänka på..
Ja jag vet utan bilder har det inte hänt..
Så här ett par skymande bilder... kul att se vad man gjorde...
Den bärande framvoten ,och den ena förstärkningen för lyften..
Gavel voten.
så nu e kvällens jobb att naja ihop näten och sätta distanser.. sedan börja med elrören.. fanken va tid detta tar......
klippte alla gallren med en bultsax, från Hjem o fix.. inte klokt vad billiga verktyg e.. iofs kina tillverkade.. men den duger säkert till det jag skall ha.. 12 mm järnen kapade jag med vinkel harry, för det var mina armar för klena för.......
Men nu .. snart mat.. / Michael
Jag kanske tänker fel nu...
Men lyften är en fyrpelare med ramper och dragbar domkraft gissar jag.
Med tanke på golvförstärkningarna placering.
Kommer inte då lyften väldigt nära ytterväggen?
Det är ju rätt smidig att kunna jobba runtom lixom.
Nä du tänker inte fel... det blir 80cm från väggen till pelarnas kanter.+ en 40 cm till in mot den rörliga bommen i dess yttersta läge. att jag valt att gå ut med armerings mattan ut till voten är bara för det var enklast så.. detta är en 4 tons lyft.. mina bilar e små och lätta.. jamen varför köpa den då.. tja jag fick den billigt .. en 4 pelarlyft tar massor av plats.. oftast är man under den.. dvs i mitten..
Mycket här i livet är kompromisser.. hade jag haft en flera hundra m2 stor hall, skulle det fått vara 2-3 m /sida.. nu blir det jättebra såhär.. andra sidan e det ju över 4 m från väggen till pelaren..... från början tänkte jag en 6 m bred hall.. nu är den 8.4m...
Man skall tänka denna hallen är för lyften. och andra jobb..... det enda fasta blir lyften, och ett liiitet handfat. allt annat kommer rullas in vid behov.
med det jag är van, blir detta jättebra.
Nåväl precis inkommen, så inga bilder ikväll..
vad jag gjort.. tja jag har suttit på knä och satt 250 nät distanser.. och najat ihop nät med varandra, och armeringsjärn..3 rullar najtråd försvann i en pisksnärt.. manuellt tvinnat med långskacklad hovtång...
Att sätta distanserna var något jag funderat på .. men igår kväll kom jag på lösningen..
jo man måste ju lyfta nätet .. men det står man på.. lite moment 22
Men på jobbet har vi fast självhäftande issolering.. en hel trave med spillbitar, bildade 2 klossar, som är ca 150mm höga och så stora så dom går in mellan rutorna i nätet ..jag sågade en skåra passande mina knän i skummet ovansida.. sedan tejpades dom fast på byxknät.
Funkade perfekt..mjukt och behagligt..och rätt höjd.. inge krökt rygg.. först gick jag och spred ut distanserna över ytan.. sen haka i med knä klossarna,imellan maskorna, lyfta och placera ut stöden.. sedan när nätet eleverade.. börja naja..
Efter det drog jag ett antal elrör, som blir till 1 och 3 fas uttag, mitt på alla 4 väggarna, liksom matning till lyften och aerotemper.. och till brytare för huvudbelysning.. och dom 4 lysrör som sitter på pelarna.. denna OMA lyft har inte plats för lysrör mellan skenorna. så ett vp rör fick gå till varje pelare. Dock tog mitt förråd av elrör slut.... innan jag var färdig så en inköpsresa får företas i morgon em.. bättre med några extra än för få.. tråkigt att behöva lägga utanpå liggande el i slutet. från början var mina tankar bara utanpå liggande,,, det blir så för lyset då jag bara kommer sattsa på vägghängda lysrör runt kanterna och sedan under "loftet" ingen mening med lysrör 4 meter upp i luften..
I denna hallen behövs inte så mycket eluttag.. oftast blir det svetsen och en kompressor som får hänga med, och sedan 3 vinkelslipar..
sen e det bara att kötta på.... i det gamla har jag 12st 3 fas uttag som används..... här blir det 8 + lyften..
lite tjatigt med massa text men så här gör jag... man kan göra såhär.. men förmodligen kan man göra på ett helt annat sätt också. och det är kanske bättre. jag uppskattar all inputt då jag inte kan tänka på allt.
/ Michael
Hellre mer text än för lite! Det är alltid kul med såna här uppdateringar.
Jag tycker det var lysande med knäklossarna.
Bra jobbat och en fiffig lösning med blocken,ser bra ut..när kommer betongen?
