Å andra sidan är ju alpenretters byggen udda så det hade kanske passat bra

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Alpenretters *** HumVWee ***
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Å andra sidan är ju alpenretters byggen udda så det hade kanske passat bra

När "jänkarna" höjer sina Baja-folkor för frigång för hjul+fälg använder de sig utav profilbalkar mellan plattan och karossen. Det enda man sen måste göra är att förlänga rattaxeln.
Kul att bilen väcker sånt intresse
Kan bara säga att jag redan planerat ombyggnationen av chassit,
vet med 90% säkerhet hur det ska genomföras.
Men precis som med allt annat så blir det en "egen" lösning
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idag monterade vi på 2 av 33" mudderdäcken på dom hemmabreddade 15" Vw-plåtisarna 
Medans däcken var på "påkrängning" så passade jag på att bredda 2 Vw-fälgar till (+4" = 10" bredda).
Sen var det ju detta med balansering:

Kalle aka badreaper tillverkar snobbring i bly ! 
Fälgarna ska lackas och snyggas sen...
Nu har man iallafall 2 hjul att använda vid inmättning av kommande chassiförändringarna 
Var tvungen att bearbeta senaste bilden på HumVWeen med paint
för att kunna se hur det slutgiltliga stuket kommer att bli

Höjden på framvagnen är ungefär det som "komma skall" och hjulen
sitter "där dom ska" (fast bara på bilden).
Blir lite H1 känsla över det hela 
Detta kan nog bli lite coolt!
Ska du bygga den så att den kan släppas från en helikopter på 10 meters också? 
skönt att däck krängningen gick bra..
Stora ballanserings vikter.. tja när vi på jobbet byggde Sandcat terräng bilar till polisen
användes flertalet 100 grams vikter.. iofs väger bilarna mycket mer..
roligt idee.. det blir ju en riktig sand buggy... när jag byggde min blev det en street buggy.. roligt med bägge varianterna.. synd att sverige har sådana lagar angående terräng körning .. men du får väl åka till danmark..
vad blir det för motor i denna ??
vw
prv
hoj
eller något annat??
skönt att däck krängningen gick bra..
Stora ballanserings vikter.. tja när vi på jobbet byggde Sandcat terräng bilar till polisen![]()
användes flertalet 100 grams vikter.. iofs väger bilarna mycket mer..
roligt idee.. det blir ju en riktig sand buggy... när jag byggde min blev det en street buggy.. roligt med bägge varianterna.. synd att sverige har sådana lagar angående terräng körning .. men du får väl åka till danmark..
vad blir det för motor i denna ??
vw
prv
hoj
eller något annat??
Motorn ska vara orginal snurran.
Vill hålla bilens totalvikt så låg som möjligt (trots hjulen),
kanske kan man få den till att "flyta" i kjärren/sumpmarken
Tror oxå att låg vikt leder till att orginal ponnysarna räcker rätt så långt 
Du ska nog försöka fixa fram en 4,375-låda till de däcken, eller en buslåda med reduseringar. Det kommer knappt att gå att smyga i naturen. Jag har kört folka med 33" och det gäller att hålla farten uppe. 
tänkte... grillen är ju som gjord för en vattenkyld motor..subba kanske..
fick ni kränga fälgen med framsidan ner??
Jo, visst finns det en möjlighet att den blir x-tra slö
Låd byte + reduceringar får fixas till efterhand om behov uppstår.
Goda synpunkter ! 
En trädgårdsmästare kan ju räkna ut att det blir så. Du behöver inte vänta på att behovet du redan har uppstår.
Du ökar rullomkretsen med runt 60% mot vanliga 165'or.
Höstens stora projekt är beach buggyn som stått i garaget ett tag nu.
Planen är enkel men lite galen,
tänkte försöka göra den amfibisk, dvs båt och bil i ett ! 
Alla kontsruktioner är färdiga i mitt huvud, så nu gäller det att göra verklighet av dom !
HumVWeen idag:

Färdig för lack.
Så som, det är tänkt att den ska se ut 2012:

Observera propellerlösningen, friktionsdrivning direkt från drivhjulet !
Hoppas det fungerar, annars får man köpa sig en eller två 12v utombordare...
Imorgon ska jag hämta hem material till bottenplattan som jag beställt.
Bottenplattan ska ju bli "vattenanpassad" så det kräver speciella plåtsektioner som jag
låtit en firma tillverka efter mina ritningar.
Har även klurat ut "vattendriften", blir som på skissen nedan.
Propelrarna fälls ner från flaket varefter dom låses fast mot drivhjulena,
dvs friktionsdrift från drivhjul till propelrarna.
Vattenhastigheten kommer mao regleras precis som på land med gasfoten och vxl-lådan 

Där får du nog tänka till några gånger för att få rätt utväxling till rätt stigning.
Där får du nog tänka till några gånger för att få rätt utväxling till rätt stigning.
Har det i åtanke redan, har "teori-kontakt" med huvudkonstruktören på Pentas utveklingsavdelning...
Hur kunde vi ens tro något annat....
,härligt,kör på!
Hur kunde vi ens tro något annat....
,härligt,kör på!
Det viktiga är att den tar sig framåt i vattnet, allt annat är sekundärt i utveklingen.
"Framåt först, fart sen" så att säga.
Bilen kommer ju inte få nåt skrov att tala om, så "simegenskaperna" kommer nog vara urusla
Styrningen kommer ju att ske med framhjulen,
dvs man ställer "hjulens storarea" mot vattenströmmen och pressar bilen till en sväng.
Fördelen med denna layout är ju att jag behåller bilens egna manövreringsdon förutom bromsen då
Skulle jag möta ett isberg med dom styregenskaperna så skulle det nog gå som för Titanic... 
Dina byggen är heeelt fantastiska!! Hur skoj som helst att följa 
Kul att tokerierna kan intressera andra än mig själv oxå 
Idag hämtade jag materialet för ombyggnationen av bottenplattan så den blir sjöduglig,
så första steget idag blev att separera bottenplattan från karossen så att ombyggnationen kan börja:

Om du bygger styrbroms till handbromsen så styr du ju proppellervarvet oxå.. borde ju räcka som styrning.. dvs om du kan övervinna den skittaskiga friktionen i blöta hjul.
lycka till, jag vill verkligen att du får detta att fungera..!! 
Tackar för dom värmande orden
Tanken är att det ska vara luftfyllda grovmönstrade skottkärrehjul som pressas med ett hyffsat tryck mot drivhjulen,
ska bli spännande att se om det fungerar, annars har man ju bara tillverkat sig en mkt unik flytboj ju...
Lite mer bilder tagna idag:
33":arna på plats och "styrstoppena" justerade, passade hur bra som helst 

Markfrigången är kungliga 39cm !!!, utan last iallafall

Vissa har snusdosor som "sänkningsreferens", själv "refererar" jag "sänkningen" med Lidls 2L colaflaska 

Bakvagnen kräver lite mer jobb för att kunna rymma 33":arna.
Men det ska jag lösa med 20mm förlängda svärd...
Jobbar idag vidare med chassit och anpassningen av den till att kunna ha på 33" 
Igår fixade jag framvagnen, lätt som en plätt.
Idag är det bakvagnen som är under arbete, mkt mer jobb med den så att säga...
Svärden fick förlängas/kickas 20mm bakåt för att få plats med hjulen:
J*vligt varmt att svetsa med 21v och snabb trådmatning för att kunna smälta ihop 10mm svärdet...
Kicken på tvärstaget är i 5mm plåt, stabilt som f*n 
Det gjorde susen ! 

Bilen får sköna proportioner, enl mig iallafall:
33" mudderdäck + 210cm axelavstånd + 39cm markfrigång = STABILT SOM FAN ! 

Dagens bilder då:
Den blivande vattentäta "baljan" nästan färdig,
ska slipas och målas lite innan slutgiltig montering inkl marintätning mm 



"Baljan" fungerar som en distans mellan bottenplattan och plastkarossen,
dvs sittbrunnen blir 20cm djupare än innan.
Samtidigt så skapar detta det nödvändiga utrymmet för dom monterade 33":arna 
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Alpenretters *** HumVWee ***
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.