26

Har varit iväg på Bussfest i helgen och fick ett par enkelportstoppar av den snälle Masen. Pratade även en del med Gusten som visade på vad man borde kunna göra i form av portning i kanaler och vad gäller bearbetning av förbränningsrumskanten. Man kanske skulle avlägga en tur till Surte/Kungälv då och börja laborera lite  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

27 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-07-17 22:56:09)

En enkelport med turbo som går rätt så bra...  ICQ/ab
http://www.youtube.com/watch?v=BLgkLtT-W14

http://www.youtube.com/watch?v=SxIAOfU3 … re=related

Alte Liebe rostet nicht!

28

Har fortsatt fundera på motor-receptet medans jag snickrat bastu. Jag börjar fundera på om man skulle stoppa i en 74 vev och köra med slipin 87:or eller 88:or. Hur är 88:or? Antar att de blir tunna i godset. Är det något att bygga på alls?

87:or skulle ge en typ 1760cc
88: or skulle ge en 1800 cc.

Detta skulle kunna bli en trevlig "traktormotor" i en buss med en låda som skulle ge ett varv runt 3000 i 100km/h tror jag.
Originalkam och 1:1.25 vippor. Dessutom skulle den inte kräva så värst mycket bearbetning av topparna.

Alte Liebe rostet nicht!

29 Senaste redigerad av Silverbug (2011-07-25 15:32:44)

nizekustoms skrev:

Har fortsatt fundera på motor-receptet medans jag snickrat bastu. Jag börjar fundera på om man skulle stoppa i en 74 vev och köra med slipin 87:or eller 88:or. Hur är 88:or? Antar att de blir tunna i godset. Är det något att bygga på alls?

87:or skulle ge en typ 1760cc
88: or skulle ge en 1800 cc.

Detta skulle kunna bli en trevlig "traktormotor" i en buss med en låda som skulle ge ett varv runt 3000 i 100km/h tror jag.
Originalkam och 1:1.25 vippor. Dessutom skulle den inte kräva så värst mycket bearbetning av topparna.

88:or, slip-in är de cylindrar som har tunnaste godset och det sägs att de inte håller formen när de blir riktigt varma, men många kör med dem och tycker de funkar bra. 87mm slip in har ungefär lika tjocka cylinderväggar som 94:or dvs ganska ok.

Vet inte om det finns slip-in satser gjorda för längre slag, men cylindrarna måste annars shimsas upp och kolvarna kommer tyvärr att ta i blocket och veven. Lösningen är att shimsa, fixa andra kolvar eller korta dem ICQ/ae  .

Angående vev så tror jag 76mm eller 78mm skulle funka bra. Du behöver inte slipa upp blocket så mycket(om du nu inte har ett specialblock gjort för längre slag) och kan köra med orginalstakar(upp till ca 78mm i slag). Du får då kortare vevstakar i förhållande till slaget och orket i motorn lite längre ner i vartalsområdet.
87x78 blir en 1854  ICQ/ag

/Peter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

30

Semestern har ägnats åt att läsa en hel del i "How to hotrod...". Intressant läsning men jag inser att man saknar en del verktyg för att kunna mäta och demontera mm.

Planerna går lite fram och tillbaka hela tiden men jag tror det börjar närma sig nu. En artikel från 2007 i Hot VW har inspirerat mig en hel del. Där har de en artikelserie där de bygger en motor som skall vara bränslesnål och vridstark. Målet för dem var 40 miles per gallon eller bättre.

Där bygger det en 1745cc maskin baserat på en CB långslagig vev på 76mm och med motvikter. Lättviktsstakar på 5.4 inch och smidda 85.5 kolvar. Topparna är några moderna mexikanska dubbelportare för sprut med 33mm insug och 32 avgas med 9mm skaft och helt oportade bara tillsnyggade. Kammen är en Eagle Cheater vilken tydligen utvecklades för att klara CARB-kraven i Kalifornien med 274-grader duration och ca 10mm lyft.

Anledningen till att använda en motviktsvev är enbart för att höja "rotationsvikten" i motorn. De kör till och med med en tung remskiva för att öka densamma. Dessutom kör de med ett rakskuret kamdrev för att minimera förlusterna. Det kommer dock inte jag att göra tror jag. Det kommer att väsnas för mycket misstänker jag även om det är en buss.

I övrigt kör de med original ventilfjädrar och standardvippor fast med låsbara ändar. Oljepumpen är en Maxi Pump 5 26 mm för fullflödessystem. Dessutom kör de en djupsump till oljan. Förmodligen för att ta hand om kylproblem då de kör en låda som inte varvar så mycket.

