Jaha, då var man med här då också...
Kristian Ekstrand heter jag å bor i Jakobstad, Finland.
Hållit på ett antal år med luftkylda VW's..
Första bubblan köpte jag i mopedåldern i mitten av 80-talet. En -70:a som kördes slut på åkrar och skogsvägar.
Därefter var det uppehåll fram till -96 då jag köpte en tom -52:a split. Nåja, den hade varit split men någon hade "rättat" split bakrutan till nåt "bättre projekt" säkert på goda 80-talet.... Såg dock att den var ett perfekt objekt för min drömbubbla.. En Hebmuller replika.
Hebstern. En replika på Hebmullers första prototyp.
Påbörjades som sagt i princip -96 men har inte hunnit längre än såhär än så länge.. Samlat en massa pre-49 delar till den...
Följande projekt inhandlades 2003 och var lite mer hel i karossen. (Bara lite...) En -51:a
Kommandern. Som jag även samlat delar till. Bl.a. Barndoor chassidelar...
Står i detta nu såhär med chassit sgs. klart.
Våren 2006 var jag och sonen som då var 4 år och kollade på ett lådbilsrally som dom ordnat nu i ett antal år i grannstaden. Polarna började skämta att "nästa år kommer nog Kristian hit med en bubbla..."
Genast när jag kom hem började jag med att såga sönder en framlucka för att bygga lådbil...
"Skulle ju bara bygga en lådbil"... Men redan första veckan spårade hela projektet ur konceptet och blev en sån här. Med lite utmaning av endel polare på vwtyp1 forumet blev det att ligga i rätt hårt på våren 2007 men den blev klar lagom innan färjan gick till Sverige och vi hann till Bugrun det året. Var dessutom rätt belönande då vi även vann People's Choice med den på samma resa..
Projekt tråd på vwtyp1 forumet på Kidvrodden.
Därefter köptes denhär Dubbelhytten hösten 2007 och påbörjade en uppgradering av den.
Sen av nån typ av sinnesförvirring köpte jag denhär -72:a enkelhytten bara för att "den var bör bra att låta bli" 2008...
Skaffade motor till den från Umeå. Monterade ihop den. Fixade ett par små rosthål på den. Sänkte den lagom och skulle besikta den men den såldes till Holland strax före jul 2009...
Bay projektråden.
Sen av en slump råkade vi läsa i lokaltidningen en annons på en -66:a typ-1 våren 2009. Åkte hastigt ut och kollade den. Bilen hade stått i varmgarage avställd sen 1979... Var dock omlackad av ägaren, som förövrigt var första ägare också. Lacken var mer matt i ytan än nån grundfärg nånsin. Jag försökte slipa ner och polera men det började skina lite igenom. Fick duga sommaren 2009...
Vårvintern 2010 tyckte jag att jag skulle fixa bromsarna som börjat läcka på hösten samt gå genom motorn.
Blev att jag lackade om hela bilen och byggde en annan motor till den istället...
Var med den till Bugrun 2010..
-66:ans projekt tråd.
Just nu leker jag med en Polo diesel från -96 samt försöker hitta nån tid att fortsätta med dom tidigare nämnda projekten som ännu är på gång igen..
Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36