26 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-25 00:12:47)

Den kommer "gå" i vilket fall som helst, men vacuumstyrning (när det lätt går att ordna med rätt förgasare) är att föredra. Hade du gnista när du bytte fördelare?

27

Frederik skrev:

Den kommer "gå" i vilket fall som helst, men vacuumstyrning (när det lätt går att ordna med rätt förgasare) är att föredra. Hade du gnista när du bytte fördelare?

Yes fick ingen gnista med den gamla men när jag satte dit den nya starta hon direkt.
Ska kanske tillägga att bilen har ståt i över 30år. Ska ta ett kick på den gamla fördelaren i dag.

28

Hade du bytt några tänddelar? Kollat brytarna? En ny sats tänddelar gör nog susen, men du kan även kolla:

Brytarna: ej brända/slitna och hel klack
Rotorn: Har du modellen med resistor kan du mäta motståndet från mittkontakten ut i spetsen. När resistorn gett upp finns ingen kontakt.
Locket: Helt och rent, kolet i mitten på plats
Kondensatorn: Dessa brukar enligt uppgift kunna ge upp när bilen står länge, och då tappar man gnista. Skruva lös kabeln som fäster mot huset och koppla en lampa mellan sladden från tändspolen till den nu lösa kondensatorkabeln. Slå på tändningen, lyser lampan så är kondensatorn kortsluten.

Ser du inget uppenbart fel på de övriga delarna så ligger min slant på kondensatorn. Du kan prova med kondensatorn från din 34hk temporärt (den kommer troligtvis inte passa) bara för att se om du får gnista.

29

Ska den användas i en Formel-V så är det viktigaste vilken total tändning man har. Jag skulle nog inte gå under 28 grader totalt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

30

Frederik skrev:

Förlåt om jag fyllt din tråd med en massa konstiga siffer- och bokstavskombinationer. ICQ/ad
Rent generellt är de fördelare som är vacuum och centrifugalreglerade (vikter) gjorda så att förtändningen ges av summan av vacuumstyrningen och centrifugalstyrningen, 1+1=2 (beroende på varvtal + vacuum), tar du bort den ena blir förtändningen aldrig densamma. Fördelare som är gjorda för att endast fungera på centrifugalreglering är anpassade för detta. Med detta sagt så påminner centrifugalregleringen i din fördelare den som sitter i en annan fördelare som endast har centrifugalreglering, så det kan fungera hyfsat. Rätt förgasare (så att du kan koppla in vacuum) borde dock inte vara svår att få tag på och du får en trevligare motor.

Det som vore intressant att veta är om man/ hur kört motorn så som du fick den? Jag vet ingenting om folmelV, men de centrifugalreglerade enbart (019/vj4br8) fördelarna går att plocka bort en fjäder till vikterna och på så sett få en snabbare/ tidigare tändförtändning och det samma borde gälla din fördelare, så det kan vara ett knep någon tagit till. Eftersom din fördelare saknar "r" (vjur4br8) kan det (men behöver inte) vara en tidigare (pre mars 56) fördelare och med denna modifikation borde man få en fördelare som både har brantare förtändning (pga modifikationen) och högre total förtändning (pga före mars 56). -Vilket teoretiskt vore bra om man tar bort vacuumstyrningen.

Jag önskar jag hade en tändfördelartestbänk, då skulle jag jämföra mina 010, 019, vju4br8 osv fördelare i olika modifikationer.

R:et tillkom under -58 och har enbart med avstörningen att göra, den har samma vikter som innan.

31 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-25 23:35:45)

Jag menade som jag skrev: att eftersom den saknar "r" så kan den vara före mars 56, hade den haft r:et hade den ju garanterat varit efter (58 och senare). Det är lätt att kolla på datumstämpeln om man har den lös. R:et i sig betyder bara som du säger att den levererades med en rotor med resistor, inget med övriga konstruktionen.

Det kan ju vara så att man bara bytt fördelare för att den var defekt, men det kan ju även vara genomtänkt att någon monterat en äldre fördelare på en formelV. Är den före mars 56 ger den ju 19,5 grads centrifugalreglerad förtändning mot 17 som de senare. Även mer total vacuumstyrd, men det kanske har mindre betydelse i en formelV?

32

Frederik skrev:

Hade du bytt några tänddelar? Kollat brytarna? En ny sats tänddelar gör nog susen, men du kan även kolla:

Brytarna: ej brända/slitna och hel klack
Rotorn: Har du modellen med resistor kan du mäta motståndet från mittkontakten ut i spetsen. När resistorn gett upp finns ingen kontakt.
Locket: Helt och rent, kolet i mitten på plats
Kondensatorn: Dessa brukar enligt uppgift kunna ge upp när bilen står länge, och då tappar man gnista. Skruva lös kabeln som fäster mot huset och koppla en lampa mellan sladden från tändspolen till den nu lösa kondensatorkabeln. Slå på tändningen, lyser lampan så är kondensatorn kortsluten.

Ser du inget uppenbart fel på de övriga delarna så ligger min slant på kondensatorn. Du kan prova med kondensatorn från din 34hk temporärt (den kommer troligtvis inte passa) bara för att se om du får gnista.

Ja jag har bytt stift och kablar. Tror problemet är kondensatorn.

33 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-26 02:26:38)

Om du inte gjort det så kolla också kolet i locket som jag skrev, ibland har de trillat bort och då kan man ju inte heller få någon gnista.

kolet borta
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/th_fattaskol_zps80f0e4fd.jpg

34

Här är en beskrivning av dateringen på fördelarna och många andra boschprylar (gäller 45-63, därefter blev det enbart siffror):
Siffra för månaden, 1=jan osv till 12=dec
Bokstav för året: A=45 osv till U=63, i och o hoppade man över för att de kunde förväxlas med 1 och 0.
Tex "3 M"= mars 1956 eller här på min VJ 4 BR 25 stämplad "4R"=april 1960
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelardatering_zps67530c06.jpg

35

Att du inte får gnista har inget med förtändningen att göra.
Koppla ett tändstift direct till tändspolen.
Se till att brytarna är slutna, koppla på spänningen.
Öppna nu brytaren med en mejsel utan att jorda mejseln nånstans.
Då ska det komma en blå gnista, man kan också be en kompis köra på starten så brytaren öppnar och stänger.
Och då ska man få en "fet" blå gnista. Är den gul byter man först kondningnen sen tändspolen. Har du bra gnista, så får man kolla om den kommer i rätt tid, och att dend yker upp ute vid stiften ;-)

Det kanske kan vara intressant att veta varför man fipplar med olika tändkurvor. Jo det är för  att en viss bensin/luft blandning  alltid tar en visst tid på sig att brinna färdigt. Och I en  förbränningsmotor vill man att det ska ha brunnit färdigt precis när kolven kommer upp till TDC så all kraft används för att trycka ner kolven under arbetstakten. Det innebär att när varvet ökar måste man tända på tidigare. Löses oftast med mekanisk förtändning.

Så varför vacumklocka då? Jo för ju magrare blandning desto sämre brinner det = längre brinntid (är det ett svenskt ord?).
Och när man ligger på vägen i sjutto km med delgas så magras blandningen ut och då behövs mer förtändning.
Som man då får med vacumklockan.  Eller så kan man feta på blandningen med förgasaren. Så vacumklockan är egentligen till för att spara bränsle inget annat (upp till en dl milen sparas).

Ett problem är att på tomgång har man högt vacuum men rätt blandning tack vare tomgångsdelen I förgasaren. Kopplar man då in vacumklockan på insuget tillförs extra förtändning och blandningen tänds på för tidigt, och orsakar hård gång och extra värme. Detta löses genom att sätta ett vacum urtag precis ovan för gasspjället, på så sätts inte vacumet på förens man gasar på och då blir ju blandningen magrare vilket gör att mer förtändning behövs, och klockan kan behövas.Man oftast löser man ju det med accpumpen som fetar till blandningen. Med detta sagt så funkar ju "alla" äldre mopeder med fast förtändning. Så man ska alltid får igång en motor om man ligger på 4-8grader grundinställning. Sorry blev lite långrandig.

"ljushuvud"

36

har haft isär gamla fördelaren i dag och gjort rent och så. brytarna va väll inte jätte fina men borde funka och vikterna satt fast.

förgasaren jag har på heter 28 pci vilket jag har för mig är till 25hk.

skulle det funka med en 009 fördelare?

37 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-27 20:26:28)

Den satt på de allra sista 25hk i typ 1 och 2 från 1/10 -52 (då utan anslutning för vakuum), men annars satt den även på och är mest förknippad med 30hk produktionen ut. Typ 1 med vakuumanslutning och typ 2 utan (eller pluggad).

38

Frederik skrev:

Den satt på de allra sista 25hk i typ 1 och 2 från 1/10 -52 (då utan anslutning för vakuum), men annars satt den även på och är mest förknippad med 30hk produktionen ut. Typ 1 med vakuumanslutning och typ 2 utan (eller pluggad).

min e ju uttan. finns ju ingen choke eller nåt på den Default/hmm

39 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-27 20:56:14)

Får jag gissa så är den från en industrimotor.

Edit: Såg att BengtH redan svarat på detta i inlägg 5.

40

Frederik skrev:

Får jag gissa så är den från en industrimotor.

Edit: Såg att BengtH redan svarat på detta i inlägg 5.

då kan man nästan ta slutsatsen att nån har bytt förgasaren. kollade på min bubbla och den har ju också en 28 förgasare fast de va nån bokstav som skilde. man kanske skulle slänga över den ist.

41 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-27 21:44:46)

Eftersom den hade tändning och startade när du bytte fördelare så bör det inte vara fel i tändstift, kablar, tändspole etc. Förutom brytarna, har du kollat rotor, lock och kondensator? Förtändningen (vikter etc) har som mr 56 skrev inget med att den inte har gnista att göra, men kanske mer vilken fördelare/ förgasare du skall välja. Hade det varit en personbil hade jag sagt att du skulle behålla och få liv i din vju4br8 fördelare och köpa en 28pci med vakuumuttag, med fomelV vet jag ej.

42

Frederik skrev:

Eftersom den hade tändning och startade när du bytte fördelare så bör det inte vara fel i tändstift, kablar, tändspole etc. Förutom brytarna, har du kollat rotor, lock och kondensator? Förtändningen (vikter etc) har som mr 56 skrev inget med att den inte har gnista att göra, men kanske mer vilken fördelare/ förgasare du skall välja. Hade det varit en personbil hade jag sagt att du skulle behålla och få liv i din vju4br8 fördelare och köpa en 28pci med vakuumuttag, med fomelV vet jag ej.

bilen går ju nu med den nyare fördelaren men den dör ju bort lite när man gasar vilket som har med avsaknaden av vacum till fördelaren att göra tror jag..

43 Senaste redigerad av Frederik (2014-01-27 22:10:48)

Innan du köper ny förgasare (eller fördelare), få igång den fördelare som satt på. Om någon byggt motorn för formelV kan man ju gjort genomtänkta modifikationer. Att Förgasaren saknar choke tex kan ju vara ett sätt att få bättre luftflöde? Annat kan ju också vara gjort, så att det är synd att byta. Om det är så kan det ju också vara så att fördelaren är genomtänkt att fungera bra utan vakuum. (lite det jag varit inne på). Så få igång den och provkör först samt kolla hur mkt förtändning den ger max. Sen får du höra med formelv folket vad som är ett bra recept.

Ja den fördelaren du testade är ju endast vakuumstyrd och gjord att fungera med 28pict (den förgasaren som satt tillsammans med den)

44

Fick ihop den gamle fördelaren i dag och den funkar fint igen ICQ/ad bilen går bättre med så Default/lol