101 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-07-01 19:57:41)

Trött på att laga rost så blev det delning av block idag istället.
Syftet är att hitta en bra bottendel till barndoorens motor.

Nu är frågan vilket block man skall välja.

Block 1 är från en typ 3 och ett utbytesblock. Enkelreducerat och med små pinnbultarna till oljepumpen. Upptaget för 92:or och med stora pinnbulten till topparna. Det satt standardlager i och endast lagerläge 2 från svänghjulet sett har en kännbar kant. Nackdelen med detta blocket är att det har gått varmt i topparna men det betyder ju inte att blocket tagit stryk. Dock så har ett av växellådsfästena knäckts men har svetsats av en som kan svetsa i dessa legeringar så det borde inte betyda något.

Block 2 är från en buss och är också ett utbytes och är dubbelreducerat AS21 arborrat 0.25. Det var i ganska dåligt skick med kännbara kanter i lagerlägena. Det har stora pinbultarna till oljepumpen men de små till topparna. Den mekaniker som slog ihop blocket har missat brickor på två av blockdelningsbultarna vilket get fula märken under bultskallen.

Har inte hunnit mäta upp dem mer än så här men det lockar ju att gå på block 1 som redan har stora pinbulten och är upptaget för högre lyft samt 92:or. Den kännbara kanten är verkligen mininimal på block 1. Vad är gränsen för arborrning?

Post's attachments

delningblock.JPG, 612.96 kb, 1632 x 1224
delningblock.JPG 612.96 kb, 197 downloads since 2012-07-01 

Alte Liebe rostet nicht!

102

En minimal kant är en kant, och en kant är mindre bra har jag fått lära mig!  ICQ/ab  Kul bygge btw!  ICQ/ad

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

103

Blocket kan behöva arborras även om man inte känner någon kant. Det visar mätningar med tvåpunktsmicrometer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

104

Ja det är väl lika bra att inse fakta att man aldrig kommer att vinna på lotteri och lika bra att skicka båda på arborrning. Jag är dock lite skeptisk till hur bra det svetsade örat på block 1 är. Svetsen är inte speciellt djup men å andra sidan är det väl inga jättelaster just där.

Alte Liebe rostet nicht!

105

nizekustoms skrev:

Ja det är väl lika bra att inse fakta att man aldrig kommer att vinna på lotteri och lika bra att skicka båda på arborrning. Jag är dock lite skeptisk till hur bra det svetsade örat på block 1 är. Svetsen är inte speciellt djup men å andra sidan är det väl inga jättelaster just där.

Jag tvivlar på att det är arborrat till 0,25 mm eftersom första öd. är 0,50 mm.

106

stickan skrev:
nizekustoms skrev:

Ok, vad kan det i så fall betyda när det står 0.25 på lagret?

Alte Liebe rostet nicht!

107

nizekustoms skrev:
stickan skrev:
nizekustoms skrev:

Då är veven förmodligen slipad 0,25...Jag skulle lägga pengarna på det nyare AS-Vevhuset.

108

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
stickan skrev:

Då är veven förmodligen slipad 0,25...Jag skulle lägga pengarna på det nyare AS-Vevhuset.

Ja så kan det ju såklart vara. Det tänkte jag inte ens på. Så VW:s utbytesblock var nya block eller arborrade man inte på den tiden man erbjöd utbytesmotorer?

Alte Liebe rostet nicht!

109

Jag skulle också satsa på nr 2, gillar inte svetslagningar.

110

nizekustoms skrev:

Idag har det funderats en hel del på denna motorn. Efter jobbet bar det av till en man med resurser i närheten.
Det var dags att göra en "Bengt H" och sätta kniven i toppen. Masens skrottopp som han lämnade över på Bussfest hamnade under luppen på forskningsavdelningen för enkelportare idag  ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898575.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898576.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898577.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898578.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898579.jpg

Detta var en mycket givande laboration. Det framgår rätt så tydligt områden där luften borde möta motstånd i mitt tycke. Dessutom ser det ut som om en lite större insugsventil borde kunna ge resultat. Det är en del skarpa kanter i kanalen vilka syns tydligt. De borde ju lätt gå att snygga till. Sedan ser ju materialet runt avgasventilens styrning ut som en rejäl bromskloss men det går ju att öppna upp på motstående kant/sida som det ser ut.
Skall mäta upp skillnader i porten när jag har lite mer tid men det här var en rolig övning!

