776

Bara att fylla på bensin och åka

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

777

ja det gäller att vänja till fordonet till rätt "ridehight" ,under en längre tid, så man inte chockar det... annars kan det bli tråkigheter... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

778

Jippi!!!  ICQ/ag

Lyckan att få höra att Gurra skapade sig lite tid att komma och kolla om han kunde rikta pickisens front efter mina tafatta svetsningar i fronten  ICQ/ab

Så igår söndag så skulle vi åka ut till garaget för att titta. Men efter att han tittat/känt på "diket" och suckat lite om att detta kanske inte blir så lätt att städa upp efter att amatörer hållit på å grejjat.....
Blir ju lite kallsvettig när sånna utlåtanden kommer, och att jag såg utgiften för spackel steg med det tredubbla...  ICQ/ad Och att jag "förstört" Gurras lediga söndag gjorde ju inte saken bättre direkt.

Se så fundersam han ser ut. Kan nästan känna i luften hur han tänker : " Nujäklar...för detta ska jag minst ha en extra stor Pizza"

Fortsättning följer...

Post's attachments

2018-03-11 14.37.54.jpg, 116.27 kb, 800 x 450
2018-03-11 14.37.54.jpg 116.27 kb, 161 downloads since 2018-03-12 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

779

Efter att ha funderat en stund så tog Gurra fram sin magiska trollstav! Och satte igång med trollerierna  ICQ/ab

Han hade även hjälp av sådana däringa luftkuddar som kunde läggas in bakom fronten för att trycka ut fronten en smula. Otroligt intressanta prylar de där!
För att inte taala om hur kul det är att se folk som kan sina saker på riktigt  ICQ/ag

Hur som helst, så efter ett antal hundratal "spzzzt-bank-snäpp" och några väl valda bankningar med hammare och mothåll så blev Gurra glad över resultatet.

För att inte tala om hur glad jag blev  ICQ/ab Nu slipper jag ju spackla  ICQ/ae

TACK än en gång för hjälpen Gurra! Guld värt!

Post's attachments

2018-03-11 14.28.46.jpg, 138.7 kb, 800 x 450
2018-03-11 14.28.46.jpg 138.7 kb, 166 downloads since 2018-03-14 

2018-03-11 14.37.58.jpg, 128.7 kb, 800 x 450
2018-03-11 14.37.58.jpg 128.7 kb, 157 downloads since 2018-03-14 

Bengt i Sala

780

Barndoor51 skrev:

Efter att ha funderat en stund så tog Gurra fram sin magiska trollstav! Och satte igång med trollerierna  ICQ/ab

Han hade även hjälp av sådana däringa luftkuddar som kunde läggas in bakom fronten för att trycka ut fronten en smula. Otroligt intressanta prylar de där!
För att inte taala om hur kul det är att se folk som kan sina saker på riktigt  ICQ/ag

Hur som helst, så efter ett antal hundratal "spzzzt-bank-snäpp" och några väl valda bankningar med hammare och mothåll så blev Gurra glad över resultatet.

För att inte tala om hur glad jag blev  ICQ/ab Nu slipper jag ju spackla  ICQ/ae

TACK än en gång för hjälpen Gurra! Guld värt!

Det får aldrig falla på utrustningen!
Bra grejer och hjälpmedel är guld värt när en håller på.  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

781

Härligt  ICQ/ag

782

Det handlar aldrig riktigt bara om man har rätt verktyg eller inte..i det här fallet har du ju dessutom en som vet hur man använder dem och får dessutom chansen att umgås med den personen..det sista inte minst viktigt,sällan man är ensam om att bygga bil,dessutom så mycket roligare om man hjälps åt när man kan..
Bra blir det i vilket fall.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

783

Tack alla!!  ICQ/ab

Självklart är det som du säger Pompejus! Att det är guld värt att ha goda vänner som bistår både med kunskap och ibland få hugga i med musklerna  ICQ/ag