Detta är ju på inget sätt en våldsam racemotor men de blev ändå överraskade då den kördes i dyno. Vid 5000 rpm gav den 92.5hk och 57,5hk vid 2500 rpm. Vridmomentet var 120.8 ft.-lbs. (163.8 Nm) vid 2500 rpm och den tappade bara 20% upp till 5000 rpm och stannade på 97.17 ft.-lbs.(131.7Nm). Detta med dubbla Weber 40 ICT och 8.25:1 i komp / 53cc förbränningsrum.

Klart intressant... Jag funderar på att kopiera detta konceptet men med skillnaden att jag då kör enkelportstoppar med 35.5 insug och 33mm avgas. Jag funderade även på om man skulle gå upp på en 78-vev men det ger ju bara 1790cc med en del merarbete jämfört med 76 i slag så 76mm får det nog bli. Sedan kan man nog fråga sig om man verkligen behöver använda Super Race lättviktsstakar. Jag kör nog med originalstakar.

Nu gäller det bara att spara ihop lite kosing och börja beställa grejer.

Alte Liebe rostet nicht!

31

nizekustoms skrev:

Semestern har ägnats åt att läsa en hel del i "How to hotrod...". Intressant läsning men jag inser att man saknar en del verktyg för att kunna mäta och demontera mm.

Planerna går lite fram och tillbaka hela tiden men jag tror det börjar närma sig nu. En artikel från 2007 i Hot VW har inspirerat mig en hel del. Där har de en artikelserie där de bygger en motor som skall vara bränslesnål och vridstark. Målet för dem var 40 miles per gallon eller bättre.

Där bygger det en 1745cc maskin baserat på en CB långslagig vev på 76mm och med motvikter. Lättviktsstakar på 5.4 inch och smidda 85.5 kolvar. Topparna är några moderna mexikanska dubbelportare för sprut med 33mm insug och 32 avgas med 9mm skaft och helt oportade bara tillsnyggade. Kammen är en Eagle Cheater vilken tydligen utvecklades för att klara CARB-kraven i Kalifornien med 274-grader duration och ca 10mm lyft.

Anledningen till att använda en motviktsvev är enbart för att höja "rotationsvikten" i motorn. De kör till och med med en tung remskiva för att öka densamma. Dessutom kör de med ett rakskuret kamdrev för att minimera förlusterna. Det kommer dock inte jag att göra tror jag. Det kommer att väsnas för mycket misstänker jag även om det är en buss.

I övrigt kör de med original ventilfjädrar och standardvippor fast med låsbara ändar. Oljepumpen är en Maxi Pump 5 26 mm för fullflödessystem. Dessutom kör de en djupsump till oljan. Förmodligen för att ta hand om kylproblem då de kör en låda som inte varvar så mycket.

Detta är ju på inget sätt en våldsam racemotor men de blev ändå överraskade då den kördes i dyno. Vid 5000 rpm gav den 92.5hk och 57,5hk vid 2500 rpm. Vridmomentet var 120.8 ft.-lbs. (163.8 Nm) vid 2500 rpm och den tappade bara 20% upp till 5000 rpm och stannade på 97.17 ft.-lbs.(131.7Nm). Detta med dubbla Weber 40 ICT och 8.25:1 i komp / 53cc förbränningsrum.

Klart intressant... Jag funderar på att kopiera detta konceptet men med skillnaden att jag då kör enkelportstoppar med 35.5 insug och 33mm avgas. Jag funderade även på om man skulle gå upp på en 78-vev men det ger ju bara 1790cc med en del merarbete jämfört med 76 i slag så 76mm får det nog bli. Sedan kan man nog fråga sig om man verkligen behöver använda Super Race lättviktsstakar. Jag kör nog med originalstakar.

Nu gäller det bara att spara ihop lite kosing och börja beställa grejer.

Jag håller på med två snörror som nästan lika i cc som är 1776cc
Standar toppar som flödar 120cfm på 12mm med 35,5mm ventil och 33mm avgas
Jag tror att man skall välja en vev som är mellan 74-76mm på en gatmotor
/// micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

32

vad för vev skall man satsa på om man e mindre belamrad med pengar med 74-76mm ..till nämda motor alt. något mindre high teck för plånboken.. och vad kostar den då.. det finns ju alltid billiga saker men e det som med verktyg dom duger inget till??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

Jag har tittat lite på denna vev:

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1185

Tiittar man dock på priset på ovanstående vev och de som finns på CSP Germanys hemsida så undrar man ju vad det är man får prismässigt.

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

PPRMicke... vilken 76mm-vev skulle du rekommendera?

Alte Liebe rostet nicht!

