Tack för alla positiva kommentarer... i helgen gick jag och fintänkte länge..
Men som det är nu, är jag inte riktigt klar över höjden på tvärbalkarna, som skall hålla min I balk, för inlastningen till loftet.. så jag isolerade lite...
Då jag har fönster som är 1200*600 faller en del reglar galet ... så en del fack är bredare än cc600, och en del smalare
.. så det blir att extra regla upp i facken, så det finns att skruva gipset.. jamen vissa säger då säkert... skall du inte ha osb skivor, så du kan skruva fast grejer i väggarna...???
Nja i vanliga fall gör man ofta så, men då dessa nya utrymmen skall ha specifika nyttjande, vill jag inte ha en massa fast på väggarna.. så det blir bara lokala förstärkningar, där elen och handfatet kommer, liksom tryckluft uttag.. resten får lösas.. det finns ju reglar, och senare dubbelt gips. Det finns som små aluminium (någonsorts lättmetal) skruvar som man skruvar in i gipset, sedan fäster man saker i dom med plåtskruv.. Det håller faktiskt jättebra...
Men men... isolera.. varför kunde jag inte göra färdigt
:... tja jag handlade ju innan en del vp rörkrökar skarvar osv.. härom sisten handlade jag vp rör , några eldosor, (behövs fler) och utanpå liggande IP65 brytare och eluttag.. .. men elcentralen felade..
Kalla mig gärna galen, men gammaldags skruv säkringar, är bland det mest tillförlitliga du kan ha.. jag gillar inte moderna plast automatsäkringar från kina.. mina säkringar går extremt sällan sönder och då beror det på klant från min sida.. överbelastning eller felkopplade gamla saker.. och dåm e ju skitbilliga också..
Så en gammaldags elcentral söktes..
hörde med kollegor (elektriker) vänner (elektriker) men ingen visste riktigt var att hitta nytt, men det skall finnas. så..
I torsdags var en elfirma på jobbet... jag sitter och käkar lunch och frågar då efter var hitta/köpa .då säger killen brevid mig .. jag har en som du kan få
Man kan bara konstera.. mänskligheten har sina guldkorn..
Jag fick den idag.. och han ville inget ha för den ,då den var beg. och han hade haft den över 6 år, utan att själv få nytta av den.. att den sparades var ... e ju synd att slänga felfria saker
.. den förre ägaren ville ha nytt plasta skit...
Så nu kan jag planera vidare hur och vad som blir.. jag har kommit på att sätta en del extra uttag för övervaknings kameror under taket..och lite larm.. utsugsfläkt elvinschar (2 styck) utdragbara kabelrullar osv.. så det är bra att inte skynda för fort...
Pix...
Lite el grejer från Hjem o fix... och mer lim, så jag kunde lägga klart loftgolvet...nej detta räcker inte, men jag ville ha lite att börja med..
trefas uttagen har jag redan köpt... jag har ett plåt skåp med div blandade elpryttlar, som jag handlat på mig.. detta e ju inget som jag kommit på dom senaste månaderna..
Elcentralen.. det blir några säkringar över, men det gör inget, det kommer säkert till något..
Den har även separat nolla och jordskena.. det e bra.. vissa äldre centraler har inte det...
Och gratis oxå

jag kommer att behöva komplettera med en jordfelsbrytare.. men den kommer i en separat låda vid sidan om...
Nu blir det lite stilla i denna tråden under ca en vecka, kanske blir lite gjort men troligen inte.... pga. annat.... men jag kommer tillbaka..
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(

. men va f.. 
så blir det inga bilder, så följaktligen har det inte hänt..