Hoppas att du har snappat upp infon om flödet
I bland går luften(mixen) inte den vägen som man vill att den skallgöra
Jag brukade såga topparna i sex bitar för att se hur det var tänkt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

111

nizekustoms skrev:
stickan skrev:
nizekustoms skrev:

Ja så kan det ju såklart vara. Det tänkte jag inte ens på. Så VW:s utbytesblock var nya block eller arborrade man inte på den tiden man erbjöd utbytesmotorer?

Jodå,man arborrade åxå.Många gånger så fräste man av 1 mm i delningsplanet på vevhushalvorna och sen så arborrade man till ny std dim.Men det förde med sig andra jobb eftersom man då måste arborra lägena för kamaxeln + ta upp hålen för oljepump,remskiva och läget för packboxen bakom svänghjulet.

112

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
stickan skrev:

Jodå,man arborrade åxå.Många gånger så fräste man av 1 mm i delningsplanet på vevhushalvorna och sen så arborrade man till ny std dim.Men det förde med sig andra jobb eftersom man då måste arborra lägena för kamaxeln + ta upp hålen för oljepump,remskiva och läget för packboxen bakom svänghjulet.

Det är inte helt omöjligt att det är gjort på detta blocket. Nu när jag tänker på det så satt det nog tusan cylindershims under cylindrarna. Skall plocka ned blocket och mäta lite på det så får vi se...

Alte Liebe rostet nicht!

113

nizekustoms skrev:
stickan skrev:
nizekustoms skrev:

Det är inte helt omöjligt att det är gjort på detta blocket. Nu när jag tänker på det så satt det nog tusan cylindershims under cylindrarna. Skall plocka ned blocket och mäta lite på det så får vi se...

Om detta är gjort så brukar det som du säger sitta schims under cylindrarna men det brukar även stå ett X vid motornumret.

114

Kul att se att du är igång med det roliga jobbet
Jag har en fråga  Hur har du tänkt dig med insug på EP topparna  (std eller special )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

115 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-07-02 18:00:57)

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
stickan skrev:

Om detta är gjort så brukar det som du säger sitta schims under cylindrarna men det brukar även stå ett X vid motornumret.

Jag var ute och mätte upp cylindershimsen på block 2 och dessa är exakt 1mm på båda sidor så då är alltså varje delningsplan avhyvlat 1mm antar jag. Det har inget X men en plåtbricka med ett nytt nummer under generatorfotsfästet AD53553. Block 1 har ett X däremot och på delningsplanen på båda blocket så ser man klara spår av fräsning. AS21 blockets delningsplan ser helt ok ut så det blir nog det då om det inte finns några nackdelar med att blocket är fräst.

Vi har en hel del mätverktyg på jobbet. Vad behöver jag mäta på blocket för att kolla hur det verkar? Hur veven ligger i det horisontella planet borde vara enkelt att mäta men hur mäter jag i det vertikala planet? Behövs det? Vad utgår jag ifrån i så fall...?

Alte Liebe rostet nicht!

116

PPRMicke skrev:

Kul att se att du är igång med det roliga jobbet
Jag har en fråga  Hur har du tänkt dig med insug på EP topparna  (std eller special )
/// Micke

Micke... Kolla inlägg 1 i denna tråd så ser du hur insugen ser ut. De har världens jäkla utjämningsslang av typ dammsugarslang.

Alte Liebe rostet nicht!

117

nizekustoms skrev:
stickan skrev:
nizekustoms skrev:

Jag var ute och mätte upp cylindershimsen på block 2 och dessa är exakt 1mm på båda sidor så då är alltså varje delningsplan avhyvlat 1mm antar jag. Det har inget X men en plåtbricka med ett nytt nummer under generatorfotsfästet AD53553. Block 1 har ett X däremot och på delningsplanen på båda blocket så ser man klara spår av fräsning. AS21 blockets delningsplan ser helt ok ut så det blir nog det då om det inte finns några nackdelar med att blocket är fräst.

