126

Ok, vad säger expertisen om pinbultarna i blocket som håller topparna?
Bör man alltid borra och gänga upp för de grövre pinnbultarna när man trimmar eller kan man köra med de klenare som jag har i blocket nu?

Alte Liebe rostet nicht!

127

M8 funkar bra så länge du inte överladdar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

128

Du ska ha M8!Det är inte en tillfällighet att man ändrade från M10 till M8!

129

stickan skrev:

Varför är M8 bättre än M10?? har det med kompet att göra eller är det något annat som styr?

130

Jag har just varit ute på thesamba i samma ämne och anledningen till skifte från M10 till M8 sakll väl vara att med M10 skulle det harmoniera sämre med mellan värmeutvidgning i pinnbultarna jämfört med cylindrar och topplock vilket fick föjden att gängorna i blocket förstördes. VW:s lösning blev M8 med gänginsatser,detta enligt flera trådar. Men jag har lite svårt att förstå varför M8 skulle skulle följa värmeutvidgningen bättre, för att de är tunnare och därmed kan sträckas något mer eller ....eller var det så att VW gick ner till M8 för att få plats med gänginsatser??

131

Bengt H skrev:
stickan skrev:

Varför är M8 bättre än M10?? har det med kompet att göra eller är det något annat som styr?

M8 gänginsats har en borrdiameter på ca 9,6mm, alltså inte så stor skillnad jämfört med M10.
Den stora skillnaden är att med en gänginsats så tar första gängan mindre kraft procentuellt sett, men förmedlar större kraft längre ner i blocket.
Det ser ut ungefär såhär.

Gänginsats  Gängvarv  Utan gänginsats.
30%           1               50%
22%           2               25%
17%           3               12%
13%           4                6%
10%           5                3%
8%             6                2%

Med insatsgänga så reduceras den ogynsamma lastfördelningen och skiten håller helt enkelt mer belastning.
Min övertygelse är att det blir starkare med M8 med insatsgänga än M10 utan insatsgänga.
Kanske inte ett fullödigt svar på ursprungsfrågan, men en del intressant info hoppas jag.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

132

Jag har byggt ett flertal highperformance motorer på AD-block med 10mm pinnbult utan problem. För de flesta på detta forum spelar det ingen roll om det är 10mm eller 8mm pinnskruv utan det är viktigare i vilket skick blocket är. Använder man original pinnskruv så funkar det alltid. Det är nog bara om man kör turbo som man får tänka om. En högkompad racemotor som kört 11.50 går fortfarande bra fast den har 10mm pinnskruv. När man borrar upp för 94 burkar så försvinner en del av gänginsatsens fördelar då godset mot hålet blir väldigt tunnt speciellt på block där insatserna har satts dit men en slumpgenerator.

133

I bilindustrin är det vanligt med cost save
Ta volvo som bytte från m10 till m9 och man tjänade miljoner kr på det (vitmotorn )
Ofta är det cost save  som styr sen vad kunden tror är en annan sak Default/hmm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

134

En fråga till expertisen och jag får blotta min okunskap. Jag skall få mitt block arborrat och upptaget till 90,5:or i helgen. Jag har dock inte köpt cylindrar ännu. Kan man borra upp till 90,5 i alla fall eller måste man ha cylindrarna för att borra rätt upptag? Har alla tillverkare av 90,5 mm cylindrar samma väggtjocklek i cylinderfotsdelen som smiter in i blocket eller är det inte så noga kanske?

Alte Liebe rostet nicht!

135

Till 99% är det samma
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

136

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
stickan skrev:

Jag tvivlar på att det är arborrat till 0,25 mm eftersom första öd. är 0,50 mm.

Ok, vad kan det i så fall betyda när det står 0.25 på lagret?

Då är veven förmodligen slipad 0,25...Jag skulle lägga pengarna på det nyare AS-Vevhuset.

Idag var jag ute i garaget utrustad med ett Mitutoyo skjutmått som skall kunna mäta med 0.05 mm noggrannhet. Först mätte jag på ett standardblock i ett lagerläge och fick 65,00 mm. Sedan mätte jag samma lagerläge i AS-21 utbytesblocket. Där fick jag 65,25mm på skjutmåttet eller väldigt nära i alla fall. Lagret som sitter i är märkt 85 071 710 0.25.  Kh "en elefant" och SK. Hela lagerläget kan väl inte vara så uppslaget att det ligger på 65,25 så jag ser ingen annan förklaring än att det är arborrat på VW verkstad till 65,25mm. Ställde jag skjutmåttet på 65,50 så går det inte ned i lagerläget.

Alte Liebe rostet nicht!

137

nizekustoms skrev:
stickan skrev:
nizekustoms skrev:

Ok, vad kan det i så fall betyda när det står 0.25 på lagret?

