perfekt! Tack!
Har efter lite efterforskningar kommit fram till att det ska sitta 25hp motor i min bil. Kan man "klä om" en 30hp motor med fläckthus och plåt från 25 hp motorn? Då 30hk ska vara bätte att trimma än 25hp..
28 2014-11-29 17:57:02 Senaste redigerad av mettis (2014-11-29 17:59:27)
Det man "visuellt" ser vid en första titt är ju den släta bensinpumpen, fläkthuset med "svets på mitten" och den släta (26mm) förgasaren utan acc-pump.
Sedan har ju faktiskt 25 hkr blocken annan färg p g a annan lättmetall, samt kylplåtarna över topp/cyl är delade på annat sätt, generator/laddrelä ser annorlunda ut mm.
I mitt tycke räcker det med de första detaljerna jag nämnde för att "luras" ? -)
Såhär såg 30Hkr motorn i min 50:a ut för 15 år sedan....

Jag hade tagit upp 26mm förgasaren för 28mm spjäll, halsring och munstycken. När jag först provade den i original blev det typ bara "25Hkr" ! -(
29 2014-11-29 22:43:46 Senaste redigerad av Bengt H (2014-11-29 22:45:09)
Sedan har ju faktiskt 25 hkr blocken annan färg p g a annan lättmetall, samt kylplåtarna över topp/cyl är delade på annat sätt, generator/laddrelä ser annorlunda ut mm.
Nja Mettis det där stämmer bara delvis, alublocken försvinner tidigt -51 och legeringen blir electron, samma som senare block.
Dom delade kylplåtarna ändrar design och blir i en bit hösten -51, dock har 30hästaren en bula på den horisontella delen som inte 25hk har, tror inte att det går att få på en 25hk kylplåt på 30häst utan ordentlig modifiering.
Fläktkåpan med söm försvann i skiftet 51-52 och ser efter det ut som senare kåpor, förutom att vissa plåtklips flyttas lite.
Ska du klä upp en 30häst som 25häst så beror det till viss del hur den ska se ut på vilket åt din bil är från.
Bilen är buss från 53: bara några månader innan 30hk motorn infördes. så då är skilnaden visuellt om jag för står det rätt minimal?
Ja byt till gamla fördelaren o du är hemma typ 
mettis skrev:Dom delade kylplåtarna ändrar design och blir i en bit hösten -51, dock har 30hästaren en bula på den horisontella delen som inte 25hk har, tror inte att det går att få på en 25hk kylplåt på 30häst utan ordentlig modifiering.
.
Man kan göra små hål i "innerhörnet" så att toppmuttrarna tittar fram lite, lurar dom flesta 
Har nu inhandlat det org buss 25 hp block som
har rätt nr för min buss. Efter långa och mkt givande samtal med PPRmicke, Hans Landelius, samt ingående studer av Bengts fantastiska 10hp mer projekttråd så har jag bestämt mig för följande. Omslipad org vev strokad till 74 slag. Org VW stakar, Ocrasa set bearbetat av Micke med dubbla förgasare uppfräst för 80 alt 83mm samt deepsump och störrre oljepump och på
Inrådan av Landelius större insugsventiler. Org cam omsilpad av JP för längre duration (vrid) Frågan är bara om jag ska satsta på 80mm cyllar i en 1500cc motor eller 83mm cyllar (betydligt mer jobb) för en 1600 med mer vrid. Motorn blir byggd av Landelius.
Trevlig motor! Vad blir det för insug/förgasare? Lirar originalstakar med 74 mm slag? Trodde 72 mm var mer eller mindre max för att få frigång utan att slipa sönder saker.
Insta: @tob_356
Vad får man betala för ett sånt bygge ink delar?
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Vad får man betala för ett sånt bygge ink delar?
måste du fråga har du inte råd
Men bra blir det!!! och värdet finns ju där! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hellberg skrev:Vad får man betala för ett sånt bygge ink delar?
![]()
Förstår inte riktigt vad du menade där 
I wolfburgwests Ocrasa kopior så ingår 32PBIC förgasare som jag tänkte använda.