Vi har en hel del mätverktyg på jobbet. Vad behöver jag mäta på blocket för att kolla hur det verkar? Hur veven ligger i det horisontella planet borde vara enkelt att mäta men hur mäter jag i det vertikala planet? Behövs det? Vad utgår jag ifrån i så fall...?

Du får räkna med att arborra i alla fall om du kan känna kanten på det svarta spåret.

118

Det skulle vara kul o testa dom
Men ibland är det bra att inte veta för man blir så sur mär det inte funkar som man tror
Jag testade ett par W&W toppar med rör Det var en jävla massa jobb för att dom skulle funka  Default/hmm  ICQ/ac
Jag la upp ny info om lock
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

119

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
stickan skrev:

Du får räkna med att arborra i alla fall om du kan känna kanten på det svarta spåret.

Ja arborrning blir det... AS21 blocket har kännbara kanter på alla lagerlägena.

Alte Liebe rostet nicht!

120 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-07-02 21:08:34)

Kom att tänka på en grej... Om man nu fräste bort material i blockens delningsplan på vissa verkstadsrenoverade block. Hur gjorde man då med pinbultarna till oljepump och de fyra fästena mellan växellåda och motor? Visst kunde man borra upp packboxläge och oljepumpshålet  men bultdelningarna blir ju fel för pump och växellåda! Hur fasen gjorde man då?

Alte Liebe rostet nicht!

121

Man har väl inte tagit allt bara i delningsplanet?? det mesta borde väl vara taget där cylindrarna står, annars hade man väl fått montera exentriska pinnbultar till växellådan, oljepumpen o sumplocket å det har jag aldrig sett ellet hört nåt om?? eller har man svetsat igen dom gamla hålen o borrat nya??

hmm, har ett sånt fabriksrenoverat 34hk block, ska kolla på det.

122

PPRMicke skrev:

Det skulle vara kul o testa dom
Men ibland är det bra att inte veta för man blir så sur mär det inte funkar som man tror
Jag testade ett par W&W toppar med rör Det var en jävla massa jobb för att dom skulle funka  Default/hmm  ICQ/ac
Jag la upp ny info om lock
/// Micke

Jag kan komma ned med toppar och insug så kan vi flöda men det blir nog inte än på ett tag. Rostlagningen på barndooren är prio 1.

Alte Liebe rostet nicht!

123

Bengt H skrev:

Man har väl inte tagit allt bara i delningsplanet?? det mesta borde väl vara taget där cylindrarna står, annars hade man väl fått montera exentriska pinnbultar till växellådan, oljepumpen o sumplocket å det har jag aldrig sett ellet hört nåt om?? eller har man svetsat igen dom gamla hålen o borrat nya??

Har du kollat på blocket Bengt? När man funderat på hur tusan det skulle gå till att ta någon mm i delningsplanet så finner jag det nästan omöjligt att få till men jag har för mig att jag hört att Trimco gjorde så också.

Alte Liebe rostet nicht!

124

nizekustoms skrev:
Bengt H skrev:

Har du kollat på blocket Bengt? När man funderat på hur tusan det skulle gå till att ta någon mm i delningsplanet så finner jag det nästan omöjligt att få till men jag har för mig att jag hört att Trimco gjorde så också.

VW gjorde det åxå på sina utbytesmotorer.

125

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
Bengt H skrev:

VW gjorde det åxå på sina utbytesmotorer.

Kollade på mitt 34hk block, vilket inte gjorde mig speciellt glad ICQ/ad
Den är bearbetad både i delningsplanet o deckplanet men det är tagit olika mycke på blockhalvorna i delningsplanet vilket i sin tur gjort att vevaxeln inte ligger i mitten ICQ/ac utan sidoförskjuten 2,5 tiondels mm, mycke störande för en mm petimeter som mig Default/hmm funkar kanske på en std motor men inte speciell kul. Kolla ditt block med ett djupmått så att lagerlägena ligger på samma djup i båda halvorna.
Inga tecken på att bulthålen är svetsade utan man acepterade antagligen att det var lite trängre mellan pinnbultarna Default/hmm Flänsen på blocket som styr in i kopplingshuset var ej heller rörd så motorn kan glappa 1mm i sidled, lite störande men det funkar väl antagligen Default/hmm