951

Tack alla! Och god fortsättning som man säger nuförtiiin  ICQ/bs

Hade lite smått påbörjat att titta till bakre delen av hytten, den del som möter upp framstammen/flaket. Och insåg att det var lite rostigare än vad jag önskade Default/hmm Så det blir att fundera ett tag till...

Kom ju på att jag har bakdelen av pickishytten med framstammen från samma bil som donatorflaket kommer ifrån, ska kolla hur slut den är i hörnen? Kanske blir ett litet större snitt än planerat? Återkommer när jag hittat på den under snöhögarna om den inte blåste bort i stormen igår förstås  ICQ/ap

Så istället för att sitta å tjura i nåt hörn och tycka synd om mig själv resten av kvällen så bad jag Tomas och Stefan om lite lyfthjälp att baxa upp donatorflaket på pickupen.
Valde att lägga den upp å ned för att på så sett kunna åtgärda de rostiga partier som trots allt fanns/finns samt att smidigt kunna rensa flaket i ytterkant för att förhoppningsvis kunna passa in det sedan mot sin slutgiltiga plats?

Nu önskar jag mig att detta kommer att funka smärtfritt så att det kan bli "färdigsvetsat" någon gång!!! Men det är ju bara en önskedröm såklart  ICQ/bl  Finns ju miljoner ställen som ska lagas eller rekonstrueras bara i denna region...  ICQ/bm För att inte tala om alla missöden som kan/kommer hända  ICQ/be

Nä nu ska vi inte ta ut någe i förskott, varken bra eller dåligt...

Ska försöka fokusera på detta nu och inte bli sittandes i soffan bredvid Stefans Rod-bygge och njuta av hans framsteg   ICQ/bk

Post's attachments

2019-01-01 22.06.21.jpg, 255.19 kb, 800 x 600
2019-01-01 22.06.21.jpg 255.19 kb, 163 downloads since 2019-01-02 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

952

Efter några fler lappningar av flakundersidan så har jag kommit till den bakre balken med mutterstyckena till motorluckan.
Och det är lite av en deja vu upplevelse... Tycker att jag gjort detta förr  ICQ/bw

Och precis som förra gången så var det både lite rostigare och krokigare än vad jag tyckte först. Verkar som om det är nåt fenomen som förföljer mig ICQ/bk

Eftersom flakbädden också behövde några väl riktade slag med hammare och mothåll i bakkant för att få tillbaks sin ursprungliga form så blir det nog lättast att skära bort hela mittpartiet för att på så sett komma åt ordentligt.
Och kanske till och med göra en helt ny mittenbit med allt vad det innebär  ICQ/bo

Vi får se hur sopslut delarna är efter lite snittande med kapskivan? Och jag hoppas även att det går att återanvända nåt av det jag gjorde förra gången?

Har även funderat fram å tillbax hur jag ska sammanfoga allt på bästa/smidigast sätt? Har haft flera idéer men lutar just nu åt att göra det på det "jobbigaste" sättet...

Men det hinner säkert ändra sig tills det är dags  ICQ/ag

Post's attachments

2019-01-08 21.46.53.jpg, 228.54 kb, 800 x 600
2019-01-08 21.46.53.jpg 228.54 kb, 152 downloads since 2019-01-09 

2019-01-08 21.47.03.jpg, 212.43 kb, 800 x 600
2019-01-08 21.47.03.jpg 212.43 kb, 126 downloads since 2019-01-09 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

953

Spännande att börja med flaket. Heja heja!

Tomato Potato
Dyslexiker..

954

ICQ/ay

Härligt att se!

955

För att backa bandet en smula...

I alla fall några dagar. Som jag skrev tidigare så hade jag ju bakdelen av en annan pickup liggandes i nån av snöhögarna hemma, och efter lite skottande så dök den upp  ICQ/bs
Så nu finns det i alla fall en plan hur jag ska få till det, sen får vi se hur snitten blir? För jag vill ju använda original framstam från "Binzen", dels för att jag redan lagat upp den, men även för att karosserinumret sitter stansat på dess insida, vilket är viktigt tycker jag.

Men denna operation får mogna lite tills flaket är klart. Är ju som sagt några inte så självklara snitt som det måste kluras på  ICQ/ab
Men som ni kanske ser på bild 2 så är ju "diket" nedanför bakrutan i ett bedrövligt skick  ICQ/at  Och fortsätter i samma skick runt hörnet och ner längs högra karossidan.

Men det är ju tur att jag tycker att det är lite roligt att klura  ICQ/ap

Post's attachments

2019-01-08 21.47.20.jpg, 219.77 kb, 800 x 600
2019-01-08 21.47.20.jpg 219.77 kb, 162 downloads since 2019-01-11 

2019-01-08 21.47.32.jpg, 200.55 kb, 600 x 800
2019-01-08 21.47.32.jpg 200.55 kb, 149 downloads since 2019-01-11 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

956

Det där löser du med tiden , med tanke jobbet som är nerlagt hittills !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

957

Hoppas det ICQ/ab

Vår ärade fotograf Michael Åkerblomster var på visit här om kvällen och tog några actionbilder ICQ/ag

Att rost kan va så fint   ICQ/bf

Post's attachments

49701209_2080675862025097_1849836564641742848_n.jpg, 109.73 kb, 960 x 640
49701209_2080675862025097_1849836564641742848_n.jpg 109.73 kb, 131 downloads since 2019-01-14 

49897459_2080675885358428_3705311283176800256_n.jpg, 100.69 kb, 640 x 960
49897459_2080675885358428_3705311283176800256_n.jpg 100.69 kb, 146 downloads since 2019-01-14 

49900253_2080675852025098_5307269526931374080_n.jpg, 77.3 kb, 960 x 640
49900253_2080675852025098_5307269526931374080_n.jpg 77.3 kb, 138 downloads since 2019-01-14 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

958

Jaha, då var kopiatorn igång igen ICQ/bp 
Efter ett litet missöde med tumstocken så blev det ett par bockade plåtar i alla fall  ICQ/bs

Hann bara snitta upp kanten och banka ned de två försänkningarna för gångjärnen till motorluckan samt svetsa igen snitten innan hemgång förra gången.

Kommer jag bara ihåg att ta med mig några lösa mutterstycken till nästa gång så blir det att fixa fastsättningen av dessa. Denna gång så ska jag se till att fixera mutterstyckena mer rätt än förra gången jag gjorde denna operation, och då förhoppningsvis få det lättare att montera luckan när det är dags.

Ja ni hör...det blir ju lite fel ibland  ICQ/ah

Men inget som inte går att rätta till  ICQ/bq

Post's attachments

2019-01-13 22.53.06.jpg, 159.31 kb, 800 x 600
2019-01-13 22.53.06.jpg 159.31 kb, 125 downloads since 2019-01-14 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

959

Åh vad jag känner igen mig i ditt resonerande. Att laga en kaross är verkligen en övning i funderande och tålamod. Först fundera, sen låta det sjunka in, sen fundera lite till osv. När man tror att man inte kan få det bättre så skrider man till verket. Hastar man blir det sällan bra. Det gäller iofs många andra moment, men med kap och svets ställs det på sin spets.  ICQ/ag

Är grymt sugen på att dra igång en tråd själv, det är sjukt kul att blicka tillbaka sen och se hur långt man kommit. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

960

kee skrev:

Åh vad jag känner igen mig i ditt resonerande. Att laga en kaross är verkligen en övning i funderande och tålamod. Först fundera, sen låta det sjunka in, sen fundera lite till osv. När man tror att man inte kan få det bättre så skrider man till verket. Hastar man blir det sällan bra. Det gäller iofs många andra moment, men med kap och svets ställs det på sin spets.  ICQ/ag

Är grymt sugen på att dra igång en tråd själv, det är sjukt kul att blicka tillbaka sen och se hur långt man kommit. ICQ/ay


Just do it... saknar dina trådar!!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

961

ICQ/ay  ICQ/bi

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

962

kee skrev:

Åh vad jag känner igen mig i ditt resonerande. Att laga en kaross är verkligen en övning i funderande och tålamod. Först fundera, sen låta det sjunka in, sen fundera lite till osv. När man tror att man inte kan få det bättre så skrider man till verket. Hastar man blir det sällan bra. Det gäller iofs många andra moment, men med kap och svets ställs det på sin spets.  ICQ/ag

Är grymt sugen på att dra igång en tråd själv, det är sjukt kul att blicka tillbaka sen och se hur långt man kommit. ICQ/ay


Precis ICQ/ag
Hade man kunnat allt redan från början så hade detta lilla projekt varit färdigt för två år sedan  ICQ/bs  Och hade vi inte fikat så förtvivlat mycke så hade den varit klar lagom till Julen 2015...  ICQ/bj
Men som nämnts tidigare så är det ett ständigt lärande och tänjande av alla möjliga gränser.

Kollade in din start av din tråd, ska bli kul att följa!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

963

Då fortsätter vi...