Jag har en liten eltråd då jag funderat över eldragningen i nya garaget.. så där är en del tankar/funderingar.. skriv gärna och lämna tankar..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=32337
Gjutning.. hoppas början på nästa vecka.. varit ganska slutbränd idag+ att syndafloden vräkt ner, så utomhusjobb e inte på kartan...
jag vill inte pissa ihop detta.. konstaterade igår att avloppet ligger väl högt.. förmodligen är gruset lite högre i mitten eller den 200mm tjocka isoleringe är inte helt rak /kupar upp testade med ett murarsnöre från kant till kant... så idag gjorde jag en "hattprofilplåt" som när monterad kommer sänka avlopp/rännan 20 mm.. då finns det förhoppningsvis lite material, att slipa/skura fall, ner till rännan.. detta kommer inte att användas som en tvätthall primärt.. men man kommer kunna använda den ibland.. till det.
smidigt att kunna spola bort damm osv.....
/ Michael
Regn rusk kraftig vind, kallt höst/vinterväder ..och återigen smärtor har avhålligt mig, från garage plattan..
men såhär slutade jag.. dvs med elrören dragna under armerings mattan.. något till + några extra bra att ha rör kommer jag nog att dra innan locket/betongen läggs på..
El till centralen, som kommer mellan portarna..
sedan rör ut till mitten på 2 av sidorna och till brevid, där dörren till gammelgaraget kommer.
rör för aerotemper termostaten...
Elrör till lyften, och till dom 4 pelarnas lysrör.
Tyvärr har det nog blivit en liten tanke vurpa.. eller så är frigoliten .. eller gruset för högt i mitten, då jag blev tvungen att gräva upp röret en gång under arbetet..(röret var 30mm för kort
suck.... så min vatten avrinnings ränna, ligger endast någon millimeter under kantelement nivån.
....ja jag vet mitt fel.......
så en "hattprofil" i 2mm aluminium bokades. denna kommer jag att fälla ner i frigoliten.och "spikas fast" med plastspik. sedan skruvas Avloppsrännan fast i den, allt gjuts över med betong, och en sänkning har skett.
Jag vart en del nedstämmd då jag upptäckte denna fadäs.. men nu tror jag att detta blir bra. bara jag kan få upp rännan utan att avloppsröret följer med upp
Anledningen till plåten är just ..hur skär man mer 20mm,, jämt i en frigolitskiva, på en 1 m lång sträcka 140mm brett... handöverfräs tänkte jag först.. men blött och kallt och omgivande armeringsnät....nä.. detta blir bättre,nu kan man kötta med en brödkniv hej vildt.. + att jag nu kan förankra rännan bättre innan gjutningen.. senare kommer jag att stålslipa/slipa ett visst fall i plattan, ner till denna rännas nivå. den är i plast så det är ju inga bekymmer att slipa bort lite av system höjden, om det senare behövs.
Natti natt.. hoppas kunna montera denna i morgon em. om alla yttre förutsättningar e med mig.
/ Michael
Ingen fara Michael..sånt här händer hela tiden att allt inte går som beräknat..det viktiga är att man kommer på det och kan göra något åt det innan det är försent...bra jobbat verkligen!!
Att få bort frigoliten under avloppsrännan visade sig vara enkelt.. använde min ickepicke såg.. dvs bosch multicutter.. med den vart det enkelt att "stämma" ur ett lager... borrade stora hål längs kanterna i alu plåten, sen var det bara att spika dit plåten med plastspik. lyckades få upp rörkrökarna, och sänka ner 20mm, sedan fog skum i alla ev håligheter.. hela rännan gjuts över med betong.. sedan kommer jag att slipa mig ner till dess kanter...
kompletterade med fler 20 mm vp rör.. är ju billigt att lägga ner nu.. så alla positioner,, tja förutom lyften fick ett extra rör.. klammrade ihop dom med lite plyfa bitar.. jag vill ju att dom kommer upp rakt ur plattan..
ja jag vet rören till lyften lutar..
satte extra förstärkning utanför kant elementen.. ja jag vet det behövs inte.. med sj pallarna dubblar som kabelrör hållare. + behöver jag sätta presseningar så kan dom ligga uppå dom senare.
stämde ut vid portarna , plockade bort en del frigolit i kant elementen.. så plattkanten blir starkare..den kommer att fasas ner så den går ut i intet, till gårdsplattorna.
Gjut datum är bestämt.. fredag vid 12,30 får ni gärna hålla tummarna..
8000liter betong..behövs... exakt .. men man brukar lägga till ca 5% så 8400 liter.. kommer göra en mindre form/kantbalk för ev överskott.. synd att kasta, om jag inte behöver smeten..
Beställde 4 st fönster, och en gångdörr, som skall vara mellan garagen . brandklassad, och ljud isolerad.. från skånska byggvaror...14k it's adding up...
/ Michael
Tummen upp, tycker du ligger i bra, är själv sugen på något liknande men det kommer dröja några år, ska precis köpa hus men digert renoveringsarbete.
Vad är betongen beräknad att kosta?
Tja.Har inte frågat. ?.. kosta vad det kosta vill, kommer lägga upp kostnaden när jag vet
Fick en hint om ca..1600kr kubiken av en kollega.. men nu blir det +vintertillägg.. så upp till max 2000kr/kubik ca.. så ca 17000kr för min platta.
