Jädrar vilken fart på bygget du har, blir kanon bra 
Tjohoo i stugorna!
Händer inte så mycke nu hällär...
Men, hade i söndags lite besök av Bergau och Jonas från Ståckholm
Riktigt trevligt med lite halvplanerat spontanbesök om man säger så 
Försökte få herrarna på bild när dom sprang runt i garaget, men gick inte sååå bra så att säga
Dom kunde inte va stilla ens en sekund!
Men som sagt, det går sakta med stolpbyggandet och kommer kanske under veckan nån liten bild på det jag gjorde i söndags.
För just denna vecka så är jag åter igen och hjälper Tomten att få rätt saker i julklappssäcken.
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Tjohoo i stugorna!
Händer inte så mycke nu hällär...
![]()
Men, hade i söndags lite besök av Bergau och Jonas från Ståckholm
Riktigt trevligt med lite halvplanerat spontanbesök om man säger så
Försökte få herrarna på bild när dom sprang runt i garaget, men gick inte sååå bra så att säga
Dom kunde inte va stilla ens en sekund!
![]()
Men som sagt, det går sakta med stolpbyggandet och kommer kanske under veckan nån liten bild på det jag gjorde i söndags.
För just denna vecka så är jag åter igen och hjälper Tomten att få rätt saker i julklappssäcken.
Tomten i Tillberga?! 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Men alltså, nu börjar jag bli orolig. Länge sedan det kom en update.
Alltid kul att komma och kika på doppel hütten.
Nu vill vi se lite träslöjd snart. 
Tjohoo!
Har faktiskt inte hänt ett endaste dugg sen sist
Har helt enkelt ingen inspiration alls just nu...Men det kommer väl en vacker dag får vi hoppas 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Tjohoo!
Har faktiskt inte hänt ett endaste dugg sen sistHar helt enkelt ingen inspiration alls just nu...Men det kommer väl en vacker dag får vi hoppas
Håller tummarna för ett snabbt tillflöde av inspiration 
Ha inte för bråttom, blir tomt när det är klart.... 
Lite smygmeck har det trots allt blitt i lite lönndom
Fast i wery much slooow moootion 
Fortsatte på den inslagna banan att göra lite mer på C-stolpen. Ville ha låsnäsan justerbar precis som gångjärnen på den andra stolpen, allt för att kunna ha lite att spela på då det är dags att reparera/återskapa dörrfan.
Och eftersom stolpen inte har några som helst pressade förstärkningar så som framdörrarna har vid låsnäsan och styrkudden original så kändes det lite "sladdrigt" och så, och för att slippa krånglet med sådana pressade lösningar så svetsade jag fast en 4mm tjock plåtbit på baksidan/insidan av stolpen för att på så sett få det lite stabilare och åge rejält att sätta justeringen i, eller snarare det borde bli en smula stabilare?
Och eftersom jag gjort stolpen i 2 delar så hade jag förmånen att kunna välja vilken bredd stolpen slutgiltigt skulle få, och efter lite funderande och inpassande så var det bara att svetsa ihop halvorna
Men eftersom jag ska efterhärma formen som den ursprungliga trästolpen så slutar ju inte jobbet här.....mer kommer, var så säkra 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

811 2018-04-29 09:20:58 Senaste redigerad av michaelth (2018-04-29 09:22:03)
Hmm ett redigt pussel.
men vi är inte oroliga..
Hur som roligt att se progress i bygget

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hejsan igen och tack alla!
Efter att ha bestämt bredd på stolpen och svetsat ihop den så började inpassningen av den så smått.
När jag kände att det borde funka att få dit den så var det dags att kapa lite i stolpen.
För på originalet så var det urholkat en bit för att kunna få dit ryggstödet till baksoffan, som för övrigt är en helt vanligt baksoffa från en splitbuss från den tiden. Så jag kan tänka mig att byggherrarna åkt till den lokala skroten och plockat ur en sådan från en skrotad buss för att slippa göra en egen, och det verkar ju trovärdigt tycker jag 
Efter detta ingrepp så blev det lite riktning av stolpen då den slog sig en smula, men efter några små funderingar och bändningar så blev den hyffsat rak igen.
Ny kunde jag ånyo fortsätta med inpassningen, vilket innebar ett antal i och ur tagande av denne, lite slipande här och sedan lite bockande där så blev jag tillräckligt nöjd för att tillslut grundmåla stolpen samt slipa plåtrent på insidan av karossen för att inom en överskådlig framtid kunna svetsa fast den permanent, och det var väl ungefär där någonstans jag just hade skruvat fast den sista plåtskruven och väntade på att Tomas skulle bli klar med svetsen som jag av en händelse såg att mutterstycket för låsnäsan inte var ilagd på sin plats....
Vilken jäkla tur att svetsen var upptagen...Pjhuiii
Så efter att lossat allt åter igen och lagt i mutterstycket och monterat allt igen så var ordningen återställd 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Tur i oturen! Hehe
Som när man byter olja, skruvar dit pluggen, fyller olja och ser kopparbrickan ligga bredvid fötterna på en - titta, just en sådan har jag ju precis.... näää!? 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Kommer fanken ingen inspiration
Lyckades i alla fall fixera B och C-stolparna samt svetsa fast dom permanent
Inga bilder blev det heller...skandal minst sagt! Men känns bra i alla fall.
Hade tänkt fortsätta med att göra klart lastrumsgolvet och sånt, men gissa om det blev annat istället 
Blev ju mer sugen på att se hur sidodörren ser ut inuti, och hur jobbet på denna skulle läggas upp? Började så smått demontera panelen och försiktigt försöka få loss handtagen med låskista och sånt, gick i alla fall att få ur grejerna, men det sitter ganska ihoprostat
Hoppas att delarna går att få isär så att de går att återanvända, annars så blir det att försöka få tag i nya/begagnade grejer, vilket kan vara lite klurigare antar jag?
Är ju "standard prylar" för 50-60-talets karosserimakare skulle jag tro? Tycker mig ha sett låstypen på diverse brandbilar och skåpbyggnader från den tiden.
Om någon tycker sig ha en låskista av förevisad sort så är jag väldigt intresserad
Men nu vet jag i alla fall hur dörren ser ut inuti, vilket gör att det bara snurrar i hövve
Så då kan jag kanske göra någe annat medans jag funderar hur grejerna ska komma ihop igen, typ fortsätta med lastutrymmet till exempel 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Bara börja gå på loppis och leta 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Volvo Valp va min första tanke när jag såg låset!
Låset är av lika typ som på bärgare, brandbilar mm från annu dazumal och framåt troligt fabrikat Fix
Stod en skåp på Rises för många år sen vet int om den är kvar http://www.skrot.me/Skane-lan/Killeberg/Rises-Skrot
Eller http://www.holmsjobildemontering.se/
Faran lurar bakom nästa krök
818 2018-05-14 07:30:49 Senaste redigerad av Scaramanga (2018-05-14 07:31:19)
Rejält med värme och rostlösning borde få grejerna att röra på sig tycker jag. Dieselbad?
Hur är trät i dörren?
819 2018-05-14 13:19:46 Senaste redigerad av Barndoor51 (2018-05-14 13:21:07)
Tack för tipsen 
Igår kväll så fick jag isär allting, och grejerna började röra på sig så smått.
Blir lite rostlagning av låskistan, men i övrigt så kan det funka som det är tänkt.
Men om någon skulle ha eller hitta en bättre låskista så är jag fortfarande intresserad 
Angående träet i dörren så är nog de torra löven som finns på den ena bilden mer användbara : 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Tjohoo i sommarvärmen!! Liiite mycket av det goda kan jag tycka....längtar en smula efter sommarn så att det blir lite svalt
Har lallat lite på tomgång mest hela tiden, gjort lite service på sambons 56a oval samt kollat över 56a Chevaraggarbilen på några servicepunkter... och även stöttat kompisen Tomas och hans båtbestyr.
Men i Torsdags så blev det äntligen lite gjort på "Binzen"
Hade för en tid sedan klöppit till och masserat en liten plåtbit till det vänstra övre hytthörnet som ansluter mot taket och dess dropplist, det var ganska rostangripet med onaturliga hål som följd.
Lyckades punkta dit det till slut, var ganska mycket tenn just där som ställde till det en gnutta till en början, men vart efter som plåten blev lite varmare och tennet försvann så gick det lite lättare att få till det.
Blir lite fortsättning runt dropplisten som ni ser, men då klockan blev för mycket för fortsatt svetsande så fick jag nöja mig med detta för stunden...
Istället så fick jag för mig att rensa flaket för att fördriva timmen/timmarna innan hemgång för att vara säker på att inget börjar pyra efter svetserierna, flaket å flaket??? Är inte så mycket användbart kvar där bak
Och ännu tydligare blev det efter att jag borrat ur skruvarna som håller lämmarna och lyft av dem, ÅÅhJäklar va dåliga lämmarna är
Kommer bli några timmar där! Tyvärr så blev det ingen bra bild på hur sopsluta dom är i botten.
Men det konstiga var att gångjärnen faktiskt lossade på alla tre lämmarna utan några krångligheter alls, jättekonstigt faktiskt. Brukar ju få använda alla möjliga knep för att få fart på dessa vid andra försök på andra lämmar.
Nu har jag som ni märkt fått ännu mer grejer att fundera över hur det ska lösas
Allt ifrån fortsatta småreparationer på hytten till flakbekymret vidare till sidodörren, fortsätta i lastutrymmet med golvet och tankfästena, sedan lämmarna såklart....fanken det är ju hur mycke som helst kvar innan det blir åka av!!!
Jaja...hur det än är så har det aldrig varit så nära som nu 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
821 2018-05-26 05:56:41 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-26 05:57:04)
Ett litet jobb är också ett jobb, sa inte Ulf Lundel det :-)
Hittade den här katalogen med lite lås, som kanske kan vara till hjälp.
https://www.abkati.se/media/abkati/abka … l_ny_F.pdf
Trevlig liten sida där oavsett citatet..har dessutom ett litet skämmigt minne av sagda poet..vid ett sommarbesök i Visby stod jag och väntade utanför en butik med min första bullterrier Signe och var dåligt uppmärksam över vad hon höll på med när jag hörde någon sa: Ta bort hunden..där satt Signe med vassa valptänder i byxbenen på..ja just det.. Ulf Lundell.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Mr56>>
Det var verkligen en intressant sida. Ska grotta ner mig där
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Eftersom jag är en smula nyfiken av mig så kunde jag inte låta bli att kapa ur en liten plåtbit/rostbit från flakbädden
Men som vanligt så spårade det ur en gnutta... vilket inte gör ett endaste dugg då jag nu får betydligt bättre överblick och bättre plats för fortsatta svetserier vid hjulhusen mm mm.
Som vanligt med denna vagn så visade det sig att det undre fackverket är både bättre och sämre än befarat, blir en ganska stor utmaning för mig att lösa detta skulle jag tro?
Har några alternativ, allt ifrån fuska ihop det till en mer noggrann lösning
Ska försöka rada upp alternativen för att kanske få någon som helst klarhet i mina funderingar.
Förvisso vet jag ju redan att det sista alternativet är det "självklara", men skadar inte att fundera lite extra några varv innan det blir skarpt läge så att säga
1: Lappa ihop de mest rostskadade bitarna av balkarna och göra en yttre "ram" ungefär lika som ytterkanterna på ett flak, och sedan bulta fast en durkplåt i aluminium av "riskorns typ" (Finns en färdig sådan på lager). Denna lösning som då blir temporär för att i en framtid göra ett riktigt flakbyte på riktigt.
Denna lösning "spar" en massa timmar just nu, men tar ändå lite mer än två kvällar
2:Den andra lösningen som lite lätt räknat tar lite mer än 3 kvällar att göra är följande: Som ni kanske kommer ihåg så skaffade jag ju ett helt komplett pickisflak som jag köpte av Martin, på denna är ramverket i superskick med det mesta av original grundfärg kvar under. Flaket är hyffsat helt med bara någon/några ställen som behöver lagas/snyggas till. Och då for ju tankarna att det är ju bara att kapa ur allt det gamla på "Binzen" och sänka ner det nya! så woilaa så sitter det på plats 
Men nu är det ju så att det blev ännu fler frågetecken och andra kluriga grejer att ta hänsyn till, hur ska det rensas?
*Hur och vad ska sparas?
*Skulle det vara möjligt att nyttja karosserisidorna på det nya flaket och göra skarven där för att slippa laga de befintliga på "Binzen" som inte räcker ända upp till flaket?
*Eller lagar jag upp karosserisidorna på "Binzen" och rensar bort allt och alla balkar innanför och sedan rensar det nya flaket från karossidorna?
Detta är bara några av alla funderingar som snurrar runt i hövve just nu
De bakersta balkarna och de i anslutning till pickuphörnen är ganska bra, kan det vara möjligt att spara dessa? eller måste man byta hela ramverket runtom? Blir det bekymmer att få fast allt korrekt?
Denna lösning är hur man än vrider och vänder allting "den enda rätta" då punkt 1 medför att jobbet ska göras om den dagen man känner för det, och den dagen kommer ju aldrig som ni vet
Och för att klargöra lite tidsperspektiv...alternativ 1: ca 3-4 veckor minst... och 2an betydligt mer än 7 veckor, allt omräknat enligt min hastighet i garaget 
Ska bli spännande å se vad som kommer ske
Just nu har jag ingen aning faktiskt 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Alternativ 2 alla gånger.
De gånger jag tagit en genväg har den blivit permanent. 