Priset är lite svårt att säga. Det beror på hur mkt delat jag kan få tag på begagnat till vettigt skick vintagewerks.com har ju tex soppapumpar och fördelade som är renoverade till nyskick med kostar där efter..
Hellberg skrev:Vad får man betala för ett sånt bygge ink delar?
![]()
Det ligger mycket vad Michael säger
skulle tippa på minst hundring Det blir gärna 150
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det är ett ordspråk.
Ali G
41 2015-02-08 12:29:32 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2015-02-08 12:31:01)
Som sagt priset varierar ju mkt beroendepå hur mkt delar man kan köpa i bra skick begagnat samt om man köper Org Okrasa för 40tkr eller eftermarknads kit för 13tkr etc. Snabbt räknat får jag ihop det till runt 70 med eftermarknad och renoverade orgdelar men sen tillkommer säkert en hel drös med smått man inte räknat med..
Räkna ut vad det kostar och ta det gånger två. sedan tar räknar du ut tiden och tar det gånger tre. Nu börjar du närma dig verkligheten. 
Ali G
43 2015-02-08 21:05:50 Senaste redigerad av Bengt H (2015-02-08 21:06:37)
Med strokad originalvev så är en grej att tänka på att original 25/30hk staken har 20mm kolvbult, vilket också 83mm bigbore 34hk kolvarna har men som du skrev innan, cylindrarna är jobbiga att få dit på ett gammalt block (svarva båda ändarna samt fräsa/borra nya spår för dragstängerna). Har för mig att kolvbultshöjden är hög på dom kolvarna också, hur det lirar med 25/30hk stakarna vet jag ej så noga men har en känsla av att motorn blir bred.... går kanske att svarva av kolven något, inte jättebra om man behöver shimsa ut cylindrarna mycket. Vet att det använts Cheva och Hondastakar i sådana här byggen men där har jag ingen djupare vetskap..
Om du tar 356:ans vevparti inkl stakar som har 22mm kolvbult från 60 eller 75 hästare så ska allt passa om du kör på 80mm cyl kitet, naturligtvis måste du fräsa upp blocket och topparna för dom större cylindrarna men tror inte att du behöver bearbeta något på cylindern och vändhöjden blir rätt utan shims. 82,5mm cylindrarna går också att använda men fordrar svarvning i båda ändar samt nya spår för dragstängerna men inte riktigt så "illa" som 34hk cylindrarna.
Backar lite...kollade lite nogrannare på bilderna av AA:s 80mm cyl kit, tror att man behöver svarva av översta kylflänsen då VW/Okrasa har längre instick i topparna än Porschen men det är inte så stort ingrepp, men ytterligare en grej att ta i beaktan...
Lägger in ett par bilder på en moddad 82,5mm 356 cylinder i ett 30hk block, spåren behöver djupas ca 3mm har jag för mig. På 34hk bigbore cylindern behöver man flytta spåren i sidled också.
Om jag har förstått det rätt så är det samma block samma vev och samma kam i både 25-30hk? det som skiljer är pumpen cyl cylinder huvud samt små ändringar på plåtbeklädndad. Jag borde alltså kunna köpa en 30hk motor och plocka delar från till min motor?
jag har en fin 30hk du får köpa
Om jag har förstått det rätt så är det samma block samma vev och samma kam i både 25-30hk? det som skiljer är pumpen cyl cylinder huvud samt små ändringar på plåtbeklädndad. Jag borde alltså kunna köpa en 30hk motor och plocka delar från till min motor?
Jag hade ett 50:a block liggandes till min bil, har för mig att det är mindre hål för cyl ?
Dvs mindre borr/volym.... så 30hkr cyl "passade inte".....
Vev, stakar(?) och kam/lyftare är förmodligen samma ?
Japp vev, stakar, kam, lyftare och svänghjul är samma dock passar inte alla svänghjulsbultar i alla vevar.
Fick en fundering när jag gick hemma och klura lite.. Kan man använda ett 200mm (12v) svänghjul på 25hp veven? Vill ju öka vridmomentet för att motorn ska fungera bättre i bussen. Borde inte ett större svänghjul vara en idé då? Vet någon om
Det finns model som passar?
Passar inte men ett original går att svarva upp till 200mm koppling