Efter att jag hade gjort klart försänkningarna för gångjärnen till motorluckan så var det dags för mutterstyckenas placering/fastsättning,.
för att inte hamna snett med dessa så skruvades motorluckan på plats för att på så sett vara säker på att dessa hamnade rätt.
Som synes på bilden i de bakre regionerna så ligger den halva balken där med sina mutterstycken på plats.

När detta var klart så var det dags att bocka till en ny gummilisthållare som ska sitta i ovankant, då jag redan hade gjort en sådan förut så var det ingen större konst att göra en ny ICQ/ab För det var faktiskt enklare än att försöka bända/spetta loss den andra som jag gjort. På bilden ser ni den alldeles innan den friserats ned till lämpliga mått.
Sedan var det äntligen dags att få leka med min Julklapp från 2017...Punktsvetsen  ICQ/bp Var längesedan det loppades må jag säga  ICQ/ag

Efter det så var det dags att måtta in balken och se till att den hamnar rätt, tror att det blev så i alla fall.
Gjorde så att jag först svetsade i halva balken (övre) Det för att kunna svetsa alla 4 sidor av balken.
Med den renslipad och klar så var det dags att lägga på locket så att säga ICQ/ab Skulle ju varit trevligast om jag kunnat använda punktsvetsen till detta med, men tyvärr har jag inte införskaffat lämpliga kopparämnen för att göra nya käftar  ICQ/bl  Men det går ju lika bra med pluggsvets med MIGen.

Men av någon anledning så blev klockan "svets stopp" och med det hemgång...

Så det blir väl en "klarbild" en annan gång  ICQ/bs

Post's attachments

2019-01-15 23.33.30.jpg, 148.59 kb, 800 x 600
2019-01-15 23.33.30.jpg 148.59 kb, 149 downloads since 2019-01-23 

2019-01-17 22.29.52.jpg, 231.48 kb, 600 x 800
2019-01-17 22.29.52.jpg 231.48 kb, 137 downloads since 2019-01-23 

2019-01-17 22.52.41.jpg, 241.38 kb, 800 x 600
2019-01-17 22.52.41.jpg 241.38 kb, 132 downloads since 2019-01-23 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

964

Följer och imponeras! Bra jobbat!  ICQ/bs

"Pimped by Nature"

965

Härligt! Gör nu klar den då lovar jag å få ut din gamla dh på vägarna igen  ICQ/ag

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

966

Edström skrev:

Härligt! Gör nu klar den då lovar jag å få ut din gamla dh på vägarna igen  ICQ/ag

Topp!! Då säger vi så  ICQ/ay

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

967

Tack alla! ICQ/ab
Trevligt med motiverande hejjarop ICQ/ag

Nu är den bakre balken ditsvetsad på riktigt, så nu borde risken att tappa motorluckan vara eliminerad ICQ/ab

Kom på att alla mutterstycken som ska hålla lämmarna på plats hade fått sina skruvar bortborrade vid något tillfälle.
Och istället för att försöka fortsätta borra ur skruvarna och försöka gänga om mutterstyckena så valde jag att snitta upp små titthål i balkarna.

Med lite lirkande med en avbitartång så gick det att vika upp mutterstyckshållarna såpass att det gick att lirka ur de gamla rostiga och ersätta dom med nya mutterstycken, därefter var det bara att vika ner "öronen" och efter det svetsa igen titthålet.
Riktigt skönt att ha nya gängor på ett sådant ställe ICQ/ab

Så nu är de bakre regionerna på donatorflaket "klart", Men det är fortfarande en hel del att laga i de främre regionerna Default/hmm
Hade jag inte intalat (lurat) mig själv att donatorflaket var såååå braaa.....så hade jag säkert valt en annan väg   ICQ/bw 

Men å andra sidan så kanske någon framtida ägare inte behöva krångla så mycket om Hen vill ha denna vagn blank å fin  ICQ/bs  ICQ/af

På den nedersta bilden så syns det lite hur hela falsningen av flakbädden är helt uppvikt samt att resterna av karossen är helt bortrensad. Ska bli jätteintressant å se om jag lyckas rensa bort de gamla balkarna på "Binzen" så att det "bara" är att lägga ner det nya på plats och fästa det på sina rätta platser? Kommer nog sätta alla mina tankar och tålamod på prov... Ska bli otroooligt spännande och nervöst.

Men, ska inte ta ut någe i förskott! Kan hända vad som helst innan den dagen  ICQ/bs

Post's attachments

2019-01-23 00.17.31.jpg, 216.68 kb, 800 x 600
2019-01-23 00.17.31.jpg 216.68 kb, 138 downloads since 2019-01-28 

2019-01-23 00.17.38.jpg, 183.6 kb, 800 x 600
2019-01-23 00.17.38.jpg 183.6 kb, 129 downloads since 2019-01-28 

2019-01-23 00.17.49.jpg, 257.87 kb, 800 x 600
2019-01-23 00.17.49.jpg 257.87 kb, 137 downloads since 2019-01-28 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

968

It´s all in the details!

Snyggt jobbat.

969

Mutterstyrkena som du infört till sidolämmar hur ser dom ut i lösvikt dvs är det svets muttrar hindrar mutter korgen rotation?
Trevlig renovering/återställning!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

970

Mutterstyckena är i stortsett identiska med de som finns att köpa idag.

Och ja, de är "flytande" i korgen och kan inte snurra runt, i alla fall sålänge skruvarna inte sitter fastrostade ICQ/ab

Post's attachments

2019-01-29 23.05.34.jpg, 67.41 kb, 600 x 450
2019-01-29 23.05.34.jpg 67.41 kb, 143 downloads since 2019-01-30 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

971 Senaste redigerad av CrewCab (2019-02-02 21:09:56)

Vart har du köpt mutterstyckena?
Fantastiskt jobb du lägger ner på fina plåtjobb ICQ/ay
Jag får ju lite ångest för att jag inte får tummen ur med min Crewcab, som är i ett fantastiskt skick i jämförelse ICQ/bl

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

972

CrewCab skrev:

Vart har du köpt mutterstyckena?
Fantastiskt jobb du lägger ner på fina plåtjobb ICQ/ay
Jag får ju lite ångest för att jag inte får tummen ur med min Crewcab, som är i ett fantastiskt skick i jämförelse ICQ/bl

Tack så mycke! ICQ/ab Är väl "bara" å sätta igång då ICQ/ad

Om man inte ska ha så många kan man ju gott köpa svetsmuttrar hos exempelvis Wolfsparts ICQ/ab
https://wolfparts.com/product/m8-weldnut-2/

Annars så har din lokala järnhandlare, men då blir ju kvantiteterna helt andra istället.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

973

https://vwcustomspeed.com/produkt/Svetsmutter-m8

974

Sakta sakta bockas det nån liten plåtbit...
Insåg att den övre biten som de lösa mellanplåtarna  under flaket ska sitta emot var allt annat än reparerbart Default/hmm
Så det var väl bara att bita i det sura äpplet och mäta av fragmenten och vinkla några plåtremsor som punktades dit, fick ju än en gång leka lite med punktsvetsen ICQ/ab

Sååå jä--la roligt att bara trycka på knappen med ett härligt >>Brzztuuummm<< åsså woilaa så sitter skiten ihop ICQ/ag

Lite roligt att kopiera grejer är det allt ICQ/ab Att klura på små detaljer så som de små förstärkningsinslagen som är i vecken på denna plåt, inte alltid så självklart hur vissa moment ska göras för att nå målet.
Var ju samma typ av "inslag" på listhållaren vid motorluckan som medelst lagom glipa i skruvstädet och en huggmejsel som skapade dessa.
Men som kanske syns i bild 2 så är ju läppen U-vikt så att säga, vilket krävdes ett lite bearbetat plattjärn som måttades in i skruvstädet.

Inga märkvärdiga grejer egentligen, men det är alla dessa både små och större utmaningar som gör och ger så otroligt mycke för själen  ICQ/bo

Men nu börjar det närma sig lite större ingrepp som får fegheten att löpa amok...kommer att bli väldigt spännande framöver kan jag lova! Och jag får verkligen hoppas att teorierna håller Default/hmm ICQ/ae 

Andra saker som ligger och lurar runt hörnet är också spännande... som vilken....Japp det får allt bli en liten Cliffhanger  ICQ/bs  ICQ/ap

Post's attachments

2019-01-27 20.45.45.jpg, 174.97 kb, 800 x 600
2019-01-27 20.45.45.jpg 174.97 kb, 130 downloads since 2019-02-04 

2019-01-27 20.46.06.jpg, 194.92 kb, 800 x 600
2019-01-27 20.46.06.jpg 194.92 kb, 110 downloads since 2019-02-04 

2019-01-27 22.21.44.jpg, 248.84 kb, 800 x 600
2019-01-27 22.21.44.jpg 248.84 kb, 133 downloads since 2019-02-04 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

975

Tack  ICQ/ay

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar