Jag menade som alternativ, antingen maxbuda du eller uppdatera du...
Den som inte orka uppdatera få ju skylla sig själv!
Då ska man nog inte hålla på med auktioner heller.
Om man gjort ett maxbud så kvittar det väll att uppdatera och om någon lägger högre bud sista sekunderna så ska man inte komma och grina heller..
27 2013-10-02 13:18:01 Senaste redigerad av Edström (2013-10-02 13:19:15)
Med fasa läser ja denna tråd !
Med klara regler går ju snart allt på auktion här...
Borta är då dom snabba klippen & känslan av att gjort ett inpulsköp som blev ett fynd
Allt kommer bli skitdyrt... Men va rika vissa kommer bli
nog skämtat...
Ja säljer gärna här på BV trevligt folk & man många har koll på både varandra & objekten som dyker upp. Så man får bra hjälp med transporter & uppmärksamma läsare kan hjälpa till med rättelser eller komplettarande uppgifter , då menar ja inte som pikar utan som hjälp då vi har forumet för att hjälpas åt att njuta av vw hobbyn. Att många av oss använder dessa kunskaper & kontakter till att handla med vw relaterade grejjer för att betala för sitt utövande är ju heller inget att sticka under stol med.
MEN SOM JA SER DET ÄR DET EN ENORM SKILLNAD PÅ ANNONS & AUKTION!
I EN ANNONS SÄTTER MAN ETT PRIS MAN TYCKER ÄR RÄTT, SENN JUSTERAS OFFTA PRISET UP ELLER NER GENOM EN DIALOG MELLAN KÖPARE & SÄLJARE, I STIL MED :
-JA BJUDER ...HÖR AV DIG OM DU SLÄPPER DE. ELLER
-MÅNGA HAR HÖRT AV SIG MEN DEN SOM GER ... FÅR DEN.
I EN AUKTION FINNS JU CHANS ATT TRISSA UPP PRISET , VILKET GÖR ATT BILDER & BESKRIVNING GÄRNA BLIR LITE LUDDIG FÖR ATT INGE FALSKT HOPP....
ANTINGEN SKENAR BUDGIVNINGEN ELLER SÅ STANNAR DEN AV & SPEKULATIONERNA BÖRJAR.
Att lägga bud i tråden & en fast sluttid tycker ja gör allt både enklare & seriösare!
Tack för en bra tråd Demian, ska bli intressant att följa utvecklingen.
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
Jag är ny här men har kollat runt lite och det är mycket i säljtrådarna som påminner om Meanbugs forumet. Jag tror auktioner med öppna budgivningar i tråden och en sluttid funkar, behöver väl inte vara så krångligt.
Det som är största boven i detta är inte auktionen i sig, det är snarare vissa individer som inte kan ge f*n i att kladda ner säljtrådarna med sitt skitsnack som ingen mer än dom själva vill läsa! Verkar vara exakt samma personer som höll på i meanbugs forumet. Vissa verkar inte ha förmågan att lära sig utan stannar i utvecklingen.
Vett och etikett är väl ganska enkelt, det är det som gör ett forum trevligt.
1959 Typ 1
Hallå på er! Intressant läsning - nyttigt att få höra alla åsikter och infallsvinklar. Jag pratade med GB en del om detta igår och det kanske är så att vi får göra någon regeljustering inom kort. Återkommer i ämnet. Glad höst på er allihop... The Garagesäsong is upon us! 
Instämmer i det Edström säger.
Känner att dessa diskussioner har kommit efter att det ploppat upp miljarder av köp/sälj/byt/skänk/låna-sidor på facebook. Vi får inte bli som där rabiata klimaktiere-kvinnorna som härjar på varandra hela dagarna... usch
För mig som inte har hundra koll på marknaden så är det ju ganska smidigt att skriva BUD i annonser, det gör ju att någon förhoppningsvis skickar ett bud och anser jag att jag vill sälja för det så gör jag det. Men det innebär ju inte att jag måste ha någon auktions-liknande budgivning. Ärman som säljare intresserad av att pressa ut så mycket som möjligt så är väl tradera eller ebay bättre kan jag tycka.
Sen tycker jag att det måste poängteras att det alltid till slut är jag som säljare som väljer vem jag ska sälja till. Kan ju vara många saker som spelar in. Själv säljer jag ju hellre till ett längre pris och upphämtat än högre och skicka på posten eller nått.
Argumentet att "Alla måste få en chans" ger jag inte mycket för, det är ju som vilken loppis som helst, den som är snabbats och slugast och har mest rutin/kunskap vinner i slutet. Och inte är det jag i alla fall....

VW T2 Baywindow Deluxe - 1975
31 2013-10-03 09:25:49 Senaste redigerad av JBlom (2013-10-03 09:26:49)
Förbjud auktioner överhuvudtaget på ett vanligt forum. Som upplagt för missbruk.
Använd Tradera eller helt enkelt ett pris du som säljare är nöjd med och sälj till första bästa.
Tråkigt när vi i samma hobby ska behöva jaga varenda krona i varje affär. What comes around goes around som man brukar säga i Amerika!
Jag tror auktioner med öppna budgivningar i tråden och en sluttid funkar, behöver väl inte vara så krångligt.
Håller med
Jag sålde en buss förra året. Efter att ha hittat detta forum då, så blev det ganska naturligt att sälja den här.
Visst kunde jag sålt den på blocket, men det är överpriser där samt att jag ville att bussen skulle få vara kvar i Sverige.
Bussen var, enligt mig, i skapligt skick(den var inte ett upprostat skogsvrak). Men jag visste inte vad jag skulle ta i pris, så jag skrev bud i annonsen. Om jag inte minns fel så skrev jag dit efter en fråga hur länge bussen var till salu. Så fort jag hade fått ett bud så skrev jag det i tråden så att alla skulle se vad budet låg på. Sålde den väl på en vecka för ett pris under de "skogsvrak" som säljs för fantasipriser. Så visst det var väl på sätt och vis ett "fynd".
Efteråt så har jag fått mejl om bud på + 10000 kr och mer. Visst det hade varit fint(vem säger nej till pengar???), men jag slapp en massa jobb med att sitta i telefon och och svara på en massa mejl.
Jag blev nöjd och jag hoppas att köparen blev det med. Med facit i hand så var det ändå "mycket buss för pengarna".
Men för den som ska krama åt sig så mycket deg som möjligt, ja då är nog blocket och tradera bäst(man når fler köpare).
Kan säga att bussen kom till bästa tänkbara hem. Den får den ompyssling som jag tänkte ge den men tyvärr aldrig fick tid till.
Så att förbjuda bud i annonser på Boxerville tycker jag inte vi ska göra. Det borde kunna fungera.
Det är ju inget tvång att buda och den som håller på med att "pressa sina priser uppåt" kommer snart bli "svartlistat", ingen kommer ju lägga bud på dennes prylar. Vilket då gör att läget för fynd kan öka 
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Bra inlägg..Håller med! 
late,
in love,
and a little drunk..
Jag tycker ju iofs att 'Bud-annonser' och 'Auktioner' är två olika saker.
Bud: sälja till vem man vill vid ett godtagbart bud.
Auktion: sälja till den som la det högsta och sista budet.
Blanda inte ihop dessa olika sätt att sälja. Håller med Blom faktiskt. Auktioner hör inte hemma på ett forum, som uppdukat för diskutioner och sura miner.
Jag tycker ju iofs att 'Bud-annonser' och 'Auktioner' är två olika saker.
Auktion: sälja till den som la det högsta och sista budet.Blanda inte ihop dessa olika sätt att sälja. Håller med Blom faktiskt. Auktioner hör inte hemma på ett forum, som uppdukat för diskutioner och sura miner.
Ja exakt man ska inte blanda ihop bud å auktion.
jockebostrom skrev:Jag tycker ju iofs att 'Bud-annonser' och 'Auktioner' är två olika saker.
Auktion: sälja till den som la det högsta och sista budet.Blanda inte ihop dessa olika sätt att sälja. Håller med Blom faktiskt. Auktioner hör inte hemma på ett forum, som uppdukat för diskutioner och sura miner.
Ja exakt man ska inte blanda ihop bud å auktion.
Gränsen för bud och auktion är ibland hårfin
Men bud för mig är att jag kan få pengar, byta mot annat fordon eller så kan jag få pengar + byte samt att jag säljer till vem jag vill.
Men om jag får ett BUD (som jag tycker är bra för mig) endast i pengar av en köpare som verkar pålitlig. Är det en AUKTION då om jag säljer fordonet/prylen till honom/henne?
VW KLEINBUS,1967
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Skillnaden är hårfin om inte säljaren är tydlig.
Auktion är det om du har en angiven sluttid. Bud är om du helt enkelt inte vet vad du vill ha för en sak och annonserar ut det med bud som pris.
Auktioner hör inte hemma på ett forum för det kan bluffas hejvilt. Oärliga säljare finns det alltid.
Förbjud allt vad heter auktioner på forum och hänvisa till Tradera eller sälj till ett pris du är nöjd med istället för att ockra. Får du inte det du vill ha har du varit för dyr eller valt fel tillfälle att annonsera på.
För hur ska man kunna köra auktioner på ett forum när möjligheten att skicka bud med pm finns samtidigt som annonsen ligger i säljes delen? Då kan ju någon skicka ett bud när det är 5 sekunder kvar och hur ska då säljaren göra? För han kan ju knappast hinna skriva ut det i tråden innan tiden gått ut! Enda man kan göra då är att köra någon slags 5-minuters regel men då måste ju säljaren jälv vara aktiv.
Nä allt blir så krångligt och upplagt för bråk så hur fn ska vi ens kunna ha VW träffar i framtiden då varenda en är arg på varandra?
Det är en väldigt liten del av bilhobbyn vi håller på med, nästan alla känner alla och så vill vi väl låta det vara även fortsättningsvis?
Vafn gör det om man går miste om 200:- i en affär? Nästa gång kanske man gör det där klippet själv för mer pengar än så handlar det sällan om...
Skillnaden är hårfin om inte säljaren är tydlig.
Auktion är det om du har en angiven sluttid. Bud är om du helt enkelt inte vet vad du vill ha för en sak och annonserar ut det med bud som pris.
Auktioner hör inte hemma på ett forum för det kan bluffas hejvilt. Oärliga säljare finns det alltid.
Förbjud allt vad heter auktioner på forum och hänvisa till Tradera eller sälj till ett pris du är nöjd med istället för att ockra. Får du inte det du vill ha har du varit för dyr eller valt fel tillfälle att annonsera på.
För hur ska man kunna köra auktioner på ett forum när möjligheten att skicka bud med pm finns samtidigt som annonsen ligger i säljes delen? Då kan ju någon skicka ett bud när det är 5 sekunder kvar och hur ska då säljaren göra? För han kan ju knappast hinna skriva ut det i tråden innan tiden gått ut! Enda man kan göra då är att köra någon slags 5-minuters regel men då måste ju säljaren jälv vara aktiv.
Nä allt blir så krångligt och upplagt för bråk så hur fn ska vi ens kunna ha VW träffar i framtiden då varenda en är arg på varandra?
Det är en väldigt liten del av bilhobbyn vi håller på med, nästan alla känner alla och så vill vi väl låta det vara även fortsättningsvis?
Vafn gör det om man går miste om 200:- i en affär? Nästa gång kanske man gör det där klippet själv för mer pengar än så handlar det sällan om...
Jag förstod inte att problemet var så allvarligt. Men är det så som du beskriver så håller jag med dig fullt ut.
VW KLEINBUS,1967
Problemet kanske inte är stort, ÄN.
Men tendensen är ditåt även på dom luftkylda grupperna som finns på FB.
Tycker vi försöker stävja det innan det går för långt istället för att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att 1 gång är ingen gång. 
Helt rätt
Förbjud auktioner överhuvudtaget på ett vanligt forum. Som upplagt för missbruk.
Använd Tradera eller helt enkelt ett pris du som säljare är nöjd med och sälj till första bästa.Tråkigt när vi i samma hobby ska behöva jaga varenda krona i varje affär. What comes around goes around som man brukar säga i Amerika!
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
Det konstiga är ju att folk ska ifrågasätta och kommentera varje liten detalj utan att ens vara intresserade av objekten,,,,och som ovanstående skriver,,det är ju skillnad på bud och auktion,,,,,
Jag har en oval, Som jag hade kunnat tänka mej att sälja... Budgivning ?
Fast jag e lite osäker då min förra budgivning spårade ut och mycket oseriöst folk var där och skrev. känns som blocket funkar bättre ? Hade dock vatt roligare att sälja den te en boxerville anhängare.
Volvo Pv -53 Under uppbyggnad
A-Fords kupa -31 Daily driver
Ford Ranchwagon -55 Objekt
Ford Customline -55 Släden
Inte för att vara taskig men jag följde din förra annons Yxbyggarn och då det var en del info som fattades i början och det som sen kom fram inte riktigt överenstämde med verkligheten så..att eh.. kanske därför folk reagerade.. vad tror du själv ?
Auktioner är ok så länge folk vet vad man bjuder på och reglerna är klara från början ex. tre dagars regeln tycker jag.
