751

Bilar går fortast under torrkörning!  ICQ/ad

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

752

Härligt  ICQ/af  ICQ/ab
Torrkörning är viktigt men var försiktig, vad jag vet är det bara Mercedes som erbjuder service åt torrkörare  ICQ/ae  Default/lol  ICQ/ad ....ursäkta ot

Post's attachments

309FCA74-DBA5-48B3-86CA-F16347156802.jpeg, 98.07 kb, 1024 x 670
309FCA74-DBA5-48B3-86CA-F16347156802.jpeg 98.07 kb, 144 downloads since 2018-02-21 

VW typ 3 1600 TLE 1971

753

Haha!  ICQ/ag  Tack alla!!
Nu är jag hemkommen från första torrkörningen  ICQ/ab

Gick förvånansvärt bra faktiskt, var lite dragit då jag glömde montera dit dörrar  Default/lol och framrutorna...  ICQ/ad
Sammanfattningsvis så kan jag konstatera att jag måste sänka vagnen en smula, var liiite bökigt att ta sig upp om man säger såå  Default/hmm Får läsa på lite om Tubbning å sånt..

När jag lugnat ner mig med en fika så var det bara att sätta igång med frontplåtarna.
Och det var en ren fröjd att sätta dit den nedre frontplåten mot den främre tvärbalken! Passade som handsken  ICQ/ab  så det var bara att fixa en massa hål som jag fyllde med lite smält ståltråd.

Med den plåten färdig så började anpassning av nästa plåt, och där kan vi väl säga som såhär: Att vissa bitar gör sig bäst på bild  ICQ/af

Så medans den plåten får förbereda sig på att få lite stryk så gjorde jag och Tomas några fler plåtklämmor av lite skrotrör från Stefans skrothög, för det kommer behövas ett gäng fler än vad jag hade på lager inom en snar framtid!

Nu kanske jag överdrev en smula när det gällde frontskinnet, men det kommer att behöva klämmas å bankas både på själva spetsen och ute vid A-stolparna.
Det visade sig att det yttre vänstra "viket" mot A-stolpen inte räckte riktigt hela vägen fram  ICQ/am  Och efter lite funderande och mätande så konstaterades det att det visst var ca 1cm kortare från V:et i mitten än högersidan  ICQ/ad

Sedan kommer själva V:et att behöva smidas lite då den är något för platt och tunn om jag får beskriva det så? Den ansluter inte riktigt bra mot fortsättningen uppåt så att säga.

Men men, det är ju bara tålamod det handlar om i slutänden, och det har jag ju fått lära mig den hårda vägen att det är det som gäller  ICQ/an Så håll tummarna nu VWänner att det går bra!

Post's attachments

2018-02-19 00.12.07.jpg, 138.05 kb, 800 x 450
2018-02-19 00.12.07.jpg 138.05 kb, 153 downloads since 2018-02-23 

2018-02-22 23.35.00.jpg, 136.22 kb, 800 x 450
2018-02-22 23.35.00.jpg 136.22 kb, 152 downloads since 2018-02-23 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

754

The hard way is the only way..keep on! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

755 Senaste redigerad av michaelth (2018-02-24 08:57:15)

Annars finns det som John Jones brukar använda."toolmark remover"  dvs spackel ICQ/ad
Detta blir säkerligen bättre än original   ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

756

Jaa...lär ju gå åt nåt kilo kemiska produkter för att dölja alla synder  ICQ/ag  Default/lol

Som ni kanske kommer ihåg så nämde jag någe om att AutoCraft´s frontskinn inte hade V:et i mitten enligt diverse rykten på nätet, och även när jag höftade med plåtbiten mot fronten förut så felade det ju "fleera centimerar Default/yikes, och det var ju nu i skarpt läge som sanningen skulle komma fram exakt huuur mycke det felade!

Så här i detta nu när frontskinnet bara är inpassat så kan jag konstatera att
1: Vänster veck mot A-stolpen felade ca 6mm från mitten sett. (det var mätt direkt på plåten)
2: V-et är "lite smalt" samt lite "grunt" och inte riktigt lika distinkt i pressningen som original. (fast det korrigerades en smula med justeringen av bredden)
3: Inget annat alarmerande så här långt, men det är hittills det  ICQ/ad  Den ska ju svetsas dit också  ICQ/ae 

Men som ni kanske också kommer ihåg så "masserade" jag ju frontskinnet en del och "flyttade" över sned/skevheten åt vänster då det visade sig att den var lite vriden efter att ha stått i ett antal decennier med vänster sida på/mot en sten.

Och denna manöver hjälpte ju förstås till att bitarna passade lite bättre.

Jag hade från början inte tänkt använda hela höjden på ekonomibiten, utan kapa in den med båda skinnen omlott lite längre ned.
Men efter att kollat och mätt lite efter hur denna linje skulle bli för att få frisk plåt hela vägen så visade det sig att det bara handlade om ca 2-3cm lägre, och då tyckte jag bara att det var larvigt....så jag kapade helt resolut precis i ovankant istället då det ändå var en rak linje att följa. Plus att det i alla fall känns som att det blir "mer plåt" att kunna forma så att säga. Rätt eller fel?? Ingen aning förrns svaret kommer senare i veckan  ICQ/an

Som ni ser så fick jag användning direkt av mina nygjorda plåtklämmor  ICQ/ag Blev nästan som å se ut som tandställning  ICQ/af

Tack för idag!

Post's attachments

2018-02-22 23.35.19.jpg, 142.22 kb, 800 x 450
2018-02-22 23.35.19.jpg 142.22 kb, 143 downloads since 2018-02-26 

2018-02-25 22.11.24.jpg, 149.19 kb, 800 x 450
2018-02-25 22.11.24.jpg 149.19 kb, 151 downloads since 2018-02-26 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

757

GooKväll allihopa i detta lite kylslagna Februari...snart Mars.

Hade ju en liten tanke om att svetsa lite på fronten häromsistens, men kylan gjorde att kompressorn inte ville vara med  Default/hmm

Men efter att ha tjurat en stund så började jag plocka lite bland allt skrot som ligger nerkastat i diverse lådor.

Hittade handpumpen till vindrutespolningen liggandes i en av buttarna, och konstaterade att den pumpade lite dåligt. Skruvade av de två nipplarna för att konstatera att den ena var öppen och fin, medans den andra var helt igenkloggad med skit, efter lite rengöring så såg jag att den innehöll en liten kula med fjäder, alltså en backventil.
Efter lite mer rengöring så funkade den som det var tänkt och kunde monteras tillbaks.

Sen kom det till själva sprutmunstyckena som fortfarande satt kvar på sina platser nedanför framruteöppningarna, tänkte att dessa sitter väl som berget och får kasseras och bytas. Men döm om min förvåning! De lossnade så fint så fint  ICQ/ag
HIttade även T-kopplingen i nåt hörn i nån låda, och det var då jag kom ihåg att den dök upp bland löv och jord när jag rensade frampartiet från tidens tand, ganska otroligt att den fanns kvar...

När detta var avklarat så plockade jag fram hastighetsmätarn för att se hur den mådde? Plockade bort de små lamphållarna och konstaterade att de små blå/grön/röda plastbitarna som anger laddning/oljetryck/helljus inte satt sååå mitt för gluggarna, skruvade bort den gemensamma lamphållaren från hastighetsmätarhuset  för att kunna komma åt dessa plastbitar. Dessa var tejpade på plats, men tejpen hade krymt och dragit bitarna lite fel visade det sig. Gjorde rent och får se till att ha med mig en tejprulle nästa gång.
Ska putsa lite på diverse kontaktytor och så för att säkerställa god kontakt senare.

Efter det så hittade jag fotomkopplaren för hel/halvljus, såg inte allt för fin ut, men har ju alltid funderat om det går att reparera dessa trots att de ser ut som om de varit under jord i flera årtionden? Kan bara konstatera att: Nej det går inte....
Får plocka fram en ny från lagret  ICQ/ab
Fick i alla fall en liten inblick i hur dessa är konstruerade och lite varför de kan strejka när de har nått lite ålder/slitage. Tyvärr inga bilder på denna då jag glömde fota.

Nu ska väl resten av veckan inte vara så kall, så jag hoppas att det finns tryckluft så att jag kan svetsa en smula  ICQ/ab

Post's attachments

2018-02-27 21.40.09.jpg, 140.2 kb, 800 x 450
2018-02-27 21.40.09.jpg 140.2 kb, 146 downloads since 2018-02-28 

2018-02-27 21.54.14.jpg, 98.08 kb, 800 x 450
2018-02-27 21.54.14.jpg 98.08 kb, 140 downloads since 2018-02-28 

2018-02-27 23.11.42.jpg, 108.73 kb, 800 x 450
2018-02-27 23.11.42.jpg 108.73 kb, 151 downloads since 2018-02-28 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

758

Hur länge såg spolpumpen ut sådär...  har ingen till min 59 än....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

759

Ghia64 skrev:

Hur länge såg spolpumpen ut sådär...  har ingen till min 59 än....

Då det inte fanns någon sådan lyx på dessa vagnar från fabrik vid den tiden så är denna eftermonterad, antingen av återförsäljaren eller någon tidigare ägare.

Kommer inte ihåg vilket år denna lyx blev standard på bussarna? 63? 65?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

760

Jag har ju en 59 och där satt munstycken men ingen pump....  kan ju då varit ef monterat.... Default/hmm

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

761

Då äntligen så blev det lite svetsat i garaget  ICQ/ag

MeenJääklar vicket tålamodskrävande jobb detta var då!!! Trodde aldrig att det skulle bli klart  Default/hmm

Klockfan blev ju nästan 01.00 innan jag fick åka hem, iof så blev svetserierna klart runt halv tolv, men måste ju för säkerhets skull stanna å kolla så att det inte pyr någonstans...
Slipade av det värsta av svetshögarna innan hemgång i alla fall, för då blir det lite trevligare att avsluta sliperierna med lite finlir och knacka ner falserna nertill samt vid A-stolparna som en liten avslutning.

Sen ska det bli spännande å se hur tjockt lager med spackel det behövs för att dölja alltihopa  ICQ/ae  ICQ/ae Fast innan det så ska jag ju självklart försöka rikta så gott det går.

En liten frän grej som jag konstaterade när jag höll på att loppa var att det är ju sjuuukt att se hur otroligt mycket plåten rör sig! Är ju inte så konstigt att det är skitsvårt att få det bra. Och att snabbt kyla ned punkterna med tryckluft är A&O har jag insett.
Denna gång så var jag väldigt noga med att se till att svetsspalten alltid var ca 1mm hela tiden, samt att snitta upp en svets om det visade sig att plåtarna inte lajnade riktigt.
NU blev det inte superbra ändå, men det kunde alldeles säkert blivit betydligt sämre  ICQ/af Men som sagt....tur att det finns bra kemiska produkter att ta till  ICQ/ad

Post's attachments

2018-03-02 00.29.21.jpg, 158.36 kb, 800 x 450
2018-03-02 00.29.21.jpg 158.36 kb, 173 downloads since 2018-03-03 

2018-03-02 00.59.30.jpg, 134.14 kb, 800 x 450
2018-03-02 00.59.30.jpg 134.14 kb, 160 downloads since 2018-03-03 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

762

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

763

I söndags så blev det precis som planerat, lite tillsnyggning av de svetshögar som var kvar samt fyllde på en skvätt här å där.

Men det fränaste jobbet var ju helt klart att få vika runt plåtfalsen nere i fronten samt vid A-stolparna! Riktigt tillfredsställande och som ett riktigt "Punkt! nu äre klart" lixom, om ni hänger med hur jag menar  ICQ/ab Åsså fick jag ju leka lite med dendäringa fräna tången igen för att klämma till det sista av falsen så den ser sådär "riktig" ut  ICQ/ae


Fast...riktigt klart är det ändå inte där fram  ICQ/an Är ju några plåtvinklar uppe vid rutan/rutorna som måste lagas, men det känns mer som finmeck i jämförelse med många andra grejer som gjorts.

Äähjusstéja!! Glömde ju att det ska riktas en smula i fronten mä ju...jaja...men tillslut så kanske det blir "klart"

Post's attachments

2018-03-04 22.01.58.jpg, 121.1 kb, 800 x 450
2018-03-04 22.01.58.jpg 121.1 kb, 157 downloads since 2018-03-05 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

764

Blir ju rackarns fint det där Benke! Får väl avlägga ett besök snart.  ICQ/ab

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

765

Den däringa "polygripen" vad för fabrikat?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

766

michaelth skrev:

Den däringa "polygripen" vad för fabrikat?

Ser ut som en Knipex. Bra grejor
https://www.bauhaus.se/varumarken/knipe … gLGWvD_BwE

Bubbla -62

767

GB63VW62 skrev:
michaelth skrev:

Den däringa "polygripen" vad för fabrikat?

Ser ut som en Knipex. Bra grejor
https://www.bauhaus.se/varumarken/knipe … gLGWvD_BwE

Precis, fast verkar vara svårt att hitta den största av dom här i Sverige.
Köpte min på Conrad för ett par-tre år sen.
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- … =InbjtxM8N

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

768

Blir bra det däringa..  Knipex gör riktigt fina verktyg men jag gillar inte deras jäkla spärrfunktion... Default/hmm

På tal om tänger så skaffade jag en enkel men smart rackare för att mer kontrollerat dra ut bucklor istället för glidhammare.
Enkel men funkar faktiskt bra.   

http://forumbilder.se/H6842/stud-buddy.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=f3hzTHYlyBc

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

769

Phileas Fogg skrev:

Blir bra det däringa..  Knipex gör riktigt fina verktyg men jag gillar inte deras jäkla spärrfunktion... Default/hmm

På tal om tänger så skaffade jag en enkel men smart rackare för att mer kontrollerat dra ut bucklor istället för glidhammare.
Enkel men funkar faktiskt bra.   

http://forumbilder.se/H6842/stud-buddy.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=f3hzTHYlyBc

Vicken trevlig grej, kostar en sån då?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

770

Runt £ 50 + frakt eller lika många dollars.  Blev ca 600 Sek hemma.   Finns på många ställen bl a Ebay och Amazon.

Borde vara hyfsat enkelt att bygga om en gammal polygrip kan man tycka.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

771 Senaste redigerad av Mogge (2018-03-08 07:57:05)

Phileas Fogg skrev:

Runt £ 50 + frakt eller lika många dollars.  Blev ca 600 Sek hemma.   Finns på många ställen bl a Ebay och Amazon.

Borde vara hyfsat enkelt att bygga om en gammal polygrip kan man tycka.

Kanske med en svetstång så man slipper hålla i, eller en ögla för huvudet.
Fast den självlåser väl om skallen?
Ser ut som en trevlig manick.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

772

Jag har sett på kcw att dom använder en popnittång med som en liten korg under att dra i svetspinnarna..
Enkelt att göra bara en liten ring/ platta som ligger mot plåten sen några ben upp mot tången om ni förstår..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

773

Den där "popnitstång-mojängen" är något annat och blir inte alls samma hävstångseffekt som den med arm och platta.

http://forumbilder.se/H6875/tang.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

774

Denna vecka så gick ingenting som planerat  Default/hmm
Pratade med Gurra i måndags om diverse allt möjligt och kom på tal om hur man gör för att rikta fronten efter svets? mm mm.

Då nämnde han att de på hans jobb har en såndäringa punktDragÅslithammare/svets som är perfekt att dra ut småbulor och annat krokigt, och att den dessutom är portabel.
Skiitbra sa jag och bokade upp Gurra med storPizza och garagehäng på tisdagkväll, suuperbra tänkte jag  ICQ/ag

Sen på måndag morgon blev jag påmind av chefen hemma att det var kalas för mellanplastsonen på kvällen denna tisdag  ICQ/an   "AktieBolag HeeltDumihövve/Minnesförlust" fick ju såklart ringa Gurra å be sååå mycke om ursäkt för denna fadäs... inte kul alls att det blev som det blev.

Men men, blir väl förhoppningsvis nån annan kväll framöver  ICQ/ab

Och i Torsdags så blev det att hjälpa garagepolarn med att byta cupéfläkt i hans bruksbil, så det blev lite senare ut i garaget. Ingen idé att börja med någe stort så jag städade undan lite skit och plockade undan verktygen som hade använts den senaste tiden.
Stod och funderade lite på framtida arbeten och hur de skulle tacklas och i vilken ordning de ska tas.

Men en grej som kunde göras denna afton var att sänka ner karossen några snäpp på pallbockarna så att det blir lite lättare att jobba på nästkommande garagekväll.
Fick ner den i ganska exakt höjd som den kommer att hamna i när den får stå på egna hjul.
Riktigt skönt att slippa "klättra upp" i vagnen, nu är det bara att kliva in istället, riktigt trevlig arbetshöjd.

Post's attachments

2018-03-08 23.14.18.jpg, 158.42 kb, 800 x 450
2018-03-08 23.14.18.jpg 158.42 kb, 150 downloads since 2018-03-09 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

775

Rätt arbetshöjd är viktigt...

"ljushuvud"