376

Det går att byta på plats om man trycksätter cylindern genom tändstifthålet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

377

ICQ/ae
???  tillverka ett ventil verktyg som kan fästas i bulten till vippbryggan
ta bort vippbrygga och tändstift sätt i en nippel och trycksätt cylinder efter koll av ventil tryck ihop ny fjäder och sätt ihop allt igen ??
Har gjort så på gamla b18/20 men inte på vw därav ???

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

378

Svårt att ge tips, ICQ/ab

En gammal sliten orginalmaskin som ändå behöver en renovering inom nåt år.... ja då hadde jag nog testat byta bara fjädern på plats. samma jobb ändå liksom o riva och fungerar det så fungerar det. och inte hela värden om den rasar.

En påkostad maskin med lite pulver.... njae ta inga risker, om man krökt ventiltallriken ett par gånger när kolven tagit i ventilen så blir det inte roligt om ventilskaftet lossnar från tallriken, jag skulle även vilja ha koll på om det hänt nåt mer...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

379

Oki.. hmm kanske är lika bra att ta ur motorn och plocka bort toppen och kika då ?
Det är ju ingen originalmotor direkt så kanske bra att inte chansa !?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

380

Jag gjorde lite verktyg så man kunde släppa fjädern utan att släppa toppen. Har aldrig provat det så jag vet inte om det funkar. betalar du frakt får du låna den.

Är ventilen krökt kommer det inte funka för du måste mata på lufttryck som fan ner i cylindern  så inte ventilen åker in.

381

Men som Nobbe säger, påkostad maskin vill man nog inte riskera...

382

Jag skulle också ha rivt ner, även om de är jobb så blir de bra enklare i längden å gör du inte de så önskar du säkert att du gjort de när du ligger där under å bänglar å bråkar med nå mek Default/smile

383

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/FA2984BF-223C-475F-A4EA-CE91A331B46D_zpssk8nasho.jpg
Ja det blev rivning idag... fick även bort knastret och fjädrarna...
verkar som ventilen är i gott skick i alla fall.. får leta lite nya fjädrar nu då.
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/630D3BC8-476A-4DA9-9226-DFE3F60FC42A_zpsny5p0s4r.jpg

Växellådan grinar olja så jag vet int.... kanske ska riva ner den med....
men vi får se.... om man orkar !

Trevlig helg !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

384

Visst är det roligt med gamla bilar!!  ICQ/ag
Bättre o göra det ordentligt med en gång. Kör hårt!

vw typ-1 1967

385

Bit ihop och gör det ordentligt..och bli stolt över jobbet! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

386

Lite märkligt att fjädrarna gått av. Om jag minns rätt så sitter det en DDS-kam i den motorn med värden i trakten av W110-120. Fjädrarna bör vara Bugpacks 4046 och de brukar fungera bra till värre kombinationer. Nu är det väl 11-12 år sedan motorn byggdes så det är kanske ålderskrämpor. En ventilfjäders liv är dömt den dagen de monteras.   ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

387

Ja vi får se hur det blir.. har aldrig tagit ur en låda förr.... är det svårt !? ICQ/ae

Ska man satsa på att köpa nya fjädrar och byta alla på en gång ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

388

Inte speciellt svårt att plocka lådan. Det som kan vara problematiskt är ju fastrostade bultar!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

389

En liten update..

Tog paus från DH´n och ägnade mig åt bubblan igår...
har bestämt mig för att plocka ner växellådan och byta packningar.
lära bort med trummorna för att "hocka" av handbromsen.. fick slita som ett
djur för att få upp ena kronmuttern.. men tillslut gav den med sig.
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/BA7E6238-4466-4CB9-8344-18C2EEAFBAE5_zpsmse5b0t8.jpg

Byggde även en ventilfjäderspännare av ett rör och en gammal tving..
funkar klockrent ! ICQ/ab
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/7B438A00-E64B-4054-9F7E-DA6AA4CB7E11_zpsopdjwtqr.jpg

Får se om jag gör nån timme på bubblan idag.. eller
om jag ska greja med pickupen.. vi får se.

Tjingtjong !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

390

Nice Car,Strong Block

391

bonzo1302 skrev:

Nice Car,Strong Block


Thanks dude ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

392

kommer vara skönt när det är klart! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

393

Idag så åkte lådan ur.. ska byta lite packningar så den slipper märka revir ICQ/ab
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/792CB72E-7520-4529-996C-56DFAFF00C15_zpsi9oj9t4i.jpg

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

394

Kalas, snart vår Default/smile

395

Kommer vara skönt när det är gjort ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

396 Senaste redigerad av easos (2015-02-22 13:08:08)

Så där ja.. ena sidan "strippad" nu på G med denna sidan..
fick tillverka en avdragare som funkade kanon...

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/ECD16EC5-1F0A-4F33-A655-C59217EACF6A_zpsvxn2gnjo.jpg

nu äre bara å sätta sig ner och börja beställa grejor...
Antar att jag kan i stort sett beställa alla reservdelar som funkar
till svingaxel.. eller ? Edit: (alltså passar alla svingaxeldelar på min låda eller lär jag se upp med årsmodell?)

Här är i alla fall växellådsnumren
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/vw%20Bug%201959/F9EC024C-4944-41EF-8312-BD79E5786A71_zpsqymtbnt2.jpg

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

397 Senaste redigerad av MrIcka (2015-02-23 11:28:14)

Ser ut som den är fuktig i framkant...

Lådan tar man inte isär hur som helst, utan de du kan byta är väl packningen till noskonen, damasker (ta hela nu när du ända plockat av rören), packbox ingåendeaxel och packningarna bakom sexkanten på drivaxelrören?!? Men ser ju ut som den är fuktig vid nästa skarv på lådan också å där kan inte jag svara på om man kan dela?

Det där numret är artikelnumret, lådnummret sitter lite mer under
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/164036.jpg

Sving som sving när de gäller dessa reservdelar så du har en synkadlåda vad jag hajjar Default/smile
http://www.classicvw.se/packningssats-v … cts_id/400

398

Tack för svar MrIcka !

Fuktig i framkant ? Menar du vid noskon ? 
Det ända det läckte där ifrån var packboxen på växelföraren där den går in.
men har tagit bort noskonet och ändå för att byta packningen där emellan tänkte jag.
Hoppas man får dit grejorna rätt sen bara... ICQ/ae

Tänkt bytt: packning noskon bussningen där också.
packningar drivaxlar samt tätning drivaxelrör.
Hjullager+packningar

Packningen ingående axel är bytt för knappt ett 1,5 år sen så den får vara.
Undra om man ska byta ut hjullagren också kanske ?
När man köper en sats med hjullager så får man med allt de man behöver va jag fatta från classicvw.se

Det satt enbart en schimsbricka på vadera sida.. ska man fixa fler eller ?

Är lite novis med att meka låda så lär ha lite hjälp ICQ/ag

/Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

399

En till fundering.. bussningen noskon ska jag byta
den med fastän de inte glappar så värst mycket ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

400

Å en till fråga... är det samma bromsslang höger som vänster ?
Hittar enbart till höger på classicvw
http://www.classicvw.se/bromsslang-bak- … cts_id/238

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab