Lite porr 
Öppnade piratdämparen som satt på min -49:a.....inga rör bara väggar...nu stiger priset på originalen 
Japp precis så där har det sett ut på de bilder jag sett också på pirat 30hks.. föga imponerande.
Däremot mums på samlingen ovan! 
Det var intressant med 356 avgaset, fast sådana växer inte på träd de heller
och hittade jag ett skulle det nog användas till 912an, jag gissar att det är samma sak där att dagens eftermarknadsavgas inte är lika bra som original?
Jag är nyfiken och tacksam om du skulle vilja mäta längden på slutpiporna på Abarth-avgaset. Hittat en massa olika uppgifter
En av alla mina snurriga tankar har varit om man inte borde kunna ta ett grövre typ skorstensrör och bygga en dämpare av (för lite mer volym). Kapa den i hälften på längden (för att komma åt bra) sen använda avgasfläns/rör från 2an och 4an från något skrotat avgas (typ eftermarknads) skarva i 90 graders rörböj inne i ljuddämparen och dra över raka rör till motsatt sida, kanske även göra 3 kammare och ta lite grövre rör.
Jo det är ganska lätt o göra en "Porschestyle" dämpare. Bygg rören först o sen klä in dom med en rullad plåt. Plåtslagarna har rullmaskin o kan lätt rulla enmilimeters plåt, Porschedämparen är 140mm i diameter. Den får plats men man får montera avgassystemet baklänges dvs dämparen först o sen J rör o värmekammare.
Jag tycker det är intressant med dessa obduktionsbilder av olika avgas, så här kommer ett eftermarknads 1600 som jag fläkt upp. 1/2 och 3/4 går bara in i ändkamrarna, dessa är sedan förbundna med varandra och mittenkammaren med 2 rör. Två rader borrade hål i vardera av dessa för avgaserna ut i mittenkammaren.
32 2014-05-10 11:37:32 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-05-10 11:44:19)
Interessant tråd 
Jeg kjører med "Dansk" anlegg på min 30hk, og kan ikke si den går dårlig. Skulle vært moro å se forskjellen mellom originalt anlegg med like rørlengder, og uoriginale med korte rør i en benktest. Heldigvis går alle rør inn i samme kammer, og får samme mottrykk.
Bruker TDE-eksosrør, merker motoren har krefter noen få hundre rpm mer etter bytte fra originale.

På Autobahn fra Bad Camberg. Ca 10 km felvisning.
En liten ritning på venturi-effekt:

33 2014-05-10 11:46:39 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-10 11:54:39)
Blev lite yr av att försöka avgöra djupet när man kollade ner i 356 avgaset, är det uppdelat i 3 kammare? (är det ändkammaren man ser ner i?)
Jag antar att det jag markerat som "a" är andra sidans (4ans) rör som kommer över. "b" går mellan ändkamrarna och för avgaserna till mittenkammaren? (perforerad med hål i mittenkammaren?) Eller går "a" in i mittenkammaren som ett rakt rör (och så finns det motsvarande från andra sidan också) och " b" är röret från 4an?
Men vad är "?" för något?
Denna dämpare har bara en mellanvägg. Som du skrev, a kommer från 4:an, b är förbindelserör och frågetecknet är ena slutröret. Varför slutröret ser ut så vet jag ej....kommer inte ihåg att utgången för slutröret såg ut så på den jag byggde till Okrasan. Denna dämpare har nog varit till en industrmotor då det finns uttag förförvärmning på den.
Skrev nog lite otydligt...frågeteckenröret kommer alltså ifrån andra kammaren o röränden man ser lite av är det andra slutröret, dessutom finns det en öppning mellan kammrarna också... 
Mycket intressant läsning! Ett par frågor:
Vad är rördiametern från topparna på 356:an?
Vad skiljer i bredd och flänsar mellan 30 och 34 hästare?
Insta: @tob_356
Rördiametern är ca 36 mm invändigt.
Här är en principskiss på hur 356 dämparen ser ut
Suveränt Bengt!
Det går sakta framåt med mitt bygge. Tillverkat ett fäste för rören. Tanken med detta är att det skall vara lättare att passa in dem när jag skurit bort orginal ändrören. Dessutom är det lättare än att försöka få till 2 ovala hål rätt direkt i den runda ljuddämparkroppen + att jag tänkte att den skulle täcka hålet som blir.
Eftersom jag saknar utrustning att ta upp 35mm hål fick det bli bonnameck, många små hål och sedan fila upp hålen


Funderar även på att låta rören gå in en bit i dämparen och snedsåga dem. Antingen vänt uppåt för venturieffekt, eller vänt nedåt. Tanken med det sista är lite ovetenskapligt att avgaserna skall rulla/ följa böjningen på ljuddämparkroppen innan de går ut.
En annan inte så snygg lösning är att använda två sådana här rör som slutpipor i orginaluttaget. De har samma ytterdiameter som orginal, men är ju odämpade 32 mm invändigt mot orginal 21mm och TDEs 28mm.
Just de ja....längden på Abarthens slutsör är 26 cm mätt som på bilden. En kul sak med Abarthen är att den är dubbelt så tung som en originaldämpare, ser ut att vara grövre gods i den men om det gör allt de vet jag ej.
Tack för måttangivelsen, då har jag i alla fall inte kapat rören för kort. Original abarth hade väl dubbelvägg och ljuddämpning i hela mittensektionen, det kanske gör lite för vikten?
Börjat kapa upp/ bort originalpiporna lite grovt. Tänkte måtta in fästet och rören innan jag tar bort dämparen och svetsar, så att de hamnar rätt i bakplåten och sitter rakt.
Ändrören är helt klart för långa, men ville hellre ha lite att ta av än göra alla för korta. Kommer nog ändå ha dem lite längre än abarth.
Får väl erkänna att jag inte riktigt vet vad jag skall göra med förvärmningsröret. Hade det varit till ww okrasa motorn hade jag kapat väck det (behövs inte och stryper väl bara flödet). Nu är ju detta en utvärdering av ljudvolymen ffa och kommer sitta på en vanlig 30hk. Så jag har inte bestämt om jag skall kapa av det efter att den gått in i dämparen (sämre eller rent av inget flöde genom förvärmningsröret) eller bocka om det så att det går in genom ena slutpipan?
Jag blir mer och mer skeptisk till ljudvolymen. Om några grannar såg mig måste de trott jag var spritt språngande.. stod med munnen tryck mot ett begagnat ändrör och skrek "BRUM-BRUM" för full hals och för att vara ännu mer galen upprepade jag det genom att skrika samma sak ur ett av mina rostfria rör.
Det är imponerande hur effektivt original ändrör dämpar och hur lite (inte alls) ljudet dämpas av ett vanligt rör. Om någon aspirerar på att bli lönnmördare skulle jag tippa att ett begagnat vw ändrör skulle fungera utmärkt som en DIY ljuddämpare på en pistolmynning.
43 2014-05-10 21:58:52 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-10 22:05:45)
Mycket intressant läsning! Ett par frågor:
Vad är rördiametern från topparna på 356:an?
Vad skiljer i bredd och flänsar mellan 30 och 34 hästare?
Nu har jag mätt säkert 3 gånger men glömmer måtten varje gång tills jag kommer hem igen. Jag har mätt på ett eftermarknads 34hk system och original 30hk så det kan kanske skilja. Rören som kommer från 1an och 3an (värmekamrarna) har gått upp i dimension från 30hk till 34hk (minns tyvärr ej dimensionen, men jag tror 30hk är 32 ytter/30 inner). Rören från 2 och 4an däremot är i alla fall från toppen samma eller tom större på 30hk (30mm innerdiameter). Hur det ser ut inne i original dämparen på 34 har jag ingen aning om. I mitt repro slutar 2 och 4an i ytterkammrarna i en solfjäderformad del med en massa hål i. På 30hk känns det som att rören från 2 och 4an smalnar av något när de går över till motsatta sidan?
Edit: jag måste ta med mig papper till garaget och skriva ner, för nu blev jag ännu mer osäker på diametrarna och om de blev rätt. Sorry!
Sen kanske du menade vad som skiljde i bredd mellan flänsarna/topparna 30hk-34hk? Det är jag också nyfiken på! Det 34hk system jag hade satt på 30hk när jag köpte den och det ser inte ut som om någon våldat särskilt mkt på det för att det skulle passa. Däremot förvärmningsrören var ordentligt bockade/omborrade för att passa.
vad har du för material till ändrören? 32mm RF?
45 2014-05-11 18:01:04 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-11 18:01:49)
Det blev 35mm RF. Mest för att det var det jag hittade på orten, men så passar det även i original slutrörsuttag (om jag ändrar mig och bygger egna rör som passar där istället). På Abarth tror jag det är 32mm?
Svetsat färdigt ett av fästena, svetsat fast rören i detta och punktat fast det på ljuddämparen. Körde snedsågade rör inne i dämparen också.

Lite uppdatering på mitt abarth, eller "sven-berth" avgas.
Bestämde mig för att testa att ljuddämpa ändarna på avgaset. Dels träffar mynningarna på rören från avgasportarna denna och dels kanske det gör att ljudet studsar lite mindre i dämparen.
Det syns lite dåligt på den första bilden,men den hålade plåten lutar lite för att 1 och 3ans avgaser skall träffa den lite snett.
Och så packade ändarna med ljuddämparull.
Jag har inte testat/ monterat det på bilen än, men jag upplever att ljudet blir dovare när man skriker i avgasrören 
Spännande..
Bra att du lär dina grannar att det finns många sorters människor.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Snyggt blev det iaf 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Hur blev det med ljudvolymen? Mitt abarth (kopia fr. Mr Wob) låter rejält HÖGT, nästan olidligt, fast läckert. På besiktningen kommer de säkert att göra tummen ner. Du funderade inte på att göra några nätta insatser?
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
50 2014-06-13 09:30:36 Senaste redigerad av Frederik (2014-06-13 10:07:50)
Jag har inte monterat dämparen än (hängde bara dit det för koll innan lack), tänkte försöka hinna montera det idag. Hyser egentligen inga andra förhoppningar än att det kommer att bröla på tok för högt. Nästa steg är faktiskt att jag tänkte göra/montera insatser i slutrören enligt skiss.
Om de ritningar på abarth resp. mr Wob kopiorna stämmer och jag förstått rätt har de dämpning i mittendelen av ljuddämparkroppen. Skillnaden verkar vara att abarth har dämpningen så att den når förbi ändpiporna, mr Wobs slutar innananför. Som jag tänker innebär det att ljudet/avgaserna från samma sidas ändar inte dämpas innan de går ut ur ändpiporna, men viss dämpning sker av de avgaser som utjämnad och går ut via andra sidans pipor? Sitter det dämpning i slutpiporna på mr Wobs?