När det gäller verktyg så kommer man ju fantastiskt långt med hyffsat enkla sådana tillsammans med verktyget "tid", för de flesta moment i ett sådant här bygge går ju faktiskt att skapa eller göra utan sick Å fals, engelska hjul, krymp å sträck mm, mm. Sen att vissa verktyg kortar ner arbetstiden rejält är ju en helt annan sak. Samt att det öppnar en hel del fler möjligheter är ju en annan sida  ICQ/ae
Men även om man skulle ha alla möjliga och omöjliga hjälpmedel tillgängliga så står man sig slätt om kunskapen om hur dessa ska användas inte finns.
Allt går ju givetvis att lära sig, men i ett hobbygarage så finns ju sällan den budget som behövs för att skaffa alla dessa grejer.

Att man sedan över tid skaffar de grejer som man tycker sig behöva är ju en annan sak, till exempel den där punktsvetsen jag köpte i julklapp förra året till mig själv, som "jag drömt" om att ha i säkert tjugo år, har jag använt den flitigt sedan den kom in i garaget? ....näe, inte än.
Men kommer i framtiden att bli en rolig pryl att kunna ta till när jag vill ha det där lilla extra gjort på någon plåtbit.

Nog om detta!

Sist i garaget så färdigställde jag de nedre delarna av de främre rutramarna, jag hade tidigare i veckan börjat lappa igen de hål och saknade (bortrostade) bitarna  i botten av dessa.
Var lite pickel att få till det faktiskt, fick tips av Gurra att se till att de ilagda bitarna lajnade exakt och att "vecket" också blev lika hela vägen, för annars så kommer det bli bekymmer att sätta i rutorna sedan, så med de orden klingandes i huvudet så gick nästan hela söndagskvällen till att slipa, justera, slipa, banka lite innan jag kände mig nöjd. Avslutade med att efter gjort hyffsat rent runt hela rutramens insida lägga på ett lager med färg för att dels försegla allt och för att det förhoppningsvis ska bli mindre risk att det regnar in så att säga  ICQ/ad

Innan jag gjorde kväller så slängde jag på lite zinkgrund på frontens nedre partier, jag är ju lite nyfiken på att se hur skarven ser ut med lite gråfärg pålagt  ICQ/ae

Post's attachments

2018-03-15 23.40.38.jpg, 133.07 kb, 800 x 450
2018-03-15 23.40.38.jpg 133.07 kb, 131 downloads since 2018-03-16 

2018-03-15 23.40.48.jpg, 152.41 kb, 800 x 450
2018-03-15 23.40.48.jpg 152.41 kb, 152 downloads since 2018-03-16 

Bengt i Sala

784

Nu när det mesta är "färdigt" i de främre regionerna så känns det riktigt skönt att få lämna det en stund  ICQ/ab

Har varit riktigt lärorikt att få så att säga sätta fronten! Har varit otroooligt mycke att hålla koll på samtidigt, och samtidigt hålla sig med att sätta igång svetsen för tidigt. För det där med tålamod...DET har fått sig rejäla övningar såhär långt kan man säga...minst sagt  ICQ/ae

Men tror att det mesta har fallit på sina rätta platser.

Men nu ska det bli riktigt spännande igen  ICQ/ag

Ska till att börja med B-stolpen på vänster sida! Och ursprungligen så hade ju Forssell & Lindkvist gjort denna i någe träslag. Men efter att funderat och klurat en stund samt presenterat mina tankar för några vänner så bestämmer jag mig för att göra både B och C-stolpen i plåt istället.

Det är av några, inte så små anledningar det blir plåt istället för trä. Dels för den totala stabiliteten i karosseriets vänstra bakre del av hytten, då det trots allt är ganska rörligt med trä, och tycker att det känns viktigt att få det så stabilt som möjligt.
Sedan vill jag ha mutterstyckena till gångjärnen justerbara, precis som vanliga dörrarna på VW.

Men trots att själva stolpen blir i plåt så kommer de trots det se ut som om de är av trä....har ju några rullar av såndäringa självhäftande tejp som ser ut som träådring  ICQ/ae  ICQ/af 

Nu kanske ni tycker att jag fegar ur på grund av okunskap av träslöjd? Och alldeles rätt! Det är ju så. ICQ/af

Nedan ett par bilder på hur stolpen sakta sakta kommer hitta formen, har just bara mallat av karosserisidan på den första bilden. Och den andra bilden så har jag precis vikit in insidan. Låt er inte luras av att stolpen ser väldigt "bred" ut, den har inte fått sin rätta form än.
Men det är några kvällars jobb framöver för att slutligen svetsa fast den.

Post's attachments

2018-03-18 22.24.26.jpg, 137.59 kb, 450 x 800
2018-03-18 22.24.26.jpg 137.59 kb, 159 downloads since 2018-03-19 

2018-03-18 23.33.23.jpg, 150 kb, 450 x 800
2018-03-18 23.33.23.jpg 150 kb, 168 downloads since 2018-03-19 

Bengt i Sala

785

Ånej,så lättlurade är vi inte ..bra val med plåt istället för trä(även om det ligger mig varmt om hjärtat..) ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

786

Tjenaremoss go´VWänner ICQ/ab

Luras?? Skulle väl aldri.... ICQ/ad  ICQ/af

Åter till B-stolpen, som ni ser på bilden så är ju inte insidan av stolpen helt rak, utan den så att säga "stegar" i fyra avsnitt, vilket gjorde det omöjligt att slänga upp plåtbiten i kantbocken. Så det var bara att spänna fast stolpbiten mot plåtbordet samt klämma fast en lämplig/stadig stålbalk att smida viket emot och göra de 4 viken stegvis, tidskrävande, men det gick över förväntan faktiskt! 

Jag har en önskan om att kunna ha gångjärnsfästena justerbara i stolpen, så tjuvkikade lite hur VWs lösning för dessa är gjorda och helt sonika kopierar den lösningen med en lite tjockare plåt med gängade hål för skruvarna till gångjärnen som får ligga "flytande" i en plåtkorg på insidan.
Tycker att det känns en smula tryggare att kunna ha det på det viset.

Kom inte så mycket längre än att ha gjort klart mutterstyckena samt påbörjat med plåtbitarna som ska bli korgarna. Så fortsättning följer så att säga  ICQ/ab

Kompisen Tomas och jag stod och filosoferade inför framtida trä-jobb och försökte mäta vilka dimensioner som kommer att behövas, och med några noteringar på papper så ska det snart vara dags att knata ner till brädgården och snacka träbitar. Ska bli spännande  ICQ/ae

Post's attachments

2018-03-20 20.53.00.jpg, 127.41 kb, 800 x 450
2018-03-20 20.53.00.jpg 127.41 kb, 151 downloads since 2018-03-21 

Bengt i Sala

787

Har ni en bra brädgård med torkad ask i lager kan ni betecknas som lyckligt lottade..spännande att vara på träjakt,berätta allt.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

788

Hmm torr ask skulle jag oxå vilja ha... Snyggt jobbat som vanligt!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

789

Jäklar vad bra det blir!  ICQ/ag  ICQ/ae

Bengt i Sala

790

NU såg jag att det inte blev nån bild bifogad i förra inlägget  ICQ/an

Så då får det bli nu istället ICQ/ab

Fortsatte att färdigställa korgarna som ska hålla mutterstyckena för gångjärnen, hålborrade 10mm hål i stolpen för justerutrymme åt alla håll utifall det skulle behövas, blev inte ovala hål då det säkert kommer att behöva vinglas åt alla håll när det är dags för dörrpassning, är i alla fall så jag resonerar  ICQ/ab
På korgarna så gjorde jag hålen 12mm för att eliminera att gångjärnskruvarna vid något tillfälle tar i tidigare än stolpens hål, vill ju undvika att få slipa å grejja för att det tar i.
Som ni ser på bilden så fick jag äntligen leka med julklappen  ICQ/ae  blir ju sååå trevligt med punktsvets! ICQ/ae