Då är veven förmodligen slipad 0,25...Jag skulle lägga pengarna på det nyare AS-Vevhuset.

Idag var jag ute i garaget utrustad med ett Mitutoyo skjutmått som skall kunna mäta med 0.05 mm noggrannhet. Först mätte jag på ett standardblock i ett lagerläge och fick 65,00 mm. Sedan mätte jag samma lagerläge i AS-21 utbytesblocket. Där fick jag 65,25mm på skjutmåttet eller väldigt nära i alla fall. Lagret som sitter i är märkt 85 071 710 0.25.  Kh "en elefant" och SK. Hela lagerläget kan väl inte vara så uppslaget att det ligger på 65,25 så jag ser ingen annan förklaring än att det är arborrat på VW verkstad till 65,25mm. Ställde jag skjutmåttet på 65,50 så går det inte ned i lagerläget.

I vilket fall som helst så finns det inga lager för 0,25 mm öd. Att lagerlägena är uppslagna 0,25 mm eller mera är helt normalt. Mät veven så ser du om den är slipad 0,25 mm...

138

Ja du har rätt Stickan. Mätte veven och den landade på 54.75mm. Då är blocket jäkligt uppslaget då. Hoppas en arborrning till 0.50 räcker  ICQ/ab

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
stickan skrev:

I vilket fall som helst så finns det inga lager för 0,25 mm öd. Att lagerlägena är uppslagna 0,25 mm eller mera är helt normalt. Mät veven så ser du om den är slipad 0,25 mm...

Alte Liebe rostet nicht!

139

Det är ingen fara det finns fräsar för 1mm över dim( i kungälv  ICQ/ab )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

140

PPRMicke skrev:

Det är ingen fara det finns fräsar för 1mm över dim( i kungälv  ICQ/ab )
/// Micke

Finns tom 2 mm öd!  ICQ/ad

141

Har det oxå stickan  ICQ/ab
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

142

Bra Micke! Då får vi se hur det går i helgen. Blocket är bra uppslaget alltså...  ICQ/ab

Alte Liebe rostet nicht!

143

Har precis pratat med Fredde... jo det blev visst en arborrning på 1 mm öd.

Alte Liebe rostet nicht!

144 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-11-27 21:38:11)

Är det någon av er som har synpunkter på denna CSP-produkt?

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f … 0&all=

Man åker ju på att sätta dit en extern oljekylare och termostat men det hade jag nog ändå tänkt göra.
För och nackdelar tack!?

Alte Liebe rostet nicht!

145

nizekustoms skrev:

Man åker ju på att sätta dit en extern oljekylare och termostat men det hade jag nog ändå tänkt göra.
För och nackdelar tack!?

Jag har fattat det som att eftersom man ersätter reduceringsventilen kommer all olja som går in i blocket gå till kylaren hela tiden, använder man då std kylare kommer det ta längre tid för motorn att bli varm. Men ska du använda extern kyl istället för standard bör det funka bra. Jag löste det på ett annat sätt i en av mina trådar.

146

niklasg skrev:
nizekustoms skrev:

För och nackdelar tack!?

Jag har fattat det som att eftersom man ersätter reduceringsventilen kommer all olja som går in i blocket gå till kylaren hela tiden, använder man då std kylare kommer det ta längre tid för motorn att bli varm. Men ska du använda extern kyl istället för standard bör det funka bra. Jag löste det på ett annat sätt i en av mina trådar.

Anledningen till att jag vill skicka in oljan där en av reduceringsventilerna (oljetermostaten) sitter är att jag vill dölja fullflödesfiltret så mycket som möjligt. Jag skall nämligen ha ett fejkat bypassfilter på fläktkåpan också  ICQ/ag

Detta med extern kylare oroar mig lite dock. Jag har läst om en hel del som inte lyckas få det att fungera bra så egentligen ställer man väl bara till med problem för sig själv men jag är övertygad om att det måste gå att få till även om det säkert kommer innebära intrimmningsproblem. Sedan skulle garanterat originalkylaren räcka i mitt fall men vad gör man inte för att se "rätt" ut.

Alte Liebe rostet nicht!

147

Det finns många oljekylare som inte fungerar som oljekylare. Olja tar upp och lämnar av värme när den är en tunn hinna, det är därför inte de kylare med ett rör genom ett par flänsar är en bar idé.
Jag är personligen av den uppfattningen att man ska ha kvar originalets kylsystem och om man får problem komplettera med en extra kylare. En stor fördel med originalet är att den kyler mer på mera varv vilken ingen extern kylare gör.

Sen är jag medveten om att det finns andra lösningar som fungerar men det kräver lite mera ombyggnad totalt sett.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G