Just ja! Så var det dom hette
. Helcool buss detta hära.
karlskrona nu, här är soundtracket till resan, spotify i offline mode och shuffle blir fint när vi lämnar sverige!
http://open.spotify.com/user/ozz/playli … nZQozGalc2
T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn
Lotti, min underbara flickvän skriver en liten blogg om resan här: http://folkabussen.wordpress.com/
MKP Petit -63 husvagn
trevlig blogg !!kommer att följa er resa med avundsjuka
.. hoppas jag kommer ut på något liknande med vår bay när den blir så pass bra...nästa vecka åker jag till ön för att hämta den till blekinge.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ja precis , riktigt trevlig blogg och det verkar ju ha hänt en del spännande hittills så lycka till med resten av resan åxå !
31 2011-08-08 11:09:54 Senaste redigerad av Ozz (2011-08-08 11:13:42)
Så var vi tillbaka på kalkstenshawai efter 6600 km och 739 liter bensin! Den har alltså dragit 1,12 l/mil, vilket känns riktigt bra eftersom jag tyckt den dragit betydligt mycket mer tidigare (2l-motorn med insprutning).
När vi korsade pyrenéerna tillbaka från Spanien till Frankrike så trodde jag att nån cylinder tappat komp. Den blev slöare och slöare och jag kunde inte köra på 4:an alls, trots att det var nerför eller åtminstone plant. Eller?
Vi stannade i Bielsa, strax innan sista etappen och motorn var riktigt varm (det var ca 35 grader ute dessutom). Kollade stiften om dom visade att nåt, men det såg ok ut. Jag bytte till nya ändå och bytte generatorremmen som var nära att ge upp. När jag drog runt motorn så var det kraftigt motstånd för varje cylinder, så inget problem med kompet verkade det som. Skönt! Nu hade bussen kallnat någorlunda och luften var lite svalare så vi tuffade iväg igen.
GPS:ens höjdmätare hoppade till (den hade väl inte funkat så bra med omgivande berg) och visade att vi faktiskt klättrat på rätt bra. Jag insåg att det måste ha blivit en illusion av att det var nerför/plant, när det i själva verket konstant lutade uppåt.
Sista biten innan tunneln igenom passet var lutningen såpass kraftig att det bara gick att köra på 2:an, sen blev det en härlig nedfärd på franska sidan (utan vare sig staket eller väggren).
Ett par dar senare, i Champagne-distriktet hördes det ett knackande ljud från framvagnen när man nästan stod stilla. Trodde ett tag att nåt av hjullagren gått, men så var inte fallet som det verkar. Kanske ett av lagren i torsionrören eller så. Ska ta o riva ner snart, besiktning i september..
Annars har bussen gått otroligt bra och inte krånglat nåt alls, förutom att framvagnens fjädring blivit tröttare och tröttare efter alla kassa småvägar. Däcken tar i hjulhusen i var och varannan kurva (mest höger sida), allra helst på slutet när bussen var fylld med diverse drycker och ny biltemadomkraft mm. Ett par gånger har även framvagnen slagit i eftersom den sjunkit ihop såpass, och sen har skyddplåten under styrväxeln och bogseröglan fått ta en del smällar. Skyddslocket för styrleden verkar också ha hoppat bort på nån grusväg.
Kan själva torsionsbladens fjäderkraft minska med tiden? Det var redan så innan resan så därför hade jag förspänt det ena fjäderpaketet, men framvagnen är ändå kortad 85mm, vilket borde styva upp fjädringen rätt mycket tycker jag. Funderar på att försöka få tag i nya torsionsblad (nån som har liggande?) och kanske också sätta dit gasdämpare. Om det går utan att den pekar ner för långt, så kanske jag också ger mig på att bocka om den gamla krängningshämmaren så att den går att få dit. Bussen kränger rätt duktigt i de miljoner franska rondeller man kör igenom. Sen lutar typ alla franska landsvägar rejält mycket utåt, vilket är grymt irriterande, det finns aldrig nån väggren och alla kör minst 90 oberoende av vägen..
Vi har inte sett speciellt många bussar på vägarna, kanske 15-20st totalt, varav 2st splittar (en i Visby när vi kom hem - förstås! mörkgrön med vita stötisar, nån som känner sig träffad?) och ingen buss i Spanien.
Fricamping kan man glömma i Frankrike känns det som, men vi kan starkt rekommendera France Passion; man får stå gratis på 1600 gårdar i Frankrike, medlemsskap kostar typ 300:-. Vissa har toalett, men långt ifrån alla. Så gott som alla har vatten och det står i katalogen vad som erbjuds för varje ställe. FP gjorde att vi kom till ställen vi aldrig hade hamnat på annars.
Nästa långresa tror vi går till Skottland, om vi kan åka med nån lastbåt dit. Dom har också allemansrätt! Men då funderar vi på ett minisläp med portapotti och packning/extra vatten, så att man klarar sig 4-5 dagar i rad.
Vi såg massvis med små coola minihusvagnar i Frankrike med popup-tak (tror dom heter Eriba). 
Funderar på om man kan få tag i ett sånt litet popup-tak som man kan sätta på bussen, skulle va skönt med ståhöjd vid diskhon.
Det har vart klockrent med inredningen, hur bra som helst med den utfällbara spisen och skönt med rinnande vatten även om vi bara haft 10l med oss. Det kommer att bli några förbättringar till nästa år, men inga stora ingrepp.