Efter att ha konstaterat att min idé med att klämma in stolpen i stolpen så att säga, så insåg jag att det skulle behövas en del våld för att få dit den som jag tänkt, fick trimma ner inviket en hel del för att överhuvudtaget lyckas bända in den innanför originalplåtarna så att den nya biten hamnade på samma ställe som den gamla träbiten, hoppas att ni förstår vad jag menar?
En anledning att jag ville ha det på detta viset är att jag ville behålla de tydliga spåren från när Lindkvist & Forssell kapade med skärbrännaren i pickupens plåtar, de är så att säga ett tecken på det "grovsmide" de höll på med, och att det är lite kul att det syns även i framtiden.

Men tillslut så, efter lite svordomar och andra besvärjelser så kom den in där den skulle. Sedan började lirkandet med att få den nya biten att hamna i rätt höjd för att kunna förankras medelst plåtskruvar i ytterskinnets invik. Med det gjort så kunde jag bända in stolpen så att den hamnade rakt....TRODDE JAG JA!!! Default/hmm
På en punkt ganska mitt på så var det heeelt stumt! Rörde sig inte ett smack, hur mycke jag och Tomas än försökte så hände ingenting!?? Fattade inte först vad som tog i, men efter lite lysande och letande så såg jag att inviket på den nya plåten precis tog i fästet för blinkerspilen.
Skiit också!! För i detta läge så var det "omöjligt" att plocka ur stolpen ur stolpen igen, var i alla fall inget som jag ville göra.
Efter några tafatta försök att bända plåten lite för att få den att rida över kanten utan framgång så blev det tillslut tvunget att vålda lite med att bända isär plåtarna såpass att jag kunde komma åt med tryckluftdrivna sticksågen och lägga två snitt för att sedan kunna vinkla upp plåten en smula.

Och nu gick det desto lättare att få till rakheten i allt, och med några plåtskruvar lite här å där så blev det hur stadigt som helst  ICQ/ab

Så med detta avklarat så klappade vi oss på axlarna och njöt en stund åt framgångarna  ICQ/ag

En annan sak...måste nog ta och skaffa en bättre telefon med en bättre kamera...är lite fööör dåliga bilder tycker jag! Bilderna ljuger ju en smula, då det ser bättre ut än vad det egentligen gör  ICQ/af
Fast å andra sidan, kanske är bra det   Default/lol

Post's attachments

2018-03-22 21.25.42.jpg, 131.43 kb, 450 x 800
2018-03-22 21.25.42.jpg 131.43 kb, 158 downloads since 2018-03-23 

2018-03-22 23.25.23.jpg, 146.28 kb, 450 x 800
2018-03-22 23.25.23.jpg 146.28 kb, 148 downloads since 2018-03-23 

2018-03-22 23.25.49.jpg, 168.13 kb, 450 x 800
2018-03-22 23.25.49.jpg 168.13 kb, 150 downloads since 2018-03-23 

Bengt i Sala

791

Stabilt som fan! ICQ/ab

792

Micke L skrev:

Stabilt som fan! ICQ/ab

Jajjamensan!  ICQ/ab  Nästan så att man skulle skita i att svetsa och bara köra plåtskruv, blir ju lättare att rostlaga nästa gång  Default/lol

Bengt i Sala

793

Kan man säga stolpe in? ;-)

Allting ser bättre ut på kort, och tur är det ibland :-)

keep up the good work..

"ljushuvud"

794

Ja ibland är underbart kort.. ICQ/ad

late,
in love,
and a little drunk..

795

jag är övertygad att kameran ljuger och att det är bättre i verkligheten... ICQ/ag
Det har hänt massor!! och det är tack vara dej och ev medhjälpare...
https://boxerville.se/forum/misc.php?item=22089&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?item=36229&download=0

796

Härligt!
Bra fart i garaget!

