51

Tack för svar, som jag misstänkte alltså. Var primära anledningen till batteriflytten att det inte fick plats?

Jag bygger en lätt strokad 30-hästare med dubbla Zenith NDIX förgasare, förhoppningsvis är den set-upen lite smalare så batteriet kan få sitta kvar...

52

Jag tyckte det var "renare" utan batteriet samt att det blev för trångt med fuggarna och panelerna jag har.

53

Riktigt snyggt  ICQ/ab

Vad räknar du med för effekt på motorn?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

54

cirka 120
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

55

Nice  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

56

Riktigt nice! Vilken färg har du lackat motordelar med? Tänker på generator tex, blir inte den rätt varm. Ska själv lacka en och funderar på vad som hade funkat bäst.

vw typ-1 1967

57

Malman80 skrev:

Riktigt nice! Vilken färg har du lackat motordelar med? Tänker på generator tex, blir inte den rätt varm. Ska själv lacka en och funderar på vad som hade funkat bäst.

En vettig 2K lack funkar fint. Använd en bra grundfärg bara.

58

Jäklar va fin motorn blev! ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

59

TobiasL skrev:

Tack för svar, som jag misstänkte alltså. Var primära anledningen till batteriflytten att det inte fick plats?

Jag bygger en lätt strokad 30-hästare med dubbla Zenith NDIX förgasare, förhoppningsvis är den set-upen lite smalare så batteriet kan få sitta kvar...

Jag kör med dubbla IDF på min 57a ghia, där får batteriet bra plats. Jag har inte såna plåtar som Jesper har, mitt batteri sitter på org plats. Det är visserligen lite tight att justera förgasaren ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

60

lasslo skrev:
TobiasL skrev:

Tack för svar, som jag misstänkte alltså. Var primära anledningen till batteriflytten att det inte fick plats?

Jag bygger en lätt strokad 30-hästare med dubbla Zenith NDIX förgasare, förhoppningsvis är den set-upen lite smalare så batteriet kan få sitta kvar...

Jag kör med dubbla IDF på min 57a ghia, där får batteriet bra plats. Jag har inte såna plåtar som Jesper har, mitt batteri sitter på org plats. Det är visserligen lite tight att justera förgasaren ICQ/ad

Tack Lasslo! Har du också plockat bort huvfjädrarna?

61

Nej, jag har komprimerat mina luftfilter ca 20mm  ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

62

Fick inte ordning på allt inför Fan Fest 2012 trots ett ryck. Blev bland annat problem när hjulen skulle monteras bak. Jag hade inte noterat hur mycket skivorna offsettade hjulen utåt.
Lösningen blev att svarva av hubben på insidan av skivan samt ett par mm på anläggningsplanet. Totalt 12 mm för att få hjulet där det skulle vara i hjulhuset.

http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_06_2012/post-26-0-86123900-1339763384.jpg

Fan Fest besök blev det i alla fall då chefen lånade ut sin -60:a Cabriolet.
http://forumbilder.se/DBSCG/1p1010435.jpg

63

Det var väl den som blev påbackad  ICQ/ae

64

Mycket trevlig chef det där  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

65

Mohawk skrev:

Det var väl den som blev påbackad  ICQ/ae

Trodde det var preskiberat Fransson... Som tur var blev det ingen skada på Cabben när den blev påkörd efter prisutdelningen. Annars hade jag aldrig fått låna den igen.  ICQ/ac

66 Senaste redigerad av LowLight59 (2014-02-11 08:32:46)

Runt midsommar 2012 var det dags att släppa ned bilen från pallbockarna och rulla ut Ghian i dess "nya kläder" och ta en första provtur.

http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_06_2012/post-26-0-94488200-1339927376.jpg
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_06_2012/post-26-0-48106900-1339927510.jpg
Provturen gick bra förutom att det brände gummi i bakre hjulhusen. Det blev lite för mycket sänkt bak med 205:or. Sopade dessutom i oljefiltret och repade upp ljuddämparen. Bilderna ovan visar det alltför sänkta läget på bakvagnen.
Så det vara bara att justera om svärden bak till lämplig höjd. Det blev några försök innan jag var nöjd. Slipade även ur hålen i svärdet något för att kompensera alltför mycket toe in efter sänkningen.

67

Är det den där blå cabben som visades på Bug run för 15 år sen som hade specialtrailer och var tokrenoverad?

-64 T1
-54 T1

68

Ludwig skrev:

Är det den där blå cabben som visades på Bug run för 15 år sen som hade specialtrailer och var tokrenoverad?

Den ser ju onekligen lik ut. Så här såg den ut innan den renoverades:

Post's attachments

CAB.jpg, 61.51 kb, 640 x 767
CAB.jpg 61.51 kb, 204 downloads since 2014-02-11 

69

Ja. Det är den bilen.

70

P. skrev:

Så här såg den ut innan den renoverades:

Fy fan va ball den var riktigt tidig baja, synd att den renoverades tillbaka.

71

Oljeläckage nr 1

På väg till VWänerträffen 2012 började bilen lämna oljespår efter sig. Passade på att ta ett foto vid macken i Sollebrunn vid oljenivå koll.
Det var den externa oljetermostaten som börjat läcka.
http://forumbilder.se/DBSIO/p1010546.JPG

Beställde en ny av märket Mocal men den var restnoterad så bilen blev sittande 1 månad i väntan på termostaten.
http://forumbilder.se/DBSIO/post-26-0-65836800-1347878805-thumb.jpg

Oljeläckage nr 2

Sipprade fram olja vid fläktkåpan vid oljekylet. Oljekylsadaptern började läcka i foten mot blocket. Fick plana av botten på den så adapter blev rak.... Dessa eftermarknads delar...
http://forumbilder.se/DBSIO/adapter.jpg

72

Höstkruuz 2012. Några plusgrader och regn. Insåg vidden med att inte ha värme i bilen och defroster...

http://forumbilder.se/DBSIR/hostcruise9-2.jpg

Tyvärr slutade resan med oljeläck nr 3  ICQ/ac

http://forumbilder.se/DBSIR/oljelack.jpg
Blev så trött på det att bilen fick parkera för vintern.

Hittade inte orsaken till det. Vid besök av Micke en dag så lyckades han hitta det. Tätningen på stötstångsröret mot blocket hade spruckit på ovansidan mot cylindern. Så det duschade upp olja i en båge. Det blev demontering och montering av nya tätningar. Denna gången de röda. Huruvida de är bättre än de vita vet jag ej men de håller än...
http://forumbilder.se/DBSIR/20130530-231556.jpg

Det syns tydligt att tätningen gett sig i flytningslinjen, materialet har inte smält ihop på rätt sätt.

73

Så hade 2 av mina med spruckit nu när jag plockade ner motorn. Det är CB:s vita som jag hade. Det ser ut som det är samma du har.

74

Fortsätter med lite bilder från vinter 2012/2013. Det började som ett mindre jobb och slutade med mer än tänkt  ICQ/ad
Motorluckan hade mycket lackblåsor efter alla år i kallgarage så en omlackering av luckan planerades. Började avlägsna all färg men luckan var inte i så bra skick.
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_10_2012/post-26-0-83163300-1350990416_thumb.jpg

I samma veva fick jag fatt på en riktigt fin begagnad lucka som inhandlades. Som Burman tidigare var inne på så brukar karossen säcka ihop så den nya luckan fick inte plats riktigt....
Det blev nollspel på vänstra sidan. Så det blev till att snitta.
http://fahrvergnugen.se/forum/uploads/monthly_11_2012/post-26-0-97143900-1353658633_thumb.jpg

75

Fixade lite skavanker på bakskärmen också.
http://forumbilder.se/DBSVB/120121204-233950.jpg