901

Tja helt klart blir man avundsjuk på den förar miljön...
hade gärna torr rattat där...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

902

ICQ/ay

903

Tack alla!!
Kul med lite respons ICQ/ab

Efter att jag dammat av de två NOS bromstrummorna som jag bytt till mig så kunde jag förstås inte låta bli att skruva på ett hjul å trycka på en navkapsel  ICQ/ab

Känns helt surrealistiskt att hänga på saker på detta vis! Visst, jag vet ju att en hel del av detta ska plockas bort senare...meeen waffanken gör dé ICQ/ag

Post's attachments

2018-10-28 22.44.21.jpg, 114.16 kb, 800 x 450
2018-10-28 22.44.21.jpg 114.16 kb, 134 downloads since 2018-11-24 

2018-10-28 22.44.36.jpg, 137.66 kb, 450 x 800
2018-10-28 22.44.36.jpg 137.66 kb, 134 downloads since 2018-11-24 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

904

Viktigt att kolla så det passar fortfarande. Tänker förstås inte på navkapslarna.  ICQ/ap

905

Wow! Du kan inte tänkas bjuda på en helhetsbild el liknande på kärran?

906

Scaramanga skrev:

Wow! Du kan inte tänkas bjuda på en helhetsbild el liknande på kärran?

Tyvärr är det en smula för trångt...
Men ska försöka ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

907

Det var när jag plockade bland fälgarna som jag såg att det saknades en jäkla massa navkapselclips på dessa, det var bara en av dessa som alla var hela, resten var i princip utan Default/hmm

Dammade av mitt gamla hemgjorda navkapselclipsmothåll ICQ/ab
Letade även upp ett gäng begagnade/räddade clips och kompletterade upp med några NOS som låg och skräpade.

Började med att borra ur alla gamla nitar lite försiktigt med en 4mm borr, bara för att avsluta med att slå ur resterna med ett dorn. Ville inte riskera att borra ett för stort hål eller sabba hålen för nitarna i onödan.

Hade tidigare (jäätteläängesen) köpt på mig en låda nitar av rätt tjocklek men de var en å annan centimeter för långa... Men inget som en såg fixade plätt lätt  ICQ/bs

Men då jag inte kom ihåg hur lång en originalnit är och inte orkade vänta tills jag kom hem och leta efter en som jag vet ligger i någon låda så blev det att prova sig fram. Startade på 6,5mm men landade nog på strax under 6mm på slutet. För det är ju inte så bra om det blir för mycket nit över på insidan med risk att de tar i bromstrumman, men det är ju förstås inget som en runda med filen eller slipen fixar...men ändå... ICQ/bw

Post's attachments

2018-11-15 22.28.39.jpg, 178.3 kb, 800 x 600
2018-11-15 22.28.39.jpg 178.3 kb, 130 downloads since 2018-11-28 

2018-11-15 23.06.22.jpg, 212.91 kb, 800 x 600
2018-11-15 23.06.22.jpg 212.91 kb, 121 downloads since 2018-11-28 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

908

Har för mig läst att dom nytillverkade fjäderbläcken är  av mindre bra kvalite....
Så förstår att du gärna återanvänder gamla eller Nos.. förutom att det blir original då ICQ/ay
Finns det något bra sätt att kolla om nya är okey?? för dom som inte har gamla att tillgå??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

909

Michaelth>> Har ju hört det med, men antar väl att det problem som var är åtgärdat? Skrönan säger att "läppen" på clipset var precis för kort så när man snäppte dit navkapseln så gled clipset in "under" kapselkanten och blev således fastlåst. Och när kapseln skulle demonteras så var enda sättet att dra tills clipset vek sig och kollapsade.

Nu fortsätter vi ICQ/ab

När det sista clipset var nitat så fick hjulen hamna i hörnet igen och tålmodigt vänta tills de ska få smaka mark igen.


Tomas och jag spånade lite vad nästa grej skulle bli att göra? Nu börjar det sina på småjobb som behövs göras Default/hmm Det börjar bli dags att ta tjuren vid hornen och ta tag i de lite större och tyngre jobben som jag bävat för en längre tid.... ICQ/be

Jag funderade lite hur allt skulle läggas upp och i vilken ordning? Provhängde bakdörren lite samtidigt som vi funderade på vilka gummilister som behövde beställas från Örebro Agenturaffär? Och det ger ju en gnutta hopp att få se den sidan "nästan hel" då den så vanligtvis öppna planlösningen mer ser ut som ett enda stort arbetskrävande ångesthål....  ICQ/bh

Det var just då jag kom på att jag hade ju talat med min Trähandlare om Ask för de träkonstruktioner som komma skall, hade helt glömt/förträngt det. Så det blir att ta tag i den biten också.

Efter lite mer fika och funderande så skred jag till verket och började kapa bort ett flertal balkar från flakbädden, och med det gjort så var det rena dansbanan som trädde fram  ICQ/bp  Så jag blev jättesugen på att pluggsvetsa klart lastrumsgolvet, så fram med den egenslipade borren med en ganska flack vinkel för att göra lämpliga hål i golvet inför MIG-svetsens framfart.
Jag hann precis plugga alla hål innan det var dags för "vänttimmen" innan hemfärd för att minimera att det pyr någonstans i någe hörn.

/Bengt

Post's attachments

2018-11-18 22.16.18.jpg, 203.65 kb, 600 x 800
2018-11-18 22.16.18.jpg 203.65 kb, 143 downloads since 2018-11-30 

2018-11-18 22.45.53.jpg, 165.48 kb, 800 x 600
2018-11-18 22.45.53.jpg 165.48 kb, 114 downloads since 2018-11-30 

2018-11-27 21.21.50.jpg, 229.39 kb, 800 x 600
2018-11-27 21.21.50.jpg 229.39 kb, 148 downloads since 2018-11-30 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

910

Snyggt jobbat Bengt

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

911

ICQ/ay

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

912

Vilket hästjobb, tur att det finns folk som inte tappar sugen (jag är en utav dom). Hoppas du orkar hänga i, både du och bilen vore värda det ICQ/ay

913

Men du bengt, bra skönt när flaket är av, det blir ju jäkla åtkomligt. Bra jobbat. Om målbilden är att få köra ut ur garaget för egen maskin så framstår det ju som om det är i om räckhåll..

914

Kanon jobb ! Lättare att komma åt balkar etc.
Vi har tur som får uppdateringar ! Själv känner man sig trött på hösten/vinter så det kommer
nog inte bli så mycket gjort !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

915

Häftigt som tusan att surfa in här efter ett tag i andra träsk och se sååååå mycket framsteg!! Starkt!   ICQ/bp

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

916

Meen...TACK alla! ICQ/ab

Jo nu när de tråkiga balkarna var väck så blev det så mycke roligare att krypa omkring på lastrumsgolvet  ICQ/bs
Gick som en dans att slipa ner svetshögarna som blivit när golvet förenades med de underliggande balkarna. När de var borta så började jag klippa till några plåtar för att lägga igen de hål för de högra B- och C-stolpen samt krympa  utrymmet till värmerören då de blivit lite för frikostigt anpassade vid iläggningen.

Men innan sliperierna började så var det ju förstås hålet för bensintankens/kranens väg genom golvet som skulle tas upp och vikas till i kanterna.
Hade tidigare hittat alla mått på thesamba för denna operation. Så efter att ritat och mätt samt kollat med bensintanken på plats att det stämde så borrades det några hål för att sen kunna klippa ur tajt mot de ritade strecken.
Efter det var det bara att vika upp kanten de 4mm som det ska se ut.

Post's attachments

2018-11-27 22.43.36.jpg, 134.33 kb, 800 x 600
2018-11-27 22.43.36.jpg 134.33 kb, 136 downloads since 2018-12-03 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

917

Kul att följa dina framsteg Bengt! Det skall bli kul att se denna på vägen snart!

Alte Liebe rostet nicht!

918

Som alltid inspirerande
En fråga, vad är det för fabrikat på golvet? Näjd?

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

919

MattsR skrev:

Som alltid inspirerande
En fråga, vad är det för fabrikat på golvet? Näjd?

Tackar:)
Högra golvhalvan är ett NOS som jag hade, och det vänstra är ett WolfsburgWest som jag köpte.
Och passformen på båda var alldeles utmärkt.

Båda halvorna var ämnade för buss så det har blivit lite slöjdande med att lägga igen några urtag för stolpar och tagit upp några nya som pickupen har samt hålet för soppatanken.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

920

ICQ/ay

921

Då hålet i golvet var klart så blev jag ju såklart sugen på å se om tanken passade, vilket den inte gjorde...trots att jag hade kollat å mätt efter konstens alla regler så tog bottenpluggen i tanke i framkanten på det nygjorda hålet.....F...ck! Såå irriterande! Kollade mått och kikade på referensbilderna, å dé var helt lika som mitt hål! ???

Då uppdagades det när jag jämförde originaltanken med den nyköpta att bottenpluggen var förskjuten 1,5-2cm framåt i färdriktningen på den nya tanken.

Jaha, vad gör man nurå??? Skicka tillbaks tanken? Eller kapa upp ett fyrkantigt hål och vrida det ett halvt varv och TIGa ihop den igen??

Nä det fick bli som så att golvets hål fick sig en känga med hammare och mothåll istället så att tappen gick fri.

Med det korrigerat så blev det att fastställa de slutgiltiga platserna för tankfästena ICQ/ab

Och med tanken lite provisoriskt på plats så gick det ju inte att låta bli att skruva dit tankluckan, blev lite trevligt att se hur fint tanklocket tindrade med sin VW-logga och önskade sig en redig fylla på bensin  ICQ/ag Men sa att det får nog vänta ett tag... ICQ/ad

Post's attachments

2018-11-27 23.17.29.jpg, 194.58 kb, 600 x 800
2018-11-27 23.17.29.jpg 194.58 kb, 118 downloads since 2018-12-08 

2018-11-27 23.17.38.jpg, 201.59 kb, 800 x 600
2018-11-27 23.17.38.jpg 201.59 kb, 114 downloads since 2018-12-08 

2018-11-27 23.25.15.jpg, 193.98 kb, 800 x 600
2018-11-27 23.25.15.jpg 193.98 kb, 125 downloads since 2018-12-08 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

922

ICQ/bi  ICQ/bo
Underbara framsteg, ska bli riktigt kul att se när denna rullar på vägen igen ICQ/bp

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

923

ICQ/az

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

924

Så inspirerande att läsa och se dina bilder att jag nu tar mig till garaget för första ggn på ett halvår..... ;-)

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

925

ICQ/bq

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar