Underbart att se sådana räddningar........skulle kunna se mig själv göra det där 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Bärgning splitpick-up
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Underbart att se sådana räddningar........skulle kunna se mig själv göra det där 
Nu har vi bitit på naglarna i över en månad - hur går det? VI HAR ABSTINENS!
Nu har vi bitit på naglarna i över en månad - hur går det? VI HAR ABSTINENS!
*2 
Ursäkta för all väntan. Det är bara så att under semestern så prioriterar jag inte riktigt överföring av bilder, förminskning av bilder, skrivande etc. Men nu sitter jag på jobbet med en kopp te på fikat och fixar!
På samma ställe med fordonen under uthuset har jag köpt på mig lite andra grejer som tex bandtraktorn (egentligen det som startade alltihop, de andra fordonen kom efteråt) som nu är hemma efter en smärre katastrofhämtning som kan följas på ACMOC. Bifogar en bild om det nu skulle vara någon som skulle vara så obisarr så han inte är registrerad där och kan se bilderna.
En sen böjrutepanel med dubbla skjutdörrar är också hemma. Jag hade möjlighet att låna en ”30-kärra” av grannens kompis och det var ju smidigt och billigt då jag inte hade bråttom, trodde jag. Efter att lastat ensam i hettan med flugor, broms och vinch utan spärr så åkte jag in på macken i Köping för att handla kall dricka. När jag kom ut stod en kille och beundrade pärlan på kärran. VW-fantast givetvis. Han skulle på grillning i Turbo-garaget i Västerås och det var ju perfekt att glida in där med detta fordon på släpet och få sig något att äta. Med fint väder och Marilyn Manson på hög volym smög jag österut på småvägarna i c:a 45 km/h. 30 går inte att köra med en bil. Utanför Dingtuna börjar det skaka lite i bilen och en snabb titt i backspegeln visar platt däck på vagnens högra sida. Sedan börjar det gå attans tungt då även det andra däcket på höger sida sjunker ihop. Bara att släpa skiten några meter till närmsta avfart för att ta loss hjulen och lämna resten över natten. Garagedomkraften var lyckligtvis med. Nu var jag less och for direkt hem. Hittade en kall öl, solstol och en undanskymd plats på altanen. Där satt jag och funderade på vad som driver en egentligen?
Tidigt nästa morgon blev det ett nytt däck hos gummigubben. Däcket hade bara givit upp och sedan gick slangen i andra däcket då den hade för liten dimension för däcket. Tillbaka till Dingtuna för montering och sedan försiktigt hem då man egentligen skulle behövt köpa nya däck till båda hjulen.
Efter att böjrutan kommit hem och man kunde klämma lite på den så blev jag lite förnuftig och kom på att det finns så många projekt och denna skall säljas. Sedan råkade jag hitta en annons med plåt, förnuftet försvann då jag kom på att den vore perfekt att lasta verktyg i för att åka iväg och starta upp maskiner, plocka delar av maskiner etc. Dessutom sålde jag lite spännande ägodelar till en annan tokig bussägare så lite kompensation krävdes. Komfortabel skall dom även vara jämfört med splittar, böjrutorna. Fortfarande fattas en vänster framskärm om någon har. Böjrutan skymtar på en av bilderna. Hade ingen mer bild med mig till jobbet men detta är ju faktiskt splitt-forumet.
Aktivitet under uthuset har det också varit. En stålbalk släpades dit. En tung rackare som placerades i framkant av huset på trästolpar i vardera änden. Sedan tryckte jag upp den och därmed hela framkanten på huset med domkraften och pallade under trästolparna. Husets stolpar i framkant kunde kapas bort så det är fritt att dra ut pickisen. Som man kan se på bilderna har jag drygt tio cm mellan huset och ramen baktill men bara några cm vid framvagnen. Hela pickisen är dock obelastad från huset nu. Eftersom hytten är nedgrävd så väntar jag nu på att en grävmaskin så att en grop kan grävas framför och sedan hela härligheten dras ut, bäras fram och lastas på släpvagn. Kan dröja ett litet tag till innan den är tillgänglig. Tja, egentligen skulle väl en riktig ”hard core” bärgning innebära grävning för hand men…
Jag vågar inte ta bubblan samtidigt då det kan finnas risk att all uppallning inte blir stadigt nog utan huset viker sig. Så jag har släpat dit en massa engångspallar att ersätta pickisen med innan samma procedur kan göras med bubblan. När man ändå håller på! Det vore trevligt att ge sig in i typ 1 världen också. Annars finns redan en intressent för den. Det finns folk till allt!
En fundering; vad kan en pick-up utan motor, trans-axel, framvagn, dörrar, rattstång etc väga? Släpvagnen tar 750 kg så jag tycker det borde fungera att ta hem den med. Lite skrymmande dock.
Fem av fem möjliga!!!!
Härliga bilder på en fantastisk bärgning!
Det är tur att det finns fler "tokar" än vi som ser glädjen i att ta tag i hopplösa projekt
Fast ibland funderar man ju precis som du vad man håller på med? Men som tur är så går det över
Tack än en gång för att vi fick loss dina delar till 50an! Jag ska skriva lite om det framöver, men jag vet inte riktigt om jag ska skriva som det var? Det kanske blir lite fööör känslosamt 
Ja vilka dårar det finns... och det älskar vi !!
En "tom" pickup borde väl inte vara för tung för släpet skulle jag tro, det är bara att verka påläst om polisen skulle fråga dej. " -..Nä , fan den här väger exakt 685 kilo ! " 
Lycka till m fortsättningen .
Underbart - man sitter med ett stort
när man tittar på dina bilder och läser om dina bravader! Lycka till med den fortsatta bärgningen!
Kan bara hålla med, underbart att läsa denna tråd och hellre utförliga och glesa uppdateringar än inga alls! Jag tycker också du borde kunna ta den på det släpet, "alla sätt är bra förutom de tråkiga"! 
obildad som jag e... vad e
ACMOC
skulle gärna se fler bilder på din hedervärda insats!!
Vad är ACMOC!!!!!!!! Se länk första inlägget. Viss uppståndelse där oxå över serienummer ett.
Barndoor51, jag saknar bitarna, det känns tomt. Köpa tillbaka? Byta med böjrutepanel?
Alla, tack för kommentarerna, jag återkommer med finalen.
Sanslös tråd!
Fasen vad kul att kunna rädda gamla coola maskiner!
Barndoor51, jag saknar bitarna, det känns tomt. Köpa tillbaka? Byta med böjrutepanel?
Åh en böjfönsterpanel! Ska fundera på saken.............nu har jag funderat klart! Näe 
Nu ringde äntligen maskinisten med grävarn och jag tänkte att nu var det dags att dra ut pick-up: en! Men han meddelade bara att blixten hade slagit ned i ladugården bredvid där bandtraktorn förut stod och den var tydligen helt nedbrunnen. Hur det hade gått med uthusen bredvid visste han inte.
Så jag åkte dit dagen efteråt med släpvagn för att ta hem vajer, balk och annat jag hade kvar från bärgningen av bandtraktorn. Förhoppningen var att uthuset bredvid klarat sig från brand eller att fordonen under klarat sig hyfsat i alla fall.
Tydligen så brinner lump mycket bra för både ladugården och uthuset var helt borta. Pick-up: en och bubblan var bara skit. Pick-up: en hade säckat ihop på mitten och fronten som var imponerande intakt såg ut som att dragspel efter att ha smält av hettan.
Efter allt arbete och även kostnader så kändes det ganska tungt. Att även blivit snuvad på stunden när man skulle ha fått dra ut dom och vänt dom rätt känns hårt. Jag vet inte, kanske man skulle vända på dom och kanske lastflakets lämmars underdel kunde tas till vara för att användas till min dh men det är mer kostnad för traktor. Inte nu i alla fall. Bränd plåt brukar även ha en förmåga att rosta duktigt.
Jag fick höra att brandkåren lät det brinna ner för att det gått så långt innan dom hittade dit. Och detta betalar man skatt för, när räddningstjänsten inte ens räddar kulturskatter under uthus!
Transaxeln till bubblan som låg inne i ladugården var en pulverhög med några drev som tittade fram. En massa svetselektroder och diverse annat jag också köpt från ägarna av gården var naturligtvis bortom all räddning. Min stålbalk hade även blivit lite krokig men jag släpade upp den och en annan jag använde till bandtraktorn till släpvagnen i alla fall (balk är dyrt) och lastade på allt annat jag skulle ha hem. Motorn till bubblan som stått ute i många år hade klarat sig från branden men fick stå kvar.
Med nöd och näppe lyckades jag slira mig ut från gården och fram till korsningen vid skogskanten. Där var det utan marginal jag med fart körandes med släp bredvid vägen tog mig dit men tillbaka var bara att glömma. Jag lastade av släpet, hakade av det men körde fast med bilen ändå. Några plank och arbete med ratt och gas så kunde jag i alla fall backa tillbaka. Andra sidan av vägen fungerade bättre och sedan återstod att för hand dra förbi släpet och bära över alla grejer (dom där jäkla balkarna är förbannat tunga) för att lasta släpet igen.
På vägen hem kom frågan igen; vad är det som driver en egentligen? Varför är man inte nöjd med det man har och spenderar tiden hemma och gör i ordningen det istället. Iofs behövde jag ju Pick-up-plåt till dh: en!
Så nu har jag börjat följa upp ett tips på en bandtraktor med stum motor utanför Göteborg och sedan är det ju lingrävaren ovanför Uppsala utan motor. Rätt motor har jag ju ståendes så det är ju bara att hiva in!
Antagligen sista inlägget om detta, om jag inte får för mig att vända fordonen.
Zündfolge, lycklig ägare av VW-märke till typ2-front.
En sak till:
Barndoor51; erbjudandet om byte av pick-up mot ambulans gäller fortfarande!
Demian; bubblan är till salu!
Några fler bilder:
NÄÄE!!!
Fy F..n vad tråkigt!!
Man ska ju inte gråta över spilld mjölk, men det här......surt!
Jag tror att det är läge för en tyst minut.

Sicken jävla otur, jag menar hur stora är oddsen för att nåt sånt hör ska hända!
tråkigt, och etter allt det job som du lagt ner... fölar me dej.. 
Nämen fy fan !!!
det här ska jag komma ihåg när det jävlas för mig!
det är tydligt att det alltid finns nån som har det värre.......
men riktigt surt, fy fan ! vilket antiklimax.........
Å jag som blev så glad när det var en uppdatering i tråden!!!
och så ser man detta
Lider med dig.
Fy faan 
Satan, vilken otur.
Att blixten slår ner.... Vad är oddsen?
Har aldrig hört talas om något liknande...när det var så nära!Du har min odelade sympati och hoppas du repar dig...
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Bärgning splitpick-up
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.