Enligt verkstadshandboken står det att dom ska peka rakt bakåt och skruvas fast i körläge, d.v.s när bilen står på backen
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » fejklyx 59:a buss
Sidor Föregående 1 … 27 28 29 30 31 … 44 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Enligt verkstadshandboken står det att dom ska peka rakt bakåt och skruvas fast i körläge, d.v.s när bilen står på backen
jag skrev ju att jag bara provmonterat
ska fixa det då 
jag skrev ju att jag bara provmonterat
ska fixa det då
Vi vill bara vara snälla och hjälpa till
Grym buss detta... 
hade nog inte en tanke på det när jag satte dit dom! alltid bra med tips om hur det ska vara 

Fortsatte med bakvagnen idag och märkte att det blir tajt med stötdämparfästet med straight axel??? Hur har ni andra gjort???
Fortsatte med bakvagnen idag och märkte att det blir tajt med stötdämparfästet med straight axel??? Hur har ni andra gjort???
Tror det är creative enginerering som har ett speciellt fäste just för SA på splitbuss. Demian vet säkert
det går nog med lite justering
men det är tajt!
Nu kan jag inget om straight axel, men på min buss med irs skar jag bort fästet och byggde ett nytt brevid.

Vad tror ni om denna tanken?? Mycket skit i den!! Ska man beställa en ny eller finns det hopp??
lika bra att köpa ny.köpte min på paurzzi för 1500kr
Jag köpte den billigaste på Classic VW, typ 1000 spänn nånting.
Den funkar ju o så men var lite halvknöligt kvalité på plåtpressningen.
Sen satt inte pipen i närheten av vad mitt tankhål var heller så fick bocka o bända för att få dit den..
Kanske är värt att renovera en riktig orginaltank tänker jag.
Såg att dom hade 2 alternativ? en för 2200:- och någon för 1000:- känns ju bara att blästra denna och lacka + att få den ren invändigt är en del jobb med 
Är den inte helt sopslut kanske insidan går att fixa med nån tanktätning, har inte testat själv än, men har köpt ett kit å ska ha i en hojtank var tanken....
Om du har tillgång till en betongtombola så kan du slänga i ett par nävar singel i tanken o spänna fast den på tombolan o köra ett tag så blir tanken skinande ren från rost inuti.
Jag körde våran cheva tank på en tombola för ett tag sedan med en hög skruv och mutter i.
Det dånar ganska mycket och grannarna undrade nog vad som hände..
Skinande ren är nog lite att ta i, men visst hjälpte det en del för att få rent tanken:)
Blanda ut citronsyra i en liten hink vatten och häll i tanken, låt stå ett par dagar så rosten släpper, häll sedan i lite vasst grus och skaka om som beskrivs ovan eller för hand och mycket av skiten försvinner. gjorde detta på en tank för ett tag sedan och det blir förvånansvärt rent.
Det får kanske bli ett försök att att rädda denna då... börjar med att blästra den utvändigt så får vi se hur tunn den blir 
Har aldrig haft en VW-buss...mn många bilar med gamla tankar,,,,
Jag tänker: Om all den skiten kom inifrån tamken finns det mer.
jag har provat olika syror,Jag har provats Eastwoods tankrenoverare, Jag har provat att plocka 12 sorters blomster och spotta i motvind vid midnatt....allt med blandade resultat
Tänk hellre så här: Kan Du köpa en helt fabriksny tank utan något som helst probs för nån tusing.....så lägger det Du det i motvikt gentemot ett par veckors jobb med en skitig kef tank- plus dubbelt så lång tid med att renovera Dina nya förgasare- och kanske ännu mer av den nya fina motorn....Ehhh?? Whats Your choice?
Det är alltid lättare att vara smart åt någon annan, men lägger Du nytankskostnaden i propotion till vad Du lägger på hela busssbygget - då tycker jag Du är mer än lovligt småländsk

Jag hällde vanlig sand i en tank, pluggade alla in- och utlopp, satte fast den på en bit armeringsjärn med vävtape, som sedan fästes i chucken på en sådan där maskin man har till att röra om i cement och färg med, lät den rotera där, rätt så långsamt som en spädgris på ett grillspett, i nån halvtimma, det var ju en viss "obalans". Jag hade visserligen tejpat fast en jättestor skiftnyckel som motvikt, men obalans var det.... Andra ändan av armeringsjärnet "lagrades" i en bit kopparrör som satt fast i ett skruvstäd. Omrörningsmaskinen satt fast i hyvelbänken.
Jag kunde sedan hälla ut en rödbrun sandblandning. Men hjälp av en vindrutespolarslang fäst i "luftpistolen" blåstes tanken ren, ja jag sköljde ur den med thinner också.
Sedan provtryckte jag tanken med luftpåfyllaren.
Men viss paranoia monterades tanken i bilen med ett engångs pappersfilter omedelbart efter anslutningen, och detta var rent i bortåt 100 mil innan den bilen såldes.
En vettig jämförelse är headers/grenrör/avgassystem.
Jag har byggt mina headers själv i 30 år s tid.
De första var väl rätt OK och numer har jag börjat få kläm på det.
De senaste jag byggde till vår hotrod hamnade på någonstans i mitten på en internetlista med "världens mest välbyggda headers"( vilket gör mig ganska stolt) men varje gång det finns färdiga headers till en viss bilmodell att köpa tvekar jag inte en sekund- Det är bara att köpa sig fri!!
Lägg tiden på annat.
PS. Ska Du bygga eget ormbo?? lr tänkte Du köra orginaldämpen i en tombola osv ??

Då får det bli en ny!!! ska jag göra detta jobbet med blästra lacka+ jobbet invändigt samt att det kanske inte blir bra så var detta spiken i kistan!!
lite fattigare bara men det är det väl värt????
Dom som Wolfsburg West gör har bra kvalitet och passform. Finns en bild på sista sidan i Shellbuss tråden. 
Jag håller till viss del med 63highlight det är jäkligt skönt att köpa nytt o lägga tid på de kanske viktigare sakerna men problemet är allt Kina skräp, visst man köper en ny tank men det första man får göra är att som någon skrev ovan att modda den för att den ska passa.
Tiden som går åt att fixa den nya tanken hade man kanske kunnat lägga på den gamla delen istället.
Jo för visso, men OM jag nu skulle göra jobbet så är det ju inte säker att den blir 100 procent tät? nä jag köper en ny....
Har ni några erfarenheter att handla från Wolfsburg west???
Jag köpte den dyrare på classic vw.
Kostade 1700 tror jag, och va riktigt fin
tycker jag
Sidor Föregående 1 … 27 28 29 30 31 … 44 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » fejklyx 59:a buss
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.