Bubbla -62

797

Jo, lite har det ju faktiskt hänt när man kollar tillbaks några år  ICQ/ab

Istället för att svetsa fast B-stolpen sist jag var i garaget så blev det att börja med C-stolpen.

Bockade till övre och nedre delen av en plåtbit så att jag kunde sätta den mot den nyss gjorda B-stolpen för att malla av profilen, sedan gjorde jag samma sak på den nya biten för att bocka denna i de fyra viken på insidan.
När jag var nöjd med biten såhär långt så var det dags att försiktigt försöka ta bort resterna av den gamla trä-stolpen som fortfarande hölls fast av några rostiga spikar. Ville ju inte bara bryta loss den då den kan vara bra att kolla på angående mått och placering.
Bland annat så har träbiten ett litet urtag för soffans ryggstöd som jag måste ta hänsyn till när jag fortsätter med plåtstolpens insida. Skulle tro att detta kommer att ta lite mer än någon kväll i anspråk... ICQ/an  Men det är ju så kul när det blir lite att klura på hur saker och ting ska lösas  ICQ/ag
För förutom nämnda uttag för soffryggen så vill jag ha låsnäsan justerbar precis som gångjärnen, och det kräver ju lite funderingar såklart.

Så, förhoppningsvis så blir det kanske nån mer uppdatering på onsdag eller så  ICQ/ae

Post's attachments

2018-03-25 22.53.52.jpg, 158.82 kb, 450 x 800
2018-03-25 22.53.52.jpg 158.82 kb, 134 downloads since 2018-03-26 

Bengt i Sala

798

Blidde inte så mycket gjort i tisdags, blev lite finlir och justera in plåten mot karossen. Resterande tid gick till att klura på framruta med tillhörande ram för kompisens Ockelbo T14.

Men i torsdags så blev det åter dags att kapa till lite plåt och bocka till falsen med mer på den andra halvan av C-stolpen.
Började också klura lite på justeringen för låsnäsan, Har lite olika idéer hur jag ska göra, vill ju gärna att näsan blir så stumt monterad som möjligt då jag misstänker att den kommer att utsättas för en hel del påfrestningar och med det en riska att den kanske kommer att flytta på sig med tiden?
Jag kommer i alla fall att förstärka baksidan/insidan av stolpen med en lite tjockare plåt, sedan får vi se huruvida det kommer att behövas några andra lösningar för att eliminera rörelser?

Som sagt, det kommer nog att ta några garagekvällar i anspråk denna lilla övning ICQ/ab

Post's attachments

2018-03-29 20.59.32.jpg, 116.05 kb, 800 x 450
2018-03-29 20.59.32.jpg 116.05 kb, 144 downloads since 2018-03-30 

2018-03-29 23.21.50.jpg, 155.97 kb, 800 x 450
2018-03-29 23.21.50.jpg 155.97 kb, 147 downloads since 2018-03-30 

Bengt i Sala

799

Dålig fart på mitt projekt...

Har hållit på litegrann på stolpen, men mest stöttat Tomas med hans rutramsbygge till hans båt  ICQ/ab  Intressant det med såklart, för det är rätt många vinklar och lösningar som ska tas hänsyn till där med, å dé tycker ju jag om  ICQ/ag Åsså är det ju kul att få hjälpa tillbaks också!

Har ikväll äntligen gjort en beställning på gamla reggpapper så att jag har färska sådana att skicka in till Transportstyrelsen för ursprungskontroll  ICQ/ab
Vet ju aldrig när det är dags? Men då är den detaljen i alla fall ordnad, om dom hittar papperna förstås  ICQ/an

Men det borde inte vara några problem kan jag tycka.

Post's attachments

Riksarkivet.jpg, 109.56 kb, 1920 x 1080
Riksarkivet.jpg 109.56 kb, 185 downloads since 2018-04-04 

Bengt i Sala

800

spännande! Historian om bilarna är ju det intressanta! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa