51

PPRMicke skrev:
nizekustoms skrev:

PPRMicke... När det blir dags för att porta toppar och insug, kan man komma ned till dig då? Gör du bara flödestest eller kan du porta också?

Vad har du tänkt dig när det gäller topparna
Porta är ett vitt begrepp
Jag kan fixa det mesta som du vill när det gäller toppar (ex byta ventilsäte)
Du kan alltid komma ner  till mig om jag är hemma
Det är mitt stora problem efter som jag är ute på tävlings barnona nästan varje helg (var i malmö i helgen skruvade promod nästa falkenberg historiks banracing )
Du kan slänga i väg ett mail till mig med tele så fixar vi det
/// Micke

Det jag tänkt mig är ett 70/45/35-graders ventilsätesjobb. Öppna upp insugsporten lite. Ta bort lite i förbränningsrum enligt tidigare inlägg samt ta upp för 90,5mm cylindrar. Dessutom kanske Dr. Reichert Tuning insugen behöver matchportas. Detta blir nog dock först under högvintern (kan man säga så?). Slänger iväg ett mail då det blir dags i så fall...

Alte Liebe rostet nicht!

52

nizekustoms skrev:
PPRMicke skrev:
nizekustoms skrev:

PPRMicke... När det blir dags för att porta toppar och insug, kan man komma ned till dig då? Gör du bara flödestest eller kan du porta också?

Det är mitt stora problem efter som jag är ute på tävlings barnona nästan varje helg (var i malmö i helgen skruvade promod nästa falkenberg historiks banracing )
/// Micke

Det jag tänkt mig är ett 70/45/35-graders ventilsätesjobb. Öppna upp insugsporten lite. Ta bort lite i förbränningsrum enligt tidigare inlägg samt ta upp för 90,5mm cylindrar. Dessutom kanske Dr. Reichert Tuning insugen behöver matchportas. Detta blir nog dock först under högvintern (kan man säga så?). Slänger iväg ett mail då det blir dags i så fall...

Jag kan rekomondera att du lägger till 15grader  (70/45/35/15grader) det flödar bättre
att ta upp till 90,5 fixar jag
Ps om du skall till JPM dyno dag kan du vara snäll att ta med  topparna  så man kan se på dom
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

53

PPRMicke skrev:
nizekustoms skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Jag kan rekomondera att du lägger till 15grader  (70/45/35/15grader) det flödar bättre
att ta upp till 90,5 fixar jag
Ps om du skall till JPM dyno dag kan du vara snäll att ta med  topparna  så man kan se på dom
/// Micke

Japp jag skall förhoppningsvis dit och jag tar med enkelportstopparna och insugen dit. De skall vara 2 NOS-toppar vad jag förstått eller hur Gusten?

Alte Liebe rostet nicht!

54

Jo så ska det nog allt vara

55

Nu har man snart jobbat 3 veckor på mitt nya jobb. Här verkar det finnas potential till att göra en hel del själv på block m.m. om man nu får. Eftersom det är en fabrik som gör vevstakar och bromsskivor så finns det ju en del godis. Bl.a. så har jag sett att de har en uppsjö olika mätbord och mätklockor. Typiskt bra när man skall hitta ett block som veven "sitter" bra i.

Manuella svarvar, fräsar och pelarborrar finns det gott om. Återstår att se om man kan få nyttja dem. Vågar inte riktigt fråga än  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

56

Håll dej väl med folket på underhåll, svågern jobbar där i Floby så jag kan kolla åt dej om det är något särskilt ICQ/ab

57

Ur askan i elden Nicko ;-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

58

Ha ha... Ja men dig kommer jag alltid att sakna Mogge. Inget går upp emot att glida ned i Scanias labb men en het kopp java. Kom du ihåg när vi sköt bromsokskolvar i väggen?  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

59

Efter helgens Dynodays blev man ju bra sugen på att komma igång med motorbygge. Fick mina NOS-toppar under helgen som var så nu har jag setat och kollat lite på detta med att porta upp dessa. Det finns en hel del matnyttigt på The Samba. Likaså en hel del i "How to hot Rod..." men i den boken är ju bilderna så dåliga.

Ideerna efter lite samtal med folk just nu är att byta 35.5mm insug till en 37mm ventil på insugsidan.

Vad tror portningsexpertisen om denna killes jobb?
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=60
Borde han inte kunna snygga till området bakom avgasventilens styrning lite till? Fast då behöver han nog ta bort styrningen. En annan kille "Modok" pratar om en tumregel om att en styrning inte bör vara osupportad mer än dess diameter om jag nu tolkat honom rätt. Antar att de stora problemen är på avgassidan. Där bör man nog spara så myckte av materialet runt styrningen som möjligt. Det bekräftar också "How to hot rod...".

Åsikter emottages gärna...

Alte Liebe rostet nicht!

60

Om i säjer så här tycker jag att det är konstigt att man inte tar bort styrningana innan man filar
Sen att man inte tänker på gasflödes vägen om du kollar på bilden på avgas
Sen är insugs röret begränsningen det du behöver tänka på (mät invändigt i röret) det hjälper inte om kanalen är större än röret
Ps Det var synd att vi inte träffades hos jpm
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

61 Senaste redigerad av Bengt H (2011-10-19 08:39:59)

Inte för att jag har så mycke erfarenhet av portning men insugssidan ser ju bara halvfärdig ut Default/hmm 
När jag frågade Johannes hur jag ska tänka när jag portar så sa han att man ska tänka sig insugssystemet som en kona hela vägen från förgasaren till sätet o med trångaste stället vid sätet, ta bort så mycke kanter o virvelbildande prylar det går.
Skaffa dig en eller två skrottoppar o börja leka med, jag har även kapat och klyvit toppar för att se hur kanalen ser ut innuti o hur mycke material det finns i väggarna ICQ/ag

Post's attachments

P9050030 [800x600].JPG, 192.51 kb, 800 x 600
P9050030 [800x600].JPG 192.51 kb, 197 downloads since 2011-10-19 

62

Så mycket finns det inte på vissa ställen så ta försiktigt...

http://soderbergs.info/bilder/zatzy/DSC03427%20%28562x750%29.jpg-for-web-LARGE.jpg

63

Ahhh... tack för tipset! Jag fick ju två skrottoppar på Bussfest av Masen. Ingen dum idé alls att dela på en av dem och spara den andre till provportning.

Fasen om man ändå hade en flödesbänk i garaget... få se nu... en damsugarmotor och en encoder kanske?  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

64

SAMME MASEN FÖLJER DETTA MED SPÄNNING...

65

Det finns portningsbilder på cal-look.com

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

66

HOPPSan gjorde visst en larsson å capslockade...

67

Den vänstra är en "square boss" 34 hk topp, finns ganska mycke o ta på ICQ/ab , den högra är 30 hk kluven en gång till.

Post's attachments

PA190021 [800x600].JPG, 131.5 kb, 800 x 600
PA190021 [800x600].JPG 131.5 kb, 199 downloads since 2011-10-19 

68

Kul att se bilden på 30Hkr-toppen!  Visst ser det ut som "utvecklarna" har lagt större jobb med gjutformarna än på senare topparna ;-?

69

Jag skall också se till att dela på en av mina så snart jag hinner förbi grannens verkstad.

Min frus morbror berätta förresten igår att det finns en bromsbänk liknande den JPM har i byn hemma. Räkna med att det blir bromsning av maskin om den nu blir klar någon gång. Då kan man ju kanske också hitta rätt bestyckning till förgasarna enkelt.

Alte Liebe rostet nicht!

70

nizekustoms skrev:

Jag skall också se till att dela på en av mina så snart jag hinner förbi grannens verkstad.

Min frus morbror berätta förresten igår att det finns en bromsbänk liknande den JPM har i byn hemma. Räkna med att det blir bromsning av maskin om den nu blir klar någon gång. Då kan man ju kanske också hitta rätt bestyckning till förgasarna enkelt.

Då får vi ha bromsbänkstävling framåt vårkanten då Nicko ICQ/ab

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

71

nizekustoms skrev:

Är det julle som har den
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

72

PPRMicke skrev:
nizekustoms skrev:

Är det julle som har den
/// Micke

Jag vet bara att firman heter JH Teknik. J skulle ju mycket väl kunnat vara Julle. Synd att jag inte vet hur du ser ut för då skulle vi ju kunnat snackat lite hos JPM som du sa.

Alte Liebe rostet nicht!

73

Du skrev om ett ställe utanför västerås, i irsta närmare bestämt. Där du lämnat motor delar. Frågan är då, vet du vad verkstaden hette? ICQ/ab /theo

74

Tjena!
Det var länge sedan men jag tror det är detta stället: http://sib.brushes.se/map.asp De kunde balansera vev och svänghjul fast det var någon speciell man skulle snacka med som jag inte har kvar namnet på. Jag skulle ju tro att någon i turbogaraget har koll på vem.

Alte Liebe rostet nicht!

75

okaj, man får tacka så mycket! ICQ/ab