Kompressorkylboxen vi köpte två dar innan vi åkte har varit suverän. Den har aldrig dragit ur extrabatteriet, utan bara tuffat och gått och solpanelen har sett till att strömmen räckt till även då vi stått stilla i halvmulet väder i tre dygn (och kollat på film på datorn mm)!
Uppgraderingar vi redan gjort sen vi kom till Sverige: nya campingstolar i vanlig sitthöjd (fula men sköna), hopfällbart gammalt campingbord i bättre höjd och en tjockare bäddmadrass från ikea.
Vi har kört med Sygic gps (ca 300kr har jag för mig) som android-app i telefonen (Samsung Galaxy S) och det har varit hur bra som helst, vi fick se till att ladda med alla kartor innan vi åkte och sen ha datatrafiken avstängd under hela utlandsresan.
Kolla gärna in på bloggen för att se bilder och läsa mer om själva resan!
MKP Petit -63 husvagn
Wow.
Imponerande resa i en imponerande buss.
Sjukt ballt och skönt att allt gick bra. 
Har alltid velat ha en Eribavagn men här i Svedala är de inte alls så vanliga tyvärr. Kul att läsa om era reseupplevelser, koolt med Bussturné på kontinenten!
Får läsa mer om detta senare! Välkomna hem! 
Det var polarens buss (grön, vita stötisar) du såg i Visby!
Tyckte att jag kände igen bilen, sjukt kul att se fler gamla VW's där iaf! 
Är ung och dum! Därför frågar jag hellre...
Kul, tänkte väl att nån här måste veta vem det va!
MKP Petit -63 husvagn
Läste igenom hela resan på bloggen. Mycket trevligt! Näst efter att åka själv är andras strapatser det roligaste att ta del av 
modigt och spännande att dra iväg på en sån tur
håller på med en rock´n´roll säng från din tidigare beskrivning (tack) och undrar bara hur du löst fastsättning av ryggstödet i uppfällt läge?
Jag gjorde krokar av aluminiumplåt som krokar i de gamla fästena, dvs en bult som sticker ut ett par cm från rullbältsfästet. Det finns bilder i tråden (från i våras), om dom är otydliga så kan jag ta fler. Bygger förstås på att man har dem typen av originalrullbälten.
MKP Petit -63 husvagn
Blankt papper på besiktningen och nu med dragkrok! Skulle ha fått ett påpekande för att yttre låsläge fattades på förardörren, men den punkten hade försvunnit ur systemet när det gjordes om i söndags. Förhoppningsvis blir det inte att paniklaga rost dagen innan om 2 år, men förmodligen blir det precis så..
MKP Petit -63 husvagn
Grattis då 
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Klart inspererande! min fru är klart inne på detta.
BayBabe Baybuss http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7498
www.rennsport.se
Underbar tråd! Fan, vilket härligt projekt. Alla tummar upp!!!
Ganska bump men den gröna bussen var hemmahörande i Ockelbo men var ner för att öla och hänga runt lite med oss ö-bor. 
Hitta denna tråden nu.. Grym inspiration!! Nu ska ja kopiera 
Inte igår jag uppdaterade den här tråden och det har mest varit småfix och underhåll de senaste åren.
I höstas drog jag iaf hem den här -64:an med hjälp av VWestin (som jag låtit stå hos honom alldeles för länge) och i somras införskaffades MKP Petit:en i bakgrunden. Perfekt kompanjon till bayen som extra sovrum (som inte behöver bäddas upp/ner hela tiden).
Vi har rivit ur all inredning eftersom britsarna var för korta för mig och att inredningen var allmänt sunkig.
Nåja, den här tråden handlar ju om bayen så jag tänkte visa vad som skedde i helgen.
I mellandagarna gjordes en dagstur till Tidaholm och Kjellgren för att hämta upp ett popup-tak jag köpt av honom tidigare under hösten (vi har saknat ståhöjd i bussen oerhört). För att fräscha till det så sprutade jag det med biltemas 2k-båtlack (offwhite) som också är samma som jag målat busstaket med. Solpanelen satt tidigare på takräcket.
Tätningslist fick också levereras från biltema (nu när de till slut finns på ön:) Det var perfekt att sputa i PTFE-sprej i listen vid montering, då gick det lätt och sen sitter den som berget så fort sprejen dunstat.. 
Dags att ta fram sågen.
Tadaa!

Här har visst nån aik:are bott under tidigare ägares försorg (stod i lada i 10 år).
Och så var det på plats.

Tyget har tvättats ett flertal ggr för att få bort rostfläckar mm och sen färgats mörkgrått/brunt.
Det som återstår att göra är att lösa infästning av tyget samt innertaket. Jag tror det får bli skiktlimning av 12mm björkplywood (typ 3 lager) för att få det att följa takets välvda linje.
MKP Petit -63 husvagn
Snyggt Ozz!!
Bussen kommer att kännas tre ggr större nu!
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
Härligt ryck..det här blir bra! 
late,
in love,
and a little drunk..
En härlig känsla när man kan stå upprätt bussen känns genast mycket större.. Det var en speciell känsla när jag släppte upp min pop top första gången!! Så roligt för er att det nu är gjort! Och sen ser det ju trevligt ut oxå. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fräckt! Man blir ju sjukt sugen på buss!
Nice, nu vill se projekttrådar på dom andra också