34 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-08-15 12:13:14)

nizekustoms skrev:

Jag har tittat lite på denna vev:

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1185

Tiittar man dock på priset på ovanstående vev och de som finns på CSP Germanys hemsida så undrar man ju vad det är man får prismässigt.

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

PPRMicke... vilken 76mm-vev skulle du rekommendera?

Det är en jävla skilnad på dom två vevarna
den ena är en kina vev (CB) SCAT är bättre som gjordes i usa
Till en gatmotor har det liten betydelse
Om jag skulle köpa en vev i dag skulle det bli en DPR
se länk http://dprmachine.com/Html%20Files/cranks_type_1a.htm
Det fräna  är att bugpack säljer dessa vevar som sina egna
Ps om du tar den skällv  räkna med 9.34 för dollaren
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

35

DPR-veven med 76 i slag är alltså en svetsad originalvev då eller? Hur fasen får de det att hålla i så fall?

Alte Liebe rostet nicht!

36

Hur fasen får de det att hålla i så fall?

e ju inte så ovanligt att man svets strokar och det brukar hålla..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

37

nizekustoms skrev:

DPR-veven med 76 i slag är alltså en svetsad originalvev då eller? Hur fasen får de det att hålla i så fall?

Det är så att den är starkare än kinavevaxel
I en kina vev är det chrom moly i en vw vev är det chrom mollybden
Att med dagens svets teknink är det inga problem att det skall hålla
En frän parantes i värdsrekords motorn från vw paradise 07 förstsa vw motorn under 7sek var det en svetsad vev
Så om den klarar 600+ bör du inte ha problem
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

38

Hej
En tanke angående 76 mm vev. Hur skulle det vara att använda en wbx vev?? Vad jag förstår så är det typ 4:ans första vevlager samt packbox från en typ 4 som gör att den inte passar i ett typ 1 block. Är detta korrekt uppfattat och hur svårt /kostsamt skulle det vara att modifiera ett typ 1 block för detta eller finns det andra lösningar på lager packbox?

39

gusten skrev:

Hej
En tanke angående 76 mm vev. Hur skulle det vara att använda en wbx vev?? Vad jag förstår så är det typ 4:ans första vevlager samt packbox från en typ 4 som gör att den inte passar i ett typ 1 block. Är detta korrekt uppfattat och hur svårt /kostsamt skulle det vara att modifiera ett typ 1 block för detta eller finns det andra lösningar på lager packbox?

Enl min uppfattning så är det onödigt mycket jobb för "bara" 76 mm slag.

40

gusten skrev:

Hej

Har byggt ihop en motor med wbx-vev dock inte startat den än. Vi får väl se hur den går  Default/hmm  . Som du säger så kan det säkert dra iväg med maskinbearbetning för att fixa typ 4 ramlagret(vid svänghjulet) om man inte kan lösa det på något smidigt sätt. Packbox är inga problem att fixa och alla andra lager är som typ 1 och passar.

Finns egentligen tre alternativ som alla kräver maskinbearbetning och inköp av extra ramlagersats.

1) Fräsa upp 5 mm i diameter på ramlager 1(vid svänghjulet)och använda ett typ 4 lager där.

2) Fräsa upp 1 mm i diameter och köra nyare wbx lager med separata axiallager vid ramlager 1, kräver också urfräsning för oljekanal och axiallager i blocket.

3) Ska finnas någon typ av bmw-lager som passar i stort sett rakt i ramlager 1, men då måste man ändå lösa axiallagren på något sätt, exempelvis med urfräsning och nyare wbx axiallager.

Kan nog vara svårt att hitta typ 4 ramlager i standard och +1 +2mm i axialspel.

Sorry för OT.

41

dum fråga men kan man modifiera veven så den passar.. har för mig att i diskovery renoverade/customiserade dom en 1302.. då skruvade dom ihop en t1 maskin med en wbx vev.. har för mig att veven hade moddats för att passa.. kan och har troligen fel..

42

Det finns 2 olika WBX-vevar, 1,9 och 2,1-liters. 1,9-litersveven har ett mycket större nr.1 än motsvarande 2,1.
Är det 1,9-litersveven du använt Silverbug?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

43 Senaste redigerad av Silverbug (2011-08-22 00:08:30)

Svwerker skrev:

Det finns 2 olika WBX-vevar, 1,9 och 2,1-liters. 1,9-litersveven har ett mycket större nr.1 än motsvarande 2,1.
Är det 1,9-litersveven du använt Silverbug?

Jag har en 2,1, 76mm vev. Alla 2,1-vevar som jag sett har 60mm i diameter på lager 1(vid svänghjulet) det vill säga samma som en typ 4 2,0, 71mm vev som jag har liggande.

