51

Sådär ett delmål nått! ICQ/ag Blocket är ihop och allt rör på sig lätt och fint.

http://img828.imageshack.us/img828/6575/dsc0015bh.jpg

Jag behöver en kolvbultspress då vår hemmagjorda inte lämpade sig för boxern, någon som vet var jag kan köpa en sån eller något tips och trix på hur jag får i kolvbulten?

52

Det här kommer att bli bra,har du bestämt vilken vändhöjd och komp motorn ska ha?

53

Fredrik.S skrev:

Det här kommer att bli bra,har du bestämt vilken vändhöjd och komp motorn ska ha?

Tänkte köra 10:1 i komp, är det för mycket på en gatmotor som jag kommer använda en hel del?

54

Det här är ett varierande ämne hos etablerade motorbyggare och går egentligen inte att svara på!
Min 1915 går med 1.4 i vänd och 10:1.Den har gått grymt bra,men går med full kylning över
motorn.Den går för kall ca 45grader när det är kalt och 65grader soliga sommar dagar.
Du ska nog installera termostat och hela köret.Många säger att på en trimmad motor
ska skiten bort,men jag tvivlar.Kör den på 10:1 verkar som det fungerar.När jag rev
min motor hade den 2.8 i vänd höjd och bromsade 109hk.

55

Fredrik.S skrev:

Det här är ett varierande ämne hos etablerade motorbyggare och går egentligen inte att svara på!
Min 1915 går med 1.4 i vänd och 10:1.Den har gått grymt bra,men går med full kylning över
motorn.Den går för kall ca 45grader när det är kalt och 65grader soliga sommar dagar.
Du ska nog installera termostat och hela köret.Många säger att på en trimmad motor
ska skiten bort,men jag tvivlar.Kör den på 10:1 verkar som det fungerar.När jag rev
min motor hade den 2.8 i vänd höjd och bromsade 109hk.

Ok låter bra, ska köra med termostat och självklart alla kylkåpor.

56 Senaste redigerad av Fidde (2011-04-05 23:16:57)

Ta en koll med modell lera mellan kolv och ventilerna bara för att vara på den säkra sidan.
Vet du hur mycket dina toppar är planade?
Du måste mäta cc i förbränningsrummet och räkna mot vändhöjden,men det kan och vet
du redan kanske ICQ/ab

57

Fredrik.S skrev:

Ta en koll med modell lera mellan kolv och ventilerna bara för att vara på den säkra sidan.
Du måste mäta cc i förbränningsrummet och räkna mot vändhöjden,men det kan och vet
du redan kanske ICQ/ab

Japp jag skulle få låna glasskivan av Anders så ska jag kika upp det ICQ/ab

58

Olzzon skrev:
Fredrik.S skrev:

du redan kanske ICQ/ab

Har en känsla att det här kommer att bli en arg 1915.Kolla spelet mellan
stake och vev när du ändå är på G,man ska vara noga när ändå prylarna
är i sär!

59

Fredrik.S skrev:
Olzzon skrev:
Fredrik.S skrev:

du redan kanske ICQ/ab

Har en känsla att det här kommer att bli en arg 1915.Kolla spelet mellan
stake och vev när du ändå är på G,man ska vara noga när ändå prylarna
är i sär!

Hoppas på det jag med! ICQ/ag
Exakt vilket spel ska jag kolla?

60

Det finns ett mått som det ska vara,hör med Landelius han vet!veven är väl köpt utan stakar antar jag.

61

Fredrik.S skrev:

Det finns ett mått som det ska vara,hör med Landelius han vet!veven är väl köpt utan stakar antar jag.

Japp den är köpt utan stakar, men är det de axiala spelet nere vid stora änden jag ska kolla eller något annat?

62 Senaste redigerad av Fidde (2011-04-06 00:55:55)

Ja det är stor ändan som jag menar,har med oljetrycket att göra. Origalstakarna
ska vara grymt bra.Kanske skulle tagit hem något nytt när vi fick det nästan gratis.
Men Kina prylar kan vara sämre.Hör med Hasse han har bra koll....

63

Vad har du för cylindersats. Jag har bara använt cima/mahle och aldrig behövt pressa in kolvbulten med verktyg när det är nya grejer.
Har man kört med dem ett tag blir det en kant vid klipsen, så man få vålda ut dem.
Är det i kolven eller i vevstaksbussningen det går trögt? Är det i bussningen måste du ta upp diametern lite.

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

64

Tomas A skrev:

Vad har du för cylindersats. Jag har bara använt cima/mahle och aldrig behövt pressa in kolvbulten med verktyg när det är nya grejer.
Har man kört med dem ett tag blir det en kant vid klipsen, så man få vålda ut dem.
Är det i kolven eller i vevstaksbussningen det går trögt? Är det i bussningen måste du ta upp diametern lite.

Det är en AA sats som jag beställt från cip1. Det är i kolven det gör trögt, genom bussningen i staken glider den igenom när jag trycker för hand.

Pillat lite med vändhöjderna nu och kan konstatera att cylindrarna lär planas, 1:an och 2:ans cylinder hade 2.3mm i vändhöjd och 3:an och 4:ans cylinder hade 1.9mm.

65

Kul å se bygget igår Olzzon, nu väntar jag bara på uppstart så ska ja komma å lyssna Default/smile

66

MrIcka skrev:

Kul å se bygget igår Olzzon, nu väntar jag bara på uppstart så ska ja komma å lyssna Default/smile

Kul att du kom förbi Micke! Lämnade in cylindrarna på svarvning idag, skulle va klart imorgon ICQ/ab

67

Snabba puckar

68

MrIcka skrev:

Snabba puckar

Japp blev fan förvånad, billigt var det också, 200:- för alla 4 cylindrar ICQ/ab

69 Senaste redigerad av Fidde (2011-04-08 15:48:08)

Här går det undan,måste vara inkörning snart ICQ/ab
Vad blev det för vändhöjd?

70

Fredrik.S skrev:

Här går det undan,måste vara inkörning snart ICQ/ab
Vad blev det för vändhöjd?

Lägger den på 1.2mm, skulle det vara för lite finns det ändå möjlighet att shimsa upp lite men ska nog bli bra ICQ/ab

71

Vad var det för toppar du hade,har för mig att dom var lite värre än original?

72

Fredrik.S skrev:

Vad var det för toppar du hade,har för mig att dom var lite värre än original?

Det är 041 toppar, portade av Martin Karlsson. Anders kikade på dem och sa att dem såg bra ut så dem ska väl kunna ge lite ICQ/ab

73

Fan det här blir kul på Gävles gator i sommar det !

You´ll never know...

74

Sådär nu har jag kommit fram till att kompet kommer ligga på 10:1 med 1,7mm vändhöjd, kommer köra med 0,5mm spacers under cylindrarna då ICQ/ab

75

Nu har det rullat in lite mer delar så jag kan fortsätta ICQ/ag

http://img23.imageshack.us/img23/7402/dsc00162xp.jpg

Blir sweeeet!
http://img814.imageshack.us/img814/296/dsc00164ue.jpg

Fick tag i glömplåtarna idag så jag kan skruva ihop toppar och allt, sen är det ju "bara" resten kvar, men att få åka Folkvagn till Viksta marknaden på sista april vore väl något? ICQ/ad