Helsings smedja: Hur som helst, bad ja folk skippa skitsnacket i tråden, och ta de via PM.. Ingen pmade och fortsatte skitsnacket i tråden, vilket e oseriöst
Angående bilen, så ja la upp en tråd lite snabbt en kväll på ett annat forum som en polare postade här, Skrev va ja mindes av bilen.. Sen åkte ja dit och tog bilder, för att ja inte skulle ge folk fel bild om skicket men folk fortsatte och tugga.. Trots ja visade svart på vitt vilket skick bilen hade.. My bad ! Minnet sviker i bland, men när man postar bilder så tycker man ju att folk "Tittar" på dem, Gillar man inte de dem ser, Ja då skiter man att skriva i tråden lr ger ett bud vad man "Själv" tycker den e värd..
Tycker inte pickisen e farlig, inget skogsvrak och de va de jag ville få fram i mitt budskap i tråden som några få verkade fatta. Den har stått på loge läääänge och e "bra" objekt enligt mej.. Men alla har vi olika kunskaper och för vissa e den svår att rädda och för andra e den bra.. Smaken e som baken..
Ps: De e lugnt Helsing, tar ditt inlägg på rätt sätt
Kul när folk kan prata för sej.
Volvo Pv -53 Under uppbyggnad
A-Fords kupa -31 Daily driver
Ford Ranchwagon -55 Objekt
Ford Customline -55 Släden
Jag tror inte det var så väldigt mycket skitsnack, men redan från början fick de som frågade om bilens status riktigt anala svar av en säljare som inte visste hur bra kundvård sköts.
Det var inte konstigt att det spårade ur.
Å jag får väl be om ursäkt för mitt i sammanhanget helt regelvidriga inlägg, då det är i synnerhet off-topic.
Jag tycker också att en budgivning eller rättare sagt en auktion hör hemma på en auktionssajt.
När jag säljer delar brukar jag tänka ut en summa som skulle göra mig nöjd och om det skulle visa sig vara för dyrt är det helt ok för mig att folk prutar.
Jag får dock känslan av folk drar sig gör att pruta pga denna budgivningshysteri, då många grejer verkar säljas för mer än utgångsbudet.
Själv föredrar jag snabba affärer där det går fort att både köpa o sälja grejer. Så för mig är det helt ointressant med dessa budgivningar.
Det är även tråkigt att vissa personer blir hårt kritiserade när dom ska sälja bilar/delar. Ni som gnäller på andras annonser borde tänka ett steg längre.
Alla har kanske inte jättemycket erfarenhet av att sälja grejer, vet allt om varan dom säljer eller kan uttrycka sig på rätt sätt.
Själv tycker jag att forumet är fantastiskt och jag har sålt och köpt mycket grejer här utan något tjafs.
Antar att det skulle se annorlunda ut om jag skaffade ett nytt nick och råkade lägga ut en annons med några brister 
47 2013-10-05 06:41:15 Senaste redigerad av Mr 56 (2013-10-05 06:43:26)
Har försökt att hålla mig utanför denna diskussion.
Men här kommer det.
Annonser med auktion, högstbjudande, bud, undviker jag till 100% hittills, här och överallt annars.
Och jag tror inte jag är ensam om det, vilket betyder mindre antal köpare.
Jag tycker det är svagt av säljaren att lägga över jobbet på prissättning på kunden, utan att ge kunden chansen att göra en bra affär /klipp (genom att inte följa sitt eget uppsatta regelverk).
Vill man får ut maxpris får man göra en marknadsprisundersökning, vilket är rätt lätt då man kan googla.
Auktion i min värld kräver en tredje part, auktionisten, som med sin närvaro garanterar att allt går rätt till.
Det saknas för det mesta här på andra forum och på blocket tex.
Högstbjudande bud behöver ev också en tredje part, som garanterar att det går rätt till.
Men det kan funka om man skriver att man förbehåller sig att sälja till den man själv önskar.
Då får man respektera det.
Senaste tiden har det varit en del turbulens då säljaren inte hållit sin del av avtalet, och köparen inte följt regelverket.
Vilket gör att stämningen blir dålig och sur.
Att man sen hotar med att lämna forumet och "ALDRIG" sälja här mer är infantilt i min värd.
Då är det ju bäst att lämna i tystnad.
Och att ställa krav på att trådar inte får "smutsas" ned med kommentarer, det inbjuder väl snarare till tugg.
Och lägger man ut nått på ett forum med svarsmöjlighet får man ta det som det är.
Därmed inte sagt att man kan tycka att man ska behandlas med respekt, både här och i verkligheten.
För de som kommenterar kan det vara en bra ide är att inte skriva nått som man inte vill säga till nån i IRL, det funkar för mig.
mycket bra Mr56, håller med till 100%
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...
väl skrivet Mr 56
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
exakt så!