Om det finns wbx-vevar med andra dimensioner har jag inte koll på men för mig kändes det inte värt att fundera på en 1,9-vev med samma slag som orginal, 69mm.

Lite mått:
Ramlager 1 standard typ 1, inv 55mm, utv 65mm. Min WBX-vev vid ramlager 1, diam 60mm. WBX 2,1 standard ramlager 1, inv 60mm, utv 66mm. Typ 4 2,0 standard ramlager 1, inv 60mm, utv 70mm  ICQ/ae

Dvs. skulle man få i en 2,1 wbx vev i ramlager 1 från typ 1 så behöver diametern på veven ner 5mm samt att det blir struligt med svänghjulsinfästningen. Näe, det känns för krångligt, som jag ser det så är det bara de tre alternativen ovan som är genomförbara.

Massa OT igen, men det kanske blir wbx-vev för dig nizekustoms? ICQ/ab

44

WBX-veven är intressant. Jag vet att det var ett par svenskar som var i väg på Vanfest för ett antal år sedan som gick på motorbyggarseminarium där detta ämne avhandlades. Skall se om jag kan höra med dem om vad som sades då.

Alte Liebe rostet nicht!

45 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-09-10 23:03:14)

Här är artikeln som inspirerade mig till detta:

http://www.cbperformance.com/articles.asp

Tankarna nu går dock runt i huvudet på om man inte ändå skulle gå upp på 90,5 cylindrar och få en 1955cc.

Kontaktade dessutom DPR i veckan och han kunde skicka en vev till Sverige sa han. Det skulle gå på ca 390 dollar med frakt och allt. Helt ok tycker jag. Dock tänkte jag förhöra mig lite om hur han gjort när han svetsat veven först. Speciellt fråga om hur han har värmebehandlat den och om han satt upp den och kollat att den är helt linjär. Fast allt men läser om DPR verkar vara 90% god kritik så det är nog lugnt och jag skall inte bygga en motor som ligger på gränsen  av vad materialet klarar ICQ/ab

Alte Liebe rostet nicht!

46

390 usd inkl. frakt är ett pris som är helt ok.

47

stickan skrev:

390 usd inkl. frakt är ett pris som är helt ok.

Ja med det priset så tror jag inte ens det lönar sig att börja fundera på en WBX-veven mer än att det vore lite kul att använda den för att känna sig lite "Kajsa Varg".

Alte Liebe rostet nicht!

48

Silverbug skrev:
gusten skrev:

Hej

Har byggt ihop en motor med wbx-vev dock inte startat den än. Vi får väl se hur den går  Default/hmm  . Som du säger så kan det säkert dra iväg med maskinbearbetning för att fixa typ 4 ramlagret(vid svänghjulet) om man inte kan lösa det på något smidigt sätt. Packbox är inga problem att fixa och alla andra lager är som typ 1 och passar.

Finns egentligen tre alternativ som alla kräver maskinbearbetning och inköp av extra ramlagersats.

1) Fräsa upp 5 mm i diameter på ramlager 1(vid svänghjulet)och använda ett typ 4 lager där.

2) Fräsa upp 1 mm i diameter och köra nyare wbx lager med separata axiallager vid ramlager 1, kräver också urfräsning för oljekanal och axiallager i blocket.

3) Ska finnas någon typ av bmw-lager som passar i stort sett rakt i ramlager 1, men då måste man ändå lösa axiallagren på något sätt, exempelvis med urfräsning och nyare wbx axiallager.

Kan nog vara svårt att hitta typ 4 ramlager i standard och +1 +2mm i axialspel.

Sorry för OT.

Lite info wbx
Lager 1 är smalare än t4 (1,6mm)
Att man använder bmw lager är att stommen är tunare än = stabilare
sen finns det 5 olika hårda lagerstommar att välja på
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

49

PPRMicke... När det blir dags för att porta toppar och insug, kan man komma ned till dig då? Gör du bara flödestest eller kan du porta också?

Alte Liebe rostet nicht!

50

nizekustoms skrev:

PPRMicke... När det blir dags för att porta toppar och insug, kan man komma ned till dig då? Gör du bara flödestest eller kan du porta också?

Vad har du tänkt dig när det gäller topparna
Porta är ett vitt begrepp
Jag kan fixa det mesta som du vill när det gäller toppar (ex byta ventilsäte)
Du kan alltid komma ner  till mig om jag är hemma
Det är mitt stora problem efter som jag är ute på tävlings barnona nästan varje helg (var i malmö i helgen skruvade promod nästa falkenberg historiks banracing )
Du kan slänga i väg ett mail till mig med tele så fixar vi det
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke