Det går att byta på plats om man trycksätter cylindern genom tändstifthålet.
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bubbla -59:a Little Leroy
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det går att byta på plats om man trycksätter cylindern genom tändstifthålet.
??? tillverka ett ventil verktyg som kan fästas i bulten till vippbryggan
ta bort vippbrygga och tändstift sätt i en nippel och trycksätt cylinder efter koll av ventil tryck ihop ny fjäder och sätt ihop allt igen ??
Har gjort så på gamla b18/20 men inte på vw därav ???
Svårt att ge tips, 
En gammal sliten orginalmaskin som ändå behöver en renovering inom nåt år.... ja då hadde jag nog testat byta bara fjädern på plats. samma jobb ändå liksom o riva och fungerar det så fungerar det. och inte hela värden om den rasar.
En påkostad maskin med lite pulver.... njae ta inga risker, om man krökt ventiltallriken ett par gånger när kolven tagit i ventilen så blir det inte roligt om ventilskaftet lossnar från tallriken, jag skulle även vilja ha koll på om det hänt nåt mer...
Oki.. hmm kanske är lika bra att ta ur motorn och plocka bort toppen och kika då ?
Det är ju ingen originalmotor direkt så kanske bra att inte chansa !?

Jag gjorde lite verktyg så man kunde släppa fjädern utan att släppa toppen. Har aldrig provat det så jag vet inte om det funkar. betalar du frakt får du låna den.
Är ventilen krökt kommer det inte funka för du måste mata på lufttryck som fan ner i cylindern så inte ventilen åker in.
Men som Nobbe säger, påkostad maskin vill man nog inte riskera...
Jag skulle också ha rivt ner, även om de är jobb så blir de bra enklare i längden å gör du inte de så önskar du säkert att du gjort de när du ligger där under å bänglar å bråkar med nå mek 

Ja det blev rivning idag... fick även bort knastret och fjädrarna...
verkar som ventilen är i gott skick i alla fall.. får leta lite nya fjädrar nu då.
Växellådan grinar olja så jag vet int.... kanske ska riva ner den med....
men vi får se.... om man orkar !
Trevlig helg !

Visst är det roligt med gamla bilar!!
Bättre o göra det ordentligt med en gång. Kör hårt!
Bit ihop och gör det ordentligt..och bli stolt över jobbet! 
Lite märkligt att fjädrarna gått av. Om jag minns rätt så sitter det en DDS-kam i den motorn med värden i trakten av W110-120. Fjädrarna bör vara Bugpacks 4046 och de brukar fungera bra till värre kombinationer. Nu är det väl 11-12 år sedan motorn byggdes så det är kanske ålderskrämpor. En ventilfjäders liv är dömt den dagen de monteras. 
Ja vi får se hur det blir.. har aldrig tagit ur en låda förr.... är det svårt !? 
Ska man satsa på att köpa nya fjädrar och byta alla på en gång ?

Inte speciellt svårt att plocka lådan. Det som kan vara problematiskt är ju fastrostade bultar!
En liten update..
Tog paus från DH´n och ägnade mig åt bubblan igår...
har bestämt mig för att plocka ner växellådan och byta packningar.
lära bort med trummorna för att "hocka" av handbromsen.. fick slita som ett
djur för att få upp ena kronmuttern.. men tillslut gav den med sig.
Byggde även en ventilfjäderspännare av ett rör och en gammal tving..
funkar klockrent ! 

Får se om jag gör nån timme på bubblan idag.. eller
om jag ska greja med pickupen.. vi får se.
Tjingtjong !

Nice Car,Strong Block
Thanks dude ! 

kommer vara skönt när det är klart! 
Idag så åkte lådan ur.. ska byta lite packningar så den slipper märka revir 


Kommer vara skönt när det är gjort 
Så där ja.. ena sidan "strippad" nu på G med denna sidan..
fick tillverka en avdragare som funkade kanon...

nu äre bara å sätta sig ner och börja beställa grejor...
Antar att jag kan i stort sett beställa alla reservdelar som funkar
till svingaxel.. eller ? Edit: (alltså passar alla svingaxeldelar på min låda eller lär jag se upp med årsmodell?)
Här är i alla fall växellådsnumren 

Ser ut som den är fuktig i framkant...
Lådan tar man inte isär hur som helst, utan de du kan byta är väl packningen till noskonen, damasker (ta hela nu när du ända plockat av rören), packbox ingåendeaxel och packningarna bakom sexkanten på drivaxelrören?!? Men ser ju ut som den är fuktig vid nästa skarv på lådan också å där kan inte jag svara på om man kan dela?
Det där numret är artikelnumret, lådnummret sitter lite mer under
Sving som sving när de gäller dessa reservdelar så du har en synkadlåda vad jag hajjar 
http://www.classicvw.se/packningssats-v … cts_id/400
Tack för svar MrIcka !
Fuktig i framkant ? Menar du vid noskon ?
Det ända det läckte där ifrån var packboxen på växelföraren där den går in.
men har tagit bort noskonet och ändå för att byta packningen där emellan tänkte jag.
Hoppas man får dit grejorna rätt sen bara... 
Tänkt bytt: packning noskon bussningen där också.
packningar drivaxlar samt tätning drivaxelrör.
Hjullager+packningar
Packningen ingående axel är bytt för knappt ett 1,5 år sen så den får vara.
Undra om man ska byta ut hjullagren också kanske ?
När man köper en sats med hjullager så får man med allt de man behöver va jag fatta från classicvw.se
Det satt enbart en schimsbricka på vadera sida.. ska man fixa fler eller ?
Är lite novis med att meka låda så lär ha lite hjälp 
/Andy

En till fundering.. bussningen noskon ska jag byta
den med fastän de inte glappar så värst mycket ?

Å en till fråga... är det samma bromsslang höger som vänster ?
Hittar enbart till höger på classicvw
http://www.classicvw.se/bromsslang-bak- … cts_id/238

Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bubbla -59:a Little Leroy
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.