Beror ju lite på hur snabb man är på att "dra till" det under tiden bilen lägger ut då man betalar för tiden han står där också. Kring 2000 är rätt vanligt i slutändan inkl lossningstid.
Min Tame gravare tillika betongare, kommer assistera händelsen
det känns tryggt!!
Ägnat kvällen till att skruva fast ett långt rep i garage väggen och 2 presseningar. dom skarvade jag ihop med buntband i mitten..
enligt väderprognosen skall det var fiint väder på fredag.. men jag litar inte riktigt på det. så nu har jag ett snabbt utdragbart regn skydd och även möjligheten att hålla lite värme inne om det behövs.
I hoprullat skick , efter att jag provspännt ut den..
Och i utdraget skick.. men ej fastsatt..
Det kommer bli roligt att gjuta, detta garage bygget är ju mycket efterlängtat!. sen om jag behöver presseningen det återstår att se..
/ Michael
Hur har du planerat att gjuta? Med vibrobalk eller manuellt att dra av eller rent av med skb (självkompakterande betong) och bara sloda ut det någorlunda?
Själv ogillar jag skb men det är nog högst personligt hur man kommer överens med just den sorten.
edit: Dra på presseningen så fort du har gjutit. All fukt du kan behålla är bra samt att din kväll kommer bli nog lång innan du glättat och slipat. Det brinner så sakta på höst/vinter.
Gjöt en grund förra veckan på ca 240kvm. Då var den ändå inne i ett tält med plus 10 men det blev ändå en hel del övertid innan det gick att lämna den.
Vibrations fri..
specen jag fick från betong lev.
C28/35-16 vibfri-vct060 vilket säger mig...nada...
Sloda. jo det e tanken.. var med då kompisen gjöt till sitt garage med detta.. liksom en del av ett utbygge.. båda gångerna blev det skitfint.
Jag hyr väl en maskin med diamant puckar och slipar av den senare om jag anser det behövs.. e ju inte såå känslig då detta blir en yta att nyttja....men jag är tacksam för alla tipps och knep!!
tex vad och hur jag skall/bör göra.!
Fanken jag e möbelsnickare.. jag bara fuskar med div annat..
Fan va fint de blir!! Imrrn gjuter jag min platta
Vibfri betyder ju just att den inte behöver vibreras vid gjutning för att få upp luft och ballast ner. På en helt plan platta funkar det ju visserligen men vissa garage man gjuter har ibland två golvbrunnar och i värsta fall tre. Är då betongen för lätt flytande kan det jävlas när man ska göra fall åt alla möjliga håll.
Om det nu hade vart min platta som jag ville ha helt plan så hade jag nog stoppat en bana i mitten över hela i samma höjd som kantbalk så man kan dra av med rätskiva eller en rak och fin planka.
där du ser en massa betongkluttar ligger en bana. Brukar köpa enkoma betongbanor med plastskena högst uppsom man låter vara kvar i betongen och sen försvinner plastlisten när man glättar. Kostar inte många kronor.
Men nog får du det säkert som du vill ha det med en sloda om du nöjer dig med det.
Sen brukar c28/35 ha ett max på vct(vattencementtal) här uppe på 0,55 men det ligger ju rätt nära 0,60 som du beställt samt att du har det nog mindre kallt på vintern och behöver kanske mindre frostbeständigt.
16 står för storlek på gruset i betongen. Och 28/35 är hållfasthet i mPa efter antal dygn. I ditt fall 28 dygn.
Jag vill också börja bygga på min egen gård nångång och inte bara löneslava. .
Fan va fint de blir!! Imrrn gjuter jag min platta
Ql för dig... men du e ju nästan proffs med ett antal gjutningar på tomten gjorda....
.
Sen brukar c28/35 ha ett max på vct(vattencementtal) här uppe på 0,55 men det ligger ju rätt nära 0,60 som du beställt samt att du har det nog mindre kallt på vintern och behöver kanske mindre frostbeständigt.
16 står för storlek på gruset i betongen. Och 28/35 är hållfasthet i mPa efter antal dygn. I ditt fall 28 dygn.
Jag vill också börja bygga på min egen gård nångång och inte bara löneslava. .
tack för klargöringen av specen.. dom bara rabbla olika saker.. och jag sa som byggaren och den tame.. vib fri.. garage.. sen fick dom själva råda efter deras tycke..
jobbar du heltid med detta.. du verkar påläst?
240 m2.. hur många var ni som gjöt??
trevligt att jobba i tält men det behövs väl iofs där uppe.. här e ju fortfarande snö och isfritt.. och bara någon frostnatt hitintills.. mest blött..
hoppas plattan hinner härda.. när är den safe i fall det skulle frysa på??
Gjutar frossa säger dom.. hoppas inte det blir så allvarligt..
Någon dag kvar...
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 49 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Mickes blivande vw garage. på mitt vis. !!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.