Trasslet vid säkringsdosan börjar sakta men säkert bli bättre.. Den lilla dosan med 3 säkringar är utbytt mot sockerbitar riktigt synd att originalkablarna är utbytta. Får se om jag kan hitta några liknande tygomspunna kablar någonstans men är tveksam! Kabeln till lyktan bak och ovanför vindrutan har jag nu hittat och kopplat i där dom ska vara!
Trevlig syn!
.............Har en förkyld vw............... Nej vänta................... |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Känns väll kanske lite overkill att köpa en helt ny kabelstam när jag bara behöver nya (vill ha nya) till framlyktorna
Ett 64 år gammalt elsystem med tygomspunnen isolering som skavts bort både här och där är inget kul. Dessutom verkar ledaren i kabeln så styv att man kan tro att de är gjorda av ståltråd. På min gamla 50:a var det så i alla fall och den bilen var dessutom tämligen intakt och oskruvad.
Elfel är bland det värsta som finns Skulle inte tveka att riva ur det gamla och köpa nytt, gå igenom alla kopplingspunkter och förbrukare och göra rent och sedan veta att allt är schysst och ger en många bekymmersfria mil.
Startmotorn verkar dock död. Funkar inte alls trots kablar rätt på startmotorn, klickar till lite svagt men annars ingenting. Batteriet ligger på runt 6,70V så det bör inte vara några problem så.. Ska testa en annan jag har ligger!
Och är det någon som läser som möjligtvis har skenan som håller i vänstra fönstret? Sitter ju fast en skena i botten på glaset som mekanismen glider i när den trycker upp rutan. Saknas en på min vänsterdörr så jag kan inte använda rutan
Såhär ser den ut Kanske passar från nyare bubblor?
.............Har en förkyld vw............... Nej vänta................... |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Jo känner att det kan bli knepigt att hitta men någon borde ha en liggandes! Funderade på om dom tillverkas nya men vilka skulle det vara? Kaefer kanske?
.............Har en förkyld vw............... Nej vänta................... |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Mysmek Det gick bra att handla av Kaefer förra våren iallafall. De har även säkringsdosorna, vilka är av mycket bra kvalitet. Strippa bort den blå färgen annars så du får fram originallacken
Motorn gick dåligt på tomgång och blev varm så jag började med att plocka bort förgasaren och kika lite
Rengjorde och rensade den lite enkelt. Tvättade och blåste ur alla munstycken. Nu går den bättre på tomgången men den går fortfarande aningen ojämt och aningen varmt så det krävs en justering.
Efter att jag fick bättre tomgång så kunde jag testa bilen
Har som plan att köra med 2 olika stilar med denna bilen. Både originalhög med plåtisar och lite sänkt med andra fälgar. Kör hellre originalt på träffar än i stan. If you see my point?
Står mellan dessa
Rader och sprintistar. Rader kräver en del jobb för att det ska fungera har jag hört och sprintisar är lite tråkigare. Får fundera på't! Smal vit rand vill jag ha iallafall!
.............Har en förkyld vw............... Nej vänta................... |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Appropå att den går varmt, har du kollat hur det ser ut i fläktkåpan runt kylen o i överkant av topparna...kan vara en massa skit där efter långt brukande o mössen kan vara flitiga med att fylla upp