26

NiklasLarsson skrev:
TobiasL skrev:
NiklasLarsson skrev:

Scania-Vabis visningsbil och Sveriges första Ghia Cab.

Klart trevlig trio! Jag skulle kunna tänka mig alla tre.

Tyvärr är det bara Ghian som fortfarande lever. 356 Carrera Caben var ursprungligen Prins Bertils, men bilen kvaddades i Stockholm i mitten av 60-talet.

En intressant sak med Ghian är att det är en förseriebil från 1957 och förmodligen en av de äldsta Ghia Cabbarna i världen.

Ghia cabben på bilden, är det denna?
http://www.kglowlightregistry.com/index … stingID=87
riktigt fin och tidig cab, jag kollade in den och pratade en stund med ägaren på höstträffen i Malmö i September.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

27

...och så ett collage över bakreflexernas placering. Eftersom de monterades av återförsäljaren så varierade placeringen som synes. Dock verkar gränsen mellan lätt fyrkantiga och runda gå någonstans vid Dalälven (även om underlaget knappast ger full säkerhet).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/999070.jpg

Min bil längst ned till vänster.

28

lasslo skrev:
NiklasLarsson skrev:
TobiasL skrev:

Klart trevlig trio! Jag skulle kunna tänka mig alla tre.

Tyvärr är det bara Ghian som fortfarande lever. 356 Carrera Caben var ursprungligen Prins Bertils, men bilen kvaddades i Stockholm i mitten av 60-talet.

En intressant sak med Ghian är att det är en förseriebil från 1957 och förmodligen en av de äldsta Ghia Cabbarna i världen.

Ghia cabben på bilden, är det denna?
http://www.kglowlightregistry.com/index … stingID=87
riktigt fin och tidig cab, jag kollade in den och pratade en stund med ägaren på höstträffen i Malmö i September.

Stämmer! Det är den.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

29

NiklasLarsson skrev:
lasslo skrev:
NiklasLarsson skrev:

Tyvärr är det bara Ghian som fortfarande lever. 356 Carrera Caben var ursprungligen Prins Bertils, men bilen kvaddades i Stockholm i mitten av 60-talet.

En intressant sak med Ghian är att det är en förseriebil från 1957 och förmodligen en av de äldsta Ghia Cabbarna i världen.

Ghia cabben på bilden, är det denna?
http://www.kglowlightregistry.com/index … stingID=87
riktigt fin och tidig cab, jag kollade in den och pratade en stund med ägaren på höstträffen i Malmö i September.

Stämmer! Det är den.

Träffade på denna ghian i sommras när han och damen var på väg till Ronneby på utställning. Fick hela historien berättad om bilen. Riktigt trevligt. En rejäl pärm med historik och renoverings bilder att bläddra i ICQ/ab

30

http://img267.imageshack.us/img267/1619/iponeokt25074.jpg

Bild och följande text saxade från tråden "Vw vintage bilder: "Bildtexten lyder "Sture Magnusson's lilla VW Karmann Ghia från 1956, enligt uppgift första som såldes i Sverige"

31

...frågan jag glömde ställa var: Vet någon vad som hände med Sveriges första Ghia? (Sture Magunssons A70774) Var det verkligen den första?

32

visst hade de första ghiorna en vanlig ovalratt?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

33

50 split skrev:

visst hade de första ghiorna en vanlig ovalratt?

Jo, 56-57 hade "ovalratt", 58-59 hade en Ghia-unik och från 60 och framåt var det typ 113 ratt.

34

....fick ett mejl av en person som hävdade att Sture Magnussons Ghia (Sveriges första) lär ha skrotats på 60-talet...

Någon som vet mer?

35

Ja, jag plöjde igenom massa tidningar från Volkswagenhysteriska klubben för några månader sen, där fanns det ett reportage där nån spårade just den bilen, och det stämmer att den krockades och skrotades på -60talet.

På min Ghia satt det reflexer som liknade Volvo Amazon-reflexer, dom skruvades raskt bort! Det kan stämma det där med formen på reflexerna, mina var ju nästan fyrkantiga, och den bilen har levt hela sitt liv runt Kramfors.