vi hade 70 mm lång men då är det inte gängat hela vägen. beror på vad du behöver?
152 2015-04-09 21:23:04 Senaste redigerad av michaelth (2015-04-10 06:28:01)
Rotade bland mina återvunna vw caddy bultar/mercedes... bultar som håller mercedes sprinterdragkroken är m12*1,5 6 kant skalle 10.9 med fast bricka 100mm långa..men
gängan 80mm lång...med ett cylindriskat skaft som är lika tjockt som gängans ytterdiameter närmast skallen....... har tyvärr inte så många dylika, men kan kolla om jag hittar fler, då jag behöver till min framvagn..
Men m12*1,5*50mm helgängad med 6kantskalle och lös briska.. har jag lite fler av...fast dom var ju förkorta.... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,75 är standard och 1,5 samt 1,25 går som fingänga... Inte mycket som som skiljer, men tillräckligt! 
Nytt är gott, även om lösviktspriserna är ruggiga på sina håll...
eBay bäverslakt vill ha 150-/st för skruv och mutter... då kan jag lika bra beställa en kartong med 100 st på Würth...
Bolt Depot hade en fantastisk hemsida... innehållande ALLT tametusingen... Lättnavigerad, får 5 muttrar i betyg...
Sievert hade mycket, men jag hittade ingen fingängad, metrisk skruv i katalogen! Får ringa dom oxå...
Men jag har fått några öppningar, så jag ser ljuset i tunneln! Ska kolla övriga under dagen...
Kom på att jag behöver mer av fingängat, så bra inköpsställen är guld!
Vi har haft bra butiker med lite udda sortiment i Västerås, men det verkar som att varenda företag styr in sig på standardprodukter...
Udda hyllvärmare försvinner totalt ur sortimentet och M12x1,5 verkar endast höra hemma i bilvärlden... 
Tanken med bäverslakt var att titta på Bmw lik på skroten den bulten sitter nånstans i hjulupphängningen, kanske slänga en fråga på Rejsa eller Garaget. 
Faran lurar bakom nästa krök
Regale AB i Partille lär ha "allt"
Jag letade fingängar på Swdol och de visste inte vad det var... Blev tipsad om Regale - hör med dom
Matts
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Fan. man vill ju bara klicka på "Gilla" för alla tips, men det går inte... 
Har köpt fingängad skruv på Traktorcentralen i Enköping, både M12x1,5 och M14x1,5. Inte dyrt heller, så en liknande firma som sysslar med service och reparation av lantbruksmaskiner kan vara värt att kolla upp. Mycket fingäng på dessa maskiner.
Lantmännen här i stan har också, återförsäljaren finns i kungsör!
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Ja, helt klart så är dimensionen nästan enbart använd inom fordonsindustrin...
Jag fick tag i 6 st Hexagon M12x1,5, L=65 och 6 st L=80 plus muttrar hos Bultjätten i Solna...
Gängsnitt och tappar är en baggis eftersom gängan är vanlig på hjulskruvar (hjulbultar)...
Så nästa mission är att hitta Insex M12x1,5 L=45 & 55, kvalité över 8.8... 
Jahepp... Snickrat på bakvagnsinfästningar idag då...
Tog tjuren vid hornen och justerade bitarna för Quick Change! (Se inlägg 16)
Hade först missat att rambalkarna vinklar av utåt en bit framför bakvagnen, eftersom bussen stog på rätt köl när ritningarna blev gjorda... Så bitarna som ska sitta på torsionsröret var ju gjorda för parallella rambalkar!
Slipa, slipa, slipa... så dom går att vinkla lite före ditsvetsning...
Även missat att måttsätta en vinkel på "hanen", så att bitarna passade ihop...
Slipa, fila, fila, fila, fila, fila, kontrollera, fila, fila, fila, kontr... äähhh... Det tog ett tag...
Vill ju ha ....passning...
SEN - premiär för att trycka upp hela arrangemanget i balkeriet...
Slipa, justera, banka lite o.s.v. så hamnade grunkorna i linje med balkarna!
Svetsar dit "plåtkanten" och fixar radien när allt är på plats... I princip osynlig är tanken! 
Så, insexskruvarna jag nämnde i förra inlägget är till dessa! Först när jag kan skruva ihop dom ordentligt, sker svetsning av torsionsrör...
Därefter ska balkarna boxas runt delen som går att ta bort! Inga öppningar in i balkarna när bakvagnen är demonterad alltså...

Och lite framvagnsfix blev väl gjort oxå...
I brist på en främre led på styrstaget (?), så kapade jag upp nått från Ford och loppade dit splinesdelen från en hardyskiva...
Byggde lite väl mycket, så vinkeln - och jag - blev lite tvär...
MEN - med VW-grejer på en VW, så blir allt kanoners... Stag med leder från en Typ 1, fjäderbenare!
Gör om, gör rätt...

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag bor 300 m från Regale i Partille. PM:a mig på Fejan om det är något. 
Snyggt..
late,
in love,
and a little drunk..
Jag bor 300 m från Regale i Partille. PM:a mig på Fejan om det är något.
And so it will be...
Hepp... en vecka utan garage pga kurs i utlandet! Malmö/Landskrona...
Abstinensen var hög, så i helgen blev det några timmar...
Snickrade lite kopplingspedal för konverteringen till hydraulisk koppling...
Originalpedalen drar i vajern via en arm som muttras fast på gängade sidan... längst bort...
Grävde lite i gömmorna och hittade en pedal från nyare Transporter... med pinne och hela kalajset...
Räckte inte riiiktigt ända fram, så det blev ju att kapa isär och vända på halva... 
...men sånär som mina taskiga svetsar, så blev det fanimig bra...
Sen ska grunken på plats med en huvudcylle... Blev en balk i originalstuk som polaren knäckte till i rätt tjocklek...
... som ska fästas mellan tutfästen och frontplåten...
Sen gör vi likadant fast annorlunda med handbromsen tycker jag! Bara att beställa en uppsättning cyllar igen då...

Slipade vidare på Quick Change-anordningarna tills bakvagnen ville passa in på sin gamla plats...
Kanske inte sååå bra med parallella kanter på hanen, så urkapning och moddning för att hanen lättare ska slinka in i honan!

Loppade ihop två 2-mm plåtar i kanten och dit med dom för att boxa hålen i rambalkarna...
Kapa, svetsa, slipa, svetsa, slipa, svetsa, slipa (sa jag inte att jag var kass på svetsning)
Bara resten kvar, men vi fyller upp och justerar med TIG:en sen när jag har gått bärsärk på flera ställen!

Men huvudsyftet börjar närma sig...

To Be Continued...
Fy fan vad snyggt !! måste vara så original 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Ja, inte vet jag vad dom gjort med detta militärfordon! 
Stiligt!!
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.
Ser riktigt bra ut.... bra snickrat ! 

Fränt bygge och smarta lösningar Raffe !
Förstår inte fördelen med löstagbar bakvagn på en buss men det ser riktigt fränt ut iaf
Din framvagn gör min påmind om en Simca 1100 jag hade för en massa år sen, där satt också torsionsstavarna i färdriktningen.
Torsionsstavarna hade armar längst ut som man både kunde kunde kugga om och finjustera med bultar för att höja eller sänka.
Blir det något liknande med din framvagn ?
Hehe... Man tackar... Joooo, man har ju nån spunk-sjukdom i hjärnbarken, det är helt klart...
Måste liksom få utlopp för lite galna idéer!
Grundidėn i det här fallet är att köra på strippen, men även åka till och från samt ta lite längre tripper och campa...
På planeringsbordet ligger nu flertalet olika varianter på motorpaket med, för ändamålet lämpliga, hjulupphängningar!
Ja, insamling av delar likaså, men det lutar åt att första varianten blir "lillpuffran" (1915) med std 091-låda och då IRS... Stage 1 alltså...
Sen ligger det grejer till en 2332:a EFI-puffra och en 091:a med Weddledrev... Stage 2 där det blir dags att lufta kärran på strippen...
Stage 3 är oxå under luppen, men man lär ju snickra ihop stegen i ordning, även om man grötar lite i kommande steg...
Kan ju avslöja att jag väntar hem lite 125-millimeters cylindrar till Stage 3...
Så på bilden har du Stage 1 - vardagsbruket - överst med Frankeniserade svärd...
Stage 2 och/eller 3 på nedre... "Knäck lådan och åk sen hem"-varianten med bärarmar för DR...
Vem vet... kanske blir en variant för banracing oxå... Det är oxå kul, men då behövs lite annan karakterestik och utväxling...
Och framvagnen ja, det blir roterbara splines i balken som håller torsionsstavarna i bakänden...
Fnular på en elektrisk lösning... liksom airride men utan air... Fast och stabilt utan uthäng vid utfjädring...
Fränt med en vippströmbrytare för UPP/NER... 
Elektriska Linjärdon dvs en fin gänga som sitter på en vindrutetorkar motor
det kan man komma långt med... 
Grymma planer, ser fram emot kommande uppdateringar 
Förstår precis vad du menar med utlopp för galna idéer, det gäller att inte släppa ut för mycket bara för då går det åt h-lvete...Been there done that
Rock on !