Jag kan dela med mig av mina erfarenheter..
För några år sedan gjorde jag i ordning en typ 1-54, orörd utsida med helrenoverad platta från -62.
Bilen har papper från - 62 men i övrigt lik en -54 utv. med pilar hjärtljus mm.
På bilprovningen i Kalmar får jag nedslag på motoreffekten med en orginal 1600 motor.
Besiktningsmannen konstaterade att det satt en motor med dubbelports insug - kollade motornummer
(AS) och gav mig underkänt på effekten.
Han skrev även ut ett dokument vad som krävs för att registrera bilen med ökad effekt.
Så visst finns det insatta på SBP...
/ Martin DBR
52 2011-09-16 17:20:13 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-16 17:20:43)
Att jag undrar är... har en T1-56, tanken är att Karossen skall hamna på en T1-70 1500platta med skivbromsar!!med en Ep1500 med 2 förgasare.. då bilen kommer att se gammal ut utvändigt kanske det sticker i ögonen med en icke 30/34hp motor vilket den nu borde vara till karossen.. och min enkla "trimmning" med 2 små förgasare borde inte skrämma maskinen till några stordåd.. men då vill jag inte behöva höra "Nä det där e skit, fixa papper eller stick o brinn". iofs tror jag inte besiktnings personalen kommer att säga så..
..men tanken e helt enkelt hur se till att "klara sig" genom nålsögat när motorn inte e hundra i original utseende,.. vet iofs inte hur "hög" effekt en vw -1500 -70 får ha.. utan att göra en reg besiktning..
då jag inte skruvar motorer i någon större utsträckning, så lär det hur som inte vara några mängder med hästar, i maskinrummet..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ska jag bevisa att en AS-motor inte överensstämmer med en AS-motor när det är en AS-motor i bilen????
Problem 1. Jag har en AS-motor i min bil!
Problem 2. Den har för mycket effekt.
Problem 3. Den blir inte godkänd för att det är en AS-motor och en AS-motor har för hög effekt.
Problem 4. Jag ska bevisa att en AS-motor inte är en AS-motor för en nitisk besikningsman.
Och du tror att det går bra?
Ali G
Ska jag bevisa att en AS-motor inte överensstämmer med en AS-motor när det är en AS-motor i bilen????
Problem 1. Jag har en AS-motor i min bil!
Problem 2. Den har för mycket effekt.
Problem 3. Den blir inte godkänd för att det är en AS-motor och en AS-motor har för hög effekt.
Problem 4. Jag ska bevisa att en AS-motor inte är en AS-motor för en nitisk besikningsman.Och du tror att det går bra?
Blir nog svårt.... 
Fan vilken tur jag måste haft när jag besiktigar under alla år jag mekat VW eller har alla andra bara otur.
Kanske fler skall komma ner till västkusten och besiktiga istället 
vadå är det inte bara att se till å ha bilen i ordning vad det gäller lyse och bromsar och sedan åka in , vara trevlig och ge ett bra intryck , och besiktiga? har aldrig blivit ifrågasatt på sbp. besiktigade min 54a igår med en komphöjd 1600 med tämligen ljudligt avgassystem utan anmärkning.... vi pratade mest om hur höga priserna på bussar blivit...såna där med rutor i hela taket. och är det så att man blir mer granskad så 1.åk hem och byt motor eller 2. gör en regning så du får ha lagliga 60 hk och alla problem är borta ..for ever!nu har inte jag följt tråden jättebra men om jag har förstått saken rätt så krävs det ju inte så mycket för att regga för att få 60 hk i en bubbla , dvs 1600 dp med dubbla förgasare, kränghämare fram , skivbromsar och 3,88 låda och säkert nått mer. svingkonvertera en 3,88 låda är ju inte hela världen och även om man sen inte vill åka med det så kan det ju vara bra att ha, det dryga är väl kanske skivor på länkpinneframvagn men det har gjorts och kräver väl inte jättemycke arbete OCH skivor när det börjar gå fort är inte tokigt. så har man nu regat sin 50-60 talare med 1600 50hk så får man ju köra med 50 hk +20%=60hk vilket skulle kunna innebära 1600dp med typ 3 dubbla fuggar och även om där sitter webrar så blir det nog för mycket jobb och kostnader för herr besiktnigsman att bevisa motsatsen.... bara hur jag tänker...
vadå är det inte bara att se till å ha bilen i ordning vad det gäller lyse och bromsar och sedan åka in , vara trevlig och ge ett bra intryck , och besiktiga? har aldrig blivit ifrågasatt på sbp. besiktigade min 54a igår med en komphöjd 1600 med tämligen ljudligt avgassystem utan anmärkning.... vi pratade mest om hur höga priserna på bussar blivit...såna där med rutor i hela taket. och är det så att man blir mer granskad så 1.åk hem och byt motor eller 2. gör en regning så du får ha lagliga 60 hk och alla problem är borta ..for ever!nu har inte jag följt tråden jättebra men om jag har förstått saken rätt så krävs det ju inte så mycket för att regga för att få 60 hk i en bubbla , dvs 1600 dp med dubbla förgasare, kränghämare fram , skivbromsar och 3,88 låda och säkert nått mer. svingkonvertera en 3,88 låda är ju inte hela världen och även om man sen inte vill åka med det så kan det ju vara bra att ha, det dryga är väl kanske skivor på länkpinneframvagn men det har gjorts och kräver väl inte jättemycke arbete OCH skivor när det börjar gå fort är inte tokigt. så har man nu regat sin 50-60 talare med 1600 50hk så får man ju köra med 50 hk +20%=60hk vilket skulle kunna innebära 1600dp med typ 3 dubbla fuggar och även om där sitter webrar så blir det nog för mycket jobb och kostnader för herr besiktnigsman att bevisa motsatsen.... bara hur jag tänker...
Ser man på. Vi är då två som tänker lika 
............................................................................................
serru!
serru!
Men för oss med en motor på 160 hk då? Hjälper det fortfarande att vara trevlig och positiv?
jo men sbp har ju regler för hur en motorinstallation ska se ut i en folkvagn och ponera att du då har regat om din typ1 så den får ha 50hk + 20% så är det ju inte upp till dig att bevisa att den har 63 eller 160 hk. om bilen får ha 60hk, dubbla förgasare ,även om det är webrar som på en 1600 inte borde ge mer än 10hk, så måste man ju inte utmana ödet och kanske slacka gasvire och kanske ställa ner tändning så slipper herr besiktningsman bli bekymrad i onödan. nu kommer det antagligen att komma upp historier om folk som inte kom igenom med 1500 och om folk som kom igenom med 2387a men vad jag menar är att om förutsättningarnaär rätt så ökar ju chansen....
jo men sbp har ju regler för hur en motorinstallation ska se ut i en folkvagn och ponera att du då har regat om din typ1 så den får ha 50hk + 20% så är det ju inte upp till dig att bevisa att den har 63 eller 160 hk. om bilen får ha 60hk, dubbla förgasare ,även om det är webrar som på en 1600 inte borde ge mer än 10hk, så måste man ju inte utmana ödet och kanske slacka gasvire och kanske ställa ner tändning så slipper herr besiktningsman bli bekymrad i onödan. nu kommer det antagligen att komma upp historier om folk som inte kom igenom med 1500 och om folk som kom igenom med 2387a men vad jag menar är att om förutsättningarnaär rätt så ökar ju chansen....
Ja,det beror nog mycket på var man besiktar och besiktningsmannens inställning.Jag vet en som besiktade sin Pontiac med Cheva 454 V8 med kompressor.I protokollet står inskrivet att kompressorn är en pump till avgasreningen..
Det är ingen skröna även om man skulle kunna tro detta för jag har själv sett protokollet. Så allt är möjligt med lite tur och en positiv besiktningsman.
Så allt är möjligt med lite tur och en positiv besiktningsman. precis!men man kan hjälpa turen på traven...
Så allt är möjligt med lite tur och en positiv besiktningsman. precis!men man kan hjälpa turen på traven...
Visst kan man det.Hur är det...Kan man göra en SFRO-besiktning av bilen och på den vägen få den godkänd för högre effekt än 50 hk+ 20%?
64 2011-09-17 12:03:37 Senaste redigerad av michaelth (2011-09-17 14:19:20)
och även om där sitter webrar så blir det nog för mycket jobb och kostnader för herr besiktnigsman att bevisa motsatsen.... bara hur jag tänker...
problemet var ju här att tydligen vill besiktningen att jag som ägare skall bevisa motor effekten..
om dom vill det.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
jag är ju inte anställd av svensk bilprovning sä vad jag säger är ju inte värt ett skit i frågan fast jag var nog av uppfattningan att det är sbp som lär visa på att effekten är felaktig... annars skulle ju den nitiske besiktningsmannen kunna kräva in effektintyg på alla bilar där han blir osäker på... men å andra sidan så bor vi ju i sverige! men...det finns väl ett par besiktningsmän här på forumet som kan reda ut detta!? kanske redan är utagerat i tråden..jag ska läsa den lite nogrannare...
66 2011-09-17 18:55:44 Senaste redigerad av BPM (2011-09-17 19:03:04)
Som någon sa. Utnyttja möjligheten att regga bilen med rätt motor. Annars om man har lagt ner allt det jobb med att få 160 hk i motorn så är ett motorbyte vartannat år ingen större ansträngning. Ökningen med 20 respektive 10% gäller enbart från originalmotorn. Alltså inte på din effekthöjda motor. Ingen behöver oroa sig för att felaktigt få underkänt på för hög effekt vilket verkar vara fallet hos vissa. Utnyttja istället de mycket goda möjligheterna Vw har gett oss.
Som någon sa. Utnyttja möjligheten att regga bilen med rätt motor. Annars om man har lagt ner allt det jobb med att få 160 hk i motorn så är ett motorbyte vartannat år ingen större ansträngning. Ökningen med 20 respektive 10% gäller enbart från originalmotorn. Alltså inte på din effekthöjda motor. Ingen behöver oroa sig för att felaktigt få underkänt på för hög effekt vilket verkar vara fallet hos vissa. Utnyttja istället de mycket goda möjligheterna Vw har gett oss.
Ja,du har nog rätt i vad du säger och de flesta som kör med storkubikare har nog en besiktningsmotor stående i garaget.
Tack för dina inlägg så långt.
raka besked!
69 2011-09-18 22:23:43 Senaste redigerad av surfinsafari (2011-09-18 22:32:18)
masen skrev:serru!
Men för oss med en motor på 160 hk då? Hjälper det fortfarande att vara trevlig och positiv?
Absolut
för oss med sådana hjälper det.
SFRO är väl nästa utväg enligt min reggubbe. Lite mer kostsamt å engangemangs krävande.
Om två år vet jag mer exakt. Då åker jag in med 2332an, dubbla 48or, och ser vad som händer.
Slinker nog in en strypbricka i collectorn är jag rädd 
............................................................................................
70 2011-09-26 06:33:15 Senaste redigerad av Nobbe (2011-09-26 06:33:37)
men rent teoretiskt
om man åker in på en regbes med en 2.2l maskin med vässade toppar o kam som är baserat på ett AS block (1600 ) i en 50 talare, med org förgasare så den ser org ut utanpå? stryp bricka i avgassystemet så den inte går så hett.... så bör man med andra ord kunna ta sig igenom ?
men rent teoretiskt
om man åker in på en regbes med en 2.2l maskin med vässade toppar o kam som är baserat på ett AS block (1600 ) i en 50 talare, med org förgasare så den ser org ut utanpå? stryp bricka i avgassystemet så den inte går så hett.... så bör man med andra ord kunna ta sig igenom ?
Ja,du bör ju kunna få inskrivet i regbeviset att du har en 1600-motor i bilen.Frågan är väl hur motorn går med originalförgasare...