Ja en enkel grej att fixa. Som gör att de kanske slipper bli sur över de å klaga på mer saker...
327 2013-07-16 19:26:21 Senaste redigerad av easos (2013-07-17 20:06:27)
Ja då äre liten dax för en uppdatering på bubblan då kanske.....
Så här ser den ut för tillfället...

Lånade ut BRM´sen från DH´n till bubblan denna sommar.... 
Skulle vart lite mer gummi bak men eftersom dessa ska på på DH´n så får det duga så här.

Idag var jag till besiktningen.. lite halv nervös som vanligt..
Sen som fan från Ockelbo.. dundrade mot Sandviken kom till provningen 5 i 11 hade tid 11...
Nästan helt tomt på parkeringen utanför så inte så många som besiktar bilar i Juli verkar det som 
I alla fall när jag rullade in så stod där en kille runt 25års ålder...skönt tänkte jag...
Men kille var lite noggrann & kikade runt.. & frågade om han fick se chassinumret..
Troligen är plattan bytt någon gång så numret är ditskruvat så jag har täckt tunneln med ljuddämpningsmatta &
skurit ut en ruta så man ser numret enbart..... killen -Ja ser ut å stämma.. Jag -puh !
Sen öppnade han motorluckan där IDA48:orna står som ståtliga kyrktorn.. ajaj tänkte jag nu säger han väl nått.. nop inte ett ljud..
Sen höll han på att bryta av nyckeln så fick jag visa hur man startade 59:an ... vrid om nykeln & tryck på knappen 
sen så drog killen i blinkersspaken för att få igång heljuset.. pjong så flög ena pilen upp... så såg man på honom.. "oh var det sånna"
fick visa var heljuskontakten satt nere vid golvet 
Så skulle han provbromsa... så sa han den här är ju alldeles för låg.. äh kör på sa jag den gled över bra.. men sen ruskade han på huvudet & sa..
-äääh jag provar & bromsa ute istället på testturen....
Vidare mot lyften.. -Ja varför ska man ha så här låg bil för frågande han... Jag -för att det är sportigt 
Domkraften som sitter på lyften gick inte under bilen.. så jag & polaren som jag hade med mej fick lyfta upp bubblan så killen kunde få under den 
kikade lite snabbt under klämde & kände på hjulen.. körde ner bilen.. & så började han rycka i motorluckan igen.. -varför går den inte å stänga.. ?
jag -ja det ska vara så.. det sitter distanser som skjuter ut luckan upptill för att få bättre kylning 
Killen -Jaha å det är original motor i denna på 30Hk ? sa han med ett litet flin... -japp såklart sa jag 
Han stängde luckan å drog iväg ut.. kom tillbaka skrev ut lappen.. -jahapp ja.. det var inga konstigheter med denna.. så ba tuta å köra två år till då !
Fan va najs denna dag blev... SKÖNT !



330 2013-07-16 20:18:51 Senaste redigerad av gubbeniskogen (2013-07-16 20:19:55)
Dit ska ja åxå åka å besikta!!! 

Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!
Skööönt 
Yes skönt med rent papper igen ! 

jo visst. grattis!!. men schassie numret borde du svetsa i ordentligt ..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Skönt Andy,
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR
jo visst. grattis!!. men schassie numret borde du svetsa i ordentligt ..
Jo får fixa det nått tag.. 

Kungligt!
Då blir det en tur på lördag då Andy 
skön känsla han verkar ha för bromsar
grattis, kul skrivet!
339 2013-07-19 09:00:06 Senaste redigerad av easos (2013-07-19 09:00:18)
skön känsla han verkar ha för bromsar
![]()
grattis, kul skrivet!
Haha ja han höftade väl... kanske..
eller så smög han in i andra hallen på testturen 
Tack !

Tänkte byta växellådsolja.... har sökt på forumet men alla skriver olika... så vilken olja ska jag köpa ?
Är det denna man ska ha ? 
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W90-36978/
Tacksam korrekta för svar 

Nej du ska ha GL4 olja.
Nej du ska ha GL4 olja.
Okej vad rekommenderar du för olja.. finns vart ? 

Gå till mekonomen och fråga efter en GL4 olja. Kostar under en hundring/L
Gå till mekonomen och fråga efter en GL4 olja. Kostar under en hundring/L
Okej ska kolla me dom imorgon 

Jag handlade på autoexperten på kryddstigen. Liqui moly GL4 85w-90 mineral kosta runt 100kr/l
Jag handlade på autoexperten på kryddstigen. Liqui moly GL4 85w-90 mineral kosta runt 100kr/l
Okej.. synd att jag inte hinner in då... får höra med mekonomen vad dom har... 

347 2013-07-22 07:10:41 Senaste redigerad av Mr 56 (2013-07-22 07:11:08)
Nu är det så att Biltema oljan är av GL 5 typ dvs Hypoid olja. och det innebär att, den tål högre tryck mellan kuggarna än GL4 oljan.
Förr så hade man tillsatser i hypoidoljan som omvandlades till svavelsyra och påverkade färgen på synkringarna. men det händer inte idag.
Så kort sagt GL-5 tål mer än GL-4
och GL-5 är rekommenderad som universal olja till Växellådor och bakaxlar.
Dock kan den ha lite olika friktionsegenskaper, som ev kan göra Synkringarnas jobb lite svårare.
Men på en begagnad låda vågar jag säga att det inte har nån betydelse.
Det värsta som kan hända är att du får byta olja när du ev tröttnat, inget kan gå sönder.
http://www.nesteoil.se/default.asp?path … ,6861,6876
#############
Vad betyder klassificeringarna API GL-4 och GL-5 för transmissionsolja?
API klassificeringen för transmissionsolja beskriver oljans nötningsskyddande egenskaper. Ju högre siffran är desto effektivare skyddar additiven mot nötning. Oljorna i den högsta klassen GL-5 används normalt i så kallade hypoidväxlar i bakaxeln hos bakhjulsdrivna fordon, som kräver additiv med maximal effektivitet. GL-4-oljorna har färre additiv och används normalt i transmissioner för framhjulsdrivna bilar.
API-klassen måste väljas enligt instruktionerna från fordonstillverkaren. För låg oljeklass kan öka slitaget för motorns delar och för hög oljeklass kan orsaka dålig synkronisering i en manuell växellåda
##############
http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil
##################
API GL-4. Oils for various conditions - light to heavy. They contain up to 4.0% effective anti-scuffing additives. Designed for bevel and hypoid gears which have small displacement of axes, the gearboxes of trucks, and axle units. These oils are standard for synchronized gearboxes, especially in Europe, and may also be recommended for non-synchronized gearboxes of US trucks, tractors and buses and for main and other gears of all vehicles. GL-4 oils may also be used in many limited-slip differentials.
API GL-5. Oils for severe conditions. They contain up to 6.5% effective anti-scuffing additives. The general application of oils in this class are for hypoid gears having significant displacement of axes, generally non limited-slip differentials. They are recommended as universal oils to all other units of mechanical transmission (except synchronized gearboxes specifying GL-4). Some GL-5 oils in this class, which have special approval of vehicle manufacturers, can be used in synchronized manual gearboxes. API GL-5 oils can be used in limited slip differentials only if they correspond to the requirements of specification MIL-L-2105D or ZF TE-ML-05. In this case the designation of class will be another, for example API GL-5+ or API GL-5 LS.
###############
Oj vilket monstersvara.... tack Mr 56 !
Men då ska jag ha GL5 & inte GL4 enligt dig ? Galet va alla säger/skriver olika...

Jag skulle då ALDRIG hälla i GL5 olja i en låda som inte ska ha det. GL5 oljan inte bara missfärgar synkringarna utan dom i det närmaste löses upp...
Körde saab 9000 tidigare och efter att ha kört ca 100 mil med GL5 olja så såg oljan nästan ut som flytande guld...man kan som säga att jag hällde ut min synkringar.
Nu kan det väl hända att GL5 klassad olja har blivit snällare med åren men jag skulle då inte chansa...
GL5 oljan ska bara användas i lådor där tillverkaren säger att det ska vara....
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Tror att GL4 finns att köpa billigt i 20l dunk på granngården. Iof räcker det nog i all evigt men ändå 

