701

Enligt verkstadshandboken står det att dom ska peka rakt bakåt och skruvas fast i körläge, d.v.s när bilen står på backen

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

702

jag skrev ju att jag bara provmonterat ICQ/ad   ska fixa det då ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

703

Ghia64 skrev:

jag skrev ju att jag bara provmonterat ICQ/ad   ska fixa det då ICQ/af

Vi vill bara vara snälla och hjälpa till  ICQ/ag
Grym buss detta...  ICQ/ab

Alte Liebe rostet nicht!

704

hade nog inte en tanke på det när jag satte dit dom! alltid bra med tips om hur det ska vara ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

705

http://forumbilder.com/images/2016/12/07/image.jpg
Fortsatte med bakvagnen idag och märkte att det blir tajt med stötdämparfästet med straight axel??? Hur har ni andra gjort???

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

706

Ghia64 skrev:

http://forumbilder.com/images/2016/12/07/image.jpg
Fortsatte med bakvagnen idag och märkte att det blir tajt med stötdämparfästet med straight axel??? Hur har ni andra gjort???

Tror det är creative enginerering som har ett speciellt fäste just för SA på splitbuss. Demian vet säkert

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

707

det går nog med lite justering Default/hmm  men det är tajt!

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

708

Nu kan jag inget om straight axel, men på min buss med irs skar jag bort fästet och byggde ett nytt brevid.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

709

http://forumbilder.com/images/2016/12/07/imaged0d18.jpg
Vad tror ni om denna tanken?? Mycket skit i den!! Ska man beställa en ny eller finns det hopp??

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

710 Senaste redigerad av dr_snuggels (2016-12-08 05:34:33)

lika bra att köpa ny.köpte min på paurzzi för 1500kr

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

711

Jag köpte den billigaste på Classic VW, typ 1000 spänn nånting.
Den funkar ju o så men var lite halvknöligt kvalité på plåtpressningen.

Sen satt inte pipen i närheten av vad mitt tankhål var heller så fick bocka o bända för att få dit den..

Kanske är värt att renovera en riktig orginaltank tänker jag.

712

Såg att dom hade 2 alternativ? en för 2200:- och någon för 1000:- känns ju bara att blästra denna och lacka + att få den ren invändigt är en del jobb med Default/hmm

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

713

Är den inte helt sopslut kanske insidan går att fixa med nån tanktätning, har inte testat själv än, men har köpt ett kit å ska ha i en hojtank var tanken....

http://www.restom.se/

714

Om du har tillgång till en betongtombola så kan du slänga i ett par nävar singel i tanken o spänna fast den på tombolan o köra ett tag så blir tanken skinande ren från rost inuti.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

715

Jag körde våran cheva tank på en tombola för ett tag sedan med en hög skruv och mutter i.

Det dånar ganska mycket och grannarna undrade nog vad som hände..
Skinande ren är nog lite att ta i, men visst hjälpte det en del för att få rent tanken:)

716

Blanda ut citronsyra i en liten hink vatten och häll i tanken, låt stå ett par dagar så rosten släpper, häll sedan i lite vasst grus och skaka om som beskrivs ovan eller för hand och mycket av skiten försvinner. gjorde detta på en tank för ett tag sedan och det blir förvånansvärt rent.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

717

Det får kanske bli ett försök att att rädda denna då... börjar med att blästra den utvändigt så får vi se hur tunn den blir Default/hmm

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

718

Har aldrig haft  en VW-buss...mn många bilar med gamla tankar,,,,

Jag tänker: Om all den skiten kom inifrån tamken finns det mer.

jag har provat olika syror,Jag har provats Eastwoods tankrenoverare, Jag har  provat  att plocka 12 sorters blomster och spotta i motvind vid midnatt....allt med blandade resultat

Tänk hellre så här: Kan Du köpa en helt fabriksny tank utan  något som helst probs för nån tusing.....så lägger det Du det i motvikt gentemot ett par veckors jobb med en skitig kef tank- plus dubbelt så lång tid med att renovera Dina nya förgasare- och kanske ännu mer av den nya fina motorn....Ehhh?? Whats Your choice?
Det är alltid  lättare att vara smart åt någon annan, men lägger Du  nytankskostnaden i propotion till vad Du lägger på hela busssbygget - då tycker jag Du är mer än lovligt småländsk  ICQ/ad  ICQ/ad

719

Jag hällde vanlig sand i en tank, pluggade alla in- och utlopp, satte fast den på en bit armeringsjärn med vävtape, som sedan fästes i chucken på en sådan där maskin man har till att röra om i cement och färg med, lät den rotera där, rätt så långsamt som en spädgris på ett grillspett, i nån halvtimma, det var ju en viss "obalans". Jag hade visserligen tejpat fast en jättestor skiftnyckel som motvikt, men obalans var det.... Andra ändan av armeringsjärnet "lagrades" i en bit kopparrör som satt fast i ett skruvstäd. Omrörningsmaskinen satt fast i hyvelbänken.
Jag kunde sedan hälla ut en rödbrun sandblandning. Men hjälp av en vindrutespolarslang fäst i "luftpistolen" blåstes tanken ren, ja jag sköljde ur den med thinner också.
Sedan provtryckte jag tanken med luftpåfyllaren.
Men viss paranoia monterades tanken i bilen med ett engångs pappersfilter omedelbart efter anslutningen, och detta var rent i bortåt 100 mil innan den bilen såldes.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

720

En vettig jämförelse är headers/grenrör/avgassystem.
Jag har byggt mina headers  själv i 30 år s tid.
De första var väl rätt OK och numer har  jag börjat få kläm på det.
De senaste jag byggde till vår hotrod hamnade på någonstans i mitten på en  internetlista med "världens mest välbyggda headers"( vilket gör mig ganska stolt) men varje gång det finns färdiga headers till en viss bilmodell att köpa tvekar jag inte en sekund- Det är bara att köpa sig fri!!
Lägg tiden på annat.
PS. Ska Du bygga eget ormbo?? lr  tänkte Du köra orginaldämpen i en tombola osv ?? ICQ/ad  ICQ/ad

721

Då får det bli en ny!!! ska jag göra detta jobbet med blästra lacka+ jobbet invändigt samt att det kanske inte blir bra så var detta spiken i kistan!! ICQ/af   lite fattigare bara men det är det väl värt????

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

722

Dom som Wolfsburg West gör har bra kvalitet och passform. Finns en bild på sista sidan i Shellbuss tråden.  ICQ/ab

Det handlar om vad du gjort, inte vad du säger att du ska göra...

723

Jag håller till viss del med 63highlight det är jäkligt skönt att köpa nytt o lägga tid på de kanske viktigare sakerna men problemet är allt Kina skräp, visst man köper en ny tank men det första man får göra är att som någon skrev ovan att modda den för att den ska passa.
Tiden som går åt att fixa den nya tanken hade man kanske kunnat lägga på den gamla delen istället.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

724 Senaste redigerad av Ghia64 (2016-12-09 13:53:37)

Jo för visso, men OM jag nu skulle göra jobbet så är det ju inte säker att den blir 100 procent tät? nä jag köper en ny....
Har ni några erfarenheter att handla från Wolfsburg west???

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

725

Jag köpte den dyrare på classic vw.
Kostade 1700 tror jag, och va riktigt fin
tycker jag