Kolla på dina gamla lager, om dom är överdimention/underdimention.
Det är ju möjligt att veven är slipad till mindre diam.
Annars borde det passa.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 1600 toppar 40/36 för stora?
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kolla på dina gamla lager, om dom är överdimention/underdimention.
Det är ju möjligt att veven är slipad till mindre diam.
Annars borde det passa.
Kan det vara det som hänt mig?
Lite irriterande då jag tänkt börja sätta ihop motorn i helgen.
Nåja, får vänta och se vad de säger.
Kolla mått på din vev, de gamla lagren, blocket och dina nya lager till att börja med.
Roligt paket, men?
![]()
Vevlagersatsen är för stor, kanske någon kan läsa ut av 111 numret till vilken motor dessa passar för de är för stora för min vevaxel.![]()
F1424302XR är mitt motornummer.Suck 3300:- för detta lilla paket, kostar att ligga på topp.
Man brukar köpa lager efter man arborrar för man måste mäta innan
Ett litet tips är att det kan vara bra att ha dubbla axial kamlager när man byter till en vassare kam
/// M
Försöker hitta måtten på en original vevaxel för att se om min är borrad men hittar inte.
Troligen är den omslipad någon gång.
Måtten på veven är 55,20 på alla lager lägen.
Blir till att beställa en ny axel om den visar vara slipad.
Kolla mått på din vev, de gamla lagren, blocket och dina nya lager till att börja med.
Vad är det för fel på omslipade vevaxlar?
Vevar slipas i steg om 0,25 mm och med en tolerans på några hundradelar, är din vev 55,20 så är det något fel.
Måtten på ramlager 1-3 ska vara 54,97-54,99 (4 ska vara 39,98-40,00) sen räknar man av 0,25 mm vid varje slipning, tror att tre steg är max så är din vev 54,22-54,24 så är den OK.
Vevtapparna ska vara 54,98-55,00, samma steg när man slipar.
Blocket ska vara 65,00-65,02 resp 50,00-50,03
Bilder på det lilla ramlagret yttermått.
Första bild nya lagret 50mm, andra bilden gamla lagret 50,25mm
Visar det en arborrning på 0.25mm?
Givetvis har du rätt SVWERKER, axel visar 54,24-5. Då är axeln slipad 0,25mm?
Veven är inte i så gott skick som jag trodde, se bild.
Inga små bilder här inte,,,,,,,,,,, 
Är en smidd motviktsvev från CSP något att ha?
Axialt ?
Jag köpte silverline ramlager, på de var första lagret 0,10mm för stort utvändigt (skulle ha 0,5 överdim block, std vev, 1mm axial). Lagret gick alltså inte i blocket. Det visade sig att alla de hade var 65,60 och skulle kontakta leverantör och jag få en ny sats.
Den veven har levt ett hårt liv, skulle inte ens tänka tanken att använde den utan omslipning. Undrar hur blocket mår när veven ser ut sådär?
Du behöver ingen motviktsvev om du ska varva under 6500.
Om blocken är dåliga så kan man även renovera axiallagerläget och då finns speciella lager för det.
Räcker att köpa CSPs billiga 1600:- vev då?
Jag menar att kosta på en omslipning på denna vev kostar väl mer än att köpa en ny?
Om du köper veven på Csp så passar nog inte ditt svänghjul, den nya veven är förmodligen anpassad för svänghjul med oring, ditt från F motorn har filttätning.
Köp annars ett billigt begagnat block och klyv. Vevarna brukar vara i bättre skick än din 
Märkligt, när jag tog isär motorn fanns det ingen filt.
Börjar om lite här: ev inköp av 40/35 topparna, vilken kam passar då?
Topparna är portade för bana/rally och har extra långa tändstifts gängor.
Märkligt, när jag tog isär motorn fanns det ingen filt.
Nä, ingen filt i motorn Titta i svänghjulet, inne i den delen som sitter runt veven.
No filt.
En bild på hur det ser ut med O-ring. 
Hur då portat för bana/rally? I alla motorsporter jag känner till vill man ha ett så brett effektregister som är fysiskt möjligt för att inte behöva växla så mycket så det där säger ingenting om hur de är portade och hur mycket effekt de ger.
Vet du vad det är för firma som portat så kontakta dem och be om lite flödesiffror.
Som jag skrev i mitt första svar så finns det ett brett spektra på hur man kan porta men om jag får spekulera lite så brukar de flöda för maxeffekt runt 100-120 hk och då skulle en kan med runt 10-12 mm lyft och runt 260-290 graders totalduration funka.
Japp en sådan har jag.
Ang topparn får det bli 1600 original 35/32.
Faen vad jobbigt att bestämma sig.
6000:- 40/36 topparna får jag helt kompletta med ventiler vippor mm. Suck,,,,,,, 
Japp en sådan har jag.
Ang topparn får det bli 1600 original 35/32.Faen vad jobbigt att bestämma sig.
6000:- 40/36 topparna får jag helt kompletta med ventiler vippor mm. Suck,,,,,,,
Du kan läsa om dom senaste dumm heterna i flödes bänken
Det är inte lätt o trimma om man inte vet hur reseptet är för det finns 1000 fallgropar
För 6000 kr skulle jag köpa och lägga topparna på hyllan bara dom inte är slut i styrningana
/// Micke
Det är därför jag vänder mig till mer kunnigt folk här på forumet.
Att satsa på de stora topparna och få vadå med de förgasarna jag har plus Engle 100 kammen.
Eller satsa på vanliga 35/32 toppar nya med förgasare och Engle 100 kammen, då får jag betala mer för att få de kompletta än att köpa de stora. (kanske värt det vad vet jag)
Det är verkligen svårt för mig som inte har en aning om vad som passar ihop.
Så vänligen tala om för mig hur jag ska göra.
Vill gärna testa men inte utan en sportslig chans att få det någorlunda ok från början, med hjälp från er.
Måste gå igenom besiktningen.
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 1600 toppar 40/36 för stora?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.